25 494
Wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (XIV) voor het jaar 1996 (slotwet)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

1. ALGEMEEN DEEL

Ten opzichte van de ontwerp-begroting voor 1996 ontstaat het volgende beeld.

Uitgaven (bedragen x f 1 mln.) 
  
Stand ontwerp-begroting 1996 totaalf 3 131,8
Mutatie 1e suppletore begroting 1996f   106,8
Mutatie 2e suppletore begroting 1996–/– f    8,8
Beschikbaar 1996f 3 229,8
Realisatie 1996 f 3 220,5
Verschil (slotwetmutatie)–/– f    9,3
  
Ontvangsten (bedragen x f 1 mln.) 
  
Stand ontwerp-begroting 1996 totaalf   499,0
Mutatie 1e suppletore begroting 1996f    56,7
Mutatie 2e suppletore begroting 1996–/– f    15,1
Beschikbaar 1996f   540,6
Realisatie 1996 f   550,9
Verschil (slotwetmutatie)+ f    10,3

In deze slotwet is aandacht besteed aan mutaties die nog niet in eerdere suppletore begrotingen zijn toegelicht. De (slotwet)mutaties zijn voornamelijk boekhoudkundig van aard, één en ander conform artikel 10 lid 2b van de Comptabiliteitswet.

Bij artikelen waar de slotwetmutatie gering van omvang is, ten opzichte van het bedrag onder «Beschikbaar», is afgezien van het geven van een toelichting.

2. AANSLUITING OP DE VOORLOPIGE REKENING

Onderstaand wordt op hoofdlijnen de aansluiting tussen de stand op grond van de tweede suppletore begroting, de stand op basis van de voorlopige rekening en de uiteindelijke realisatie voor de uitgaven en de ontvangsten weergegeven.

Uitgaven 1996 (bedragen x f 1 mln.)

Stand op grond van de tweede suppletore begroting (Najaarsnota) f 3 229,8

Mutatie in het kader van de voorlopige rekening –/– f 14,5

Mutatie op basis van de definitieve realisatie f  5,2

Mutatie op grond van de slotwet –/– f    9,3

Realisatie f 3 220,5

Niet belasting ontvangsten 1996 (bedragen x f 1 mln.)

Stand op grond van de tweede suppletore begroting (Najaarsnota) f 540,6

Mutatie in het kader van de voorlopige rekening f 4,1

Mutatie op basis van de definitieve realisatie f 6,2

Mutatie op grond van de slotwet f  10,3

Realisatie f 550,9

WETSARTIKEL 1 (UITGAVEN/VERPLICHTINGEN)

10 Algemeen

Totaaloverzicht hoofdbeleidsterrein 10 (uitgaven x f 1 mln.)

 Uitgaven1996
Stand ontwerp-begroting 1996326,6
Mutatie 1e suppletore begroting 19969,5
Mutatie 2e suppletore begroting 1996– 9,6
Beschikbaar 1996326,5
Realisatie 1996323,1
Verschil (slotwetmutatie)– 3,4

Artikel 10.01 Personeel en materieel

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Verplichtingen 1996Uitgaven1996
Stand ontwerp-begroting 1996304 081304 086
Mutatie 1e suppletore begroting 1996– 4 062– 4 062
Mutatie 2e suppletore begroting 199619 50719 507
Beschikbaar 1996319 526319 531
Realisatie 1996316 433315 971
Verschil (slotwetmutatie)– 3 093– 3 560

Toelichting

De slotwetmutatie is voornamelijk het gevolg van het feit dat het totale budget voor post-actieven op dit artikel is geraamd, terwijl een deel van de uitgaven, te weten de uitgaven voor post-actieven bij het Praktijkonderzoek, zijn verantwoord op artikel 16.03 Praktijkonderzoek.

Artikel 10.05 Overige subsidies en uitgaven

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Verplichtingen 1996Uitgaven1996
Stand ontwerp-begroting 19963 8853 885
Mutatie 2e suppletore begroting 19963 0813 081
Beschikbaar 19966 9666 966
Realisatie 19967 1967 101
Verschil (slotwetmutatie)230135

Toelichting

De overschrijding op dit artikel van f 0,1 mln. laat zich als volgt verklaren. De werkzaamheden, die door de stichting Technische en Fysische Dienst voor de Landbouw (TFDL) worden verricht op automatiseringsgebied zijn hoger uitgevallen dan bij de tweede suppletore wet was voorzien.

11 Internationale aangelegenheden

Totaaloverzicht hoofdbeleidsterrein 11 (uitgaven x f 1 mln.)

 Uitgaven1996
Stand ontwerp-begroting 199664,8
Mutatie 1e suppletore begroting 19961,8
Mutatie 2e suppletore begroting 1996– 7,1
Beschikbaar 199659,5
Realisatie 199659,0
Verschil (slotwetmutatie)– 0,5

Artikel 11.01 Personeel en materieel

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Verplichtingen 1996Uitgaven1996
Stand ontwerp-begroting 199635 29635 296
Mutatie 1e suppletore begroting 19961 7301 730
Mutatie 2e suppletore begroting 19964 6274 627
Beschikbaar 199641 65341 653
Realisatie 199643 12643 126
Verschil (slotwetmutatie)1 4731 473

Toelichting

De hogere uitgaven op dit artikel houden voornamelijk verband met de aanstelling van tijdelijk personeel voor werkzaamheden in opdracht van derden bij het Internationaal Agrarisch Centrum. Tegenover deze uitgaven staan extra inkomsten, die rechtstreeks bij het IAC worden ontvangen. Samenhangend met de hogere uitgaven op dit artikel is het subsidiebedrag aan het IAC op artikel 11.03 Overige subsidies en uitgaven met een gelijk bedrag verlaagd.

Artikel 11.02 Bijdrage aan het LEF

Aangezien de rekening van het Landbouw-Egalisatiefonds, afdeling A, is afgesloten met een positief resultaat van f 2,5 mln., heeft de geraamde bijdrage aan het fonds niet plaatsgevonden.

Artikel 11.03 Overige subsidies en uitgaven

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Verplichtingen 1996Uitgaven1996
Stand ontwerp-begroting 199615 90817 233
Mutatie 1e suppletore begroting 199666
Mutatie 2e suppletore begroting 1996353353
Beschikbaar 199616 26717 592
Realisatie 199614 43015 906
Verschil (slotwetmutatie)– 1 837– 1 686

Toelichting

Op dit artikel wordt onder meer het subsidiebedrag voor het Internationaal Agrarisch Centrum (IAC) geraamd. Dit subsidiebedrag betreft de financiering van het saldo van lasten en baten van het IAC. Voor de uitvoering van werkzaamheden in opdracht van derden maakt het IAC gebruik van tijdelijk personeel, waarvan de uitgaven worden verantwoord op artikel 11.01 Personeel en materieel. De uit deze opdrachten ontvangen inkomsten worden rechtstreeks bij het IAC verantwoord en beïnvloeden het saldo van lasten en baten. Op grond hiervan valt de subsidie aan het IAC in 1996 f 1,3 mln. lager uit. Daarnaast zijn enkele subsidies en bijdragen, die dienen ter ondersteuning van het LNV-beleid in internationaal verband, lager uitgevallen.

12 Landbouw

Totaaloverzicht hoofdbeleidsterrein 12 (uitgaven x f 1 mln.)

 Uitgaven1996
Stand ontwerp-begroting 1996199,3
Mutatie 1e suppletore begroting 1996– 39,2
Mutatie 2e suppletore begroting 1996– 16,0
Beschikbaar 1996144,1
Realisatie 1996146,9
Verschil (slotwetmutatie)2,8

Artikel 12.01 Personeel en materieel

In 1996 zijn op dit artikel de apparaatsuitgaven van het Informatie Kenniscentrum voor de Landbouw hoger uitgevallen in verband met de uitvoering van werkzaamheden in het kader van het Meerjarenplan Gewasbescherming. Deze uitgaven worden doorberekend aan het Landbouwschap. De bijdrage van het Landbouwschap is verantwoord op ontvangstenartikel 12.01 Ontvangsten voor apparaat.

Artikel 12.02 Structuurverbetering

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Verplichtingen 1996Uitgaven1996
Stand ontwerp-begroting 199670 487129 540
Mutatie 1e suppletore begroting 1996– 1 186– 42 562
Mutatie 2e suppletore begroting 1996– 4 258– 14 258
Beschikbaar 199665 04372 720
Realisatie 199675 02177 007
Verschil (slotwetmutatie)9 9784 287

Toelichting

De hogere uitgaven zijn als volgt te verklaren.

De Stichting Borgstellingsfonds verstrekt borgstellingen voor de door banken aan agrariërs te verstrekken financieringen, indien onvoldoende andere zekerheden kunnen worden gesteld. LNV draagt zorg voor een voldoende hoog niveau van het vermogen van het fonds. Daartoe is in 1996 f 11,5 mln. naar het fonds overgemaakt. De noodzaak tot aanvullen is gelegen in de tegenvallende kostenpost bij het Borgstellingsfonds in verband met schadedeclaraties.

Ten opzichte van de stand tweede suppletore begroting 1996 is hiermee een verhoging van f 5,7 mln. gemoeid. Daarnaast zijn de uitgaven in het kader van het Besluit structuurverbetering landbouwbedrijven (SVL) lager uitgevallen (f 1,4 mln.), doordat een minder groot beroep op de regeling is gedaan, dan waarmee eerder rekening was gehouden.

Artikel 12.03 Industrie en handel

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Verplichtingen 1996Uitgaven 1996
Stand ontwerp-begroting 199618 86817 563
Mutatie 1e suppletore begroting 1996– 50– 50
Mutatie 2e suppletore begroting 1996– 892– 892
Beschikbaar 199617 92616 621
Realisatie 199621 83915 822
Verschil (slotwetmutatie)3 913– 799

Toelichting

In het najaar van 1995 heeft het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij aan China steun toegezegd voor de opzet van twee trainings- en demonstratiecentra: één voor een veeteeltproject in Beijing en één voor een tuinbouwproject in Sjanghai. In 1996 zijn voor deze twee China-projecten voor f 4,9 mln. verplichtingen aangegaan en zijn voor f 2 mln. kasuitgaven gedaan. Als gevolg van lagere uitgaven op het onderdeel verbetering marktstructuur zijn een deel van de verplichtingen en het totaal van de kasuitgaven voor 1996 ten behoeve van de China-projecten binnen het artikel opgevangen. Slechts het verplichtingenbudget wordt in de slotwet verhoogd met f 3,9 mln.

De uitgaven op het onderdeel verbetering marktstructuur zijn ten opzichte van de stand tweede suppletore begroting 1996 lager uitgevallen als gevolg van het feit dat betrokkenen van toegezegde subsidies hebben afgezien. Daarnaast is sprake van minder investeringen door het bedrijfsleven en vertragingen in de uitvoering van de projecten.

Artikel 12.04 Overige subsidies en uitgaven

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Verplichtingen 1996Uitgaven1996
Stand ontwerp-begroting 1996503503
Mutatie 1e suppletore begroting 19962 0002 000
Mutatie 2e suppletore begroting 19961 5201 520
Beschikbaar 19964 0234 023
Realisatie 19962 0012 898
Verschil (slotwetmutatie)– 2 022– 1 125

Toelichting

In de voorgaande suppletore begrotingen is dit artikel verhoogd in verband met uitgaven voor de waterschade in het Rivierengebied in 1995. De uitgaven hadden betrekking op uitkeringen in het kader van de Bijdrageregeling, de noodfaciliteit bij het Borgstellingsfonds en taxatiekosten. Er is echter uiteindelijk een minder groot beroep gedaan op de noodfaciliteit van het Borgstellingsfonds dan was voorzien, waardoor er in 1996 uiteindelijk f 1,1 mln. minder is uitgegeven dan in de tweede suppletore begroting 1996 was geraamd.

13 Natuur, Groene Ruimte en Recreatie

Totaaloverzicht hoofdbeleidsterrein 13 (uitgaven x f 1 mln.)

 Uitgaven1996
Stand ontwerp-begroting 19961 004,9
Mutatie 1e suppletore begroting 199617,6
Mutatie 2e suppletore begroting 1996– 11,1
Beschikbaar 19961 011,4
Realisatie 19961 007,1
Verschil (slotwetmutatie)– 4,3

Artikel 13.03 Inrichting

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Verplichtingen 1996Uitgaven1996
Stand ontwerp-begroting 1996379 112360 734
Mutatie 1e suppletore begroting 19964 100– 8 550
Mutatie 2e suppletore begroting 1996– 20 514– 18 747
Beschikbaar 1996362 698333 437
Realisatie 1996375 509330 510
Verschil (slotwetmutatie)12 811– 2 927

Toelichting

Als gevolg van een verlenging van de termijn waarbinnen bos moet zijn aangelegd, één en ander op grond van de Regeling stimulering bos op landbouwgronden (SBL), zijn de geraamde uitgaven voor deze regeling over een langere termijn uitgesmeerd. Op grond van vorengenoemde regeling zijn wel meer verplichtingen aangegaan in 1996 (f 7,5 mln.).

Daarnaast is er sprake van een geringe onderschrijding op landinrichting (f 0,4 mln.).

Uitgaven in verband met beleidsontwikkeling en evaluatie en Decentralisatie-Impuls IPO die oorspronkelijk waren geraamd op artikel 13.03 Inrichting, zijn uiteindelijk verantwoord op artikel 13.05 Overige subsidies en uitgaven (f 1,7 mln.).

Artikel 13.04 Beheer

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Verplichtingen 1996Uitgaven1996
Stand ontwerp-begroting 1996281 970287 325
Mutatie 1e suppletore begroting 199610 37110 421
Mutatie 2e suppletore begroting 199631 013– 10 924
Beschikbaar 1996323 354286 822
Realisatie 1996322 858282 067
Verschil (slotwetmutatie)– 218– 4 755

Toelichting

Een vertraging bij de uitvoering van projecten die in het kader van (Overlevingsplan Bos en Natuur) (OBN) worden uitgevoerd, heeft geleid tot een onderuitputting in 1996 ad f 3,9 mln. De verplichtingen voor de projecten zijn wel aangegaan en zullen op termijn tot betaling komen. Voorts is bij Staatsbosbeheer sprake van een onderuitputting bij een aantal projecten.

Artikel 13.05 Overige subsidies en uitgaven

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Verplichtingen 1996Uitgaven1996
Stand ontwerp-begroting 199668 56162 491
Mutatie 1e suppletore begroting 19963 6913 716
Mutatie 2e suppletore begroting 199615 35111 066
Beschikbaar 199687 60377 273
Realisatie 1996103 75281 874
Verschil (slotwetmutatie)16 1494 601

Toelichting

Na de indiening van de tweede suppletore begroting hebben zich nog de volgende ontwikkelingen voorgedaan. Vanuit de begroting van het Ministerie van Buitenlandse Zaken is een bijdrage ad f 2,0 mln. overgeboekt voor het Kaderplan Natuur en Milieu-educatie (NME). Daarnaast is sprake geweest van meer jachtschade die moest worden vergoed (f 0,8 mln.). Tenslotte zijn op het onderhavige artikel uitgaven verantwoord die oorspronkelijk op de artikelen 13.03 Inrichting en 13.04 Beheer zijn geraamd. Het betreft hier uitgaven in verband met beleidsontwikkeling en evaluatie (f 1,1 mln.) en Decentralisatie-Impuls (f 0,8 mln.).

De aanzienlijke mutatie bij de verplichtingen houdt verband met het volgende. Er zijn extra verplichtingen aangegaan in het kader van Agrarisch Natuurbeheer en Plattelandsvernieuwing (f 9,0 mln.). Daarnaast zijn de verplichtingen in het kader van Waardevolle Cultuur Landschappen (WCL) f 4,9 mln. hoger uitgevallen. In verband met de ombuigingen in het kader van het Regeerakkoord is in 1995 besloten de uitgaven voor het WCL-beleid te temporiseren. In verband hiermee zijn indertijd zowel de verplichtingen-als de kasbudgetten verlaagd. In 1996 is gebleken dat in totaal ca. f 18 mln. aan verplichtingenruimte nodig is om alle WCL-projecten te kunnen laten starten. Het verplichtingenbudget 1996 is in dit kader verhoogd met f 4,0 mln. met compensatie in 1997 en 1998. De kas(meerjaren)cijfers zijn ongewijzigd gebleven.

Artikel 13.06 Garanties

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Verplichtingen1996
Stand ontwerp-begroting 199620 000
Mutatie 1e suppletore begroting 19962 000
Beschikbaar 199622 000
Realisatie 199620 000
Verschil (slotwetmutatie)– 2 000

Toelichting

Het bedrag van f 2,0 mln. dat niet is ingevuld met garanties in 1996 wordt doorgeschoven naar 1997.

14 Visserij

Totaaloverzicht hoofdbeleidsterrein 14 (uitgaven x f 1 mln.)

 Uitgaven1996
Stand ontwerp-begroting 199613,1
Mutatie 1e suppletore begroting 19960,2
Mutatie 2e suppletore begroting 19967,1
Beschikbaar 199620,4
Realisatie 199620,7
Verschil (slotwetmutatie)0,3

De verschillen tussen de beschikbare bedragen (Najaarsnota-stand) en de Slotwet zijn voor de onder dit hoofdbeleidsterrein vallende artikelen marginaal.

15 Milieu, gezondheid en kwaliteit

Totaaloverzicht hoofdbeleidsterrein 15 (uitgaven x f 1 mln.)

 Uitgaven1996
Stand ontwerp-begroting 1996221,4
Mutatie 1e suppletore begroting 199689,8
Mutatie 2e suppletore begroting 1996– 4,8
Beschikbaar 1996306,4
Realisatie 1996306,6
Verschil (slotwetmutatie)0,2

De verschillen tussen de beschikbare bedragen (Najaarsnota-stand) en de Slotwet zijn voor de onder dit hoofdbeleidsterrein vallende artikelen marginaal.

Artikel 15.03 Gezondheid en Kwaliteitszorg

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Verplichtingen 1996Uitgaven1996
Stand ontwerp-begroting 199645 44350 578
Mutatie 1e suppletore begroting 199680 32183 821
Mutatie 2e suppletore begroting 1996– 8 683– 9 418
Beschikbaar 1996117 081124 981
Realisatie 1996117 514123 997
Verschil (slotwetmutatie)433– 984

Toelichting

De uitgaven voor de bestrijding van de ziekte Bovine Spongiforme Encephalopathie (BSE) zijn uiteindelijk lager uitgevallen dan bij het opstellen van de tweede suppletore begroting was voorzien.

16 Wetenschap en kennisoverdracht

Totaaloverzicht hoofdbeleidsterrein 16 (uitgaven x f 1 mln.)

 Uitgaven1996
Stand ontwerp-begroting 19961 301,7
Mutatie 1e suppletore begroting 199627,1
Mutatie 2e suppletore begroting 199632,7
Beschikbaar 19961 361,5
Realisatie 19961 357,1
Verschil (slotwetmutatie)– 4,4

Artikel 16.02 Wetenschappelijk onderzoek

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Verplichtingen 1996Uitgaven1996
Stand ontwerp-begroting 1996317 717321 134
Mutatie 1e suppletore begroting 19967 6847 569
Mutatie 2e suppletore begroting 199622 47112 471
Beschikbaar 1996347 872341 174
Realisatie 1996349 832340 436
Verschil (slotwetmutatie)1 960– 738

Toelichting

De verlaging van dit artikel is het saldo van hogere uitgaven (f 2,5 mln.) in verband met uitgevoerde projecten waarvan het budget elders op de begroting was geraamd en lagere uitgaven als gevolg van minder onderzoeksopdrachten voor derden (zgn. contractresearch) (f 3,2 mln.). De hiermee samenhangende lagere ontvangsten zijn zichtbaar op ontvangstenartikel 16.02.

Artikel 16.03. Praktijkonderzoek

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Verplichtingen 1996Uitgaven1996
Stand ontwerp-begroting 199654 67054 768
Mutatie 1e suppletore begroting 19968 6908 690
Mutatie 2e suppletore begroting 19961 499832
Beschikbaar 199664 85964 290
Realisatie 199664 65965 648
Verschil (slotwetmutatie)– 2001 358

Toelichting

Op dit artikel zijn onder meer uitgaven voor post-actieven verantwoord waarvoor het budget was geraamd op artikel 01.01 Personeel en materieel (f 2,6 mln.). Voorts zijn de personeelskosten ten opzichte van de Najaarsnotastand f 2,0 mln. hoger uitgevallen. Tenslotte zijn, samenhangend met lagere terugontvangen subsidievoorschotten die op ontvangstenartikel 16.02 Diverse ontvangsten Onderzoek worden verantwoord, ook de uitgaven lager zijn uitgevallen (f 3,2 mln.)

Artikel 16.04. Bedrijfsontwikkeling

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Verplichtingen 1996Uitgaven1996
Stand ontwerp-begroting 199668 25769 843
Mutatie 1e suppletore begroting 1996– 4 435– 4 405
Mutatie 2e suppletore begroting 1996– 599– 2 799
Beschikbaar 199663 22362 639
Realisatie 199663 37958 259
Verschil (slotwetmutatie)156– 4 380

Toelichting

Bij Najaarsnota werd verwacht dat de uitgaven op het onderdeel «demo-projecten» als gevolg van verminderde belangstelling f 2,2 mln. lager zouden uitvallen dan was geraamd. Verwacht werd tevens dat door vereenvoudigde procedures het restant van het budget zou worden uitgeput. Door het late tijdstip waarop de aanpassing van de regeling is ingegaan is deze laatste verwachting niet uitgekomen en is sprake een onderuitputting op dit onderdeel van f 3,8 mln. Op grond van de huidige inzichten zullen deze uitgaven in 1997 plaatsvinden.

Artikel 16.06. Hoger Agrarisch Onderwijs

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Verplichtingen 1996Uitgaven1996
Stand ontwerp-begroting 1996115 052115 052
Mutatie 1e suppletore begroting 1996515515
Mutatie 2e suppletore begroting 19961 4101 410
Beschikbaar 1996116 977116 977
Realisatie 1996121 482121 397
Verschil (slotwetmutatie)4 5054 420

Toelichting

Op dit artikel zijn middelen beschikbaar in het kader van de studeerbaarheid binnen het hoger agrarisch onderwijs. Hieronder wordt o.a. verstaan het afstemmen van onderwijsprogrammas op de studieduur. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen heeft een procedure vastgesteld die bij het hogere agrarisch onderwijs heeft geleid tot onvoorziene hogere uitgaven in 1996 (f 1,5 mln.).

In 1995 is van de Hogere Agrarische School te Den Bosch f 1,7 mln. teruggevorderd inzake teveel verstrekt budget voor huisvestingskosten. Deze terugvordering bleek ten onrechte te zijn geschied zodat dit bedrag alsnog tot besteding is gekomen.

Artikel 16.07. Voortgezet Agrarisch Onderwijs

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Verplichtingen 1996Uitgaven1996
Stand ontwerp-begroting 1996440 068438 319
Mutatie 1e suppletore begroting11 06511 065
Mutatie 2e suppletore begroting 199613 87515 624
Beschikbaar 1996465 008465 008
Realisatie 1996454 880460 358
Verschil (slotwetmutatie)– 10 128– 4 650

Toelichting

Na de tweede suppletore begroting heeft een temporisering van de niet-normatieve uitgaven plaatsgevonden. Het gaat hierbij om de uitvoering van projecten in het kader van heroriëntatie en vernieuwing binnen het voortgezet agrarisch onderwijs. Eén en ander bleek noodzakelijk gezien de hogere uitgaven die zich hebben voorgedaan op artikel 16.06 Hoger Agrarisch Onderwijs.

WETSARTIKEL 2 (ontvangsten)

10 Algemeen

Artikel 10.01 Ontvangsten voor apparaat

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Ontvangsten 1996
Stand ontwerp-begroting 199621 205
Mutatie 1e suppletore begroting 1996– 357
Mutatie 2e suppletore begroting 1996– 1 900
Beschikbaar 199618 948
Realisatie 199616 107
Verschil (slotwetmutatie)– 2 841

Toelichting

De minderontvangsten hebben betrekking op lagere ontvangsten bij Laser als gevolg van het achterblijven van het aantal verstrekte adviezen en de minder inkomsten van de Raad voor het Kwekersrecht. De oorzaak voor deze laatste lagere inkomsten is de in 1996 ontstane mogelijkheid om Europees Kwekersrecht aan te vragen, waardoor er minder aanvragen zijn ontvangen dan verwacht. Verder heeft de slotwetmutatie te maken met lagere inkomsten uit hoofde van inhoudingen voor o.a. dienstkleding en woning en een lagere bijdragen van derden voor inkoop van diensttijd voor pensioen.

11 Internationale aangelegenheden

Artikel 11.01 Ontvangsten voor apparaat

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Ontvangsten 1996
Stand ontwerp-begroting 1996520
Mutatie 1e suppletore begroting 1996837
Beschikbaar 19961 357
Realisatie 1996306
Verschil (slotwetmutatie)– 1 051

Toelichting

De ontvangsten op dit artikel zijn f 1,0 mln. lager uitgevallen dan geraamd. De oorzaak hiervan is dat het Institute for Land Reclamation and Improvement haar inkomsten niet tijdig meer in 1996 heeft afgestort.

Artikel 11.02 Bijdrage van het LEF

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Ontvangsten 1996
Beschikbaar 1996
Realisatie 19962 547
Verschil (slotwetmutatie)2 547

Toelichting

De ontvangsten op dit artikel zijn het gevolg van het positieve saldo van de rekening van het Landbouw-Egalisatiefonds. Voor de toelichting zij verwezen naar de slotwet van het Landbouw-Egalisatiefonds.

Artikel 11.03 Overige ontvangsten

Ten opzichte van de tweede suppletore begroting 1996 is f 0,7 mln. meer ontvangen. Deze hogere ontvangsten bestaan voornamelijk uit EU-vergoedingen voor reiskosten naar het buitenland.

12 Landbouw

Artikel 12.01 Ontvangsten voor apparaat

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Ontvangsten 1996
Stand ontwerp-begroting 19961 204
Mutatie 1e suppletore begroting 1996145
Mutatie 2e suppletore begroting 1996
Beschikbaar 19961 349
Realisatie 19962 120
Verschil (slotwetmutatie)771

Toelichting

De hogere ontvangsten vloeien voort uit uitvoeringskosten voor het Meerjarenplan Gewasbescherming die zijn doorberekend aan het Landbouwschap. Tegenover deze hogere inkomsten staan extra uitgaven, die zijn verantwoord op uitgavenartikel 12.01 Personeel en materieel.

Artikel 12.02 Structuurverbetering

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Ontvangsten 1996
Stand ontwerp-begroting 199648 007
Mutatie 1e suppletore begroting 1996– 7 758
Mutatie 2e suppletore begroting 1996– 7 233
Beschikbaar 199633 016
Realisatie 199637 001
Verschil (slotwetmutatie)3 985

Toelichting

Ten opzichte van de tweede suppletore begroting 1996 is f 4,0 mln. meer ontvangen. De hogere ontvangsten betreffen voornamelijk terugbetaalde subsidievoorschotten door de stichting Borgstellingsfonds. Het betreft een afrekening van in 1993–1995 teveel uitbetaalde voorschotten aan het Borgstellingsfonds. Er was in deze jaren uiteindelijk minder nodig voor de betalingen aan het Borgstellingsfonds voor de instandhouding van het eigen vermogen.

Artikel 12.03 Industrie en Handel

De ontvangsten op dit artikel zijn uiteindelijk f 0,2 mln. hoger uitgevallen dan waarmee in de tweede suppletore begroting 1996 rekening was gehouden. De ontvangsten betreffen de doorberekening van door LNV gemaakte kosten voor beurzen en tentoonstellingen aan het bedrijfsleven.

13 Natuur, Groene Ruimte en Recreatie

Artikel 13.01 Ontvangsten voor apparaat

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Ontvangsten 1996
Stand ontwerp-begroting 1996610
Mutatie 1e suppletore begroting 19963 455
Mutatie 2e suppletore begroting 1996693
Beschikbaar 19964 758
Realisatie 19963 463
Verschil (Slotwetmutatie)– 1 295

Toelichting

Doordat minder werkzaamheden voor derden zijn uitgevoerd dan waarmee was rekening gehouden bij eerdere ramingen is sprake van lagere ontvangsten. Hiermee samenhangend is er eveneens sprake van minder uitgaven.

Artikel 13.03 Inrichting

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Ontvangsten 1996
Stand ontwerp-begroting 1996156 123
Mutatie 1e suppletore begroting 1996– 1 200
Mutatie 2e suppletore begroting 19968 400
Beschikbaar 1996163 323
Realisatie 1996167 103
Verschil (Slotwetmutatie)3 780

Toelichting

De hogere inkomsten zijn het gevolg van extra ontvangsten landinrichtingsrente en bijdragen van derden.

Artikel 13.05 Overige subsidies en uitgaven

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Ontvangsten 1996
Stand ontwerp-begroting 19964 233
Mutatie 1e suppletore begroting 1996304
Beschikbaar 19964 537
Realisatie 19966 747
Verschil (Slotwetmutatie)2 210

Toelichting

De hogere ontvangsten op dit artikel houden voornamelijk verband met budgetoverhevelingen vanuit begrotingen van andere ministeries (BuiZa, EZ), voor projecten die door LNV worden uitgevoerd en verantwoord.

14 Visserijen

Artikel 14.01 Ontvangsten voor apparaat

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Ontvangsten 1996
Stand ontwerp-begroting 1996
Mutatie 1e suppletore begroting 199630
Beschikbaar 199630
Realisatie 199656
Verschil (slotwetmutatie)26

Toelichting

De ontvangsten in het kader van de Algemene Arbeidsongeschiktheids- wet (AAW) vallen iets hoger uit dan oorspronkelijk is geraamd.

Artikel 14.02 Overige ontvangsten

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Ontvangsten 1996
Stand ontwerp-begroting 19966 370
Mutatie 1e suppletore begroting 1996
Mutatie 2e suppletore begroting 19961 948
Beschikbaar 19968 318
Realisatie 19967 388
Verschil (slotwetmutatie)– 930

Toelichting

Op dit artikel is een deel van de ontvangsten uit verhuur van mosselpercelen niet gerealiseerd. Deze ontvangsten zullen in 1997 worden gerealiseerd.

15 Milieu, gezondheid en kwaliteit

Artikel 15.01 Ontvangsten voor apparaat

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Ontvangsten 1996
Stand ontwerp-begroting 1996138 239
Mutatie 1e suppletore begroting 1996567
Mutatie 2e suppletore begroting 1996– 16 852
Beschikbaar 1996121 954
Realisatie 1996125 771
Verschil (slotwetmutatie)3 817

Toelichting

Als gevolg van extra vorderingsinspanningen van de Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees zijn extra opbrengsten gerealiseerd van f 3,2 mln. Een hogere doorberekening van kosten aan derden in verband met het beheren van het gebouw van de centrale directie van de Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees heeft geleid tot extra inkomsten van f 0,6 mln.

16 Wetenschap en kennisoverdracht

Artikel 16.02 Diverse ontvangsten onderzoek

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Ontvangsten 1996
Stand ontwerp-begroting 199641 296
Mutatie 1e suppletore begroting 19967 829
Mutatie 2e suppletore begroting 19968 282
Beschikbaar 199657 407
Realisatie 199650 547
Verschil (slotwetmutatie)– 6 860

Toelichting

De lagere ontvangsten op dit artikel houden voornamelijk verband met minder uitgevoerde opdrachten voor derden (contractresearch) waardoor de ontvangsten zijn achtergebleven bij eerdere ramingen. Tevens is sprake van een lager bedrag aan terugontvangen subsidievoorschotten.

Artikel 16.03. Diverse ontvangsten onderwijs

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 Ontvangsten 1996
Stand ontwerp-begroting 1996/Beschikbaar 19964 999
Realisatie 199610 405
Verschil (slotwetmutatie)5 406

Toelichting

De hogere ontvangsten houden voornamelijk verband met een hogere bijdrage van de Europese Unie voor cursussen die in het kader van het MacSharry-landbouwbeleid worden gegeven (f 1,0 mln.). Voorts is sprake van hogere terugontvangen subsidievoorschotten (f 4,4 mln.).

De Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij,

J. J. van Aartsen

Naar boven