25 764 Reisdocumenten

Nr. 49 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 juni 2011

In het AO «normen veiligheidskenmerken biometrische gegevens in paspoorten en reisdocumenten» met de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en de vaste commissie voor Europese zaken (d.d. 27 april jl., Kamerstuk 25 764, nr. 47), heeft de Kamer bij mij aandacht gevraagd voor de uitkomsten van een rondetafelgesprek met deskundigen over biometrische data in paspoorten (d.d. 20 april 2011). Daarnaast heeft de Kamer gevraagd om daarbij ook de informatievoorziening aan de Tweede Kamer te betrekken over de invoering van digitale biometrische kenmerken in de reisdocumenten.

In reactie daarop heb ik u toegezegd de taakomschrijving aan uw Kamer te zullen sturen voor een onderzoek naar «hoe het verloop is geweest, wat de informatieverstrekking aan de Kamer is geweest en op welke wijze grond zit in hetgeen vorige week is gesteld». Ik heb de Kamer de mogelijkheid geboden suggesties voor de taakomschrijving aan te leveren.

Bijgevoegd stuur ik u de taakomschrijving voor het onderzoek. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van de input die ik vanuit de Kamer heb ontvangen. Hoofdvraag van het onderzoek luidt: Hoe is de besluitvorming over de invoering van digitale biometrische kenmerken in Nederlandse reisdocumenten verlopen?

Doel van het onderzoek is op een zo objectief mogelijke wijze duidelijkheid te verkrijgen over de wijze waarop de besluitvorming in het licht van de omstandigheden op dat moment heeft plaatsgevonden. Aspecten die in het onderzoek aan bod zullen komen zijn de manier waarop informatie is verzameld (onder andere door middel van externe onderzoeken), de manier waarop is omgegaan met geluiden van buiten en de informatievoorziening aan de Tweede Kamer.

Doel is tevens te leren van eventuele fouten die in het verleden zijn gemaakt tijdens het besluitvormingsproces. Het onderzoek zal daarom aanbevelingen moeten opleveren voor de beleidsvoorbereiding en besluitvorming in de toekomst.

Zoals in het AO van 27 april jl. reeds aangekondigd, zal het onderzoek uitgevoerd worden door een onafhankelijk persoon. Ik heb de verwachting dat ik binnen enkele weken een geschikte persoon kan vinden die het onderzoek zal uitvoeren. Ik zal betrokkene vragen om bij voorkeur binnen drie maanden te komen met een rapportage.

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J. P. H. Donner

Taakomschrijving onderzoek naar de besluitvorming over invoering van digitale biometrische gegevens in reisdocumenten

1. Hoofdvraag van het onderzoek

Hoe is de besluitvorming over de invoering van digitale biometrische kenmerken in Nederlandse reisdocumenten verlopen?

De te onderzoeken periode loopt van 1998 toen in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties1 (BZK) de eerste onderzoeken naar de mogelijkheden tot invoering van digitale biometrische kenmerken in reisdocumenten zijn uitgevoerd tot aan 2009 toen de digitale vingerafdrukken in de Nederlandse reisdocumenten daadwerkelijk zijn ingevoerd.

2. Doel van het onderzoek

Doel van het onderzoek is op een zo objectief mogelijke wijze duidelijkheid te verkrijgen over de wijze waarop de besluitvorming in het licht van de omstandigheden op dat moment heeft plaatsgevonden. Aspecten die in het onderzoek aan bod zullen komen zijn de manier waarop informatie is verzameld (onder andere door middel van externe onderzoeken), de manier waarop is omgegaan met geluiden van buiten en de informatievoorziening aan de Tweede Kamer.

Doel is tevens te leren van eventuele fouten die in het verleden zijn gemaakt tijdens het besluitvormingsproces. Het onderzoek zal daarom aanbevelingen moeten opleveren voor de beleidsvoorbereiding en besluitvorming in de toekomst.

3. Deelaspecten van het onderzoek

In het onderzoek zullen de volgende deelaspecten aan de orde komen:

A. Verzamelen van informatie door BZK

Het onderzoek zal ingaan op de onderzoeken die zijn uitgevoerd ter voorbereiding van de besluitvorming over de invoering van digitale biometrische kenmerken. Daarbij wordt aandacht besteed aan de manier waarop de aanbestedingsprocedures van de onderzoeken zijn verlopen (selectiecriteria, gunningscriteria, opdrachtverlening). Ook zal de inhoud van de onderzoeken worden beoordeeld (onderzoeksvragen, rapportage van de onderzoeksresultaten).

B. Omgang met geluiden van buiten door BZK

Het onderzoek zal in gaan op de manier waarop tijdens het besluitvormingsproces door BZK is omgegaan met commentaar en adviezen van buiten. Welke externe partijen zijn geraadpleegd? Hoe is gereageerd op input van buiten? Daarbij moet gedacht worden aan commentaar en adviezen van bijvoorbeeld gemeenten, wetenschappers en leveranciers, maar het gaat ook om de manier waarop is omgegaan met de input van eigen medewerkers die betrokken waren bij de beleidsvoorbereiding rond de invoering van digitale biometrie in reisdocumenten.

C. Informatievoorziening aan de Kamer

Hoe was de informatievoorziening aan de Kamer? Wanneer en op welke manier is de Kamer geïnformeerd over onderliggende studies, proeven, pilots, en de uitkomsten daarvan?


X Noot
1

Het agentschap Basisadministratie Persoongegevens en Reisdocumenten vormt onderdeel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Naar boven