nr. 8
AMENDEMENT VAN HET LID HERMANN
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
Artikel I, onderdeel F, artikel 7 komt te luiden:
Artikel 7
1. Het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van tabaksproducten
aan particulieren is alleen toegestaan in tabaksspeciaalzaken en horecabedrijven;
2. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen, in afwijking van het eerste
lid, categorieën horecabedrijven worden aangewezen waar het bedrijfsmatig
of anders dan om niet verstrekken van tabaksproducten aan particulieren is
verboden.
II
In de bijlage bij de Tabakswet, categorie B, komt artikel 7, eerste lid,
te luiden:
Artikel 7, eerste lid: overtreden van het verbod om in instellingen, diensten
en bedrijven, niet zijnde tabaksspeciaalzaken en horecabedrijven, bedrijfsmatig
of anders dan om niet tabaksproducten aan particulieren te verstrekken of
met dat doel aanwezig te hebben.
III
In de bijlage bij de Tabakswet, categorie B, komt artikel 7, tweede lid,
te luiden:
Artikel 7, tweede lid: overtreden van het verbod om in bij algemene maatregel
van bestuur aangewezen categorieën van horecabedrijven bedrijfsmatig
of anders dan om niet tabaksproducten aan particulieren te verstrekken of
met dat doel aanwezig te hebben.
IV
In de bijlage bij de Tabakswet, categorie B, vervalt artikel 7, derde
lid.
Toelichting
Naar analogie van de bestaande regeling voor de verkoop van sterke drank
in de Drank- en Horecawet wordt middels dit amendement nu vastgelegd dat verkoop
van tabaksproducten alleen toegestaan is in tabaksspeciaalzaken en instellingen
voor horeca.
Dit amendement biedt verder de mogelijkheid om de verkoop van tabaksproducten
verder te beperken. Het is een maatschappelijk gegeven dat het thans niet
realistisch is verkoop in horeca-instellingen te verbieden en toe te zien
op effectieve naleving van een verbod. Middels een algemene maatregel van
bestuur is het mogelijk een lange termijn beleid te voeren waarbij stapsgewijze
aanscherping mogelijk is.
De Tweede Kamer heeft door het aannemen van de motie Marijnissen (kamerstuk
II, 1996–97, 24 743, nr. 5) de wenselijkheid uitgesproken
van het op korte termijn beperken van het aantal verkooppunten voor tabaksproducten.
De regering erkent in de nota naar aanleiding van het verslag (26 472
nr.6, p.23) dat een groot aantal te controleren verkooppunten een belangrijke
belemmering vormt voor een effectief handhavingsbeleid. Toch verschuift de
regering de wenselijke en noodzakelijke beperking van het huidige grote aantal
verkooppunten naar de Tabaksnota II waardoor het hoofddoel van de wet, ontmoediging
van het roken, wordt ontkracht.
Hermann