nr. 102
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 mei 2004
Hierbij bied ik u de voortgangsrapportage ict in het
onderwijs (maart 2003-april 2004) en de eindevaluatie
groot project ict in het onderwijs (1997–2004) aan. In de afgelopen
jaren is veel geïnvesteerd, door de ministeries van OCW en LNV, maar
vooral ook door de scholen zelf. Het gaat om investeringen in geld en in de
tijd door enthousiaste docenten, ict-coördinatoren en managers.
Uit de rapportages blijkt dat ict steeds meer een onderdeel is van het
onderwijs. Een middel om te leren en om innovatie mogelijk te maken.
In de voortgangsrapportage wordt ingegaan op de stand van zaken rond ict
in het onderwijs op basis van de resultaten van de Ict-onderwijsmonitor 2003–2004.
Vervolgens worden de belangrijkste activiteiten binnen de verschillende beleidsthema's
uit leren met ict beschreven en wordt ingegaan
op de financiële aspecten.
Per brief (SC-03-51) heeft de Tweede Kamer om een eindevaluatie van het
Groot Project ict in het onderwijs verzocht. In
de eindevaluatie die nu voorligt wordt ingegaan op de doelstellingen van het
project, de activiteiten die zijn ondernomen en de kosten gedurende de periode
1997–2004. Hierbij wordt ingegaan op de verschillende fasen die het
project heeft gekend: investeren in voorsprong, onderwijs on line, ict na 2002 en leren
met ict.
Gelijktijdig met deze brief voortgangsrapportage en eindevaluatie zend
ik u:1
• Ict-onderwijsmonitor 2003–2004, IVA/ITS, april 2004;
• Themastudies, IVA/ITS, mei 2004:
• Themastudie «Onderwijsvernieuwing en ict in het voortgezet
onderwijs»;
• Themastudie «Leren met ict op ict-rijke lerarenopleidingen
basisonderwijs»;
• Themastudie «Flexibel leren en ICT, ICT-gebruik in opleidingen
voor zij -instroom in het beroep en ict rijke opleidingsarrangementen»;
• Ict-onderwijsmonitor 2003/2004, beroepsonderwijs en volwasseneneducatie,
IVA/ITS april 2004;
• Change agent, Regioplan, april 2004;
• Zeven jaar onderwijs & ict, IVA/ITS, mei 2004;
• Rapportage van de Accountantsdienst van OCW over de voortgangsrapportage
ict in het onderwijs.
Mede namens de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
M. C. van der Laan