25 657 Persoonsgebonden Budgetten

Nr. 175 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 2 juni 2015

Hierbij voldoe ik, mede namens de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, aan het commissieverzoek van 28 mei jl. om een duiding van het gebruik van de Roadmap als uitvoeringstoets voor de opdracht aan de SVB rond de uitbetaling van het persoongebonden budget zoals opgesteld, door de SVB.

De opdrachtgever vraagt zelfstandige bestuurorganen, zoals SVB en UWV, een uitvoeringstoets uit te brengen. Veelal gebeurt dit op basis van concept (wijzigingen van) wet- en regelgeving, maar dit kan ook op basis van een beleidsnotitie. Er is nergens in de Wet Suwi of Kaderwet ZBO´s vastgelegd aan welke eisen een uitvoeringstoets moet voldoen. Het is aan opdrachtgever en opdrachtnemer om precieze afspraken te maken over de inhoud en het proces van de uitvoeringstoets. De eigenaar toetst of de resultaten van deze afspraken voldoende basis bieden voor de uitvoering in de context van de huidige bestaande taken bij de uitvoerder.

Een uitvoeringstoets wordt aangevraagd door middel van een brief van de opdrachtgever aan de opdrachtnemer. Dit formele verzoek wordt eerst afgestemd tussen deze partijen. Daarbij wordt afgesproken welke elementen in de uitvoeringstoets aan bod moeten komen. De Roadmap is gevraagd in mijn brief van 12 juni 2013 aan de Raad van Bestuur van de SVB. Op 4 juli heeft de Raad van Bestuur van de SVB de Roadmap (het door de SVB opgestelde plan voor de uitvoering van de trekkingsrechten voor zover het de werkzaamheden van de SVB) opgeleverd.

De eigenaar dient – conform de Wet SUWI – goedkeuring te verlenen aan de SVB voor uitvoering van andere werkzaamheden voor andere opdrachtgevers. Daarbij wordt beoordeeld of de nieuwe taak geen risico oplevert voor uitvoering van de huidige taken en daarmee uitvoerbaar is voor de SVB. De goedkeuring in het geval van de PGB-trekkingsrechten is verleend tijdens besluitvorming over de betrokken wetsvoorstellen door de ministerraad.

Bij opdrachten die vanuit SZW en andere departementen zijn verleend aan de SVB is het gebruikelijk om te toetsen op onderstaande aspecten.1 De Roadmap heeft hier in voorzien.2 De voortgangsrapportages en de Gatewayreview/ audit hebben in het najaar van 2014 de conclusies van de Roadmap/uitvoeringstoets herbevestigd.

Elementen uitvoeringstoets

Onderdeel in Roadmap

Uitvoerbaarheid en planning

Financiële gevolgen en capaciteit

Borging ICT aspecten

Handhaafbaarheid en administratieve lasten1

+/-

Effecten op de klant

Gevolgen voor de beleidsinformatie

X Noot
1

De handhaafbaarheid en administratieve lasten zijn aan bod gekomen maar de administratieve lasten zijn in de Roadmap niet gekwantificeerd.

Het is goed te vermelden dat SVB in de Roadmap zelf ook spreekt over «deze uitvoeringstoets» op de pagina’s 4 en 12.

Op basis van de Roadmap is bepaald dat de SVB haar deel van de opdracht rond de trekkingsrechten PGB kon uitvoeren en is de opdracht aan de SVB verleend.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn


X Noot
1

De uitvoeringstoets is een onderdeel van het integraal afwegingskader (IAK) dat bij de rijksoverheid wordt gehanteerd bij de totstandkoming van wetten. De aandachtsvelden die hierin genoemd worden bij deze toetsing zijn allemaal beantwoord middels de Roadmap.

X Noot
2

In de bijlage (raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl) is en detail aangegeven op welke aspecten de Roadmap Invoering Trekkingsrechten PGB betrekking heeft. Daarnaast is een vergelijking gemaakt met een andere recente opdrachtverlening aan de SVB, namelijk de «uitvoeringstoets concept wetsvoorstel wijziging vrijwillige verzekering AOW en conceptwijziging besluit Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv)» van de SVB van februari 2014.

Naar boven