26 448 Structuur van de uitvoering werk en inkomen (SUWI)

Nr. 473 BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 december 2011

Hierbij doe ik u de jaarplannen 2012 van UWV, SVB en RWI toekomen.1 De staatssecretaris en ik hebben deze jaarplannen goedgekeurd en de budgetten voor 2012 vastgesteld. In deze brief informeer ik u over mijn oordeel over de plannen.

Ook maak ik van de gelegenheid gebruik om u te informeren over:

  • de ontwikkelingen ten aanzien van het klantvolgsysteem, de regionale samenwerking en de integrale dienstverlening;

  • het Passend Werkaanbod;

  • de bureaus Belgische/Duitse zaken;

  • de rapportage van de Inspectie Werk en Inkomen over SVB Tien.

Algemeen

Het komende jaar staat voor de SUWI-organisaties voornamelijk in het teken van de taakstellingen. In de brief van 14 maart 2011 (Kamerstukken II, 2010/11, 32 500 XV, nr. 75) bent u op hoofdlijnen geïnformeerd over het pakket aan maatregelen op het gebied van onder meer efficiency en vereenvoudigingen in wet- en regelgeving, waaronder het redesign Werkbedrijf. Voor UWV, SVB en de RWI is hiermee een turbulente periode aangebroken. Voor UWV geldt daarnaast dat ook de nog onzekere economische ontwikkelingen de prestaties in 2012 onder druk kunnen zetten. Desalniettemin streven UWV en SVB ernaar om de prestaties in 2012 op het niveau van 2011 te handhaven.

Het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet SUWI in verband met aanpassing van de dienstverlening van het UWV aan werkgevers en werkzoekenden en de opheffing van de RWI als publiekrechtelijke rechtspersoon met een wettelijke taak ligt ter behandeling voor aan uw Kamer (Kamerstukken II, 2011/12, 33 065). In de eerste helft van 2012 zal ik u tevens de wetsvoorstellen in het kader van deregulering bij UWV en SVB aanbieden. In bijgevoegde jaarplannen 2012 wordt op hoofdlijnen ingegaan op de gevolgen van de taakstellingen voor de SUWI-organisaties in 2012.

Jaarplan UWV 2012

Het UWV jaarplan 2012 bevat een concretisering van de maatregelen die in 2012 worden genomen om de taakstellingen te realiseren, waaronder het redesign Werkbedrijf en een pakket aan efficiencymaatregelen. Daarnaast zal UWV in 2012 de voorbereidingen treffen voor de Wet Werken naar Vermogen en de modernisering van de Ziektewet.

Op grond van de SZW-begroting worden middelen aan UWV beschikbaar gesteld voor de re-integratie van gedeeltelijk arbeidsgeschikten. Er worden aparte middelen beschikbaar gesteld voor het verstrekken van werkvoorzieningen (zoals jobcoaches, werkplekaanpassingen, e.d.) en voor de externe inkoop van re-integratietrajecten.

De uitgaven aan de werkvoorzieningen zijn de afgelopen jaren sterk gestegen. Tot dusver gaat het hierbij om een openeindefinanciering. Gelet op de beschikbare middelen binnen de SZW-begroting is het wenselijk en noodzakelijk om vanaf 1 januari 2012 een taakstellend budget in te voeren voor de werkvoorzieningen. Dit taakstellend budget is vastgesteld op € 144 miljoen. Door de keuze voor een taakstellend budget voor de werkvoorzieningen moet UWV zich richten op een selectieve inzet van middelen. Dit vereist dat UWV de inzet van middelen strakker volgt, meet en stuurt.

Voor de inkoop van re-integratietrajecten bestaat reeds een taakstellend budget, waarop UWV stuurt. UWV verwacht voor 2011 een onderuitputting op het beschikbaar gestelde budget van € 119 miljoen. Deze onderuitputting heeft naar verwachting deels een structureel karakter. Gelet hierop is € 14 miljoen structureel overgeheveld naar het budget werkvoorzieningen. Voor het budget inkoop re-integratietrajecten is in 2012 € 106 miljoen beschikbaar.

Jaarplan SVB 2012

De kwaliteit van de dienstverlening van de SVB ligt op een hoog niveau. Naast de inspanningen in het kader van de taakstelling, richt de SVB zich in 2012 op de implementatie van voorgenomen wet- en regelgeving, zoals de wijziging van de ingangsdatum van de AOW. Tot slot is 2012 een belangrijk jaar voor het veranderprogramma SVB Tien. Ik kom hier later in deze brief nog op terug.

Jaarplan RWI 2012

Het jaarplan RWI 2012 staat in het teken van het voornemen om de RWI op 1 juli 2012 op te heffen als publiekrechtelijk rechtspersoon met een wettelijke taak. De RWI zal zich in het eerste halfjaar van 2012 richten op de begeleiding van medewerkers naar ander werk en afronding van lopende zaken.

Integrale dienstverlening, regionale samenwerking en klantvolgsysteem

Tijdens het AO SUWI op 27 oktober jl.(Kamerstuk 26 448, nr. 470) heb ik toegezegd u bij de reguliere SUWI- rapportage te informeren over de ontwikkelingen ten aanzien van klantvolgsysteem, de regionale samenwerking en de integrale dienstverlening.

Met het wetsvoorstel SUWI dat u op 27 oktober heeft ontvangen, zal de samenwerking tussen UWV en gemeenten en de dienstverlening aan werkzoekenden en werkgevers veranderen.

De geïntegreerde dienstverlening van UWV en gemeenten wordt veranderd in complementaire dienstverlening. Met het oog op efficiënte uitvoering zal de dienstverlening van UWV geconcentreerd worden op 30 werkpleinen.

Wel blijven UWV en gemeenten samenwerken ten aanzien van diensten aan werkgevers, taken met betrekking tot de regionale arbeidsmarkt en de registratie van werkzoekenden en vacatures. UWV biedt de dienstverlening primair digitaal aan, ook de dienstverlening voor werkzoekenden zal plaatsvinden door middel van de e-intake.

De regionale samenwerking wordt als volgt vormgegeven. Er bestaan op dit moment samenwerkingsverbanden op het gebied van werk, inkomen en scholing in de 30 arbeidsmarktregio’s. De vestigingen van waaruit UWV werkt, sluiten aan bij deze arbeidsmarktregio’s. Vertrekpunt voor verdere samenwerking tussen UWV en gemeenten is voor het kabinet daarom samenwerking in 30 arbeidsmarktregio’s. Medio 2012 moet duidelijk zijn in welke (sub)regio’s gemeenten willen samenwerken. De VNG heeft aangekondigd gemeenten hierover begin 2012 nader te informeren via een ledenbrief.

Tijdens het AO SUWI d.d. 27 oktober heeft Kamerlid Van Hijum gevraagd naar de mogelijkheid om te komen tot één klantvolgsysteem. De sector beschikt nu al over werkende klantvolgsystemen, die de dienstverlening aan burgers ondersteunen. De uitwisseling van gegevens in en tussen de (meerdere) beschikbare (klantvolg)systemen ten behoeve van efficiënte en effectieve samenwerking staat daarbij centraal. Het Digitaal Klantdossier is daar een goed voorbeeld van. Bij een goede uitwisseling van gegevens is het niet nodig om tot één klantvolgsysteem te komen.

Passend Werkaanbod

In het kader van het Passend Werkaanbod geeft UWV 5 000 werkzoekenden per jaar die langer dan één jaar werkloos zijn een intensieve begeleiding en doet een passend werkaanbod, ongeacht het opleidingsniveau en loon. Doel hiervan is een zo hoog mogelijke uitstroom naar werk. UWV heeft de uitvoering en registratie per 1 april 2011 sterk verbeterd. Onlangs heeft UWV het 5 000e werkaanbod in 2011 gedaan. UWV zal in het jaarverslag 2011 de resultaten van de verbeterde aanpak rapporteren. Ik zal uw Kamer hier nader over informeren, conform toezegging bij de behandeling van het wetsvoorstel Passende arbeid.

Bureau Belgische/Duitse zaken

Tijdens het AO over de taakstelling in april van dit jaar heb ik met u gesproken over het voornemen om de individuele dienstverlening aan grensarbeiders te beëindigen. Naar aanleiding van uw inbreng heb ik de SVB verzocht het voornemen uit te werken met inachtneming van de nader gewijzigde motie Van den Besselaar c.s. (Kamerstukken 2010–2011, 32 500-XV, nr. 101). In de uitwerking heeft de SVB voorzien in een onderzoek naar de toepasselijkheid van e-dienstverlening voor de doelgroep en een onderzoek naar mogelijke bijdragen, bijvoorbeeld van stakeholders. Voorts kent de beoogde uitbreiding van de elektronische dienstverlening op het terrein van de Bureaus Belgische en Duitse zaken een gefaseerd karakter, waarbij de effecten (op de doelgroep) steeds goed in beeld worden gehouden.

Als eerste stap in de implementatie heeft de SVB onlangs een conferentie met de Nederlandse stakeholders georganiseerd. Doel was om enerzijds een platform te bieden aan de ideeën in het veld over de mogelijkheden tot verbetering van elektronische dienstverlening en anderzijds met stakeholders in overleg te gaan over de mogelijkheid en bereidheid tot financiering van hun kant.

In het kader van de SZW-begroting 2014 wordt een definitief besluit genomen over mogelijke opheffing van de Bureaus.

IWI bevindingen SVB Tien

Het veranderprogramma SVB Tien is in 2006 van start gegaan en zal naar verwachting in 2013 worden afgerond. SVB Tien bestaat uit twee clusters:

  • Cluster 1: Inrichting serviceteams op de vestigingen

  • Cluster 2: Inrichting van generieke processen en nieuwe ICT-systemen.

De Inspectie Werk en Inkomen voert een periodieke monitoring uit op het veranderprogramma SVB Tien. In dit kader heeft de Inspecteur Generaal mij een rapportage doen toekomen inzake sturing en beheersing van SVB Tien.1 De inspectie is van oordeel dat de opzet van het systeem van interne integrale sturing en beheersing binnen de organisatie voldoende is. De inspectie oordeelt tevens dat het systeem van sturing en beheersing voor Businessrelease 2 (Realisatie multiregelingsysteem en implementatie ervan voor het kinddomein en vrijwillig verzekerden) in voldoende mate werkt. Wel is sprake van een aantal verbeterpunten die de SVB op dient te pakken. Het betreft het versterken van het risicomanagement en een nadere planning van evaluaties. Daarnaast vraagt de inspectie aandacht voor de tijdsdruk van het programma, het waar nodig actualiseren van de businesscase en mogelijke verbeterpunten inzake de transitie van het IT-bedrijf en borging van ICT-deskundigheid. De SVB heeft in haar bestuurlijke reactie op het onderzoek laten weten alle door de inspectie gesignaleerde verbeterpunten over te nemen.

Op 4 november jl. heb ik van de SVB een update ontvangen van het programmaplan SVB Tien. Hierin geeft de SVB aan dat het afgelopen jaar goede vorderingen zijn gemaakt in het veranderprogramma, zowel aan de zijde van de uitrol van de integrale serviceteams, als bij de ontwikkeling van de nieuwe ICT.

Naar aanleiding van de bevindingen van de inspectie en het programmaplan van de SVB, heb ik de SVB verzocht mij in de tussentijdse verslagen en jaarverslagen uitgebreid te blijven rapporteren over de voortgang en beheersing van SVB Tien.

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

H.G.J. Kamp


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven