25 657 Persoonsgebonden Budgetten

Nr. 173 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 mei 2015

Mevr. Keijzer heeft mij gevraagd het rapport van de Auditdienst van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) per ommegaande naar de Kamer te sturen. In mijn brief van 18 mei jl. heb ik u gemeld dat dit rapport nog moest worden afgerond (Kamerstuk 25 657, nr. 170). Ik heb de afgeronde rapporten zojuist ontvangen. Hierbij stuur ik u deze toe1.

Naar aanleiding van het verzoek komende uit de Regeling van Werkzaamheden van 19 mei jl. (Handelingen II 2014/15, nr. 84, Regeling van Werkzaamheden) stuur ik u hierbij bovendien de antwoorden op de vragen van het lid Leijten.

  • 1. Kan de Kamer de steekproef van uitbetaalde declaraties van dd 15 mei, genoemd in de brief van gisteren ontvangen? Over hoeveel poststukken/declaraties gaat de steekproef en zijn deze poststukken/declaraties geselecteerd of niet? Zo ja, op welke grond heeft de selectie plaats gevonden?

  • 2. Wat wordt precies bedoeld met «correcte declaraties». Hoe wordt dit vastgesteld? Wordt dit vastgesteld binnen de maximale 10 werkdagen? Wat is de verhouding tussen niet correcte declaraties en correcte in percentage, of een schatting van dat percentage.

  • 3. Wat zijn de redenen om een declaratie niet correct te verklaren?

  • 4. Aanvullende vraag van het lid Dik-Faber: In aanvulling hierop zou ik graag willen weten hoeveel mensen te maken hebben met de situatie dat hun declaratie «niet-correct» is. Van alle correct ingediende declaraties wordt 95% op tijd betaald, maar waar en hoe groot is de groep die niet-correct zou declareren? En ik sluit me aan bij de vraag naar de redenen waarom een declaratie niet-correct is.

Hierbij beantwoord ik vraag 1 tot en met 4

In de bijlage treft u de rapporten van de Auditdienst van de SVB aan. Hierin staan de werkwijze en de resultaten van het onderzoek van de Auditdienst beschreven.

De Auditdienst van de SVB heeft een representatieve steekproef getrokken van 300 willekeurig betaalde declaraties uit de week van 9 tot 15 mei. Op al deze declaraties is teruggekeken. Hierbij is conform de afspraken uit de marsroute ook gekeken naar declaraties die op of na 1 april zijn binnengekomen. Daaruit blijkt dat 95% van de declaraties binnen 10 werkdagen betaald is, 2% binnen 11–15 werkdagen na binnenkomst bij de SVB betaald is en 3% na meer dan 15 werkdagen. Dit betreft zowel declaraties die volledig correct binnengekomen zijn als declaraties die in de tussenliggende periode gecorrigeerd zijn en daarna als correct te boek stonden, zodat tot betaling overgegaan kon worden.

Een correcte declaratie wil zeggen dat het te betalen bedrag (inclusief zorgovereenkomst/tarief), de budgethouder, het rekeningnummer en de zorgverlener eenduidig vastgesteld kunnen worden door de SVB. Dit wordt vastgesteld na ontvangst en scannen en vastleggen in het systeem van de SVB.

Dat het betalingsproces inmiddels duidelijk beter loopt, blijkt ook uit het feit dat de werkvoorraad openstaande declaraties (waartoe zowel correcte als niet-correcte declaraties behoren) zeer sterk is gedaald, zoals ik u ook in mijn brief van 18 mei jl. heb gemeld. De huidige werkvoorraad zit nu ruim onder het niveau van wat wekelijks betaald kan worden.

  • 5. Kunnen we tevens de aanvullende begroting die leidt tot de meerkosten van 18,6 miljoen ontvangen? Hoe is dit bedrag uitgesplitst?

Ik heb nog geen definitieve begroting vastgesteld. De aanvullende begroting is onderdeel van de actuele begroting over 2015. Ik heb deze begroting in onderzoek en bespreek deze met de SVB. Bijgaand treft u de concept actuele begroting aan2. De meerkosten van € 18,6 miljoen zijn in deze versie van 30 april 2015 als volgt opgebouwd:

  • Additionele kosten terugvalscenario’s € 8,2 miljoen

  • Additionele kosten herstelplan € 4,9 miljoen

  • ICT ontwikkeling (functioneel, excl. technische versteviging) € 2,5 miljoen

  • Initiële uitvoering (overloop werkzaamheden uit 2014) € 2,9 miljoen

  • Initiële ontwikkeling (overloop werkzaamheden uit 2014) € 0,1 miljoen

De definitieve bedragen zal ik u ook toesturen zodra de aangepaste begroting 2015 is vastgesteld.

  • 6. Welk bedrag reserveert de regering voor schadeloosstelling van zorgverleners en budgethouders ivm te late betalingen.

Voor compensatie van schade is nog geen bedrag gereserveerd. In het kader van de door mij in mijn brief van 18 mei jl. genoemde uitvoeringstoets zal worden bezien hoe deze uitgaven in het budgettaire beeld worden ingepast. Zoals ik in genoemde brief heb aangegeven, wil ik eerst meer inzicht krijgen in om hoeveel gedupeerden het gaat, wat de aard is van de geleden materiële schade en wat de omvang van deze schade is.

  • 7. Op 2 april constateerde de Auditdienst van de SVB «de SVB heeft geen inzicht in de doorlooptijd van declaraties van ontvangst tot en met betaling». (Rapport heeft Kamer op 28 mei ontvangen) Heeft de SVB inmiddels wél inzicht in de doorlooptijden en zo nee wanneer kan dat gereed zijn? Wordt tot die tijd gewerkt met steekproeven?

Op dit moment wordt de doorlooptijd vastgesteld door steekproeven. Op termijn willen zowel ik als de SVB dit vervangen door een volledig overzicht. Hiervoor is aanpassing van het ICT-systeem van de SVB noodzakelijk. Omdat noodzakelijke wijzigingen ten behoeve van het herstelplan, het verbeteren van batchprogramma’s en het verbeteren van MijnPGB prioriteit hebben, zal deze ICT-wijziging op een later moment plaatsvinden. Tot die tijd wordt gewerkt met steekproeven.

  • 8. Hoe wordt de terugloop in betaalde maandloners over de verschillende maanden te verklaren? Waarom zijn er minder maandloners tov januari in de volgende maanden?

Zodra het herstel is voltooid, zal het aantal betalingen van maandloners stabiel zijn en alleen de reguliere fluctuaties door in- en uitstroom kennen. Wat weergegeven is in de cijfers is het aantal unieke betalingen. Er zijn in het kader van herstel meerdere unieke betalingen aan dezelfde maandloners gedaan. De daling is onder meer het effect van de herstelwerkzaamheden, zoals bijvoorbeeld de overgang van meerdere unieke betalingen naar één maandloon per maandloner.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven