26 303
Wijziging van de Elektriciteitswet 1998 ten behoeve van het stellen van nadere regels ten aanzien van het netbeheer en de levering van elektriciteit aan beschermde afnemers

nr. 28
AMENDEMENT VAN HET LID CRONE

Ontvangen 15 maart 1999

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

In artikel I, onderdeel K, wordt aan artikel 26, eerste lid, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel e door een komma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

f. de kwaliteitscriteria waaraan netbeheerders moeten voldoen met betrekking tot hun dienstverlening, welke in ieder geval betrekking hebben op te hanteren technische specificaties, het verhelpen van storingen in het transport van elektriciteit, de klantenservice en het voorzien in compensatie bij ernstige storingen.

II

In artikel I, onderdeel K, wordt na artikel 26g een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 26h

1. Netbeheerders zenden de directeur van de dienst voor 1 november van elk jaar een rapportage omtrent de naleving door hen van de kwaliteitscriteria, bedoeld in artikel 26, eerste lid, onderdeel f.

2. De directeur van de dienst vermeldt de bevindingen die hij ontleent aan rapportages als bedoeld in het eerste lid in het verslag, bedoeld in artikel 9.

III

Na artikel I, onderdeel O, wordt een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:

Oa

Aan artikel 37 worden twee nieuwe leden toegevoegd, luidende:

3. Voorwaarden als bedoeld in het tweede lid bevatten tevens kwaliteitscriteria waaraan vergunninghouders moeten voldoen met betrekking tot hun dienstverlening. Deze criteria hebben in ieder geval betrekking op te hanteren technische specificaties, het verhelpen van storingen in de levering van elektriciteit, de klantenservice en het voorzien in compensatie bij ernstige storingen.

4. Artikel 26h is van overeenkomstige toepassing op vergunninghouders.

Toelichting

Dit amendement strekt ertoe in de wet vast te leggen dat netbeheerders en vergunninghouders in hun dienstverlening moeten voldoen aan kwaliteitsnormen en dat bij niet naleving daarvan adequate compensatie geboden moet worden. Onder klantenservice kan ondermeer worden verstaan, bereikbaarheid en openingstijden, het aantal en de aard van eventuele klachten en storingen, de snelheid waarmee klachten zijn verholpen en het aantal afsluitingen dat heeft plaatsgevonden, onder vermelding van de redenen daarvoor.

Jaarlijks moet door de Dte bekend worden gemaakt in welke mate de prestaties van vergunninghouders en netbeheereders voldoen aan deze kwaliteitscriteria, op een onderling vergelijkbare wijze en onder vermelding van de naam van de desbetreffende bedrijven.

Crone

Naar boven