25 764 Reisdocumenten

Nr. 109 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 12 juli 2018

Op vrijdag 29 juni jl. is door de producent van de Nederlandse reisdocumenten een technisch probleem gemeld dat zich heeft voorgedaan bij de productie van deze documenten. Hierdoor kan de situatie zich voordoen dat een van de elektronische echtheidskenmerken niet werkt in sommige paspoorten of identiteitskaarten die geproduceerd zijn in de periode april tot en met juni van dit jaar. Hoewel dit technische probleem geen afbreuk doet aan de integriteit van de reisdocumenten, neem ik deze zaak hoog op vanwege het grote ongemak wat dit probleem veroorzaakt.

Direct na de melding is door de leverancier en de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens een onderzoek gestart naar de oorzaak, de omvang en de mogelijke gevolgen van dit probleem. Ook ben ik woensdag 11 juli op bezoek geweest bij de leverancier om deze situatie te bespreken. Ik informeer u hierbij over de eerste uitkomsten van dit onderzoek en de maatregelen die ik daarop genomen heb.

Aard van het probleem

Tot nu toe is uit het onderzoek het volgende naar voren gekomen:

  • De integriteit van de betreffende documenten is niet in het geding. De informatie die op het document staat opgeslagen is nog steeds goed beveiligd en het document kan nog steeds gebruikt worden om te reizen, ook als dit technische probleem in het document is opgetreden.

  • Iedereen kan met een gerust hart op reis gaan.

  • Als gevolg van een technisch probleem is een productiefout ontstaan waardoor bij sommige documenten een van de controlemechanismen niet werkt; dit betreft een elektronisch controlemechanisme dat extra zekerheid verschaft over de authenticiteit van een document.

  • Eind juni is dit probleem aan het licht gekomen bij een van de vele standaardcontroles in het productie- en uitgifteproces.

  • Dit technische probleem heeft zich naar het zich nu laat aanzien voorgedaan gedurende zeven weken, in de maanden april 2018 tot en met juni 2018.

  • Op basis van een steekproef door de leverancier lijkt het probleem zich te hebben voorgedaan bij bijna 1 procent van de in die weken geproduceerde documenten. Dit zou dan gaan om ongeveer 5.000 documenten.

  • Internationaal is afgesproken dat het ontbreken of het niet werken van één van de echtheidskenmerken (zoals in dit geval aan de orde is) de reis niet mag belemmeren, wanneer andere echtheidskenmerken wel werken of aanwezig zijn.

  • Ook heb ik tot op heden nog geen signalen van de Koninklijke Marechaussee ontvangen dat dit technische probleem aan de grens tot problemen heeft geleid.

  • De documenten met dit probleem kunnen niet worden gebruikt om het veiligheidsniveau van een DigiD-account te verhogen naar substantieel. Er treedt dan een foutmelding op.

  • Hoewel dit technische probleem dus niets afdoet aan de geldigheid van de documenten, kan ik niet volledig uitsluiten dat burgers bij controle van het reisdocument daar hinder van ondervinden. Bijvoorbeeld doordat op een luchthaven een elektronische gate niet opent en een grenswachter de controle dan moet overnemen. Dat kan extra tijd kosten.

Maatregelen

Ik heb na de melding de volgende acties ondernomen:

  • De personen die mogelijk met dit technische probleem te maken hebben, stuur ik vandaag nog per brief uitleg over hoe zij kunnen controleren of dit probleem zich voordoet in hun document. Ook is deze informatie raadpleegbaar op rijksoverheid.nl en kunnen zij terecht bij gemeenten of ambassades of consulaten.

  • Van burgers in het buitenland en in het Caribisch gebied zijn niet altijd adresgegevens beschikbaar. Deze benader ik daarom via andere kanalen samen met mijn collega’s van Buitenlandse Zaken, de afdelingen burgerzaken en de kabinetten van de Gouverneurs.

  • Burgers kunnen hun document zelf controleren met een Android telefoon die geschikt is voor het uitlezen van de chip met een NFC-reader. Dit hoeft niet hun eigen telefoon te zijn. Deze gratis app is vanaf vandaag beschikbaar in de Google Play Store. Helaas zijn telefoons zonder NFC-reader en telefoons met het iOS-besturingssysteem hiervoor ongeschikt. Betrokkenen kunnen ook vanaf maandag 16 juli hun document laten controleren bij gemeenten en in het buitenland bij de Nederlandse vertegenwoordigingen.

  • Wanneer het document het betreffende probleem blijkt te hebben, wordt dit vanzelfsprekend kosteloos vervangen.

  • De producent vergoedt de kosten voor het vervangen van de documenten.

  • Ik heb alle (buitenlandse) autoriteiten geïnformeerd die belast zijn met grenscontroles over dit probleem dat zich bij sommige Nederlandse reisdocumenten kan voordoen.

Tot slot

Ik hecht eraan te benadrukken dat de continuïteit van het productieproces van reisdocumenten niet in het geding is geweest. De producent kon direct overschakelen naar een andere chip. De productie kan daardoor ook in de komende tijd ongestoord doorgaan. Vanzelfsprekend wordt wel onderzocht hoe dit probleem kon ontstaan, waarom dit zo laat ontdekt is, wat de omvang van de schade is en hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen. Zodra ik meer informatie heb informeer ik u nader over de uitkomst van dit onderzoek.

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.W. Knops

Naar boven