26 472
Wijziging van de Tabakswet

C
OORSPRONKELIJKE TEKST VAN DE NOTA VAN WIJZIGING EN VAN DE TOELICHTING, ZOALS VOORGELEGD AAN DE RAAD VAN STATE EN VOOR ZOVER NADIEN GEWIJZIGD1

Tekst van de nota van wijziging

A

Artikel I, onderdeel B, artikel 1, onderdeel g, luidde:

g. sponsoring: elke openbare of particuliere economische bijdrage aan een activiteit of evenement, die het bekendheid geven aan of het aanprijzen van een tabaksproduct tot doel dan wel rechtstreeks of onrechtstreeks tot gevolg heeft;.

C

Artikel I, onderdeel E

Artikel 5, eerste lid, luidde:

1. Onverminderd artikel 4 is elke vorm van reclame en sponsoring verboden. Het bepaalde bij of krachtens deze wet laat onverlet hetgeen is bepaald bij of krachtens de Mediawet.

Artikel 5, derde lid, onderdeel e, is vervallen en luidde:

e. andere dan binnenlandse omroep als bedoeld in de Mediawet.

Artikel 5a, tweede lid, luidde:

2. Het is verboden voor producten of diensten een naam, merk, symbool of een ander onderscheidend teken te gebruiken dat eerder al voor een tabaksproduct werd gebruikt, tenzij de naam, het merk, het symbool of het andere onderscheidende teken van het product of de dienst in een duidelijk andere vorm dan die van het tabaksproduct wordt gepresenteerd.

Tekst van de toelichting

Algemeen

§ 3. EG-Verdrag en EVRM

De laatste alinea is toegevoegd.

Artikelsgewijs

C (artikelen 5, 5a, 5b en 5c)

De tweede volle alinea luidde:

In het eerste lid van het voorgestelde artikel 5 is verwezen naar de Mediawet, omdat deze – in navolging van de richtlijn «Televisie zonder grenzen» (89/552/EG) – een algemeen verbod op sluikreclame en een verbod op sponsoring van televisieprogramma's door tabaksfabrikanten of derde partijen namens hen bevat.

De eerste volzin van de tweede alinea van de toelichting op artikel 5a luidde:

Ingevolge het tweede lid is het verboden het reclame- en sponsoringsverbod van artikel 5, eerste lid, te omzeilen door voor een product (of dienst) dat op de markt te koop wordt aangeboden, een naam, merk, symbool of een ander onderscheidend teken te gebruiken dat eerder al voor een tabaksproduct werd gebruikt, tenzij de naam, het merk, het symbool of het andere onderscheidende teken van het product of de dienst in een duidelijk andere vorm dan die van het tabaksproduct wordt gepresenteerd.

F

De laatste volzin van de eerste volle alinea is toegevoegd.


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven