25 764 Reisdocumenten

Nr. 88 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 december 2014

Hierbij informeer ik u dat circa 250 reisdocumenten (paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten) abusievelijk ongeldig zijn verklaard. Deze documenten zijn ten onrechte opgenomen in het zogenaamde Basisregister Reisdocumenten. Ik heb heden de burgers die het betreft geïnformeerd en hen verzocht contact op te nemen met de gemeente om gratis een nieuw reisdocument aan te vragen. Gemeenten heb ik verzocht de desbetreffende burgers met spoed een nieuw document te verstrekken. De kosten van de aanvraag, inclusief de eventuele kosten voor het maken van een nieuwe pasfoto, worden vergoed.

Wat is er gebeurd?

Een tweetal burgers heeft hun gemeente geïnformeerd dat hun reisdocument ongeldig bleek te zijn, zonder dat zij hiervan op de hoogte waren. Naar aanleiding van deze meldingen heb ik nader onderzoek gedaan. Hierbij is gebleken dat als gevolg van een technische fout circa 250 reisdocumenten ten onrechte zijn opgenomen in het Basisregister.

Gevolg opname in Basisregister

Reisdocumenten die in het Basisregister staan mogen niet in omloop zijn. De documentnummers worden doorgegeven aan Interpol om te worden opgenomen in het zogenaamde Lost en Stolen Travel Documents systeem. Ook komen de documentnummers in het Schengen Informatie Systeem. Het ongedaan maken van de registratie in het Basisregister is niet mogelijk vanwege de opname in deze internationale systemen. Deze systemen kunnen worden geraadpleegd bij grensovergang en door de politie. Reist de burger met een document dat in deze registers is opgenomen, dan kan dat document bij controle worden ingenomen. Daarnaast worden de documentnummers opgenomen in het Verificatieregister. Dit register wordt door diverse instanties en bedrijven (zoals banken) geraadpleegd om na te gaan of het identiteitsdocument geldig is.

Oorzaak

De Paspoortwet kent een voorziening waarbij reisdocumenten van personen die hun persoonsgegevens wijzigen automatisch vervallen. Het betreft wijziging van voor- of achternaam, geboortedatum, geslacht of adellijke titel. Het blijkt regelmatig voor te komen dat gemeenten een wijziging van deze gegevens in de Basis Registratie Personen (BRP) doorvoeren zonder daarbij een ingangsdatum in te voeren. Als deze datum achteraf alsnog wordt ingevoerd, wordt als gevolg van een verkeerde instelling in de programmatuur, ook een nieuw verstrekt document automatisch ongeldig.

Oplossing

Ik heb onmiddellijk de automatische verwerking van de gegevens in de Basisregister stopgezet en vervangen door handmatige verwerking waarbij wordt gecontroleerd of de opname terecht is. Er wordt tevens gewerkt aan een structurele oplossing om dit probleem in de toekomst te voorkomen.

Conclusie

Het is uiteraard vervelend voor burgers die het betreft dat zij een nieuw document moeten aanvragen. Dit valt niet te vermijden. Zij zullen hun nieuwe document kosteloos ontvangen. Burgers en gemeenten zijn hierover geïnformeerd.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

Naar boven