26 234 Vergaderingen Interim Committee en Development Committee

Nr. 157 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 9 mei 2014

Hierbij zend ik u het verslag van de vergadering van het International Monetary and Financial Committee (IMFC). De vergadering vond 11 en 12 april plaats in Washington DC. De schriftelijke interventie die Nederland heeft ingebracht in de vergadering is bijgevoegd, alsook het communiqué1.

De Minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem

Verslag voorjaarsvergadering IMF 11 en 12 april 2014 in Washington DC

Op vrijdag 11 en zaterdag 12 april vond in Washington DC de voorjaarsvergadering van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) plaats. Minister Dijsselbloem vertegenwoordigde de kiesgroep tijdens de onderdelen van het International Monetary and Financial Committee (het IMFC, het hoogste politieke orgaan van het IMF). Dit verslag gaat in op de belangrijkste uitkomsten.

Economische situatie en beleidsuitdagingen

Tijdens het IMFC stond de mondiale economische situatie centraal. Er is sprake van aanhoudende tekenen van herstel. Tegelijkertijd wees het Fonds erop dat het herstel fragiel is en er neerwaartse risico’s zijn. Op korte termijn moet onder meer de afbouw van onconventionele monetaire maatregelen op een gecontroleerde manier gebeuren en dienen destabiliserende effecten op opkomende economieën beperkt te worden. Het Fonds benadrukte in dit kader het belang van duidelijke communicatie door de Verenigde Staten enerzijds en verstandig macro-economisch beleid, flexibele wisselkoersen en verdieping van financiële markten in opkomende economieën anderzijds. Ook kunnen regelgeving en (macropudentieel) toezicht de weerbaarheid van opkomende economieën verhogen. Daarnaast ging veel aandacht uit naar mogelijke gevolgen van recente geopolitieke spanningen. Tot slot merkte het Fonds langdurig lage inflatie in ontwikkelde economieën en de eurozone in het bijzonder aan als risico.

Minister Dijsselbloem heeft uiteengezet dat Europa in een relatief korte periode belangrijke stappen heeft gezet die zich nu uitbetalen. Met het akkoord over het Single Resolution Mechanism nadert de Europese bankenunie zijn voltooiing. Eerder al werden afspraken gemaakt over budgettaire discipline en de monitoring van macro-economische onevenwichtigheden. Begrotingstekorten zijn sterk teruggebracht, waarbij het gemiddelde tekort van de eurozone dit jaar naar verwachting onder de 3% BBP zal komen. Voor de komende periode benadrukte de minister het belang van structurele hervormingen om de concurrentiekracht verder te herstellen en als belangrijkste sleutel naar hogere en solide groei. Landen dienen zich te blijven committeren aan regels van het Stabiliteits- en Groeipact, waarbij een evenwicht in de begroting of zelfs een overschot het streven zou moeten zijn. Tot slot prees de minister het IMF voor de belangrijke rol die het in de crisis heeft vervuld.

Ook het IMF onderstreepte dat het cruciaal is dat landen structurele hervormingen op zowel de product- als arbeidsmarkt doorvoeren om de aanhoudende hoge werkloosheid en de toenemende ongelijkheid te adresseren. Het Fonds benadrukte daarbij het belang van geloofwaardige budgettaire consolidatieplannen, in het bijzonder voor de VS en Japan. Aandacht ging uit naar de balans tussen het op orde brengen van de overheidsfinanciën enerzijds en ondersteuning van groei en werkgelegenheid anderzijds. Deze vergadering richtte het Fonds zich in het bijzonder op manieren waarop publieke uitgaven (mede met het oog op de vergrijzing in ontwikkelde landen) efficiënter kunnen worden vormgegeven. Om het economische herstel te stimuleren ziet het IMF in sommige ontwikkelde economieën ruimte voor extra publieke investeringen.

Ten aanzien van de financiële sector richtten de aanbevelingen van het Fonds zich onder meer op herstel van bankbalansen. In Europa zal een grondige «comprehensive assessment» van bankbalansen door de ECB bijdragen aan het proces van balansherstel. Gezamenlijk bankentoezicht en gezamenlijke bankresolutie als onderdeel van de bankensector zullen de stabiliteit en weerbaarheid van de Europese bankensector bevorderen. Ook ging aandacht uit naar de groei van financiële intermediairs buiten de reguliere bancaire sector. Het Fonds en verschillende IMFC-leden – waaronder de minister – vroegen aandacht voor de risico’s die met dit «schaduwbankieren» gepaard kunnen gaan.

Governance

Tijdens de IMFC onderdelen kwam tevens de governance van het Fonds aan de orde. Er was brede teleurstelling dat het pakket aan hervormingen zoals in 2010 is afgesproken nog niet van kracht is, door uitblijven van ratificatie door de VS. Implementatie van deze afspraken blijft de hoogste prioriteit. Afgesproken is dat indien de VS niet voor het einde van dit jaar ratificeert, het IMF opties in kaart brengt om de governance van het IMF te versterken. Nederland kan zich vinden in deze aanpak en blijft zich er voor inzetten dat de vertegenwoordiging in het IMF een goede weerspiegeling is van de verhoudingen in de wereldeconomie.


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven