26 485 Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Nr. 123 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN, LANDBOUW EN INNOVATIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 6 februari 2012

Bijgaand bied ik u de resultaten van de Transparantiebenchmark 2011 aan.1

De Transparantiebenchmark is een belangrijk beleidsinstrument op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in Nederland. Het geeft van bijna 500 van de grootste in Nederland actieve bedrijven inzicht in de transparantie in maatschappelijke jaarverslaggeving.

Een goede verslaggeving over MVO-beleid en -activiteiten stelt belanghebbenden in staat om met een bedrijf in dialoog te treden. Dat geeft het bedrijf vervolgens een extra prikkel een stap verder te komen in het denken en doen ten aanzien van MVO.

In 2011 is de opzet van de Transparantiebenchmark niet veranderd. Er was behoefte aan consolidatie nadat in 2010 een aantal grote veranderingen was doorgevoerd in de Transparantiebenchmark:

  • Verbreding: De onderzoeksgroep is in 2010 uitgebreid van 183 naar een kleine 500 ondernemingen. Ondernemingen zijn geselecteerd op basis van een aantal selectiecriteria ten aanzien van omvang.

  • Verdieping: De criteria zijn geactualiseerd om de stimulerende werking voor de kwaliteit van maatschappelijke verslaglegging te vergroten. Ze zijn gebaseerd op de nieuwe Richtlijn 400 van de Raad voor de Jaarverslaglegging. Door deze aanpassing van de criteria zijn de scores van 2010 en 2011 niet één op één te vergelijken met voorgaande jaren. Er is meer aandacht voor ketenverantwoordelijkheid door de aanpassing in de criteria.

  • Vernieuwing: De website is interactief gemaakt – de scores van alle ondernemingen zijn te zien en er kunnen eenvoudig vergelijkingen worden gemaakt. De beoordelingssystematiek is vernieuwd. Ondernemingen kunnen zelf hun verslaggevingsinformatie beoordelen op basis van een online self assessment. Zij krijgen het vertrouwen dat ze dit waarheidsgetrouw doen («high trust» principe); hun input wordt op kwaliteit getoetst.

Op deze manier worden ondernemingen meer betrokken en is het leereffect groter. Ook past deze aanpak bij het uitgangspunt dat bedrijven zelf belang hebben bij en zelf verantwoordelijk zijn voor MVO.

De meerderheid van de ondernemingen is positief over de self assessment. Niet uitgesloten is dat een aantal ondernemingen de self assessment rooskleurig invult. Correctie vindt plaats door de uitvoerder van de Transparantiebenchmark (KPMG) en door de partijen in de maatschappij die de scores van bedrijven kunnen zien via de website.

De resultaten van de Transparantiebenchmark 2011 geven het volgende beeld:

  • Bedrijven scoren over het algemeen hoger dan vorig jaar. De gemiddelde score is 92 (op een schaal van 200), waar dat vorig jaar 69 was. De verbetering is over de hele linie zichtbaar maar vooral de achtervolgers en de aanvoerders van het peloton laten een stijging zien.

  • Het aantal bedrijven met een nulscore is ongeveer gelijk gebleven. Een nulscore betekent dat deze bedrijven geen maatschappelijk jaarverslag hebben of het niet kostenloos openbaar hebben gemaakt.

    Een nulscore betekent derhalve niet dat deze bedrijven geen MVO beleid hebben, het wil zeggen dat ze er (nog) niet transparant over zijn. Overigens kan het wel zo zijn dat binnen de groep ondernemingen met een nulscore, bedrijven zitten die een dochter zijn van een buitenlandse onderneming die op concernniveau wel rapporteert over MVO, maar daarbij niet specifiek rapporteert over de Nederlandse markt.

    De meeste bedrijven in de groep met een nulscore zijn overigens vorig jaar pas toegevoegd aan de onderzoeksgroep van de Transparantiebenchmark.

  • De winnaar van De Kristal, de prijs voor het bedrijf dat als hoogste eindigt in de Transparantiebenchmark, was DSM met 198,5 punten.

    Eervolle vermeldingen waren er voor Bavaria als grootste stijger op de lijst, en voor Mondial Movers als beste MKB-er.

  • Er zijn grote verschillen tussen sectoren. De sectoren «Voedsel en drank» en «Energie, olie en gas» scoren het hoogst, de sectoren «Universiteiten» en «Retail» het laagst.

De opdracht tot uitvoering van de Transparantiebenchmark is voor de komende twee jaar opnieuw aanbesteed. De opzet van de Transparantiebenchmark zal niet ingrijpend wijzigen en blijft derhalve ook in 2012 en 2013 een effectief instrument om via transparantie en dialoog verder te komen op het gebied van MVO, zowel voor bedrijven die beginnen als voor ondernemingen die al vergevorderd zijn.

De staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, H. Bleker


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven