25 657
Persoonsgebonden Budgetten

26 631
Modernisering AWBZ

nr. 25
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 maart 2003

Bijgaand treft u aan een afschrift van de regeling van 27 februari 20031 waarmee de Regeling subsidies AWBZ en Ziekenfondswet is gewijzigd in verband met het persoonsgebonden budget nieuwe stijl. De pgb-regeling nieuwe stijl treedt als onderdeel van de modernisering van de AWBZ 1 april 2003 in werking. Deze regeling gaat uit van de functies zoals die vanaf 1 april gelden als het Besluit zorgaanspraken AWBZ in werking treedt. De nieuwe pgb-regeling vervangt op termijn de drie huidige pgb- regelingen, waarmee een deregulering gerealiseerd wordt. Daarnaast kent de nieuwe pgb-regeling een vereenvoudigde uitvoeringsstructuur.

Ik heb u tijdens het Algemeen Overleg op 4 december 2002 een aantal zaken toegezegd ten aanzien van het pgb. Deze hebben betrekking op (de besluitvorming over) de waardebepaling pgb nieuwe stijl en op het verzachten van mogelijk negatieve gevolgen voor sommige budgethouders bij de overgang van de huidige pgb-regeling naar de nieuwe pgb-regeling. Met deze brief doe ik deze toezegging gestand.

Tarieven pgb nieuwe stijl 2003

Artikel 2.5.6.5 van de bijgaande regeling geeft de waarden aan die per functie gelden voor de geïndiceerde klassen. De tarieven van vergelijkbare producten uit huidige pgb-regelingen zijn, zoals ik reeds op 4 december in het AO gemeld heb, de basis voor de nieuwe functietarieven. Voor de berekening van een waarde per klasse is het midden van de klasse gekozen. Bij de functie huishoudelijke verzorging is het gemiddelde genomen van het alfahulptarief en het pgb-hvz tarief «oude stijl». Bij de functies ondersteunende en activerende begeleiding in dagdelen is in het tarief rekening gehouden met vervoer indien hiervoor een medische indicatie is.

Overgangsregime

De tarieven nieuwe stijl sluiten zoveel mogelijk aan bij huidige vergelijkbare tarieven pgb, zodat bij de overgang wijzigingen in de hoogte van het budget zo beperkt mogelijk blijven. Maar het budget voor een pgb-er kan in de praktijk wel wijzigen, omdat de pgb-regeling nieuwe stijl een andere berekeningssystematiek kent dan de huidige pgb-regelingen. Het huidige pgb voor verstandelijk gehandicaptenzorg kent bijvoorbeeld voor budgethouders acht budgetcategorieën. Het pgb nieuwe stijl kent daarentegen een op maat gesneden benadering, waarbij voor elke budgethouder per functie de omvang in klassen en het budget wordt vastgesteld. Het budget kan hierdoor in de nieuwe situatie iets hoger of lager uitvallen. Daarnaast kent de huidige regeling pgb verpleging en verzorging (V&V) nu bijvoorbeeld een zeer gedetailleerde uren/minutensystematiek, terwijl de nieuwe pgb-regeling nu juist uitgaat van klassen met een zekere bandbreedte. De klassensystematiek is er op gericht flexibiliteit te bieden en een onnodige rompslomp met herindicaties te voorkomen. Dit zal echter ook gevolgen hebben voor de hoogte van de budgetten.

Ik wil niet dat de budgethouders, die er bij overgang mogelijk op achteruitgaan opeens in de problemen komen. Daarom kent de nieuwe regeling een overgangsbeleid. Budgethouders die het komende half jaar overgaan naar de nieuw regeling krijgen een budgetgarantie tot 31 december 2003 en behouden dus voorlopig hetzelfde budget. Daarna geldt het bedrag van het nieuwe budget. Budgethouders die na 1 oktober 2003 overgaan op de pgb-regeling nieuwe stijl houden een budgetgarantie van drie maanden.

Ik zal de gevolgen van de overgang naar de nieuwe regeling zowel op macroniveau, als op het microniveau van de individuele budgethouder, goed volgen aan de hand van een monitor. Mocht hieruit blijken dat zich onvoorziene, ongewenste zaken voordoen dan kan ik het beleid nog tijdig wijzigen.

Ten slotte maak ik van deze gelegenheid gebruik om u op de hoogte te stellen van de uitkomsten van een onderzoek dat ik heb laten uitvoeren naar de verhouding in het pgb tussen de kosten voor huishoudelijke verzorging en (verpleegkundige) zorg. Tijdens het Algemeen Overleg op 4 december heeft het Kamerlid Van Blerck om deze informatie gevraagd. Het onderzoek is gebaseerd op gegevens van acht zorgkantoren. Hieruit blijkt dat in 2002 49,2% van het totaal uren pgb in de sector verpleging en verzorging is toegekend voor huishoudelijke verzorging en alfahulp. Het beslag in geld is aanzienlijk minder, namelijk omgerekend 27% van het totaal budget pgb VV.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

C. I. J. M. Ross-van Dorp


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven