25 780
Wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 1997 (Wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 12 december 1997

De vaste commissie voor Financiën1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen. De vragen en de daarop gegeven antwoorden zijn hieronder afgedrukt.

Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel genoegzaam voorbereid.

De voorzitter van de commissie,

Ybema

De griffier van de commissie,

Janssen

03.04 Deelneming in het kapitaal van multilaterale ontwikkelingsbanken

1

Op grond waarvan heeft de Minister voor Ontwikkelingssamenwerking de verzilvering willen verschuiven naar '98?

Op verzoek van de minister voor Ontwikkelingssamenwerking is in april jl. de verzilvering van een deel van de Nederlandse bijdrage aan het aan IDA-11 gekoppelde Interim Trust Fund naar 1998 verschoven, omdat op grond van de toen beschikbare informatie een overschrijding van de 0,8% ODA-norm voor 1997 dreigde. De doorschuiving is met instemming van IDA verricht, nadat eerst zeker was gesteld dat dit IDA niet in financiële problemen zou brengen. Inmiddels is overigens duidelijk geworden dat het toch mogelijk is een gedeelte van de naar 1998 doorgeschoven verzilveringen in 1997 te verrichten, zonder daarbij de 0,8% ODA-norm te overschrijden. Hiervan zal in de Decemberbrief 1997 van het Ministerie van Buitenlandse Zaken melding worden gemaakt.

2

Heeft ons land direct of indirect invloed op de diverse verzilveringsschema's?

De methodiek voor de vaststelling van de verzilveringsschema's is niet uniform voor de afzonderlijke instellingen en kan ook per kapitaalverhoging voor een bank- of middelenaanvulling voor een Fonds verschillen. In algemene zin neemt Nederland als aandeelhouder/donor tijdens de onderhandelingen over een kapitaalverhoging/middelenaanvulling of in de Raad van Bewindvoerders van de betreffende instellingen deel aan de discussie over de verzilveringsmethodiek of het concrete verzilveringschema. Aan het resultaat van deze discussie zijn de aandeelhouders gecommitteerd.

In sommige gevallen kan Nederland in individueel verband in overleg met de instellingen enige flexibiliteit ten aanzien van het tijdstip van de verzilveringen bewerkstelligen, hetgeen zich in 1997 bij het IDA-Interim Trust Fund heeft voorgedaan.

04.01 Personeel en materieel Belastingdienst

3

Waaruit bestaat precies de f 1 miljoen uitvoeringskosten compensatieregeling dieselolie voor zware vrachtauto's?

De f 1 miljoen uitvoeringskosten voor de compensatieregeling dieselolie voor zware vrachtauto's bestaat voor f 0,4 mln. uit personele kosten en voor f 0,6 mln. uit materieelkosten. De personele kosten hebben met name betrekking op controleurs en administratieve ondersteuning. De materieelkosten bestaan voornamelijk uit kosten automatisering, voorlichtingskosten, drukkosten, porti, ontwikkelen formulieren.

01.06 Ontvangsten uit verkoop Domeinen

4

De ontvangstenraming van domeinen is verhoogd. Deze hogere ontvangsten komen op grond van middelenafspraken ten goede aan andere departementen. Het is echter mogelijk dat de departementen middelenafspraken gebruiken om hun begrotingsruimte te verruimen. Klopt dit met de IJklijnenbehandeling?

Van de totale verhoging van de ontvangstenraming bij Najaarsnota 1997 valt ongeveer de helft onder een middelenafspraak (159 mln.). Alleen dit deel van de ontvangsten komt ten goede aan andere departementen.

Een middelenafspraak is in feite een budgetteringsafspraak over een begrotingshoofdstuk heen. Een budgetteringsafspraak houdt in dat voor een aangewezen groep begrotingsartikelen geen mee- en tegenvallers worden benoemd, maar alleen beleidsmatige mutaties. Elke meevaller wordt dan als beleidsmatige mutatie aangemerkt en mag voor nieuw beleid worden ingezet. Budgetteringsafspraken maken deel uit van de regels budgetdiscipline. Er is geen strijdigheid met de ijklijnbenadering, omdat in de systematiek van de ijklijnen wordt uitgegaan van het saldo van uitgaven en niet-belastingontvangsten. Er wordt dus met netto-ijklijnen gewerkt. Tegenover de bijstelling van de Domeinontvangsten op IXB staat bij andere departementen een corresponderende bijstelling van de uitgavenraming. Voor de netto-ijklijn als saldo van de uitgaven en niet-belastingontvangsten gaat het hier in totaliteit om een budgettair neutrale exercitie.

5

De raming agrarische domeinen is verhoogd. Valt deze post niet onder een middelenafspraak en komt deze dan niet ten goede aan de begroting LNV? Moest de opbrengstverkoop domeinen niet worden gestort in het FES?

Voor de verkoopopbrengsten agrarische Domeinen zijn geen permanente afspraken betreffende de aanwending voor specifieke doeleinden. Conform de regels budgetdiscipline komen meevallers ten goede aan de IXB begroting en voorzover hier geen tegenvallers tegenover staan, ten gunste van het financieringstekort. In feite betekent dit dat meevallende verkoopopbrengsten agrarische domeinen in feite leiden tot vermindering van de staatsschuld. Wel is in het verleden op ad-hoc basis besloten een deel van de verkoopopbrengsten aan te wenden voor realisatie van specifieke doeleinden op het beleidsterrein van LNV (structureel f 15 mln. voor het relatienotabeleid en f 20 mln. voor het Structuurschema Groene Ruimte). Overigens moet bedacht worden dat de extra verkopen agrarische Domeinen leiden tot een derving aan pachtopbrengsten. Wat betreft het storten in het FES kan opgemerkt worden dat deze ontvangstencatagorie niet als voeding van het FES is aangemerkt, maar duidelijk moge zijn dat meevallende verkoopopbrengsten agrarische domeinen wel leiden tot vermindering van de staatsschuld.

01.10 Diverse ontvangsten, kernministerie

6

Heeft het ministerie van Financiën overeenstemming bereikt met de Europese Commissie over de Euro-voorlichting?

Het Ministerie van Financiën heeft met de Europese Commissie volledige overeenstemming bereikt over de co-financiering van de voorlichtingsactiviteiten met betrekking tot de introductie van de euro. Voor het eind van dit jaar zal een Memorandum of Understanding op ministerieel niveau worden ondertekend. De Europese Commissie draagt op basis van co-financiering 1,5 mln. ECU bij aan de voorlichtingsactiviteiten over 1997. De besprekingen over de omvang van de co-financiering 1998 zijn nog gaande.

04.03 Ontvangsten uit verrichte werkzaamheden, Belastingdienst

7

Is de bijdrage voor de provincies gekoppeld aan de opbrengsten van de opcenten Motorrijtuigenbelasting en niet aan de werkelijke kosten?

De bijdrage voor de Provincies is gekoppeld aan zowel de opbrengsten van de opcenten MRB als de werkelijke kosten. De werkelijke kosten voor de inning worden tussen het Rijk en de provincies verdeeld naar rato van de opbrengsten van respectievelijk de motorrijtuigenbelasting en de provinciale opcenten.

04.27 Diverse ontvangsten Belastingdienst

8

Kan een voorbeeld worden gegeven van het werken voor derden van de Belastingdienst?

Een voorbeeld van werken voor derden zoals bedoeld in de toelichting op dit artikel is de situatie waarin een Belastingdiensteenheid samen met andere (overheids-)instelling(en) in één pand zit en de Belastingdienst het grootste deel bewoont. De Belastingdienst betaalt dan de huur van het gehele pand en brengt naar rato een deel van de betaalde huur in rekening bij de andere (overheids-)instellingen. Deze ontvangsten worden geboekt onder het artikel 04.27 Diverse ontvangsten Belastingdienst.

04.28 Opbrengsten van schikkingen en administratieve boeten

9

De raming administratieve boeten wordt verhoogd. Het betreft voornamelijk hogere ontvangsten aan boeten Motorrijtuigenbelasting. Wat is de achtergrond van deze hogere ontvangsten aan boeten?

Bij de invoering van de Houderschapsbelasting (HSB) is de controleerbaarheid van het bezit van een motorvoertuig vergroot. Hierdoor wordt de mogelijkheid om geen motorrijtuigenbelasting te betalen verkleind. Belastingplichtigen die onder het «oude regime» niet betaalden worden onder het regime van de HSB wel opgespoord. Dit is de reden voor de ophoging van de raming administratieve boeten.


XNoot
1

Samenstelling: Leden: Schutte (GPV), Van Rey (VVD), Terpstra (CDA), Smits (CDA), Reitsma (CDA), Vliegenthart (PvdA), Ybema (D66), voorzitter, Schimmel (D66), Van Gijzel (PvdA), Witteveen-Hevinga (PvdA), Hillen (CDA), A. de Jong (PvdA), Hoogervorst (VVD), ondervoorzitter, Van Wingerden (AOV), Rabbae (GroenLinks), Voûte-Droste (VVD), Adelmund (PvdA), Giskes (D66), H. G. J. Kamp (VVD), vacature CD, Van Dijke (RPF), Van der Ploeg (PvdA), B. M. de Vries (VVD), Van Walsem (D66), Ten Hoopen (CDA).

Plv. leden: Van der Vlies (SGP), Van Hoof (VVD), Visser-van Doorn (CDA), Heeringa (CDA), Wolters (CDA), Noorman-den Uyl (PvdA), Bakker (D66), Jeekel (D66), Van Zijl (PvdA), Van Zuijlen (PvdA), G. de Jong (CDA), Van Nieuwenhoven (PvdA), Rijpstra (VVD), Verkerk (AOV), Rosenmöller (GroenLinks), Hofstra (VVD), Crone (PvdA), Assen (CDA), M. M. H. Kamp (VVD), Marijnissen (SP), Leerkes (U55+), Verspaget (PvdA), Hessing (VVD), Van Boxtel (D66), De Haan (CDA).

Naar boven