26 448 Structuur van de uitvoering werk en inkomen (SUWI)

Nr. 755 BRIEF VAN DE MINISTERS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID EN VOOR ARMOEDEBELEID, PARTICIPATIE EN PENSIOENEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 mei 2024

Conform Artikel 49, lid 4 van de Wet SUWI informeren we u middels deze brief over het oordeel op de jaarverslagen van UWV en SVB. We hebben de besluiten tot vaststelling van de jaarrekeningen 2023 van UWV en SVB goedgekeurd. De jaarverslagen van UWV en SVB zijn als bijlagen meegestuurd. Ook zijn de jaarverslagen van Stichting Inlichtingenbureau (hierna: IB) en BKWI meegestuurd. Dit mede in opvolging van de aanbeveling uit het rapport «Grip op Gegevensuitwisseling1» om het zicht op het IB te vergroten voor de Kamers der Staten-Generaal. Middels deze brief ontvangt u in het vervolg dus de jaarverslagen van alle SUWI-organisaties.

We kijken terug op een bewogen jaar waarin mensen een toenemende onzekerheid ervaarden over hun koopkracht of dreigen te leven rondom de armoedegrens. Mensen moeten kunnen rekenen op een betrouwbare overheid. De SUWI-organisaties hebben middels uitkeren van sociale verzekeringen, het verstrekken van financiële tegemoetkomingen en aanleveren van informatiediensten bijgedragen aan de bestaanszekerheid van miljoenen mensen. Onze complimenten aan de medewerkers van UWV, BKWI, SVB en IB voor de geleverde prestaties. In het vervolg van deze brief wordt ingegaan op de belangrijkste punten uit de jaarverslagen.

UWV

UWV werkt hard aan het verbeteren van de dienstverlening en de bedrijfsvoering. UWV zet belangrijke stappen in de dienstverlening, bijvoorbeeld in de menselijke maat en het toepassen van maatwerk en persoonlijk contact. Ook heeft UWV hard gewerkt aan de opgaven waar UWV en het ministerie samen voor staan zoals sociaal-medische beoordelingen. Daarbij is de continuïteit van de dienstverlening van groot belang en de tevredenheid van de gebruikers van de dienstverlening een belangrijk meetpunt.

SVB

De dienstverlening van de SVB wordt met minimaal een acht beoordeeld. Een resultaat waar de SVB met recht trots op kan zijn. De SVB heeft dan ook extra geïnvesteerd in persoonlijke, toegankelijke en proactieve dienstverlening, waarbij mensen de SVB kunnen benaderen via het communicatiekanaal van hun voorkeur. Wel blijft de tijdigheid van dienstverlening op zowel nationaal als internationaal niveau achter op de hiervoor gestelde normen. Hier wordt aandacht voor gevraagd en de SVB is bezig met een verbeteraanpak. Daarnaast blijft de uitvoering van de IV-strategie een punt van aandacht. Sommige trajecten lopen door tot 2026 en hierdoor is er weinig ruimte voor nieuwe wet-& regelgeving meldt de SVB. SZW zal blijven sturen op de voortgang.

BKWI

BKWI draagt bij aan een goede overheidsdienstverlening aan burgers en bedrijven middels betrouwbare, veilige en moderne gegevensuitwisseling. Hiermee levert BKWI een bijdrage aan publieke dienstverleners als gemeenten, SVB en UWV om mensen snel, betrouwbaar en efficiënt passende dienstverlening aan te bieden. Dit is terug te zien in de dienstverlenings- en organisatorische activiteiten die BKWI in 2023 heeft ondernomen. Zo heeft BKWI vanaf januari 2023 gewerkt in een nieuwe organisatiestructuur en heeft BKWI gewerkt aan adaptief onderhoud.

Stichting Inlichtingenbureau

Het IB stelt, met haar rol als informatieknooppunt, gemeenten in staat om bewoners snel en transparant de juiste hulp te bieden. Bij de ontwikkeling van de kerntaken hanteert het IB een toekomstgerichte aanpak. Zo haalt het IB via het nieuw ingerichte «Beraad van Bedoelingen» vroegtijdig feedback op bij gemeenten en samenwerkingspartners. De dienstverlening van het IB wordt door gemeenten beoordeeld met een 8,0 en ook de beschikbaarheid van informatiesystemen voldoet aan de normen. Ook heeft het IB samen met SZW gewerkt aan de opvolging van het AEF-rapport «Grip op gegevensuitwisseling».

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, C.E.G. van Gennip

De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, C.J. Schouten

Naar boven