25 733
Informatie- en communicatietechnologie (ICT) in het onderwijs

nr. 102
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 mei 2004

Hierbij bied ik u de voortgangsrapportage ict in het onderwijs (maart 2003-april 2004) en de eindevaluatie groot project ict in het onderwijs (1997–2004) aan. In de afgelopen jaren is veel geïnvesteerd, door de ministeries van OCW en LNV, maar vooral ook door de scholen zelf. Het gaat om investeringen in geld en in de tijd door enthousiaste docenten, ict-coördinatoren en managers.

Uit de rapportages blijkt dat ict steeds meer een onderdeel is van het onderwijs. Een middel om te leren en om innovatie mogelijk te maken.

In de voortgangsrapportage wordt ingegaan op de stand van zaken rond ict in het onderwijs op basis van de resultaten van de Ict-onderwijsmonitor 2003–2004. Vervolgens worden de belangrijkste activiteiten binnen de verschillende beleidsthema's uit leren met ict beschreven en wordt ingegaan op de financiële aspecten.

Per brief (SC-03-51) heeft de Tweede Kamer om een eindevaluatie van het Groot Project ict in het onderwijs verzocht. In de eindevaluatie die nu voorligt wordt ingegaan op de doelstellingen van het project, de activiteiten die zijn ondernomen en de kosten gedurende de periode 1997–2004. Hierbij wordt ingegaan op de verschillende fasen die het project heeft gekend: investeren in voorsprong, onderwijs on line, ict na 2002 en leren met ict.

Gelijktijdig met deze brief voortgangsrapportage en eindevaluatie zend ik u:1

• Ict-onderwijsmonitor 2003–2004, IVA/ITS, april 2004;

• Themastudies, IVA/ITS, mei 2004:

• Themastudie «Onderwijsvernieuwing en ict in het voortgezet onderwijs»;

• Themastudie «Leren met ict op ict-rijke lerarenopleidingen basisonderwijs»;

• Themastudie «Flexibel leren en ICT, ICT-gebruik in opleidingen voor zij -instroom in het beroep en ict rijke opleidingsarrangementen»;

• Ict-onderwijsmonitor 2003/2004, beroepsonderwijs en volwasseneneducatie, IVA/ITS april 2004;

• Change agent, Regioplan, april 2004;

• Zeven jaar onderwijs & ict, IVA/ITS, mei 2004;

• Rapportage van de Accountantsdienst van OCW over de voortgangsrapportage ict in het onderwijs.

Mede namens de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

M. C. van der Laan


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven