26 456
Nieuwe regels omtrent het openbaar vervoer, besloten busvervoer en taxivervoer (Wet personenvervoer 2000)

nr. 87
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 juni 2001

Tijdens de behandeling van het voorstel tot de Wet personenvervoer 2000 werd van de zijde van de Kamer per amendement verzocht om het in stand houden van de eis van dienstbetrekking in het besloten busvervoer. Zoals bij de behandeling tot uitdrukking gebracht, ben ik van mening dat in een wet die beoogt regels te scheppen ten aanzien van de ordening van de markt in het personenvervoer, geen regels thuis horen die toe zien op de arbeidsrechtelijke titel van chauffeurs. Het naleven van de regels van collectieve arbeidsovereenkomsten dient naar mijn mening door sociale partners zelf te worden verzorgd. Ik verwijs naar mijn brieven van 23 februari 2001 en 19 maart 2001.

Het amendement werd ingetrokken nadat ik heb toegezegd naar analogie van de chauffeurspas in het taxivervoer een chauffeurspas te zullen introduceren voor het besloten busvervoer.

De implementatie van deze toezegging is besproken met sociale partners in het besloten busvervoer. Nadat is gebleken dat aanvankelijke verwachtingen van de branche ten aanzien van de reikwijdte van de chauffeurspas niet kunnen worden ingelost (de chauffeurspas maakt het niet mogelijk om overal en altijd duidelijk te hebben bij wie de chauffeur in dienst is) hebben sociale partners aangegeven geen voorstander te zijn van de pas, omdat nut en noodzaak niet worden ingezien.

Nu sociale partners kenbaar hebben gemaakt de pas niet te wensen en deze toch voornamelijk als handreiking in de richting van de branche zou worden geïntroduceerd, lijkt het mij niet wenselijk de introductie door te zetten. In de voor ons liggende jaren zal worden bezien in hoeverre de smart card voor de digitale tachograaf aan de behoeften van sociale partners kan voldoen. Het is met name deze voorziening die beoogt een verbeterde controle en handhaving van de naleving van de rij- en rusttijden mogelijk te maken.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

T. Netelenbos

Naar boven