nr. 28
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR BESTUURLIJKE VERNIEUWING EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 31 januari 2006
Inleiding
In 20031 en in 20042
heb ik u inzicht gegeven in de informatie die het
ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) verzamelt
over het productie-, aanvraag- en uitgifteproces van de Nederlandse reisdocumenten.
Met deze brief wil ik u inlichten over de verzamelde informatie over het jaar
2005.
Monitoring reisdocumenten
Geproduceerde en uitgegeven reisdocumenten
De uitsplitsing naar paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten (NIK)
is als volgt:
| Nationale Paspoort | NIK | Totaal NIK en paspoorten |
---|
2002 | 1 996 460 | 891 115 | 2 887 575 |
2003 | 1 989 460 | 839 740 | 2 829 201 |
2004 | 2 015 420 | 1 037 035 | 3 052 455 |
2005 | 1 761 260 | 1 581 795 | 3 343 055 |
Hoewel er al jaren van een groeiende tendens sprake is, is de toename
in 2005 met name te verklaren door de invoering op 1 januari 2005 van
de identificatieplicht. Dat blijkt ook vooral uit de stijging van het aantal
uitgegeven NIK’s.
Gestolen, vermiste en van rechtswege vervallen reisdocumenten
Het aantal vermiste en gestolen reisdocumenten is in 2005 toegenomen.
De precieze cijfers omtrent de vermiste en gestolen zijn als volgt:
| Nationaal Paspoort | NIK | Totaal NIK en paspoorten |
---|
2002 | 54 470 | 86 150 | 140 620 |
2003 | 52 720 | 94 450 | 147 170 |
2004 | 52 275 | 106 970 | 159 245 |
2005 | 55 940 | 131 570 | 187 510 |
Hieronder is procentueel het aantal vermiste en gestolen documenten per
categorie gerelateerd aan aantal uitgegeven documenten in die categorie.
| Nationaal Paspoort | NIK | Totaal NIK en paspoorten |
---|
2002 | 2,7% | 9,7% | 4,9% |
2003 | 2,7% | 11,2% | 5,2% |
2004 | 2,6% | 10,3% | 5,2% |
2005 | 3,2% | 8,3% | 5,6% |
De stijging in absolute aantallen van het aantal vermiste en gestolen
reisdocumenten is deels te verklaren doordat het aantal in omloop zijnde documenten
toeneemt. Een ander deel van de verklaring ligt in het feit dat door de invoering
van de identificatieplicht jongeren vanaf 14 jaar een identiteitsbewijs
moeten hebben. Veelal is dat de NIK. Het aantal als vermist en gestolen opgegeven
NIK’s is als gevolg hiervan in absolute aantallen sterker toegenomen
dan het aantal als vermist en gestolen opgegeven paspoorten.
Zoals ik reeds heb aangegeven in de antwoorden op de vragen van de Kamer
over de begroting voor 2006 is het niet mogelijk om aan te geven in hoeveel
gevallen er sprake is van fraude wanneer een document als vermist of gestolen
wordt opgegeven. Op dit punt memoreer ik dat gemeenten op grond van artikel
24b van de Paspoortwet de mogelijkheid hebben om een paspoort te weigeren
cq vervallen te verklaren bij een gegrond vermoeden van handelingen die het
vertrouwen in het reisdocument schaden. In toenemende mate maken gemeenten
gebruik van deze mogelijkheid. Een dergelijke weigeringsrond bestaat evenwel
niet voor de NIK’s. Nederlanders moeten immers altijd kunnen beschikken
over een identiteitsbewijs.
Het ministerie van BZK heeft de afgelopen periode met name de gemeenten
actief gewezen op de mogelijkheden van artikel 24b van de Paspoortwet.
Dat heeft geleid in een toename van het aantal geregistreerde personen
in het centrale register Paspoortsignaleringen. Voor de NIK laat ik nagaan
of er andere instrumenten kunnen worden ontwikkeld om het zorgvuldige gebruik
daarvan door de burger te stimuleren.
Biometrische kenmerken
Conform de verordening van de Europese Unie betreffende «normen
voor de veiligheidskenmerken van en biometrische gegevens in door de lidstaten
afgegeven paspoorten en reisdocumenten» zullen de Nederlandse reisdocumenten
biometrische kenmerken gaan bevatten die in een chip in de documenten worden
opgeslagen. De elektronische reisdocumenten worden ingevoerd op 26 augustus
2006. De chip zal dan in eerste instantie de gezichtopname gaan bevatten en
de gegevens die ook zichtbaar in het reisdocument zijn vermeld. Het tweede
biometrische kenmerk, de vingerafdrukken, volgen op een later moment. De invoeringstermijn
(36 maanden) voor de vingerafdrukken is nog niet in werking getreden, omdat
de Europese Commissie nog technische specificaties moet vaststellen.
Met de invoering van de biometrische kenmerken wordt naar mijn mening
de kans om misbruik te maken van vermiste en of gestolen documenten verkleind.
In het bijzonder zal dat het geval zijn als de reisdocumenten de vingerafdrukken
gaan bevatten. De kans op misbruik kan verder worden gereduceerd door de voorgenomen
on line verificatie van de reisdocumenten in de reisdocumentenadministratie.
De meerwaarde van de verificatie van de biometrische gegevens in de administratie
is er in gelegen dat daarmee een middel voorhanden is om manipulatie van die
gegevens in het document te kunnen detecteren. Tevens biedt dit de mogelijkheid
om in het aanvraagen uitgifteproces van de Nederlandse reisdocumenten na te
gaan of de aanvrager ook bij andere instanties een aanvraag voor een reisdocument
heeft ingediend.
De Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties,
A. Pechtold