25 764 Reisdocumenten

Nr. 103 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 november 2016

Bij het Algemeen Overleg van 26 november 2015 (Kamerstukken 27 859 en 25 764, nr. 85) heb ik uw Kamer toegezegd nader onderzoek uit te voeren naar de kosten van het reisdocumentenproces bij gemeenten. Op 30 juni heb ik u geïnformeerd nog in overleg te zijn met de gemeenten over de opzet van het onderzoek (Kamerstuk 25 764, nr. 100).

Via deze brief infomeer ik u over de wijze waarop het onderzoek wordt ingericht. Ik heb besloten daarvoor de bedragen te gebruiken die gemeenten voor het aanvraag en uitgifteproces voor reisdocumenten zelf in de begroting opnemen. Dit kan omdat de gemeentelijke begrotingen volgens de BBV-voorschriften vanaf 2017 inzicht moeten bieden in de toerekening van baten en lasten aan leges en tarieven. Deze begrotingen komen in november 2016 beschikbaar. In dit onderzoek kijk ik zowel naar de onderbouwing alsmede de kostendekkendheid van de leges. Op basis van die uitkomsten ga ik in gesprek met gemeenten over de gevolgen voor de leges. Daarbij bespreek ik uiteraard ook de mogelijkheden om tot grotere efficiency te komen en zo tot kostenverlaging. De consequentie van deze opzet is dat ik uw Kamer naar verwachting pas in het voorjaar van 2017 nader kan informeren over de uitkomsten van het onderzoek.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

Naar boven