25 996
Wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 1998 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

1. Algemeen

Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van uitgaven en ontvangsten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) te wijzigen, door de uitgaven met f 62,7 miljoen te verhogen en de ontvangsten met f 1,5 miljoen te verhogen.

De mutaties die tot deze wijzigingen leiden, zijn eveneens aangekondigd in de Voorjaarsnota 1998 (Kamerstukken II, 1997–1998, .....).

De aansluiting tussen de Voorjaarsnota en het onderhavige wetsvoorstel is als volgt (bedragen x f 1 miljoen):

Uitgaven 
  
1. Aangekondigd in de Voorjaarsnota+/+ 62,7 (A)
2. Voorgestelde verhoging bij onderhavig wetsvoorstel+/+ 62,7 (B)
Verschil (B–A) 0,0
  
Ontvangsten 
  
1. Aangekondigd in de Voorjaarsnota+/+ 1,5 (C)
2. Voorgestelde verhoging bij onderhavig wetsvoorstel+/+ 1,5 (D)
Verschil (D–C)0,0

Enkele reeds wél in de Voorjaarsbrief Zorg opgenomen bijstellingen op de VWS-begroting 1998 zijn (om technische redenen) nog niet in de Voorjaarsnota en in dit wijzigingsvoorstel verwerkt. Het betreft onder meer de bijstelling met betrekking tot de verwachte hogere ontvangsten als gevolg van de afrekening extra banen zorgsector over het jaar 1996 (f 44 miljoen) en een drietal kleinere bijstellingen (in totaal f 25 miljoen). Deze begrotingsmutaties zullen verwerkt worden in de 2e Suppletore wet.

2. Specifiek

In aanvulling op de Artikelsgewijze toelichting volgt hier een korte toelichting op enkele majeure mutaties.

2.1. Onderbesteding 1997 en eindejaarsmarge

Bij het opstellen van de Voorlopige Rekening 1997 is in overleg met het Ministerie van Financiën geconstateerd dat een deel van de onderuitputting 1997 (te weten f 98,9 miljoen) via het instrument van de eindejaarsmarge aan de VWS-begroting 1998 kan worden toegevoegd. Aangezien een deel van de VWS-begroting valt onder het Budgettair kader Zorg (BKZ), wordt ook de eindejaarsmarge onderverdeeld in een BKZ-deel (f 73,6 miljoen) en een niet-BKZ-deel (f 25,3 miljoen).

Met betrekking tot de aanwending van een fors deel van de eindejaarsmarge BKZ waren in de loop van het jaar 1997 reeds afspraken gemaakt in de Ministerraad. Het betreft de volgende twee posten:

* Tariefmaatregel fysiotherapie

De voorgenomen tariefkorting in de fysiotherapie (f 32 miljoen) wordt uitgesteld en nog niet in 1998 uitgevoerd. In het najaar van 1998 zal een en ander nader worden geëvalueerd.

* Intensieve thuiszorg

De regeling Intensieve Thuiszorg zal met ingang van 1998 een subsidieregeling worden op grond van de AWBZ; deze financieringsverschuiving leidt tot hogere uitgaven (f 15 miljoen).

Daarnaast is besloten het restant van de eindejaarsmarge BKZ (f 26,6 miljoen) in te zetten ter verlichting van de algemene financiële problematiek in de zorgsector.

Via verhoging van de rijksbijdragen aan de Algemene kas ten behoeve van de ziekenfondsverzekering en aan het Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten zal aan bovenstaande uitvoering worden gegeven.

De via de eindejaarsmarge niet-BKZ aan de VWS-begroting 1998 toe te voegen middelen worden deels ingezet voor beschikbare begrotingsbedragen die in 1997 niet tot besteding zijn gekomen en deels ter oplossing van te verwachten knelpunten in de begrotings-uitvoering 1998.

Het betreft de volgende bijstellingen:

 (bedragen x f 1 mln)
– Nieuwbouw Ministerie van VWS11,7
– Project vernieuwing kantoorautomatisering2,0
– Extra kosten, voortvloeiend uit de verhuizing4,2
– Werkgelegenheidsplan1,0
– Kinderopvang VWS0,6
– Endogene component ATW-middelen5,8
Totaal eindejaarsmarge niet-BKZ25,3

Op het BKZ-deel van de begroting is sprake van diverse uitvoeringsknelpunten in 1998, mede als gevolg van het niet tot besteding komen van in 1997 beschikbare begrotingsbedragen.

Het betreft de volgende posten:

 (bedragen x f 1 mln)
– BIG-register4,6
– TOG-regeling (motie Giskes)2,0
– Donorregister7,7
– PEO-middelen3,6
– Onderzoek benchmarking thuiszorg2,1
– Reorganisatiekosten IGB5,0
 25,0

De dekking voor deze uitvoeringsknelpunten kan zeer waarschijnlijk volledig worden gevonden in de te verwachten onderbesteding (kasmeevaller) op het beschikbare budget voor «Persoonsgebonden budgetten» (PGB's). Besloten is een deel van deze meevaller (f 25 miljoen) via verlaging van de rijksbijdrage AWBZ in 1998 in te zetten ten behoeve van bovengenoemde knelpunten.

In de Artikelsgewijze toelichting wordt bij de desbetreffende begrotingsartikelen een nadere toelichting gegeven.

2.2. Intertemporele compensatie

Zoals in de vorige paragraaf is gemeld, komen in 1998 extra middelen beschikbaar voor de reorganisatie en verhuizing van de Inspectie gezondheidsbescherming (IGB, f 5,0 mln). Het merendeel van de met deze reorganisatie samenhangende investeringen heeft plaats in de jaren 1999 en 2000 en een geringe doorloop in de jaren 2001 en 2002. Met het oog hierop wordt via het instrument van intertemporele compensatie de raming voor het jaar 1998 verlaagd met f 10 miljoen en de raming voor de jaren 1999 t/m 2002 verhoogd.

Een tweede geval van intertemporele compensatie vindt plaats op het uitgavenartikel 23.01 en heeft betrekking op de kosten die voortvloeien uit de wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (wet BIG). In het kader van deze wet wordt een register van beroepsbeoefenaren opgesteld. Aangezien de uitgaven en ontvangsten ten behoeve van dit register niet synchroon lopen, wordt via het instrument van intertemporele compensatie de raming voor 1998 en komende jaren aangepast. Hierdoor blijven de middelen, die door de beroepsbeoefenaren zijn opgebracht beschikbaar voor activiteiten in het kader van de wet BIG.

De derde intertemporele compensatie hangt samen met de bij Nota van Wijziging 1998 (TK, vergaderjaar 1997–1998, 25 600 XVI, nr. 14) toegevoegde middelen voor buitenschoolse activiteiten voor jongeren van 4 tot 12 en van 12 tot 16 jaar. De ramingen voor de jaren 1998 en 2000 worden verlaagd ten gunste van de raming in het jaar 1999.

Bovenstaande kasschuiven laten zich als volgt samenvatten:

(bedragen x f 1 mln)

 1998199920002001200220032004
Reorganisatie IGB/VI– 10,03,04,02,01,0  
BIG-register– 6,00,91,20,90,90,91,2
Buitenschoolse opvang– 1,73,3– 1,6    

2.3. Uitkeringen oorlogsgetroffenen

In de loop van 1997 zijn de tegoeden uit de Tweede Wereld-oorlog in het middelpunt van de belangstelling komen te staan. Dit is onder meer het gevolg van het kabinetsbesluit om de vierde en laatste tranche goudpool die Nederland van de Tripartite Goud Commissie ontvangt niet langer een monetaire bestemming te geven, doch deze te reserveren ten behoeve van vervolgingsslachtoffers. De bekendmaking van de vondst van het LIRO-kaartsysteem heeft deze belangstelling nog versterkt. Uit deze publieke aandacht vloeit een aantal activiteiten voort, zoals het verrichten van historisch onderzoek.

In juli van 1997 zijn door maatschappelijke organisaties en door de Tweede Kamer vragen gesteld over oorlogstegoeden uit het voormalig Nederlands-Indië. Het kabinet heeft hierop besloten een aparte begeleidingscommissie in te stellen voor een onderzoek naar de Indische Tegoeden. De Begeleidingscommissie Onderzoek Indische Tegoeden (de commissie-Van Galen) heeft als taakopdracht het doen uitvoeren van bronnen- en archiefonderzoek naar de door de Japanse bezetter in beslag genomen particuliere Nederlandse Banken verzekeringstegoeden tijdens de Tweede Wereldoorlog in het voormalig Nederlands-Indië, het doen uitvoeren van onderzoek naar rechtsherstel rond die financiële tegoeden en het eventueel uitvoeren van onderzoek dat zich zou kunnen richten op overige in beslag genomen particuliere bezittingen. De commissie is op 3 februari geïnstalleerd.

Deze hernieuwde publieke aandacht heeft geleid tot een aantal uiteenlopende merendeels incidentele uitgaven die op het uitgavenartikel 24.05 Verzetsdeelnemers, vervolgden en burgeroorlogsgetroffenen verantwoord zullen worden. Hiertoe worden twee nieuwe artikelonderdelen (04 en 05) gecreëerd.

Onderdeel 04 Vierde Tranche Goudpool

Op dit artikelonderdeel worden de middelen verantwoord die afkomstig zijn van de Vierde Tranche Goudpool. Deze middelen zullen conform kabinetsbesluit op projectbasis besteed worden.

Onderdeel 05 Onderzoek, meldpunt en hulpverlening

De op dit onderdeel geraamde uitgaven zijn bestemd voor de vergoeding van uiteenlopende kosten die voortvloeien uit de hernieuwde publieke aandacht rond het thema Tegoeden uit de Tweede Wereldoorlog in het algemeen en in het bijzonder rond de bekendmaking van de vondst van het LIRO-kaartensysteem. Het betreft hier met name kosten die voortvloeien uit de werkzaamheden in verband met het op te richten Joodse Meldpunt Claims onder auspiciën van het Centraal Joods Overleg, kosten van de door maatschappelijk werkers van de stichting Joods Maatschappelijk Werk (JMW) te verrichten extra psycho-sociale hulpverlening en kosten van een historisch onderzoek bij het JMW en het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie.

Tevens worden op dit onderdeel de uitgaven geraamd en verantwoord voor de kosten in verband met de uitvoering van een bronnen- en archiefonderzoek naar door de Japanse bezetter in beslag genomen particuliere Nederlandse financiële tegoeden tijdens de Tweede Wereldoorlog in voormalig Nederlands-Indië. Ten behoeve van het onderzoek is een meldpunt «Onderzoek Indische Tegoeden» opgericht.

3. Verwerking moties en amendementen

Bij de Algemene Politieke Beschouwingen zijn enkele moties aangenomen die betrekking hebben op de VWS-beleidsterreinen. De financiële consequenties van deze moties zijn opgenomen in de Nota van Wijziging op de ontwerpbegroting. Teneinde de aansluiting tussen de stand van de ingediende ontwerpbegroting en de stand Voorjaarsnota duidelijk te kunnen presenteren, is in de Artikelsgewijze toelichting bij deze 1e Suppletore wet ervoor gekozen de mutaties met betrekking tot de aangenomen moties, c.q. Nota van wijziging separaat op te nemen.

Overigens zijn bij de behandeling van de VWS-begroting geen amendementen met financiële consequenties aangenomen.

4. Leeswijzer bij de Artikelsgewijze Toelichting (AGT)

Met het oog op de leesbaarheid van de AGT is in geval van een overboeking tussen twee uitgavenartikelen volstaan met één toelichtende tekst. Deze tekst is opgenomen bij het begrotingsartikel, dat bij deze overboeking wordt verhoogd. Bij het andere bij deze overboeking betrokken artikel is de toelichting beperkt tot de algemene tekst: «Overboeking naar uitgavenartikel ....»

Bij wetsartikel 2 (ontvangsten) is, indien van toepassing, volstaan met een verwijzing naar de tekst bij het aangegeven uitgavenartikel. Hiervoor wordt de volgende algemene tekst gehanteerd: «Zie de toelichting bij uitgavenartikel .....»

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen)

 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2201 Personeel en materieel algemeen  
Stand ontwerpbegroting 1998227 840227 715
– Via het instrument van de eindejaarsmarge wordt dit artikel verhoogd, in verband met:   
a. een aangepaste kostenraming van de nieuwbouw van de Resident en de daaraan gekoppelde verhuizing van het Ministerie van VWS in 1998 (f 11,7 mln);   
b. extra kosten die voortvloeien uit de verhuizing naar de Resident, zoals opruimwerkzaamheden, archivering, nieuw briefpapier, tijdelijke «dubbele» dienstverlening in meerdere gebouwen (f 4,2 mln);   
c. een upgrading van de infrastructuur van de VWS-kantoorautomatisering (f 2,0 mln);   
d. de uitbreiding van de mogelijkheden voor opvang van kinderen van VWS-personeel (f 0,6 mln);   
e. de kosten van het werkgelegenheidsplan VWS, gericht op de instroom van hoog opgeleide allochtonen en gehandicapten (f 1,0 mln). 19 50019 500
   
– Overboeking van uitgavenartikel 25.03 ten behoeve van een interdepartementaal onderzoek naar benchmarking in de AWBZ, teneinde instellingen te toetsen op effectiviteit en efficiency. Deze uitgaven worden ten laste van de faciliterings-Middelen Taskforce Volumebeheersing en Kostenbeperking (TVK) gebracht.1 0001 000
   
– Overboeking van uitgavenartikel 25.03 ten behoeve van de opzet van een ramingsmodel voor de zorgsector. Deze uitgaven worden ten laste van de TVK-faciliteringsmiddelen gebracht. 1 2001 200
   
– In het kader van de versterking van de decentrale financiële functie van het kerndepartement en de daarmee verband houdende uitbreiding van het aantal formatieplaatsen voor financiële adviseurs wordt dit artikel vanaf 1999 structureel verhoogd met f 1,669 mln. Naar verwachting kunnen deze adviseurs medio 1998 worden aangesteld. Voor 1998 wordt dit artikel derhalve met f 0,835 mln verhoogd. 835835
   
– Overboeking van uitgavenartikel 24.07 teneinde uitgaven met een materieel karakter op het juiste artikel te verantwoorden.7373
   
– Overboeking naar het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen in verband met de overheveling van 1 formatieplaats naar de Rijksarchiefdienst.  
In eerste instantie is dit abusievelijk slechts voor een periode van 2 jaar (1996 en 1997) geschied.   
Met deze overboeking wordt de overheveling structureel gemaakt. – 165– 165
   
– Overboeking naar uitgavenartikel 22.07 in verband met een correctie op de Loonbijstelling 1997. – 8– 8
– In 1998 worden meer verplichtingen aangegaan met een kaseffect in 1999 (en latere jaren) dan in de ontwerpbegroting is voorzien. Voor het volume van de kasuitgaven heeft dit geen gevolgen. 5 6540
   
– Overboeking naar uitgavenartikel 26.01. – 2 900– 2 900
Stand 1e suppletore begroting 1998253 029247 250
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2202 VUT-uitkeringen en suppletie wachtgelden trendvolgers  
Stand ontwerpbegroting 19982 6372 637
– Overboeking van de raming voor wachtgeldaanspraken die tot uitgaven leiden op het uitgaven-artikel 25.02. – 84– 84
Stand 1e suppletore begroting 19982 5532 553
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2203 Loonbijstelling  
Stand ontwerpbegroting 199811 07011 070
– Overboeking vanuit de Aanvullende post Arbeidsvoorwaarden ten behoeve van de compensatie voor bij het ABP aangesloten overheidswerkgevers in verband met de effecten van de wet Pemba. 9 3359 335
   
– Overboeking naar de uitgavenartikelen 25.01 en 25.03 in verband met een correctie op de toegedeelde loon- en OVA-bijstelling 1997. – 8 463– 8 463
Stand 1e suppletore begroting 199811 94211 942
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2204 Prijsbijstelling  
Stand ontwerpbegroting 1998153153
– Overboeking naar uitgavenartikel 25.01 in verband met een correctie op de toegedeelde prijsbijstelling 1997. – 31– 31
Stand 1e suppletore begroting 1998122122
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2208 Internationale samenwerking en infrastructuur  
Stand ontwerpbegroting 19983 2973 456
– Overboeking van uitgavenartikel 25.02 in verband met een correctie op de toegedeelde prijsbijstelling 1997. 1616
   
– Het deel van de kasraming 1998 waarvoor reeds in 1997 de verplichtingen zouden worden aangegaan, is hoger dan aanvankelijk werd voorzien. In verband hiermee kan de verplichtingenraming 1998 worden verlaagd. Voor het volume van de kasuitgaven heeft dit geen gevolgen. – 1300
Stand 1e suppletore begroting 19983 1833 472
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2209 Adviesraden  
Stand ontwerpbegroting 199815 94615 946
– Overboeking van uitgavenartikel 25.02 ter financiering van de voorbereidende werkzaamheden voor de centrale commissie voor medisch wetenschappelijk onderzoek, die in het wetsvoorstel «Medisch wetenschappelijk onderzoek met mensen» wordt voorzien. Deze wet zal naar verwachting in de loop van 1998 in werking treden.534534
   
– Overboeking van uitgavenartikel 25.02 in verband met het door de Raad voor de Volksgezondheid en Zorggerelateerde dienstverlening verzorgen van het Landelijk Oncologisch Beraad. 750750
   
– Overboeking van uitgavenartikel 22.01 in verband met een correctie op de toegedeelde loonbijstelling 1997. 88
Stand 1e suppletore begroting 199817 23817 238
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2301 Personeel en materieel Inspectie gezondheidszorg  
Stand ontwerpbegroting 199850 66751 247
– In het kader van de wet BIG wordt een register van beroepsbeoefenaren in de individuele gezondheidszorg opgesteld.   
Aangezien de hieruit voortvloeiende uitgaven en ontvangsten niet synchroon lopen, wordt het saldo van uitgaven en ontvangsten in het jaar 1997 toegevoegd aan dit uitgavenartikel. Compensatie voor deze verhoging is gevonden in een verlaging van de rijksbijdrage AWBZ (zie ook paragraaf 2.1 van het Algemeen deel van de Memorie van Toelichting).4 6004 600
   
– Nu enige jaren ervaring is opgedaan met de ontwikkeling van bovengenoemd register, bestaat er aanleiding om te komen tot een verschuiving ten gunste van de jaren 1999–2004 via het instrument van intertemporele compensatie. In verband hiermee wordt de raming voor 1998 verlaagd (zie ook paragraaf 2.2 van het Algemeen deel van de Memorie van Toelichting). – 6 000– 6 000
– In het kader van de geneesmiddelenbewaking verricht de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) onderzoek ten behoeve van het College ter beoordeling van Geneesmiddelen (CBG). Als gevolg van de bijdrage van het CBG voor het jaar 1998 wordt dit uitgavenartikel verhoogd, evenals het ontvangstenartikel 23.01. 500500
Stand 1e suppletore begroting 199849 76750 347
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2402 Ouderenbeleid  
Stand ontwerpbegroting 199823 24227 782
– Als gevolg van de expiratie van de Wet op de Bejaardenoorden is ongewijzigde subsidiëring van de Landelijke Organisatie Bewonerscommissie Bejaardenhuizen (LOBB) niet langer mogelijk. Derhalve vindt een overheveling vanuit uitgaven-artikel 25.03 (Rijksbijdragen AWBZ) plaats. 817817
   
– Het deel van de kasraming 1998 waarvoor reeds in 1997 de verplichtingen zouden worden aangegaan, is hoger dan aanvankelijk werd voorzien. In verband hiermee kan de verplichtingenraming 1998 worden verlaagd. Voor het volume van de kasuitgaven heeft dit geen gevolgen. – 3 1340
   
– Overboeking naar uitgavenartikel 24.09. – 519– 519
   
– Overboeking naar uitgavenartikel 25.02. – 1 600– 1 600
Stand 1e suppletore begroting 199818 80626 480
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2403 Gehandicaptenbeleid  
Stand ontwerpbegroting 199823 14823 574
– Met het oog op de kosten van de indicatiestelling op basis van de regeling «Tegemoetkoming Onderhoudskosten thuiswonende meervoudig of ernstig lichamelijk gehandicapte kinderen» (motie Giskes) wordt dit uitgavenartikel verhoogd. Compensatie voor deze verhoging is gevonden in een verlaging van de rijksbijdrage AWBZ (zie ook paragraaf 2.1 van het Algemeen deel van de Memorie van Toelichting)2 0002 000
   
– Overboeking van uitgavenartikel 25.03 ten behoeve van: a. de subsidiëring van de verenigingen van budgethouders inzake informatie en advies in verband met de overheveling van de uitvoering van de regeling Persoonsgebonden Budget van de Ziekenfondsraad naar de Sociale Verzekeringsbank (f 0,99 mln);   
b. een startsubsidie aan de Woningstichting Buitenzorg, teneinde ervaring op te doen met specifieke initiatieven van ouders van gehandicapte kinderen (f 0,165 mln);   
c. jeugdige licht verstandelijk gehandicapten, die reeds een indicatie voor uithuisplaatsing hebben. In het kader van «Families first» wordt hen hulp in crisissituaties geboden (f 1 mln). 2 1552 155
Stand 1e suppletore begroting 199827 30327 729
 Verplichtingen Uitgaven
Artikel 2404 Jeugdbeleid  
Stand ontwerpbegroting 19981 259 5861 251 392
Nota van wijziging ontwerp begrotingswet35 00035 000
– Naast de exogeen aan de VWS-begroting toegevoegde middelen ten behoeve van de invoering van de Arbeidstijdenwet dient het Ministerie van VWS ook endogeen middelen vrij te maken. Met het oog hierop wordt dit artikel verhoogd via het instrument van de eindejaarsmarge. 5 7995 799
   
– Bij Nota van Wijziging is dit artikel ten behoeve van buitenschoolse activiteiten voor jongeren van 4 tot 12 en van 12 tot 16 jaar structureel verhoogd met f 35 mln. De verdeling over de de jaren 1998–2000 wordt met deze mutatie aangepast (zie ook paragraaf 2.2 van het Algemeen deel van de Memorie van Toelichting). – 1 748– 1 748
   
– In verband met de regels ten aanzien van het bruto boeken van uitgaven en ontvangsten worden de des- en herinvesteringen ten behoeve van de Jeugdhulpverlening op de begroting zichtbaar gemaakt. Als gevolg van de verkoop van een pand in Velp wordt dit uitgavenartikel verhoogd, evenals het ontvangstenartikel 24.03. 342342
   
– Het deel van de kasraming 1998 waarvoor reeds in 1997 de verplichtingen zouden worden aangegaan, is hoger dan aanvankelijk werd voorzien. In verband hiermee kan de verplichtingenraming 1998 worden verlaagd. Voor het volume van de kasuitgaven heeft dit geen gevolgen. – 64 3940
Stand 1e suppletore begroting 19981 234 5851 290 785
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2405 Verzetsdeelnemers, vervolgden en burgeroorlogsgetroffenen  
Stand ontwerpbegroting 1998838 333840 336
– Toevoeging van de middelen uit de Vierde Tranche Goudpool. Deze middelen zullen conform kabinetsbesluit op projectbasis besteed worden. 20 00020 000
   
– Ten behoeve van onderzoek naar de Indische Tegoeden wordt dit artikel zowel in 1998 als 1999 met f 1 mln verhoogd. 1 0001 000
   
– Verhoging ten behoeve van historisch onderzoek in verband met het LIRO-archief.700700
   
– Verhoging ten behoeve van extra benodigde psycho-sociale hulpverlening als gevolg van de vondst van het LIRO-archief en meer in het algemeen de hernieuwde publieke aandacht rond het thema Oorlogstegoeden uit de Tweede Wereldoorlog. 300300
   
– Verhoging ten behoeve van het Centraal Meldpunt Joodse Oorlogsclaims, onder auspiciën van het Centraal Joods Overleg (CJO).500500
– Met ingang van 1998 wordt de subsidiëring van de Hollandse Schouwburg overgenomen Door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OC&W). In verband hiermee wordt dit bedrag structureel overgeboekt naar de begroting van OC&W. – 389– 389
   
– Het deel van de kasraming 1998 waarvoor reeds in 1997 de verplichtingen zouden worden aangegaan, is hoger dan aanvankelijk werd voorzien. In verband hiermee kan de verplichtingenraming 1998 worden verlaagd. Voor het volume van de kasuitgaven heeft dit geen gevolgen. – 1 5970
Stand 1e suppletore begroting 1998858 847862 447
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2407 Sportbeleid  
Stand ontwerpbegroting 199848 73449 855
Nota van wijziging ontwerp begrotingswet5 0005 000
– Het deel van de kasraming 1998 waarvoor reeds in 1997 de verplichtingen zouden worden aangegaan, is hoger dan aanvankelijk werd voorzien. In verband hiermee kan de verplichtingenraming 1998 worden verlaagd. Voor het volume van de kasuitgaven heeft dit geen gevolgen. – 1620
   
– Overboeking naar uitgavenartikel 22.01. – 73– 73
Stand 1e suppletore begroting 199853 49954 782
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2409 Sociaal Beleid  
Stand ontwerpbegroting 1998551 664563 481
– Overboeking van uitgavenartikel 24.02 ten behoeve van projecten van het Landelijk Buro Leeftijdsdiscriminatie, die ouderen als doelgroep hebben. 519519
   
– Bijdrage van het Ministerie van Economische Zaken aan de subsidiëring van het project «Sein 2001» in het kader van het Actieprogramma Elektronische snelwegen. Het ontvangstenartikel 22.02 wordt eveneens verhoogd. 125125
   
– Verhoging in verband met een bijdrage van het Ministerie van Justitie aan de subsidiëring van het Centraal Bureau Fondswerving. 5050
   
– In verband met het per 1 januari 1998 vervallen van de Tijdelijke Wet Stimulering Sociale Vernieuwing (TWSVV) zijn diverse budgetten op het terrein van maatschappelijke opvang overgeheveld van het Ministerie van Binnenlandse Zaken naar het Ministerie van VWS. Bij deze overheveling was echter nog geen rekening gehouden met de loon- en prijsbijstellingen 1997. Via deze overboeking van het Ministerie van Binnenlandse Zaken wordt dit alsnog gecorrigeerd. 5 9215 921
   
– Overboeking naar het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen in verband met de VWS-bijdrage aan de educatieve component van de inburgeringstrajecten. – 11 255– 11 255
– Het deel van de kasraming 1998 waarvoor reeds in 1997 de verplichtingen zouden worden aangegaan, is hoger dan aanvankelijk werd voorzien. In verband hiermee kan de verplichtingenraming 1998 worden verlaagd. Voor het volume van de kasuitgaven heeft dit geen gevolgen. – 1 5650
Stand 1e suppletore begroting 1998545 459558 841
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2501 Volksgezondheid algemeen  
Stand ontwerpbegroting 199830 37030 353
Nota van wijziging ontwerp begrotingswet79 35979 359
– Verhoging in verband met de aanpak van het millenniumvraagstuk in de zorgsector. Hiertoe zijn de volgende activiteiten in gang gezet:   
– het voorlichten van de sectoren en instellingen in het «zorgveld»;  
– het coördineren en faciliteren van acties gericht op de aanpak van het millenniumprobleem;   
– het monitoren van de vorderingen van de aanpak van het millenniumprobleem en de rapportage daarvan aan de coördinerende minister van Binnenlandse Zaken. Een belangrijke rol is in dit kader weggelegd voor het Millennium-Platform zorg (MPZ).22 00022 000
   
– Overboeking van uitgavenartikel 22.03 in verband met een correctie op de Loonbijstelling 1997. 8181
   
– Overboeking van uitgavenartikel 22.04 in verband met een correctie op de Prijsbijstelling 1997. 3131
   
– Het deel van de kasraming 1998 waarvoor reeds in 1997 de verplichtingen zouden worden aangegaan, is hoger dan aanvankelijk werd voorzien. In verband hiermee kan de verplichtingenraming 1998 worden verlaagd. Voor het volume van de kasuitgaven heeft dit geen gevolgen.– 3750
Stand 1e suppletore begroting 1998131 466131 824
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2502 Volksgezondheidsbeleid  
Stand ontwerpbegroting 1998316 274375 972
Nota van wijziging ontwerp begrotingswet10 00010 000
– Via verlaging van de rijksbijdrage AWBZ (zie paragraaf 2.1 van het Algemeen deel van de Memorie van Toelichting) is dekking gevonden voor een drietal verhogingen van dit uitgavenartikel. Het betreft de volgende posten:   
a. Als gevolg van vertraging in de ontwikkeling van het donorregister worden in 1997 geraamde uitgaven doorgeschoven naar 1998. Tevens vindt een bijstelling plaats op grond van de verwachting dat een groter deel van de bevolking zich als donor zal laten registreren (f 7,7 mln);   
b. Uitgaven ten behoeve van projecten, experimenten en onderzoek op het gebied van sociaal-economische gezondheidsverschillen, voedingsonderzoek en overig preventiebeleid (f 3,6 mln);   
c. Kosten die samenhangen met de implementatie van het rapport Bakkenist, gericht op de ontwikkeling van een mogelijke bedrijfsvergelijking van organisaties voor thuiszorg (f 2,1 mln).13 40013 400
   
– Overboeking van uitgavenartikel 25.03 ter facilitering/flankering van de pakketbeperkende maatregel fysiotherapie. Hiervoor zijn in het Jaaroverzicht Zorg 1996 middelen gereserveerd. 4 0004 000
   
– Als gevolg van de expiratie van de Wet op de Bejaardenoorden is ongewijzigde subsidiëring van het Joods Maatschappelijk Werk niet langer mogelijk. Derhalve vindt een overheveling vanuit uitgavenartikel 25.03 (Rijksbijdragen AWBZ) plaats. 289289
   
– Overboeking van uitgavenartikel 24.02 ten behoeve van het preventie-programma van Zorg Onderzoek Nederland (ZON, gericht op het preventiebeleid voor ouderen en het ZON-programma-voorstel palliatieve zorg in de terminale fase (ter versterking van deskundigheid ten aanzien van terminale zorg in verzorgingshuizen). 1 6001 600
   
– Overboeking naar het Ministerie van Justitie in het kader van Verslavings Begeleiding Aanvraag plaatsen (zogenaamde «detentieplaatsen»).– 400– 400
   
– Overboeking naar het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in verband met uitstel van de invoering van de Koppelingswet tot 1 juli 1998. – 5 500– 5 500
   
– In 1998 worden meer verplichtingen aangegaan met een kaseffect in 1999 (en latere jaren) dan in de ontwerpbegroting is voorzien. Voor het volume van de kasuitgaven heeft dit geen gevolgen. 7 8900
   
– Overboeking van uitgavenartikel 22.02 ten behoeve van wachtgeldaanspraken. 8484
   
– Overboeking naar uitgavenartikel 22.08. – 16– 16
   
– Overboeking naar uitgavenartikel 22.09. – 1 284– 1 284
   
– Overboeking naar uitgavenartikel 25.03. – 23 800– 23 800
   
– Overboeking naar uitgavenartikel 27.01. – 200– 200
Stand 1e suppletore begroting 1998322 337374 145
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2503 Rijksbijdragen volksgezondheid  
Stand ontwerpbegroting 19986 974 6456 974 646
Nota van wijziging ontwerp begrotingswet– 9 359– 9 359
– Dit artikel wordt via het instrument van de eindejaarsmarge verhoogd, in verband met:   
a. de regeling Intensieve Thuiszorg die met ingang van 1998 een subsidieregeling op grond van de AWBZ is geworden. Deze financieringsverschuiving leidt tot hogere uitgaven (f 15,0 mln);   
b. de voorgenomen tariefkorting in de fysiotherapie, die in 1998 nog niet wordt uitgevoerd (f 32,0 mln);   
c. de te leveren compensatie voor de algemene problematiek in de zorgsector (f 26,6 mln). 73 60073 600
– Verlaging van de rijksbijdrage AWBZ. Zie paragraaf 2.1 van het Algemeen deel van de Memorie van Toelichting. – 25 000– 25 000
   
– In verband met een achterblijvende bezetting van de toegewezen arbeidsplaatsen in het kader van de regeling «Extra arbeidsplaatsen zorgsector» worden 4 000 arbeidsplaatsen overgeheveld naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken ten behoeve van gemeentelijke sectoren.– 64 000– 64 000
   
– Overboeking van uitgavenartikel 25.02. Als gevolg van vertraging van de in werking treding van de Wet op de organisatie Zorg Onderzoek Nederland (ZON) vindt een overheveling plaats naar het Praeventiefonds. 23 80023 800
   
– Overboeking van het Ministerie van Justitie ten behoeve van de capaciteitsuitbreiding van enkele TBS-inrichtingen. 372372
   
– Verhoging in verband met de bijdrage van het Ministerie van Sociale Zaken ten behoeve van de financiering van de kosten voor de ziekenfondsverzekering samenhangend met de toepassing van de Wet Boeten (maatregelen en terug- en invordering sociale zekerheid). 750750
   
– Overboeking van uitgavenartikel 22.03 in verband met een correctie op de toegedeelde loon- en OVA-bijstelling 1997. 8 3828 382
   
– Overboeking naar het Ministerie van Economische Zaken in verband met uitbreiding van de werkzaamheden van de Economische Controledienst met betrekking tot de controle op de Wet Tarieven Gezondheidszorg.– 1 000– 1 000
   
– Het kabinet heeft onlangs ingestemd met de 2e evaluatie van de Wet voorzieningen gehandicapten (WVG). Een van de geaccordeerde beleidsvoornemens betreft het per 1 januari 1998 overhevelen van de verantwoordelijkheid voor de geharmoniseerde regeling woningaanpassingen boven de f 45 000,– naar het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.   
In verband hiermee vindt een overboeking plaats naar de begroting van SZW.   
Als gevolg van het feit dat de ZFR (tot 1 januari 1998 de uitvoerder van de regeling) reeds verplichtingen is aangegaan die tot betaling komen in 1998, wijken de overgehevelde kasbedragen af van de verplichtingenreeks. – 21 400– 200
   
– Het deel van de kasraming 1998 waarvoor reeds in 1997 de verplichtingen zouden worden aangegaan, is hoger dan aanvankelijk werd voorzien. In verband hiermee kan de verplichtingenraming 1998 worden verlaagd. Voor het volume van de kasuitgaven heeft dit geen gevolgen. – 26 5460
   
– Overboeking naar uitgavenartikel 22.01. – 2 200– 2 200
   
– Overboeking naar de uitgavenartikelen 24.02 en 25.02.– 1 106– 1 106
   
– Overboeking naar uitgavenartikel 24.03. – 2 155– 2 155
   
– Overboeking naar uitgavenartikel 25.02. – 4 000– 4 000
Stand 1e suppletore begroting 19986 924 7836 972 530
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2601 Personeel en materieel Inspectie gezondheidsbescherming  
Stand ontwerpbegroting 1998109 987109 987
– De fusie en reorganisatie van de IGB en de Veterinaire Inspectie leidt in 1999 en 2000 tot hogere uitgaven voor personeel en materieel. In de aanloop naar de fusie wordt een terughoudend uitgavenbeleid gevoerd bij het vervullen van vacatures en het doen van vervangingsinvesteringen voor laboratoriumapparatuur.   
De in verband hiermee in 1997 opgetreden onderuitputting wordt toegevoegd aan de raming voor 1998. Compensatie voor deze verhoging is gevonden in een verlaging van de rijksbijdrage AWBZ (zie ook paragraaf 2.1 van het Algemeen deel van de Memorie van Toelichting). 5 0005 000
   
– Aangezien de (bovengenoemde) hogere uitgaven zich vooral in de jaren 1999–2002 voordoen, wordt een deel van de raming via het instrument van intertemporele compensatie doorgeschoven naar de desbetreffende jaren (zie ook paragraaf 2.2 van het Algemeen deel van de Memorie van Toelichting).– 10 000– 10 000
   
– Overboeking van uitgavenartikel 22.01. Het betreft een technische correctie op de boedelscheiding tussen het kernministerie VWS en de IGB, die enige jaren geleden heeft plaatsgevonden. 2 9002 900
   
– Dit uitgavenartikel wordt verhoogd in verband met verwachte meerontvangsten van gezondheidsverklaringen en werken voor derden. Het ontvangstenartikel 26.01 wordt eveneens verhoogd. 1 0001 000
Stand 1e suppletore begroting 1998108 887108 887
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2701 Personeel en materieel RIVM  
Stand ontwerpbegroting 1998255 984261 842
– Overboeking van uitgavenartikel 25.02 ten behoeve van serologisch onderzoek naar hepatitis A, B en C. 200200
   
– Verhoging in verband met de bijdrage van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) aan de ontwikkeling van Informatiesystemen in het kader van de Wet Milieugevaarlijke Stoffen (WMS). 860560
   
– Het Ministerie van VROM heeft het RIVM – in het kader van het Meerjaren Activiteiten Programma Milieu 1997 – additionele opdrachten verstrekt.  
Op verzoek van het Ministerie van VROM is evenwel besloten het budget voor additionele opdrachten over te hevelen naar de begroting van het Ministerie van VWS. Hiertoe wordt dit uitgavenartikel bijgesteld. 334334
Stand 1e suppletore begroting 1998257 378262 936

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Wetsartikel 2 (ontvangsten)

 Ontvangsten
Artikel 2201 Algemeen 
Stand ontwerpbegroting 19983 324
– Overboeking van de ontvangstenartikelen 24.01 en 25.01. Het betreft een technische correctie op de raming van diverse in omvang geringe ontvangsten. 85
Stand 1e suppletore begroting 19983 409
 Ontvangsten
Artikel 2202 Overige ontvangsten andere begrotingen en organisaties 
Stand ontwerpbegroting 19981 749
– Zie de toelichting bij uitgavenartikel 24.09. 175
Stand 1e suppletore begroting 19981 924
 Ontvangsten
Artikel 2301 Inspectie Gezondheidszorg 
Stand ontwerpbegroting 199814 985
– Zie de toelichting bij uitgavenartikel 23.01. 500
Stand 1e suppletore begroting 199815 485
 Ontvangsten
Artikel 2401 Welzijn algemeen 
Stand ontwerpbegroting 199835 290
– Overboeking naar ontvangstenartikel 22.01. – 75
Stand 1e suppletore begroting 199835 215
 Ontvangsten
Artikel 2403 Jeugdbeleid 
Stand ontwerpbegroting 199824 455
– Zie de toelichting bij uitgavenartikel 24.04. 342
Stand 1e suppletore begroting 199824 797
 Ontvangsten
Artikel 2501 Volksgezondheid algemeen 
Stand ontwerpbegroting 199858 303
– Overboeking naar ontvangstenartikel 22.01.– 10
Stand 1e suppletore begroting 199858 293
 Ontvangsten
Artikel 2601 Inspectie gezondheidsbescherming 
Stand ontwerpbegroting 19981 500
– Zie de toelichting bij uitgavenartikel 26.01. 1 000
Stand 1e suppletore begroting 19982 500
 Ontvangsten
Artikel 2702 Bijdrage van begroting XI inzake het RIVM 
Stand ontwerpbegroting 199874 412
– Het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer heeft het RIVM – in het kader van het Meerjaren Activiteiten Programma Milieu 1997 – additionele opdrachten verstrekt. Op verzoek van het Ministerie van VROM is evenwel besloten het budget voor additionele opdrachten over te hevelen naar de begroting van het Ministerie van VWS. Hiertoe wordt dit ontvangstenartikel bijgesteld. – 510
Stand 1e suppletore begroting 199873 902

BIJLAGE 1

MAJEURE BELEIDSMATIGE VERSCHUIVINGEN T.O.V. RAMING IN ONTWERPBEGROTING 1998 (BEDRAGEN X F 1 000)

Art.nr.Mutatie-omschrijvingVerplichtingenUitgaven
  1998199920002001200219981999200020012002
Div. art.Eindejaarsmarge 199798 899    98 899    
            
U22.03Compensatie invoering wet Pemba9 3359 1418 8998 6968 5109 3359 1418 8998 6968 510
            
U23.01Kasschuif BIG-register– 6 0009241 224901896– 6 0009241 224901896
            
U24.04Kasschuif buitenschoolse opvang– 1 7483 327– 1 579  – 1 7483 327– 1 579  
            
U24.05Joodse en Indische tegoeden22 5001 000   22 5001 000   
            
U25.01Millenniumvraagstuk in de zorgsector22 00034 0009 000  22 00034 0009 000  
            
U25.03Naar BiZa: overheveling van 4000 «extra arbeidsplaatsen zorgsector»– 64 000– 129 600– 125 600– 128 800– 128 800– 64 000– 129 600– 125 600– 128 800– 128 800
            
U25.03Naar SZW: regeling woningaanpassingen boven f 45 000– 21 400– 22 500– 23 600– 24 700– 26 000– 200– 20 700– 21 700– 21 700– 21 700
            
U26.01Kasschuif IGB– 10 0003 0004 0002 0001 000– 10 0003 0004 0002 0001 000

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

E. Borst-Eilers

Naar boven