Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 februari 2012
Met deze brief ga ik in op het verzoek van uw vaste commissie voor Sociale Zaken en
Werkgelegenheid om te reageren op de klachten over werk.nl van 13 en 22 januari 2012.
Ik vind het spijtig dat degenen die hebben geklaagd belemmeringen hebben ondervonden
bij de bereikbaarheid en beschikbaarheid van werk.nl. Verstoringen in de digitale
dienstverlening zijn helaas nooit volledig te vermijden. Zeker nu werk.nl en de Werkm@p
in de komende periode nog grote aanpassingen ondergaan met het oog op verdergaande
implementatie van digitale dienstverlening, zijn verstoringen niet volledig te voorkomen.
De inzet van UWV is er op gericht deze verstoringen tot een minimum te beperken.
Beschikbaarheid werk.nl
Het gebruik van werk.nl is op dit moment groot: 200 000 sessies per dag op werkdagen
en 70 000 per dag in het weekend. UWV gaat steeds meer diensten aanbieden via internet.
Om de kwaliteit van deze diensten verder te verbeteren, voert UWV regelmatig werkzaamheden
uit op werk.nl. Daardoor kan werk.nl op die momenten minder goed bereikbaar zijn.
In januari 2012 was dit het geval in de weekenden vanaf vrijdag 17.00 uur van 13 tot
en met 15 januari vanwege het doorvoeren van nieuwe functionaliteiten, en van 20 tot
en met 22 januari vanwege onderhoudswerkzaamheden. Helaas zijn in januari 2012 ook
nog een aantal onverwachte storingen opgetreden.
UWV stuurt op een verbetering van de beschikbaarheid van werk.nl. In de afgelopen
twaalf maanden was volgens metingen van UWV de gemiddelde beschikbaarheid van werk.nl
en de digitale diensten gedurende werkdagen tijdens kantoortijden 98,5%. In de tweede
helft van 2011 is het aantal uren dat werk.nl beschikbaar was ten opzichte van de
eerste helft van 2011 toegenomen. Werkzaamheden worden zoveel mogelijk uitgevoerd
in het weekend en ’s nachts. Op die momenten kan het systeem niet of minder goed bereikbaar
zijn.
Maatregelen om werk.nl en de beschikbaarheid te verbeteren
Werk.nl wordt voortdurend verbeterd met kleine releases. Iedere release wordt voorafgegaan
door uitgebreid vooronderzoek waarbij ook gebruikers van werk.nl worden betrokken.
Hierdoor probeert UWV de overgang voor werkzoekenden en werkgevers te beperken en
de stabiliteit van het systeem te bewaren. Na ieder releasemoment staat er een multidisciplinair
team klaar om ontstane verstoringen direct op te lossen.
UWV treft het komende jaar maatregelen om de techniek van werk.nl verder te verbeteren.
Onder andere door het vergroten van de technische capaciteit van systemen waardoor
hoge pieken in gebruikersaantallen kunnen worden opgevangen en maatregelen om te voorkomen
dat lopende digitale sessies van gebruikers worden onderbroken. Daarnaast werkt UWV
in 2012 aan het verbeteren van de testomgeving. Verstoringen bij nieuwe releases kunnen
hierdoor naar verwachting beperkt worden.
Ontkoppelen functionaliteiten
Door een van de brievenschrijvers is de suggestie gedaan om de vacaturebank en de
werkm@p los van elkaar te koppelen om zodoende de gevolgen van verstoringen voor (een
deel van de) gebruikers te beperken. UWV heeft het voornemen om in de komende periode
de voorgestelde ontkoppelingen te realiseren om te voorkomen dat alle functionaliteiten
van werk.nl gelijktijdig niet beschikbaar zijn.
Tot slot
Zoals hierboven uiteengezet neemt UWV maatregelen om de bereikbaarheid van werk.nl
te verbeteren. Ook zal UWV eventuele verstoringen bijvoorbeeld door geplande werkzaamheden
in het vervolg tijdig communiceren zodat werkzoekenden en werkgevers zich hierop kunnen
voorbereiden. Tot slot zal UWV – in lijn met de gedane suggestie – de functionaliteiten
op termijn ontkoppelen zodat deze niet allemaal tegelijk niet beschikbaar zijn bij
verstoringen.
Ik vertrouw erop dat UWV hiermee alle noodzakelijke maatregelen treft om verstoringen
in de beschikbaarheid en prestaties tot een minimum te beperken.
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
H. G. J. Kamp