25 764 Reisdocumenten

Nr. 90 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 24 april 2015

Vorig jaar heb ik u bij schrijven, d.d. 16 mei 2014 (Kamerstuk 25 764, nr. 79), de resultaten van de eerste zelfevaluatie (2013) van gemeenten en openbare lichamen op de kwaliteit en beveiliging van het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten aangeboden.

De zelfevaluatie, die ex art. 94 van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 elk jaar wordt gehouden, vervangt het eerdere driejaarlijkse onderzoek dat destijds werd uitgevoerd door het Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (thans Rijksdienst voor Identiteitsgegevens). Het nieuwe instrument beoogd een stimulerende werking op het zelf (door de uitgevende instanties) aanbrengen van verbeteringen in kwaliteit van voornoemde processen en geeft de Minister van BZK – stelselverantwoordelijk – zicht op de gestelde kwaliteit van reisdocumentenprocessen met mogelijkheden tot interveniëren. Hieronder licht ik u de resultaten van de tweede meting (2014) nader toe.

Uit de analyse van de gegevens blijkt dat Nederlandse gemeenten het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten goed op orde hebben; 380 gemeenten (94%) van de 403 gemeenten (2014) behalen een voldoende tot goede score op het voldoen aan de wettelijke normen. De openbare lichamen laten ten opzichte van de nulmeting (2013) eveneens een stijgende lijn zien, Bonaire behaalt zelfs een goede score. Om een voldoende te halen moeten uitgevende instanties 90% van het totaal te behalen punten behalen. Het gemiddelde resultaat bedraagt 95% (2014), waarmee de uitgevende instanties zich verbeteren van een «voldoende» score tot een «goed» in 2014. Uitgevende instanties realiseren ten opzichte van de nulmeting een stijging van 7%.

Na de nulmeting hebben veel gemeenten en openbare lichamen de kwaliteitsmonitor ingezet om te komen tot verbetering van de beveiliging en de overige aspecten van het aanvraag- en uitgifteproces. Het inzetten van een hulpmiddel voor borging van de beveiliging en kwaliteit van de uitgifte van reisdocumenten blijkt goed te werken; het is voor de uitgevende instanties mogelijk om met behulp van de monitor permanent aandacht te schenken aan de kwaliteit van de reisdocumentenuitgifte. Uitgevende instanties die na 2013 aanvullend zijn begeleid laten een gemiddelde stijging zien van 10% op de totaal score.

Maatregelen: Monitor (verbeterplan)

Ter verbetering van het behaalde resultaat is door de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) wederom een verbeterplan opgesteld in de vorm van een monitor voor laagscorende uitgevende instanties, te weten 23 Europees Nederlandse gemeenten en 2 openbare lichamen. Daarnaast wordt voor alle uitgevende instanties (ongeacht hun score) «best practises» opgesteld en gedeeld. Inmiddels zijn de slechtst scorende gemeenten en openbare lichamen al benaderd om verbeteringen door te voeren en wordt hen per 1 april jl. de mogelijkheid geboden een tussentijdse toets af te leggen aan de hand van de reeds beschikbare vragenlijst 2015.

Door de aflegging van tussentijdse toetsen ontstaat inzicht in de actuele stand van zaken en de te nemen maatregelen. Voorts worden uitgevende instanties ondersteund door het aanbieden van aanvullende kennis of wordt vanuit het Ministerie van BZK basismateriaal beschikbaar gesteld. Aan de openbare lichamen wordt zoals gezegd ook dit jaar extra ondersteuning aangeboden, opdat zij het resultaat in 2015 verbeteren ten opzichte van 2014.

Bekendmaking

Het geheel aan resultaten wordt gepubliceerd op de website van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens; www.rvig.nl

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

Naar boven