25 764
Reisdocumenten

nr. 28
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR BESTUURLIJKE VERNIEUWING EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 31 januari 2006

Inleiding

In 20031 en in 20042 heb ik u inzicht gegeven in de informatie die het

ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) verzamelt over het productie-, aanvraag- en uitgifteproces van de Nederlandse reisdocumenten. Met deze brief wil ik u inlichten over de verzamelde informatie over het jaar 2005.

Monitoring reisdocumenten

Geproduceerde en uitgegeven reisdocumenten

De uitsplitsing naar paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten (NIK) is als volgt:

 Nationale Paspoort NIKTotaal NIK en paspoorten
2002 1 996 460 891 1152 887 575
2003 1 989 460 839 740 2 829 201
2004 2 015 420 1 037 035 3 052 455
20051 761 260 1 581 795 3 343 055

Hoewel er al jaren van een groeiende tendens sprake is, is de toename in 2005 met name te verklaren door de invoering op 1 januari 2005 van de identificatieplicht. Dat blijkt ook vooral uit de stijging van het aantal uitgegeven NIK’s.

Gestolen, vermiste en van rechtswege vervallen reisdocumenten

Het aantal vermiste en gestolen reisdocumenten is in 2005 toegenomen.

De precieze cijfers omtrent de vermiste en gestolen zijn als volgt:

 Nationaal Paspoort NIK Totaal NIK en paspoorten
2002 54 47086 150 140 620
2003 52 720 94 450 147 170
2004 52 275 106 970 159 245
2005 55 940131 570 187 510

Hieronder is procentueel het aantal vermiste en gestolen documenten per categorie gerelateerd aan aantal uitgegeven documenten in die categorie.

 Nationaal Paspoort NIKTotaal NIK en paspoorten
2002 2,7% 9,7% 4,9%
2003 2,7% 11,2% 5,2%
2004 2,6% 10,3%5,2%
2005 3,2% 8,3% 5,6%

De stijging in absolute aantallen van het aantal vermiste en gestolen reisdocumenten is deels te verklaren doordat het aantal in omloop zijnde documenten toeneemt. Een ander deel van de verklaring ligt in het feit dat door de invoering van de identificatieplicht jongeren vanaf 14 jaar een identiteitsbewijs moeten hebben. Veelal is dat de NIK. Het aantal als vermist en gestolen opgegeven NIK’s is als gevolg hiervan in absolute aantallen sterker toegenomen dan het aantal als vermist en gestolen opgegeven paspoorten.

Zoals ik reeds heb aangegeven in de antwoorden op de vragen van de Kamer over de begroting voor 2006 is het niet mogelijk om aan te geven in hoeveel gevallen er sprake is van fraude wanneer een document als vermist of gestolen wordt opgegeven. Op dit punt memoreer ik dat gemeenten op grond van artikel 24b van de Paspoortwet de mogelijkheid hebben om een paspoort te weigeren cq vervallen te verklaren bij een gegrond vermoeden van handelingen die het vertrouwen in het reisdocument schaden. In toenemende mate maken gemeenten gebruik van deze mogelijkheid. Een dergelijke weigeringsrond bestaat evenwel niet voor de NIK’s. Nederlanders moeten immers altijd kunnen beschikken over een identiteitsbewijs.

Het ministerie van BZK heeft de afgelopen periode met name de gemeenten actief gewezen op de mogelijkheden van artikel 24b van de Paspoortwet.

Dat heeft geleid in een toename van het aantal geregistreerde personen in het centrale register Paspoortsignaleringen. Voor de NIK laat ik nagaan of er andere instrumenten kunnen worden ontwikkeld om het zorgvuldige gebruik daarvan door de burger te stimuleren.

Biometrische kenmerken

Conform de verordening van de Europese Unie betreffende «normen voor de veiligheidskenmerken van en biometrische gegevens in door de lidstaten afgegeven paspoorten en reisdocumenten» zullen de Nederlandse reisdocumenten biometrische kenmerken gaan bevatten die in een chip in de documenten worden opgeslagen. De elektronische reisdocumenten worden ingevoerd op 26 augustus 2006. De chip zal dan in eerste instantie de gezichtopname gaan bevatten en de gegevens die ook zichtbaar in het reisdocument zijn vermeld. Het tweede biometrische kenmerk, de vingerafdrukken, volgen op een later moment. De invoeringstermijn (36 maanden) voor de vingerafdrukken is nog niet in werking getreden, omdat de Europese Commissie nog technische specificaties moet vaststellen.

Met de invoering van de biometrische kenmerken wordt naar mijn mening de kans om misbruik te maken van vermiste en of gestolen documenten verkleind.

In het bijzonder zal dat het geval zijn als de reisdocumenten de vingerafdrukken gaan bevatten. De kans op misbruik kan verder worden gereduceerd door de voorgenomen on line verificatie van de reisdocumenten in de reisdocumentenadministratie. De meerwaarde van de verificatie van de biometrische gegevens in de administratie is er in gelegen dat daarmee een middel voorhanden is om manipulatie van die gegevens in het document te kunnen detecteren. Tevens biedt dit de mogelijkheid om in het aanvraagen uitgifteproces van de Nederlandse reisdocumenten na te gaan of de aanvrager ook bij andere instanties een aanvraag voor een reisdocument heeft ingediend.

De Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties,

A. Pechtold


XNoot
1

TK 2002–2003, 25 764, nr. 18.

XNoot
2

TK 2004–2005, 25 764, nr. 24.

Naar boven