Kamerstuk
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1996-1997 | 25494 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1996-1997 | 25494 nr. 2 |
Ten opzichte van de ontwerp-begroting voor 1996 ontstaat het volgende beeld.
| Uitgaven (bedragen x f 1 mln.) | |
| Stand ontwerp-begroting 1996 totaal | f 3 131,8 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | f 106,8 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | –/– f 8,8 |
| Beschikbaar 1996 | f 3 229,8 |
| Realisatie 1996 | f 3 220,5 |
| Verschil (slotwetmutatie) | –/– f 9,3 |
| Ontvangsten (bedragen x f 1 mln.) | |
| Stand ontwerp-begroting 1996 totaal | f 499,0 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | f 56,7 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | –/– f 15,1 |
| Beschikbaar 1996 | f 540,6 |
| Realisatie 1996 | f 550,9 |
| Verschil (slotwetmutatie) | + f 10,3 |
In deze slotwet is aandacht besteed aan mutaties die nog niet in eerdere suppletore begrotingen zijn toegelicht. De (slotwet)mutaties zijn voornamelijk boekhoudkundig van aard, één en ander conform artikel 10 lid 2b van de Comptabiliteitswet.
Bij artikelen waar de slotwetmutatie gering van omvang is, ten opzichte van het bedrag onder «Beschikbaar», is afgezien van het geven van een toelichting.
2. AANSLUITING OP DE VOORLOPIGE REKENING
Onderstaand wordt op hoofdlijnen de aansluiting tussen de stand op grond van de tweede suppletore begroting, de stand op basis van de voorlopige rekening en de uiteindelijke realisatie voor de uitgaven en de ontvangsten weergegeven.
Uitgaven 1996 (bedragen x f 1 mln.)
Stand op grond van de tweede suppletore begroting (Najaarsnota) f 3 229,8
Mutatie in het kader van de voorlopige rekening –/– f 14,5
Mutatie op basis van de definitieve realisatie f 5,2
Mutatie op grond van de slotwet –/– f 9,3
Realisatie f 3 220,5
Niet belasting ontvangsten 1996 (bedragen x f 1 mln.)
Stand op grond van de tweede suppletore begroting (Najaarsnota) f 540,6
Mutatie in het kader van de voorlopige rekening f 4,1
Mutatie op basis van de definitieve realisatie f 6,2
Mutatie op grond van de slotwet f 10,3
Realisatie f 550,9
WETSARTIKEL 1 (UITGAVEN/VERPLICHTINGEN)
Totaaloverzicht hoofdbeleidsterrein 10 (uitgaven x f 1 mln.)
| Uitgaven1996 | |
|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 326,6 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 9,5 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 9,6 |
| Beschikbaar 1996 | 326,5 |
| Realisatie 1996 | 323,1 |
| Verschil (slotwetmutatie) | – 3,4 |
Artikel 10.01 Personeel en materieel
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Verplichtingen 1996 | Uitgaven1996 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 304 081 | 304 086 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | – 4 062 | – 4 062 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | 19 507 | 19 507 |
| Beschikbaar 1996 | 319 526 | 319 531 |
| Realisatie 1996 | 316 433 | 315 971 |
| Verschil (slotwetmutatie) | – 3 093 | – 3 560 |
De slotwetmutatie is voornamelijk het gevolg van het feit dat het totale budget voor post-actieven op dit artikel is geraamd, terwijl een deel van de uitgaven, te weten de uitgaven voor post-actieven bij het Praktijkonderzoek, zijn verantwoord op artikel 16.03 Praktijkonderzoek.
Artikel 10.05 Overige subsidies en uitgaven
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Verplichtingen 1996 | Uitgaven1996 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 3 885 | 3 885 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | 3 081 | 3 081 |
| Beschikbaar 1996 | 6 966 | 6 966 |
| Realisatie 1996 | 7 196 | 7 101 |
| Verschil (slotwetmutatie) | 230 | 135 |
De overschrijding op dit artikel van f 0,1 mln. laat zich als volgt verklaren. De werkzaamheden, die door de stichting Technische en Fysische Dienst voor de Landbouw (TFDL) worden verricht op automatiseringsgebied zijn hoger uitgevallen dan bij de tweede suppletore wet was voorzien.
11 Internationale aangelegenheden
Totaaloverzicht hoofdbeleidsterrein 11 (uitgaven x f 1 mln.)
| Uitgaven1996 | |
|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 64,8 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 1,8 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 7,1 |
| Beschikbaar 1996 | 59,5 |
| Realisatie 1996 | 59,0 |
| Verschil (slotwetmutatie) | – 0,5 |
Artikel 11.01 Personeel en materieel
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Verplichtingen 1996 | Uitgaven1996 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 35 296 | 35 296 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 1 730 | 1 730 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | 4 627 | 4 627 |
| Beschikbaar 1996 | 41 653 | 41 653 |
| Realisatie 1996 | 43 126 | 43 126 |
| Verschil (slotwetmutatie) | 1 473 | 1 473 |
De hogere uitgaven op dit artikel houden voornamelijk verband met de aanstelling van tijdelijk personeel voor werkzaamheden in opdracht van derden bij het Internationaal Agrarisch Centrum. Tegenover deze uitgaven staan extra inkomsten, die rechtstreeks bij het IAC worden ontvangen. Samenhangend met de hogere uitgaven op dit artikel is het subsidiebedrag aan het IAC op artikel 11.03 Overige subsidies en uitgaven met een gelijk bedrag verlaagd.
Artikel 11.02 Bijdrage aan het LEF
Aangezien de rekening van het Landbouw-Egalisatiefonds, afdeling A, is afgesloten met een positief resultaat van f 2,5 mln., heeft de geraamde bijdrage aan het fonds niet plaatsgevonden.
Artikel 11.03 Overige subsidies en uitgaven
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Verplichtingen 1996 | Uitgaven1996 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 15 908 | 17 233 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 6 | 6 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | 353 | 353 |
| Beschikbaar 1996 | 16 267 | 17 592 |
| Realisatie 1996 | 14 430 | 15 906 |
| Verschil (slotwetmutatie) | – 1 837 | – 1 686 |
Op dit artikel wordt onder meer het subsidiebedrag voor het Internationaal Agrarisch Centrum (IAC) geraamd. Dit subsidiebedrag betreft de financiering van het saldo van lasten en baten van het IAC. Voor de uitvoering van werkzaamheden in opdracht van derden maakt het IAC gebruik van tijdelijk personeel, waarvan de uitgaven worden verantwoord op artikel 11.01 Personeel en materieel. De uit deze opdrachten ontvangen inkomsten worden rechtstreeks bij het IAC verantwoord en beïnvloeden het saldo van lasten en baten. Op grond hiervan valt de subsidie aan het IAC in 1996 f 1,3 mln. lager uit. Daarnaast zijn enkele subsidies en bijdragen, die dienen ter ondersteuning van het LNV-beleid in internationaal verband, lager uitgevallen.
Totaaloverzicht hoofdbeleidsterrein 12 (uitgaven x f 1 mln.)
| Uitgaven1996 | |
|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 199,3 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | – 39,2 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 16,0 |
| Beschikbaar 1996 | 144,1 |
| Realisatie 1996 | 146,9 |
| Verschil (slotwetmutatie) | 2,8 |
Artikel 12.01 Personeel en materieel
In 1996 zijn op dit artikel de apparaatsuitgaven van het Informatie Kenniscentrum voor de Landbouw hoger uitgevallen in verband met de uitvoering van werkzaamheden in het kader van het Meerjarenplan Gewasbescherming. Deze uitgaven worden doorberekend aan het Landbouwschap. De bijdrage van het Landbouwschap is verantwoord op ontvangstenartikel 12.01 Ontvangsten voor apparaat.
Artikel 12.02 Structuurverbetering
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Verplichtingen 1996 | Uitgaven1996 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 70 487 | 129 540 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | – 1 186 | – 42 562 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 4 258 | – 14 258 |
| Beschikbaar 1996 | 65 043 | 72 720 |
| Realisatie 1996 | 75 021 | 77 007 |
| Verschil (slotwetmutatie) | 9 978 | 4 287 |
De hogere uitgaven zijn als volgt te verklaren.
De Stichting Borgstellingsfonds verstrekt borgstellingen voor de door banken aan agrariërs te verstrekken financieringen, indien onvoldoende andere zekerheden kunnen worden gesteld. LNV draagt zorg voor een voldoende hoog niveau van het vermogen van het fonds. Daartoe is in 1996 f 11,5 mln. naar het fonds overgemaakt. De noodzaak tot aanvullen is gelegen in de tegenvallende kostenpost bij het Borgstellingsfonds in verband met schadedeclaraties.
Ten opzichte van de stand tweede suppletore begroting 1996 is hiermee een verhoging van f 5,7 mln. gemoeid. Daarnaast zijn de uitgaven in het kader van het Besluit structuurverbetering landbouwbedrijven (SVL) lager uitgevallen (f 1,4 mln.), doordat een minder groot beroep op de regeling is gedaan, dan waarmee eerder rekening was gehouden.
Artikel 12.03 Industrie en handel
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Verplichtingen 1996 | Uitgaven 1996 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 18 868 | 17 563 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | – 50 | – 50 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 892 | – 892 |
| Beschikbaar 1996 | 17 926 | 16 621 |
| Realisatie 1996 | 21 839 | 15 822 |
| Verschil (slotwetmutatie) | 3 913 | – 799 |
In het najaar van 1995 heeft het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij aan China steun toegezegd voor de opzet van twee trainings- en demonstratiecentra: één voor een veeteeltproject in Beijing en één voor een tuinbouwproject in Sjanghai. In 1996 zijn voor deze twee China-projecten voor f 4,9 mln. verplichtingen aangegaan en zijn voor f 2 mln. kasuitgaven gedaan. Als gevolg van lagere uitgaven op het onderdeel verbetering marktstructuur zijn een deel van de verplichtingen en het totaal van de kasuitgaven voor 1996 ten behoeve van de China-projecten binnen het artikel opgevangen. Slechts het verplichtingenbudget wordt in de slotwet verhoogd met f 3,9 mln.
De uitgaven op het onderdeel verbetering marktstructuur zijn ten opzichte van de stand tweede suppletore begroting 1996 lager uitgevallen als gevolg van het feit dat betrokkenen van toegezegde subsidies hebben afgezien. Daarnaast is sprake van minder investeringen door het bedrijfsleven en vertragingen in de uitvoering van de projecten.
Artikel 12.04 Overige subsidies en uitgaven
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Verplichtingen 1996 | Uitgaven1996 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 503 | 503 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 2 000 | 2 000 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | 1 520 | 1 520 |
| Beschikbaar 1996 | 4 023 | 4 023 |
| Realisatie 1996 | 2 001 | 2 898 |
| Verschil (slotwetmutatie) | – 2 022 | – 1 125 |
In de voorgaande suppletore begrotingen is dit artikel verhoogd in verband met uitgaven voor de waterschade in het Rivierengebied in 1995. De uitgaven hadden betrekking op uitkeringen in het kader van de Bijdrageregeling, de noodfaciliteit bij het Borgstellingsfonds en taxatiekosten. Er is echter uiteindelijk een minder groot beroep gedaan op de noodfaciliteit van het Borgstellingsfonds dan was voorzien, waardoor er in 1996 uiteindelijk f 1,1 mln. minder is uitgegeven dan in de tweede suppletore begroting 1996 was geraamd.
13 Natuur, Groene Ruimte en Recreatie
Totaaloverzicht hoofdbeleidsterrein 13 (uitgaven x f 1 mln.)
| Uitgaven1996 | |
|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 1 004,9 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 17,6 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 11,1 |
| Beschikbaar 1996 | 1 011,4 |
| Realisatie 1996 | 1 007,1 |
| Verschil (slotwetmutatie) | – 4,3 |
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Verplichtingen 1996 | Uitgaven1996 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 379 112 | 360 734 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 4 100 | – 8 550 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 20 514 | – 18 747 |
| Beschikbaar 1996 | 362 698 | 333 437 |
| Realisatie 1996 | 375 509 | 330 510 |
| Verschil (slotwetmutatie) | 12 811 | – 2 927 |
Als gevolg van een verlenging van de termijn waarbinnen bos moet zijn aangelegd, één en ander op grond van de Regeling stimulering bos op landbouwgronden (SBL), zijn de geraamde uitgaven voor deze regeling over een langere termijn uitgesmeerd. Op grond van vorengenoemde regeling zijn wel meer verplichtingen aangegaan in 1996 (f 7,5 mln.).
Daarnaast is er sprake van een geringe onderschrijding op landinrichting (f 0,4 mln.).
Uitgaven in verband met beleidsontwikkeling en evaluatie en Decentralisatie-Impuls IPO die oorspronkelijk waren geraamd op artikel 13.03 Inrichting, zijn uiteindelijk verantwoord op artikel 13.05 Overige subsidies en uitgaven (f 1,7 mln.).
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Verplichtingen 1996 | Uitgaven1996 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 281 970 | 287 325 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 10 371 | 10 421 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | 31 013 | – 10 924 |
| Beschikbaar 1996 | 323 354 | 286 822 |
| Realisatie 1996 | 322 858 | 282 067 |
| Verschil (slotwetmutatie) | – 218 | – 4 755 |
Een vertraging bij de uitvoering van projecten die in het kader van (Overlevingsplan Bos en Natuur) (OBN) worden uitgevoerd, heeft geleid tot een onderuitputting in 1996 ad f 3,9 mln. De verplichtingen voor de projecten zijn wel aangegaan en zullen op termijn tot betaling komen. Voorts is bij Staatsbosbeheer sprake van een onderuitputting bij een aantal projecten.
Artikel 13.05 Overige subsidies en uitgaven
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Verplichtingen 1996 | Uitgaven1996 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 68 561 | 62 491 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 3 691 | 3 716 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | 15 351 | 11 066 |
| Beschikbaar 1996 | 87 603 | 77 273 |
| Realisatie 1996 | 103 752 | 81 874 |
| Verschil (slotwetmutatie) | 16 149 | 4 601 |
Na de indiening van de tweede suppletore begroting hebben zich nog de volgende ontwikkelingen voorgedaan. Vanuit de begroting van het Ministerie van Buitenlandse Zaken is een bijdrage ad f 2,0 mln. overgeboekt voor het Kaderplan Natuur en Milieu-educatie (NME). Daarnaast is sprake geweest van meer jachtschade die moest worden vergoed (f 0,8 mln.). Tenslotte zijn op het onderhavige artikel uitgaven verantwoord die oorspronkelijk op de artikelen 13.03 Inrichting en 13.04 Beheer zijn geraamd. Het betreft hier uitgaven in verband met beleidsontwikkeling en evaluatie (f 1,1 mln.) en Decentralisatie-Impuls (f 0,8 mln.).
De aanzienlijke mutatie bij de verplichtingen houdt verband met het volgende. Er zijn extra verplichtingen aangegaan in het kader van Agrarisch Natuurbeheer en Plattelandsvernieuwing (f 9,0 mln.). Daarnaast zijn de verplichtingen in het kader van Waardevolle Cultuur Landschappen (WCL) f 4,9 mln. hoger uitgevallen. In verband met de ombuigingen in het kader van het Regeerakkoord is in 1995 besloten de uitgaven voor het WCL-beleid te temporiseren. In verband hiermee zijn indertijd zowel de verplichtingen-als de kasbudgetten verlaagd. In 1996 is gebleken dat in totaal ca. f 18 mln. aan verplichtingenruimte nodig is om alle WCL-projecten te kunnen laten starten. Het verplichtingenbudget 1996 is in dit kader verhoogd met f 4,0 mln. met compensatie in 1997 en 1998. De kas(meerjaren)cijfers zijn ongewijzigd gebleven.
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Verplichtingen1996 | |
|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 20 000 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 2 000 |
| Beschikbaar 1996 | 22 000 |
| Realisatie 1996 | 20 000 |
| Verschil (slotwetmutatie) | – 2 000 |
Het bedrag van f 2,0 mln. dat niet is ingevuld met garanties in 1996 wordt doorgeschoven naar 1997.
Totaaloverzicht hoofdbeleidsterrein 14 (uitgaven x f 1 mln.)
| Uitgaven1996 | |
|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 13,1 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 0,2 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | 7,1 |
| Beschikbaar 1996 | 20,4 |
| Realisatie 1996 | 20,7 |
| Verschil (slotwetmutatie) | 0,3 |
De verschillen tussen de beschikbare bedragen (Najaarsnota-stand) en de Slotwet zijn voor de onder dit hoofdbeleidsterrein vallende artikelen marginaal.
15 Milieu, gezondheid en kwaliteit
Totaaloverzicht hoofdbeleidsterrein 15 (uitgaven x f 1 mln.)
| Uitgaven1996 | |
|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 221,4 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 89,8 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 4,8 |
| Beschikbaar 1996 | 306,4 |
| Realisatie 1996 | 306,6 |
| Verschil (slotwetmutatie) | 0,2 |
De verschillen tussen de beschikbare bedragen (Najaarsnota-stand) en de Slotwet zijn voor de onder dit hoofdbeleidsterrein vallende artikelen marginaal.
Artikel 15.03 Gezondheid en Kwaliteitszorg
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Verplichtingen 1996 | Uitgaven1996 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 45 443 | 50 578 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 80 321 | 83 821 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 8 683 | – 9 418 |
| Beschikbaar 1996 | 117 081 | 124 981 |
| Realisatie 1996 | 117 514 | 123 997 |
| Verschil (slotwetmutatie) | 433 | – 984 |
De uitgaven voor de bestrijding van de ziekte Bovine Spongiforme Encephalopathie (BSE) zijn uiteindelijk lager uitgevallen dan bij het opstellen van de tweede suppletore begroting was voorzien.
16 Wetenschap en kennisoverdracht
Totaaloverzicht hoofdbeleidsterrein 16 (uitgaven x f 1 mln.)
| Uitgaven1996 | |
|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 1 301,7 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 27,1 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | 32,7 |
| Beschikbaar 1996 | 1 361,5 |
| Realisatie 1996 | 1 357,1 |
| Verschil (slotwetmutatie) | – 4,4 |
Artikel 16.02 Wetenschappelijk onderzoek
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Verplichtingen 1996 | Uitgaven1996 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 317 717 | 321 134 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 7 684 | 7 569 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | 22 471 | 12 471 |
| Beschikbaar 1996 | 347 872 | 341 174 |
| Realisatie 1996 | 349 832 | 340 436 |
| Verschil (slotwetmutatie) | 1 960 | – 738 |
De verlaging van dit artikel is het saldo van hogere uitgaven (f 2,5 mln.) in verband met uitgevoerde projecten waarvan het budget elders op de begroting was geraamd en lagere uitgaven als gevolg van minder onderzoeksopdrachten voor derden (zgn. contractresearch) (f 3,2 mln.). De hiermee samenhangende lagere ontvangsten zijn zichtbaar op ontvangstenartikel 16.02.
Artikel 16.03. Praktijkonderzoek
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Verplichtingen 1996 | Uitgaven1996 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 54 670 | 54 768 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 8 690 | 8 690 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | 1 499 | 832 |
| Beschikbaar 1996 | 64 859 | 64 290 |
| Realisatie 1996 | 64 659 | 65 648 |
| Verschil (slotwetmutatie) | – 200 | 1 358 |
Op dit artikel zijn onder meer uitgaven voor post-actieven verantwoord waarvoor het budget was geraamd op artikel 01.01 Personeel en materieel (f 2,6 mln.). Voorts zijn de personeelskosten ten opzichte van de Najaarsnotastand f 2,0 mln. hoger uitgevallen. Tenslotte zijn, samenhangend met lagere terugontvangen subsidievoorschotten die op ontvangstenartikel 16.02 Diverse ontvangsten Onderzoek worden verantwoord, ook de uitgaven lager zijn uitgevallen (f 3,2 mln.)
Artikel 16.04. Bedrijfsontwikkeling
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Verplichtingen 1996 | Uitgaven1996 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 68 257 | 69 843 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | – 4 435 | – 4 405 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 599 | – 2 799 |
| Beschikbaar 1996 | 63 223 | 62 639 |
| Realisatie 1996 | 63 379 | 58 259 |
| Verschil (slotwetmutatie) | 156 | – 4 380 |
Bij Najaarsnota werd verwacht dat de uitgaven op het onderdeel «demo-projecten» als gevolg van verminderde belangstelling f 2,2 mln. lager zouden uitvallen dan was geraamd. Verwacht werd tevens dat door vereenvoudigde procedures het restant van het budget zou worden uitgeput. Door het late tijdstip waarop de aanpassing van de regeling is ingegaan is deze laatste verwachting niet uitgekomen en is sprake een onderuitputting op dit onderdeel van f 3,8 mln. Op grond van de huidige inzichten zullen deze uitgaven in 1997 plaatsvinden.
Artikel 16.06. Hoger Agrarisch Onderwijs
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Verplichtingen 1996 | Uitgaven1996 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 115 052 | 115 052 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 515 | 515 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | 1 410 | 1 410 |
| Beschikbaar 1996 | 116 977 | 116 977 |
| Realisatie 1996 | 121 482 | 121 397 |
| Verschil (slotwetmutatie) | 4 505 | 4 420 |
Op dit artikel zijn middelen beschikbaar in het kader van de studeerbaarheid binnen het hoger agrarisch onderwijs. Hieronder wordt o.a. verstaan het afstemmen van onderwijsprogrammas op de studieduur. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen heeft een procedure vastgesteld die bij het hogere agrarisch onderwijs heeft geleid tot onvoorziene hogere uitgaven in 1996 (f 1,5 mln.).
In 1995 is van de Hogere Agrarische School te Den Bosch f 1,7 mln. teruggevorderd inzake teveel verstrekt budget voor huisvestingskosten. Deze terugvordering bleek ten onrechte te zijn geschied zodat dit bedrag alsnog tot besteding is gekomen.
Artikel 16.07. Voortgezet Agrarisch Onderwijs
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Verplichtingen 1996 | Uitgaven1996 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 440 068 | 438 319 |
| Mutatie 1e suppletore begroting | 11 065 | 11 065 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | 13 875 | 15 624 |
| Beschikbaar 1996 | 465 008 | 465 008 |
| Realisatie 1996 | 454 880 | 460 358 |
| Verschil (slotwetmutatie) | – 10 128 | – 4 650 |
Na de tweede suppletore begroting heeft een temporisering van de niet-normatieve uitgaven plaatsgevonden. Het gaat hierbij om de uitvoering van projecten in het kader van heroriëntatie en vernieuwing binnen het voortgezet agrarisch onderwijs. Eén en ander bleek noodzakelijk gezien de hogere uitgaven die zich hebben voorgedaan op artikel 16.06 Hoger Agrarisch Onderwijs.
Artikel 10.01 Ontvangsten voor apparaat
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Ontvangsten 1996 | |
|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 21 205 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | – 357 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 1 900 |
| Beschikbaar 1996 | 18 948 |
| Realisatie 1996 | 16 107 |
| Verschil (slotwetmutatie) | – 2 841 |
De minderontvangsten hebben betrekking op lagere ontvangsten bij Laser als gevolg van het achterblijven van het aantal verstrekte adviezen en de minder inkomsten van de Raad voor het Kwekersrecht. De oorzaak voor deze laatste lagere inkomsten is de in 1996 ontstane mogelijkheid om Europees Kwekersrecht aan te vragen, waardoor er minder aanvragen zijn ontvangen dan verwacht. Verder heeft de slotwetmutatie te maken met lagere inkomsten uit hoofde van inhoudingen voor o.a. dienstkleding en woning en een lagere bijdragen van derden voor inkoop van diensttijd voor pensioen.
11 Internationale aangelegenheden
Artikel 11.01 Ontvangsten voor apparaat
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Ontvangsten 1996 | |
|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 520 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 837 |
| Beschikbaar 1996 | 1 357 |
| Realisatie 1996 | 306 |
| Verschil (slotwetmutatie) | – 1 051 |
De ontvangsten op dit artikel zijn f 1,0 mln. lager uitgevallen dan geraamd. De oorzaak hiervan is dat het Institute for Land Reclamation and Improvement haar inkomsten niet tijdig meer in 1996 heeft afgestort.
Artikel 11.02 Bijdrage van het LEF
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Ontvangsten 1996 | |
|---|---|
| Beschikbaar 1996 | – |
| Realisatie 1996 | 2 547 |
| Verschil (slotwetmutatie) | 2 547 |
De ontvangsten op dit artikel zijn het gevolg van het positieve saldo van de rekening van het Landbouw-Egalisatiefonds. Voor de toelichting zij verwezen naar de slotwet van het Landbouw-Egalisatiefonds.
Artikel 11.03 Overige ontvangsten
Ten opzichte van de tweede suppletore begroting 1996 is f 0,7 mln. meer ontvangen. Deze hogere ontvangsten bestaan voornamelijk uit EU-vergoedingen voor reiskosten naar het buitenland.
Artikel 12.01 Ontvangsten voor apparaat
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Ontvangsten 1996 | |
|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 1 204 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 145 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – |
| Beschikbaar 1996 | 1 349 |
| Realisatie 1996 | 2 120 |
| Verschil (slotwetmutatie) | 771 |
De hogere ontvangsten vloeien voort uit uitvoeringskosten voor het Meerjarenplan Gewasbescherming die zijn doorberekend aan het Landbouwschap. Tegenover deze hogere inkomsten staan extra uitgaven, die zijn verantwoord op uitgavenartikel 12.01 Personeel en materieel.
Artikel 12.02 Structuurverbetering
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Ontvangsten 1996 | |
|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 48 007 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | – 7 758 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 7 233 |
| Beschikbaar 1996 | 33 016 |
| Realisatie 1996 | 37 001 |
| Verschil (slotwetmutatie) | 3 985 |
Ten opzichte van de tweede suppletore begroting 1996 is f 4,0 mln. meer ontvangen. De hogere ontvangsten betreffen voornamelijk terugbetaalde subsidievoorschotten door de stichting Borgstellingsfonds. Het betreft een afrekening van in 1993–1995 teveel uitbetaalde voorschotten aan het Borgstellingsfonds. Er was in deze jaren uiteindelijk minder nodig voor de betalingen aan het Borgstellingsfonds voor de instandhouding van het eigen vermogen.
Artikel 12.03 Industrie en Handel
De ontvangsten op dit artikel zijn uiteindelijk f 0,2 mln. hoger uitgevallen dan waarmee in de tweede suppletore begroting 1996 rekening was gehouden. De ontvangsten betreffen de doorberekening van door LNV gemaakte kosten voor beurzen en tentoonstellingen aan het bedrijfsleven.
13 Natuur, Groene Ruimte en Recreatie
Artikel 13.01 Ontvangsten voor apparaat
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Ontvangsten 1996 | |
|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 610 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 3 455 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | 693 |
| Beschikbaar 1996 | 4 758 |
| Realisatie 1996 | 3 463 |
| Verschil (Slotwetmutatie) | – 1 295 |
Doordat minder werkzaamheden voor derden zijn uitgevoerd dan waarmee was rekening gehouden bij eerdere ramingen is sprake van lagere ontvangsten. Hiermee samenhangend is er eveneens sprake van minder uitgaven.
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Ontvangsten 1996 | |
|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 156 123 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | – 1 200 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | 8 400 |
| Beschikbaar 1996 | 163 323 |
| Realisatie 1996 | 167 103 |
| Verschil (Slotwetmutatie) | 3 780 |
De hogere inkomsten zijn het gevolg van extra ontvangsten landinrichtingsrente en bijdragen van derden.
Artikel 13.05 Overige subsidies en uitgaven
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Ontvangsten 1996 | |
|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 4 233 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 304 |
| Beschikbaar 1996 | 4 537 |
| Realisatie 1996 | 6 747 |
| Verschil (Slotwetmutatie) | 2 210 |
De hogere ontvangsten op dit artikel houden voornamelijk verband met budgetoverhevelingen vanuit begrotingen van andere ministeries (BuiZa, EZ), voor projecten die door LNV worden uitgevoerd en verantwoord.
Artikel 14.01 Ontvangsten voor apparaat
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Ontvangsten 1996 | |
|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | – |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 30 |
| Beschikbaar 1996 | 30 |
| Realisatie 1996 | 56 |
| Verschil (slotwetmutatie) | 26 |
De ontvangsten in het kader van de Algemene Arbeidsongeschiktheids- wet (AAW) vallen iets hoger uit dan oorspronkelijk is geraamd.
Artikel 14.02 Overige ontvangsten
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Ontvangsten 1996 | |
|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 6 370 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | – |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | 1 948 |
| Beschikbaar 1996 | 8 318 |
| Realisatie 1996 | 7 388 |
| Verschil (slotwetmutatie) | – 930 |
Op dit artikel is een deel van de ontvangsten uit verhuur van mosselpercelen niet gerealiseerd. Deze ontvangsten zullen in 1997 worden gerealiseerd.
15 Milieu, gezondheid en kwaliteit
Artikel 15.01 Ontvangsten voor apparaat
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Ontvangsten 1996 | |
|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 138 239 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 567 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 16 852 |
| Beschikbaar 1996 | 121 954 |
| Realisatie 1996 | 125 771 |
| Verschil (slotwetmutatie) | 3 817 |
Als gevolg van extra vorderingsinspanningen van de Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees zijn extra opbrengsten gerealiseerd van f 3,2 mln. Een hogere doorberekening van kosten aan derden in verband met het beheren van het gebouw van de centrale directie van de Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees heeft geleid tot extra inkomsten van f 0,6 mln.
16 Wetenschap en kennisoverdracht
Artikel 16.02 Diverse ontvangsten onderzoek
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Ontvangsten 1996 | |
|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996 | 41 296 |
| Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | 7 829 |
| Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | 8 282 |
| Beschikbaar 1996 | 57 407 |
| Realisatie 1996 | 50 547 |
| Verschil (slotwetmutatie) | – 6 860 |
De lagere ontvangsten op dit artikel houden voornamelijk verband met minder uitgevoerde opdrachten voor derden (contractresearch) waardoor de ontvangsten zijn achtergebleven bij eerdere ramingen. Tevens is sprake van een lager bedrag aan terugontvangen subsidievoorschotten.
Artikel 16.03. Diverse ontvangsten onderwijs
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| Ontvangsten 1996 | |
|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1996/Beschikbaar 1996 | 4 999 |
| Realisatie 1996 | 10 405 |
| Verschil (slotwetmutatie) | 5 406 |
De hogere ontvangsten houden voornamelijk verband met een hogere bijdrage van de Europese Unie voor cursussen die in het kader van het MacSharry-landbouwbeleid worden gegeven (f 1,0 mln.). Voorts is sprake van hogere terugontvangen subsidievoorschotten (f 4,4 mln.).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-25494-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.