26 485 Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Nr. 163 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 april 2013

Hierbij stuur ik u de resultaten van de Transparantiebenchmark 2012, over verslagjaar 20111.

De Transparantiebenchmark is een belangrijk beleidsinstrument op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in Nederland. Het geeft van bijna 500 van de grootste in Nederland actieve bedrijven inzicht in de transparantie van maatschappelijke jaarverslaggeving.

Heldere verslaggeving over MVO-beleid en -prestaties stelt belanghebbenden in staat om met een bedrijf in dialoog te treden. Dat geeft het bedrijf vervolgens een extra prikkel een stap verder te komen in het denken en doen ten aanzien van MVO. Transparantie is derhalve niet het doel, maar een middel om verder te komen op het gebied van MVO.

De opzet van de Transparantiebenchmark is in 2012 niet veranderd.

Er is weer gewerkt met een online vragenlijst (self-assessment) waarmee bedrijven zelf de mate van transparantie over hun maatschappelijke prestaties kunnen beoordelen. Op deze manier worden ondernemingen meer betrokken en is het leereffect groter. Ook past deze aanpak bij het uitgangspunt dat bedrijven zelf belang hebben bij en zelf verantwoordelijk zijn voor MVO.

De meerderheid van de ondernemingen is positief over de self-assessment. Correctie van de scores vindt plaats door de uitvoerder van de Transparantiebenchmark (PwC).

De resultaten van de Transparantiebenchmark 2012 geven het volgende beeld:

  • Bedrijven scoren over het algemeen hoger dan vorig jaar. De gemiddelde score ging van 92 naar 104 punten (het maximale aantal punten is 200). De deelnemende bedrijven hebben dus een forse stijging in transparantie laten zien. Dit is goed nieuws.

  • Het aantal bedrijven met een nulscore is iets afgenomen. Een nulscore betekent dat deze bedrijven geen maatschappelijk jaarverslag hebben of het niet kostenloos openbaar hebben gemaakt.

Een nulscore betekent derhalve niet dat deze bedrijven geen MVO-beleid hebben, het wil zeggen dat ze er niet transparant over zijn. Overigens kan het wel zo zijn dat binnen de groep ondernemingen met een nulscore, bedrijven zitten die een dochter zijn van een buitenlandse onderneming die op concernniveau wel rapporteert over MVO, maar daarbij niet specifiek rapporteert over de Nederlandse markt. De meeste bedrijven in de groep met een nulscore zijn nog niet lang opgenomen in de onderzoeksgroep van de Transparantiebenchmark.

  • De winnaar van De Kristal, de prijs voor het bedrijf dat als hoogste eindigt in de Transparantiebenchmark, was DSM met 199 punten.

  • Koninklijke Wessanen steeg 77 plaatsen en verdiende daarmee de eervolle vermelding van grootste stijger op de lijst.

  • Verhuisbedrijf Mondial Movers was de best presterende MKB-er en liet met een notering op plaats 73 heel wat multinationals achter zich.

  • Er zijn grote verschillen tussen sectoren. De sectoren «Transport» en «Banken en verzekeraars» scoren het hoogst, de sectoren «Universiteiten» en «Retail» doen het relatief het minst goed.

  • In 2011 had 4% van de bedrijven/organisaties een geïntegreerd jaarverslag. In 2012 was dit 24% (117 bedrijven/organisaties).

De criteria van de Transparantiebenchmark zijn afgelopen herfst voorgelegd aan een brede groep stakeholders. Hierop is een veelheid aan waardevolle reacties gekomen, waarvoor ik dankbaar ben. Ik zal de nieuwe criteria in oktober 2013 vaststellen. Na vaststelling zal ik de criteria aan de Kamer zenden.

De opzet van de Transparantiebenchmark blijft ongewijzigd en blijft derhalve ook in 2013 een effectief instrument om via transparantie en dialoog verder te komen op het gebied van MVO, zowel voor bedrijven die beginnen als voor ondernemingen die al vergevorderd zijn.

De minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven