Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 maart 2023
Hierbij informeer ik uw Kamer over de recente ontwikkelingen in het lopende dossier
rondom kwartsstof dat vrijkomt bij handelingen met ballaststenen onder het spoor.
In mijn brief aan uw Kamer van 25 november 20211 heb ik uw Kamer geïnformeerd over de ambitie van ProRail om kwartsloze stenen te
gebruiken bij de aanleg en vervanging van ballast onder het spoor. Dit was naar aanleiding
van de voorgenomen eis daartoe van de Nederlandse Arbeidsinspectie. Vanwege de schaarse
beschikbaarheid van kwartsloze ballast past ProRail dit allereerst toe in tunnels,
onder overkappingen en bij dagelijkse onderhoudswerkzaamheden, zodat de kwartsloze
ballast wordt gebruikt op plekken met het meeste risico. Veiligheid heeft namelijk
voor ProRail en voor mij de prioriteit.
De Arbeidsinspectie heeft in januari 2022 een definitieve eis gesteld, waarin ProRail
binnen een termijn van twee jaar ook op alle andere locaties kwartsloze ballast moet
toepassen. ProRail heeft daartegen bezwaar aangetekend omdat zij de eis binnen deze
termijn niet uitvoerbaar acht.
De bezwaarcommissie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft op 27 januari 2023
uitspraak (welke toegevoegd is als bijlage aan deze brief) gedaan waarbij de bezwaren
van ProRail niet gegrond zijn verklaard. ProRail heeft mij via een brief hierover
geïnformeerd en op de mogelijke consequenties gewezen (brief als bijlage bijgevoegd).
De door de Arbeidsinspectie gestelde eisen zijn nu als volgt:
-
• voor 27 april 2023 moeten bij alle spoorinfra-projecten in tunnels, kunstwerken en
in de directe omgeving van stations(emplacementen) kwartsloze typen ballast of andersoortig
materiaal worden toegepast;
-
• voor 27 april 2023 moeten bij alle overige spoorinfra-projecten kwartsloze typen ballast
of andersoortig materiaal wordt toegepast met een gedoogtermijn van 24 maanden (tot
27 januari 2025);
-
• dat ProRail bij werkzaamheden de ballast onder het spoor voor een groot deel recyclet
is niet meer toegestaan, met een gedoogtermijn van 24 maanden (tot 27 januari 2025);
-
• tijdens de gedoogtermijn van 24 maanden moet ProRail aanvullende mitigerende maatregelen
nemen.
ProRail gaat in de brief ook in op de uitvoering van het plan van aanpak van november
2021. ProRail neemt diverse mitigerende maatregelen om blootstelling te voorkomen
bij ballastwerkzaamheden en ProRail heeft onderzoeken laten uitvoeren om de mitigerende
maatregelen aan te scherpen. Ook geeft ProRail aan hoe zij naar de situatie toewerkt
waarin geen kwartshoudende ballast meer wordt toegepast conform de lijn van de Arbeidsinspectie.
ProRail geeft in de brief aan dat ook bij ProRail het belang van gezond en veilig
werken van werknemers hoog in het vaandel staat en dat zij zich inzet om in het hoogst
haalbare tempo kwartsloze ballast toe te passen. ProRail heeft Europese marktverkenningen
gedaan en op basis daarvan constateert ProRail dat zij meer tijd nodig heeft voor
deze transitie. ProRail gaat daarom in beroep tegen de Beslissing op het bezwaar van
de Minister en is ook voornemens een voorlopige voorziening aan te vragen zodat werkzaamheden
voorlopig doorgang kunnen vinden.
Vanwege het belang van gezond en veilig werken op het spoor en het belang van de veilige
beschikbaarheid van het spoor voor reizigers en verladers blijf ik de situatie nauwlettend
in gaten houden. Naast de veiligheid let ik ook nauwgezet op de effecten op het spooronderhoud
en de ambities op het spoor. Daarbij wacht ik de resultaten van de beroepsprocedure
af.
ProRail zal mij blijven informeren zodra er meer inzichten zijn over de impact van
deze eis op de uitvoering van spoorwerkzaamheden. Ik heb ProRail gevraagd om in kaart
te brengen welke projecten van het ministerie maar ook van gemeenten en provincies
hierdoor mogelijk geraakt kunnen worden. Daarnaast heb ik ProRail gevraagd om mij
en de andere opdrachtgevers hierover te informeren en in gesprek hierover met elkaar
te gaan. Ik blijf uw Kamer hierover informeren.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen