Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1996-1997 | 25493 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1996-1997 | 25493 nr. 2 |
De belangrijkste wijzigingen op de oorspronkelijk geautoriseerde begroting 1996 zijn al bij de eerste en tweede suppletore begroting toegelicht. Na de tweede suppletore begroting blijkt het nodig bij diverse artikelen nadere ramingsaanpassingen aan te brengen. Als gevolg daarvan wordt het totaal van de EZ-uitgavenbegroting 1996 bij derde – en laatste – suppletore begroting met f 144 mln verlaagd. Ten aanzien van de ontvangstenbegroting 1996 vindt bij derde – en laatste – suppletore begroting een verhoging plaats ter grootte van f 47,5 mln.
De verlaging van de uitgavenbegroting is als volgt samengesteld (bedragen x f 1 mln):
Ramingen in bugettaire nota's: | ||
Stand Miljoenennota 1996 | 3 702,3 | |
Bij: Uitgaven onder OS-plafond op EZ-begroting | + 12,5 | |
Bij: Voorjaarsnota 1996 | + 433,0 | |
Bij: Miljoenennota 1997 (Vermoed. uitk. 1996) | + 37,3 | |
Bij: Najaarsnota 1996 | – 94,4 | |
Af: Februarinota (Voorlopige Rekening 1996) | – 185,2 | |
Totaal geraamd | 3 905,5 | |
Opgenomen in begrotingen: | ||
Vastgestelde begroting 1996 | 3 714,8 | |
Bij: eerste suppletore begroting 1996 | ||
(naar aanleiding van de Voorjaarsnota 1996) | + 433,0 | |
Af: tweede suppletore begroting 1996 | ||
(naar aanleiding van de Najaarsnota 1996) | – 103,1 | |
Opgenomen t/m tweede suppletore begroting | 4 044,7 | |
Verschil (nog te verlagen) | 139,2 | |
Bij: mutatie na Februarinota | + 4,8 | |
Slotwetmutatie (verlaging) | 144,0 |
De volgende tabel geeft een overzicht van de uitgavenbegrotingen 1996 versus de realisatie:
Vastgestelde begroting 1996 | 3 714,8 |
Bij: eerste suppletore begroting 1996 | + 433,0 |
Af: tweede suppletore begroting 1996 | – 103,1 |
Af: derde suppletore begroting 1996 (slotwet) | – 144,0 |
Totaal geraamd na de slotwet | 3 900,7 |
Gerealiseerde uitgaven in 1996 | 3 900,7 |
Verschil | 0,0 |
De verhoging van de ontvangstenbegroting is als volgt samengesteld (bedragen x f 1 mln):
Ramingen in bugettaire nota's: | ||
Stand Miljoenennota 1996 | 5 383,6 | |
Bij: Voorjaarsnota 1996 | + 755,9 | |
Bij: Miljoenennota 1997 (Vermoed. uitk. 1996) | + 157,2 | |
Bij: Najaarsnota 1996 | + 596,7 | |
Bij: Februarinota (Voorlopige Rekening 1996) | + 13,4 | |
Totaal geraamd | 6 906,8 | |
Opgenomen in begrotingen: | ||
Vastgestelde begroting 1996 | 5 383,6 | |
Bij: eerste suppletore begroting 1996 | ||
(naar aanleiding van de Voorjaarsnota 1996) | + 755,9 | |
Bij: tweede suppletore begroting 1996 | ||
(naar aanleiding van de Najaarsnota 1996) | + 717,9 | |
Opgenomen t/m tweede suppletore begroting | 6 857,4 | |
Verschil (nog te verhogen) | 49,7 | |
Af: mutatie na Februarinota | – 2,2 | |
Slotwetmutatie (verhoging) | 47,5 |
De volgende tabel geeft een overzicht van de ontvangstenbegrotingen 1996 versus de realisatie:
Vastgestelde begroting 1996 | 5 383,6 |
Bij: eerste suppletore begroting 1996 | + 755,9 |
Bij: tweede suppletore begroting 1996 | + 717,9 |
Bij: derde suppletore begroting 1996 (slotwet) | + 47,5 |
Totaal geraamd na de slotwet | 6 904,9 |
Gerealiseerde ontvangsten in 1996 | 6 904,9 |
Verschil | 0,0 |
WETSARTIKEL 1 (UITGAVEN/VERPLICHTINGEN)
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 774 | 774 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 286 | – 286 |
Totaal geraamd | 488 | 488 |
Realisatie 1996 | – | – |
Verschil (slotwetmutatie) | – 488 | – 488 |
De gereserveerde ruimte voor onvoorziene uitgaven is vrijgevallen.
Artikel 01.06 Uitgaven post-actief personeel
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 29 881 | 29 881 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 6 937 | – 6 937 |
Totaal geraamd | 22 944 | 22 944 |
Realisatie 1996 | 23 656 | 23 656 |
Verschil (slotwetmutatie) | + 712 | + 712 |
Voor f 0,095 mln is het budget verhoogd ten behoeve van niet eerder geraamde pensioenverzekeringen met betrekking tot post-actief personeel en voor f 0,085 mln ten behoeve van wachtgelduitkeringen voor CDIU-personeel. Beide verhogingen zijn gecompenseerd ten laste van artikel 01.61 onderdeel, Personeel EZ exclusief CBS. Eind 1996 bleek dat er ten opzichte van het tot f 23,1 mln verhoogde budget een overschrijding van ca. f 0,5 mln was opgetreden, zodat de slotwetmutatie f 0,7 mln bedraagt.
Artikel 01.14 Adviezen verstrekt door het Europees Octrooibureau
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 8 900 | 8 900 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 1 400 | – 1 400 |
Totaal geraamd | 7 500 | 7 500 |
Realisatie 1996 | 5 647 | 5 647 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 1 853 | – 1 853 |
Omdat minder adviezen zijn verstrekt dan geraamd en omdat er minder verzoeken voor nieuwheidsonderzoek zijn ingediend, is deze raming naar beneden bijgesteld.
Artikel 01.55 Bijdrage aan het agentschap Senter
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 32 626 | 32 767 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | – 16 513 | + 5 840 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 37 326 | + 6 301 |
Totaal geraamd | 53 439 | 44 908 |
Realisatie 1996 | 58 876 | 42 984 |
Verschil (slotwetmutatie) | + 5 437 | – 1 924 |
De verhoging van de verplichtingenraming met f 5,437 mln is het saldo van de volgende posten:
– een overheveling van f 1,732 mln uit artikel 02.03 Internationale en algemene technologiestimulering teneinde de opdracht aan Senter voor de uitvoering in 1997 van het I&D-instrumentarium reeds in z'n geheel in 1996 vast te kunnen leggen;
– teneinde de verplichting voor de uitvoering 1997 van de IOP-regeling reeds in 1996 vast te kunnen leggen is de raming met f 3,484 mln verhoogd. Dekking hiervoor komt uit overhevelingen uit de artikelen 02.12 Technologische infrastructuur (f 0,346 mln) en 05.02 Onderzoek en onderwijs MKB (f 0,558 mln), alsmede uit een temporisatie uit 1997 naar 1996 van f 2,687 mln binnen de raming van artikel 01.55;
– een overheveling van f 0,841 mln van artikel 07.05 Economische hulp Oost-Europa als aanvulling op de uitvoeringskosten voor het Programma Samenwerking Oost-Europa (PSO);
– een aantal mutaties van geringe omvang.
Artikel 01.61 Personeel en materieel EZ, exclusief CBS
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 306 963 | 309 913 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | + 793 | + 793 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 21 299 | + 16 303 |
Totaal geraamd | 329 055 | 327 009 |
Realisatie 1996 | 323 219 | 320 909 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 5 836 | – 6 100 |
Onderstaande tabel geeft de opbouw van de slotwetmutatie.
(Bedragen x 1000) | verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|---|
Personeel | |||
a) | kernministerie inclusief buitendiensten en exclusief CBS | – 2 557 | – 4 541 |
Materieel | |||
b) | kernministerie | 1 143 | 901 |
c) | kernministerie automatisering | – 4 601 | – 1 306 |
d) | voorlichting | 789 | – 1 666 |
e) | accountantsdienst | – 55 | – 55 |
f) | externe opdrachten divers | – 20 | 269 |
g) | AEP en secretaris generaal | – 63 | – 899 |
h) | BIE | 785 | 45 |
i) | CPB | 239 | 239 |
j) | ECD | – 404 | – 404 |
k) | SodM | – 25 | – 32 |
l) | RGD | – 376 | 1 781 |
m) | CDIU | 39 | 39 |
n) | NMa | – 730 | – 471 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 5 836 | – 6 100 |
De slotwetmutatie heeft voornamelijk betrekking op de ramingen van personeel en automatisering. De belangrijkste mutaties op het onderdeel personeel betreffen een verlaging van de personeelsraming EZ exclusief CBS met f 6,7 mln, een verlaging van de raming voor diverse uitgaven actief personeel met f 1,1 mln en een verhoging van de raming voor servicekrachten EZ exclusief CBS met f 7,1 mln. De onderschrijding op het onderdeel automatisering wordt veroorzaakt door vertragingen bij een aantal ontwikkelingsprojecten.
Daarnaast heeft een aantal kleine overboekingen plaatsgevonden tussen de verschillende artikelonderdelen van dit artikel en tussen dit artikel en andere artikelen.
De overige mutaties hebben met name betrekking op bijstellingen van de ramingen aan de realisaties.
Artikel 01.62 Personeel en materieel CBS
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 244 515 | 244 515 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 28 267 | + 28 267 |
Totaal geraamd | 272 782 | 272 782 |
Realisatie 1996 | 269 374 | 269 374 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 3 408 | – 3 408 |
De verlaging van de raming heeft betrekking op de aanpassing van de ramingen aan de realisatie. Een belangrijk deel van de verlaging (f 1,5 mln) wordt verklaard doordat de implementatie van een toegangbeveiligingssysteem niet in 1996, maar in 1997 plaatsvindt.
02.00 INDUSTRIEEL EN ALGEMEEN TECHNOLOGIEBELEID
Artikel 02.01 Onderzoek en voorlichting ten behoeve van technologiebeleid
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | – | 1 883 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – | – 684 |
Totaal geraamd | – | 1 199 |
Realisatie 1996 | – | 893 |
Verschil (slotwetmutatie) | – | – 306 |
De bijstelling van de uitgavenraming met f 0,306 mln is het gevolg van het trager tot uitbetaling komen van verplichtingen die in het verleden zijn aangegaan.
Artikel 02.02 Specifieke bedrijfsgerichte technologiestimulering
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 224 322 | 202 020 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | + 60 532 | + 11 376 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 28 407 | – 22 941 |
Totaal geraamd | 313 261 | 190 455 |
Realisatie 1996 | 313 248 | 184 949 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 13 | – 5 506 |
Ten opzichte van de raming bij de Nota van wijziging op de tweede suppletore begroting valt de realisatie van de uitgaven bijna f 5,5 mln lager uit. Deze relatief bescheiden slotwetmutatie is per saldo het gevolg van een tragere uitfinanciering op reeds aangegane verplichtingen bij diverse artikelonderdelen.
Artikel 02.03 Internationale en algemene technologiestimulering
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 130 510 | 130 000 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | + 14 112 | – 9 336 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 5 940 | – 67 891 |
Totaal geraamd | 138 682 | 52 773 |
Realisatie 1996 | 132 406 | 50 160 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 6 276 | – 2 613 |
De neerwaartse bijstelling met f 6,276 mln van de verplichtingenraming is voor ruim f 5 mln het gevolg van twee overhevelingen met een administratieve achtergrond. Ten eerste is f 2,976 mln overgeheveld naar artikel 09.01 Energiebesparingstechnologie als bijdrage vanuit het technologiebeleid aan de Energiebesparings- en Milieuadviesregeling. Terwille van de administratieve eenvoud is ervoor gekozen deze bijdrage op één artikel te verantwoorden.
Ten tweede heeft een compensatie van f 2,038 mln plaatsgevonden naar artikel 01.55 Bijdrage Agentschap Senter als aanvullende dekking voor de totale commitering van de uitvoeringskosten van de door Senter in 1997 uit te voeren regelingen van het Directoraat-Generaal Industrie & Diensten.
Artikel 02.04 Overheidsaanschaffingen en bevordering van bedrijfsgerichte samenwerking
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 25 000 | 27 850 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 3 003 | – |
Totaal geraamd | 28 003 | 27 850 |
Realisatie 1996 | 25 510 | 22 646 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 2 493 | – 5 204 |
Ten laste van dit artikel zijn twee overboekingen verwerkt. Ten eerste is in het kader van het innovatief overheidsaanschaffingenbeleid f 3,5 mln bijgedragen aan het Ministerie van Verkeer & Waterstaat voor de opdrachtverlening van de bouw van een combinatie van een oliebestrijdingsvaartuig met een hydrografisch opnemingsvaartuig. Ten tweede is f 2,5 mln overgeboekt naar het Ministerie van Defensie als bijdrage in de aanbesteding van drie patrouillevaartuigen voor de Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba. Deze middelen zijn binnen het totaal van de EZ-begroting vrijgemaakt. Daarnaast is een compensatie van f 0,5 mln naar artikel 07.04 Economische voorlichting en exportpromotie verwerkt als bijdrage in de kosten van de deelname van de Nederlandse industrie aan de Indonesian Airshow te Jakarta.
De onderschrijding van de uitgaven met ruim f 5 mln wordt veroorzaakt door een lager bedrag aan ingediende declaraties op de Subsidieregeling Bedrijfsgericht technologisch onderzoek door collectiviteiten (BTOC).
Artikel 02.07 Internationale ruimtevaartprogramma's
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 14 288 | 139 995 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 28 106 | + 4 000 |
Totaal geraamd | 42 394 | 143 995 |
Realisatie 1996 | 39 625 | 150 914 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 2 769 | + 6 919 |
De neerwaartse bijstelling van de verplichtingenraming wordt veroorzaakt door een bijstelling van alle lopende verplichtingen aan de inflatie- en wisselkoersontwikkeling in 1996. Deze bijstelling is negatief als gevolg van een relatief sterke gulden ten opzichte van de ECU.
De bijstelling van de uitgavenraming vloeit voort uit een betaling van f 2,6 mln op reeds aangegane verplichtingen richting ESA, alsmede uit een betaling van f 4,3 mln aan het NIVR voor een nationale bijdrage in het ERA-projekt (Europese Robotarm). De hogere uitgaven zijn binnen het totaal van de EZ-begroting opgevangen.
Artikel 02.09 Speur- en ontwikkelingswerk
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 132 049 | 84 000 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | + 4 223 | – |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 31 272 | + 11 103 |
Totaal geraamd | 105 000 | 95 103 |
Realisatie 1996 | 100 628 | 97 475 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 4 372 | + 2 372 |
Uit hoofde van reguliere TOK-projecten is in de laatste maanden van 1996 een groter bedrag dan voorzien aan betalingen verricht. Hierdoor valt de realisatie f 2,372 mln hoger uit dan geraamd bij de Nota van wijziging op de tweede suppletore begroting.
Artikel 02.12 Technologische infrastructuur
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 38 511 | 25 522 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 2 040 | – 1 116 |
Totaal geraamd | 40 551 | 24 406 |
Realisatie 1996 | 40 102 | 25 037 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 449 | + 631 |
De lagere verplichtingenrealisatie wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een compensatie met f 0,364 mln naar artikel 01.55 Bijdrage agentschap Senter als onderdeel van de dekking voor de hogere uitvoeringskosten van de IOP-regeling.
De overschrijding van de uitgavenraming is hoofdzakelijk het gevolg van hogere uitgaven op reeds aangegane verplichtingen op het artikelonderdeel technologische infrastructuur. Als gevolg van een gewijzigde administratieve verwerking (overboeking in plaats van verrekening) heeft nog een overboeking van f 4,192 mln naar het Ministerie van OC&W plaatsgevonden. Dit betreft de bijdrage in de kosten van de Adviesraad voor het Wetenschaps- en technologiebeleid (f 1,192 mln) en de Stichting voor Publieksvorming over Wetenschap en Techniek (f 3 mln).
Artikel 02.13 Projecten gefinancieerd uit het Fonds economische structuurversterking
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | – | 16 796 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | + 100 000 | + 9 384 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – | – 12 500 |
Totaal geraamd | 100 000 | 13 680 |
Realisatie 1996 | 100 000 | 19 249 |
Verschil (slotwetmutatie) | – | + 5 569 |
Bij tweede suppletore begroting (Kamerstukken II 1996/97, 25 142, nr. 2, blz. 17) is de uitgavenraming met f 12,5 mln verlaagd in verband met voorziene vertragingen in de uitvoering van de projecten HPCN, NOBIS en MARIN. De voorziene vertraging ten aanzien van het MARIN bleek zich echter eind 1996 niet voor te doen. Hierdoor valt de uiteindelijke realisatie ruim f 5,5 mln hoger uit. Zie ook het ontvangstenartikel 02.05 Ontvangsten uit het Fes.
03.00 INDUSTRIE- EN DIENSTENBELEID
Artikel 03.01 Crisisbeheersing
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 659 | 1 224 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | + 3 170 | + 1 585 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 3 288 | – 2 467 |
Totaal geraamd | 541 | 342 |
Realisatie 1996 | 179 | 143 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 362 | – 199 |
Als gevolg van het niet doorgaan in 1996 van een projekt ten behoeve van de integratie van distributiemodules voor motorbrandstoffen in gemeentelijke bestanden, valt de realisatie van zowel de verplichtingen als de uitgaven lager uit dan geraamd.
Artikel 03.03 Versterking economische structuur
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 17 621 | 25 361 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 3 910 | – 7 645 |
Totaal geraamd | 13 711 | 17 716 |
Realisatie 1996 | 13 432 | 11 577 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 279 | – 6 139 |
Als gevolg van een te optimistische inschatting van betalingen op in het verleden aangegane verplichtingen valt de realisatie van de uitgaven ruim f 6 mln lager uit dan geraamd.
Artikel 03.05 Steun scheepsbouw
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | – | 17 603 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | – | + 5 000 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 40 000 | + 30 120 |
Totaal geraamd | 40 000 | 52 723 |
Realisatie 1996 | 40 000 | 55 953 |
Verschil (slotwetmutatie) | – | + 3 230 |
Er is voor een hoger bedrag aan declaraties ingediend op in het verleden aangegane verplichtingen. Hierdoor vallen de uitgaven f 3,23 mln hoger uit dan geraamd bij Najaarsnota.
Artikel 03.06 Herstelfinanciering en steun aan individuele bedrijven
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 263 | 263 |
Totaal geraamd | 263 | 263 |
Realisatie 1996 | 289 | 295 |
Verschil (slotwetmutatie) | + 26 | + 32 |
De kosten van het beheer van een kredietportefeuille en van de Stichting Aandelen NedCar door de NIB, vallen hoger uit dan geraamd. Compensatie voor deze kleine overschrijding komt uit artikel 02.02 Specifieke bedrijfsgerichte technologiestimulering.
Artikel 04.04 Voorwaardenscheppend beleid
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | – | 7 800 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – | – 2 001 |
Totaal geraamd | – | 5 799 |
Realisatie 1996 | – | 2 445 |
Verschil (slotwetmutatie) | – | – 3 354 |
Als gevolg van vertragingen bij de uitvoering van infrastructurele werken is bij EZ voor een lager bedrag aan betalingsverzoeken ingediend dan bij tweede suppletore begroting geraamd.
Artikel 04.05 Structuurversterkende projecten in het kader van de BRT-compensatie
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 14 035 | 15 000 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 14 035 | – 12 501 |
Totaal geraamd | – | 2 499 |
Realisatie 1996 | – | 3 172 |
Verschil (slotwetmutatie) | – | + 673 |
De overschrijding van de uitgavenraming met f 0,673 mln is het gevolg van het sneller tot uitbetaling komen van verplichtingen die in het verleden zijn aangegaan.
Artikel 04.08 Bevordering regionale bedrijfsinvesteringen
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 101 318 | 97 977 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – | – 21 000 |
Totaal geraamd | 101 318 | 76 977 |
Realisatie 1996 | 101 361 | 78 705 |
Verschil (slotwetmutatie) | + 43 | + 1 728 |
De overschrijding met ruim f 1,7 mln van de uitgavenraming wordt veroorzaakt door het sneller tot uitbetaling komen van verplichtingen op het artikelonderdeel IPR-decentraal, dan ten tijde van de tweede suppletore begroting is ingeschat.
Artikel 04.09 Regio-programma's
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 96 258 | 144 000 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | + 7 053 | – |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 21 717 | – 19 740 |
Totaal geraamd | 81 594 | 124 260 |
Realisatie 1996 | 81 534 | 119 848 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 60 | – 4 412 |
De bijstelling van de uitgavenraming met f 4,412 mln is per saldo het gevolg van het trager tot uitbetaling komen van verplichtingen die in het verleden zijn aangegaan, dan ten tijde van de tweede suppletore begroting is ingeschat.
Artikel 04.10 Stimulering Ruimte voor Economische Activiteit
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 79 300 | 57 323 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | + 133 | – 750 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 591 | + 3 157 |
Totaal geraamd | 78 842 | 59 730 |
Realisatie 1996 | 79 172 | 55 124 |
Verschil (slotwetmutatie) | + 330 | – 4 606 |
De overschrijding van de verplichtingenraming wordt veroorzaakt door een bijdrage van EZ aan het projekt Ruimtetekort Mainport Rotterdam. Compensatie hiervoor komt uit artikel 05.02 Onderzoek en Onderwijs MKB. De onderschrijding van de uitgavenraming met ruim f 4,6 mln is hoofdzakelijk (f 5 mln) het gevolg van vertragingen in het betalingstempo op verplichtingen op het artikelonderdeel StiREA-tender.
05.00 DIENSTEN, MIDDEN- EN KLEINBEDRIJF EN ORDENING
Artikel 05.02 Onderzoek en onderwijs MKB
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 11 692 | 16 800 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | + 2 543 | – |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 5 882 | + 4 862 |
Totaal geraamd | 20 117 | 21 662 |
Realisatie 1996 | 16 885 | 20 695 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 3 232 | – 967 |
Vanuit dit artikel hebben twee overhevelingen plaatsgevonden. Naar artikel 01.55 Bijdrage agentschap Senter is f 0,558 mln overgeheveld als onderdeel van de dekking voor de hogere uitvoeringskosten van de IOP-regeling. Daarnaast heeft een overheveling van f 0,36 mln plaatsgevonden naar artikel 04.10 Stimulering ruimte voor economische activiteiten voor een EZ-bijdrage in het project Ruimtetekort Mainport Rotterdam. De overige f 2,314 mln onderschrijding wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat voor de versterking van het eigen vermogen van het EIM met een lager bedrag kon worden volstaan dan oorspronkelijk is ingeschat.
Artikel 05.03 Borgstellingsregelingen
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 850 850 | 68 267 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | – | – 9 847 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 264 | – 12 547 |
Totaal geraamd | 851 114 | 45 873 |
Realisatie 1996 | 825 077 | 43 530 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 26 037 | – 9 343 |
Deelnemende banken krijgen een maximumbedrag toebedeeld tot waar zij garanties mogen verstrekken. Omdat niet alle banken tot aan het maximale plafond garanties hebben verstrekt, is het volledige budget niet uitgeput.
De neerwaartse bijstelling van de uitgavenraming is het gevolg van gunstige economische ontwikkelingen. Door deze omstandigheid is EZ minder op verstrekte borgstellingen aangesproken dan geraamd bij de tweede suppletore begroting.
Artikel 05.07 Hulp waterschade
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | – | – |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | + 20 000 | + 20 000 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 4 832 | + 2 832 |
Totaal geraamd | 24 832 | 22 832 |
Realisatie 1996 | 22 730 | 19 106 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 2 102 | – 3 726 |
De afwikkeling van schadeclaims neemt meer tijd in beslag dan oorspronkelijk ingschat, waardoor niet alle claims in 1996 afgedaan konden worden. Hierdoor valt zowel de verplichtingen- als de uitgavenrealisatie lager uit.
Artikel 05.08 Bijdrage aan technostartersfondsen
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 15 000 | 15 000 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 5 000 | – 5 000 |
Totaal geraamd | 10 000 | 10 000 |
Realisatie 1996 | 8 888 | 5 888 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 1 112 | – 4 112 |
In 1996 zijn drie participatiemaatschappijen voor technostarters opgericht. Aan elk van deze participatiemaatschappijen is een lening verstrekt. De onderschrijding bij de uitgavenraming wordt voor f 3 mln veroorzaakt doordat van één participatiemaatschappij in 1996 niet alle benodigde stukken voor een rechtmatige betaling ontvangen werden.
Artikel 05.11 Brancheverbetering
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 35 | 2 517 |
Totaal geraamd | 35 | 2 517 |
Realisatie 1996 | 9 | 1 725 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 26 | – 792 |
De verlaging van de uitgavenraming met bijna f 0,8 mln wordt veroorzaakt doordat met name op het artikelonderdeel «branchestructuurversterking MKB» in 1996 minder is betaald dan geraamd op in het verleden aangegane verplichtingen.
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 6 630 | 8 014 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | + 4 350 | + 4 350 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 360 | + 330 |
Totaal geraamd | 11 340 | 12 694 |
Realisatie 1996 | 10 645 | 11 603 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 695 | – 1 091 |
De bij eerste suppletore begroting verwerkte temporisatie in verband met de afkoop van een lopende verplichting jegens de stichting Geschillen Commissie blijkt te groot te zijn geweest. Hierdoor valt de realisatie van de verplichtingen lager uit dan geraamd.
Artikel 05.22 Bijdrage Nederlands Meetinstituut
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 26 533 | 26 537 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 413 | – 2 386 |
Totaal geraamd | 26 120 | 24 151 |
Realisatie 1996 | 26 104 | 25 963 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 16 | + 1 812 |
Bij tweede suppletore begroting is de uitgavenraming met ruim f 2,3 mln neerwaarts bijgesteld op grond van de destijds bestaande inzichten in de uitfinanciering van in het verleden aangegane verplichtingen. Uiteindelijk bleek de voorziene vertraging zich voor een groot deel niet te hebben voorgedaan.
07.00 BUITENLANDSE ECONOMISCHE BETREKKINGEN EN EXPORTBEVORDERING
Artikel 07.02 Bevordering van de buitenlandse economische betrekkingen
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 6 244 | 8 014 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | + 5 437 | + 1 506 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 927 | – 245 |
Totaal geraamd | 12 608 | 9 275 |
Realisatie 1996 | 14 593 | 6 578 |
Verschil (slotwetmutatie) | + 1 985 | – 2 697 |
Zoals in de brief van de Staatssecretaris van EZ van 29 november 1996 (Kamerstukken II, 1996/1997, 25 074, nr. 2) is aangegeven, is de raming bij slotwet verhoogd ten gunste van het WTO-trustfund voor minder ontwikkelde landen. De noodzakelijk geachte compensatie kwam van artikel 07.05 Economische Hulp aan Oost-Europa. Het gaat om een bedrag van f 4 mln.
De bijgestelde verplichtingenraming is niet volledig gehaald door het niet tijdig kunnen opstellen van de regeling voor de KIM-export (bijdrage f 1 mln) en door het niet kunnen vastleggen van de verplichting ten gunste van het beurzenprogramma Indonesië (f 0,7 mln).
Het achterblijven van de uitgavenrealisatie is vooral veroorzaakt door minder declaraties op het PESP en doordat de verplichting voor het Beurzenprogramma Indonesië niet is aangegaan.
Artikel 07.03 Stimulering exportactiviteiten
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 85 422 | 50 300 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | + 159 519 | + 1 915 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 224 011 | + 11 553 |
Totaal geraamd | 468 952 | 63 768 |
Realisatie 1996 | 262 043 | 52 802 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 206 909 | – 10 966 |
De in de slotwet verwerkte wijziging van de verplichtingenstand is voor circa f 165 mln het gevolg van het feit dat de instrumenten in het kader van het Indonesië-pakket substantieel minder werden aangesproken dan op voorhand was geraamd. Het beschikbaar gestelde bedrag voor de garanties herverzekering Inpres-8 projecten werd in het geheel niet aangesproken. Voor het Exportfinancieringsarrangement Indonesië (EFI) was dit slechts voor circa de helft het geval. Oorzaak hiervan was dat de regeling voor Inpres-8 projecten pas in het najaar gereed was. Omdat met het EFI zachte financiering kan worden gegeven in twee varianten, namelijk Inpres-8 (financiering over 25 jaar tegen 3,5% met een aflossingsvrije periode van 7 jaar) en niet-Inpres-8 (zonder nader omschreven financieringsvoorwaarden) liep hierdoor ook de realisatie van de EFI vertraging op.
Daarnaast is op het onderdeel Besluit Subsidies Exportfinanciering (BSE) f 42 mln minder gerealiseerd dan geraamd.
De uitgaven zijn lager uitgekomen dan geraamd door achterblijvende betalingen op het onderdeel BSE (f 7 mln) en Exportfinancieringsarrangement Indonesië (f 4 mln).
Artikel 07.04 Economische voorlichting en exportpromotie
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 23 176 | 22 266 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 1 287 | + 1 027 |
Totaal geraamd | 24 463 | 23 293 |
Realisatie 1996 | 24 821 | 24 912 |
Verschil (slotwetmutatie) | + 358 | + 1 619 |
De verplichtingenrealisatie is uitgekomen op f 24,8 mln en de uitgaven f 24,9 mln. De realisaties weken af van de ramingen door met name hogere aangegane verplichtingen en verrichte uitgaven bij de promotie-activiteiten van de EVD.
Artikel 07.05 Economische hulp Oost-Europa
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 242 487 | 193 853 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | + 97 810 | – 15 955 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 11 709 | – 1 641 |
Totaal geraamd | 352 006 | 176 257 |
Realisatie 1996 | 323 782 | 155 283 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 28 224 | – 20 974 |
In de slotwetmutaties zijn de volgende wijzigingen verwerkt. De belangrijkste zijn:
– Een saldo van ramingsafwijkingen bij diverse onderdelen. Het gaat met name om de onderdelen:
* Op het onderdeel Programma Samenwerking Oost-Europa is door achterblijvende declaraties f 19,3 mln minder betaald dan geraamd.
* De reguliere afstorting in de extra-comptabele reserve van de Tijdelijke Regeling Herverzekering Investeringen in Oost-Europa (TRHIO, uitgaven: – f 15 mln). Voor de TRHIO zijn daarnaast minder aanvragen vastgelegd dan aanvankelijk geraamd (verplichtingen: – f 24,0 mln).
* Als gevolg van een groot aantal projectaanvragen op het onderdeel Leasefaciliteit is f 5 mln meer verplicht en uitgegeven.
* Doordat er minder honoreerbare Multilaterale projecten zijn ingediend is op dat onderdeel de raming niet gehaald (verplichtingen: – f 3,6 mln en – f 2,3 mln uitgaven)
* Voor de Investeringsfaciliteit Midden- en Oost-Europa zijn als gevolg van het grote aantal garantieverzoeken f 2,5 mln meer verplichtingen en f 12,6 mln meer uitgaven gerealiseerd,
* Op het onderdeel IBTA zijn minder verplichtingen aangegaan (– f 2,118 mln). Van de aangegane verplichtingen kwam echter een relatief groot deel tot uitbetaling (+ f 0,487 mln);
– Ten laste van dit artikel is f 4 mln (verplichtingen en uitgaven) overgeheveld aan het WTO-trustfund ten gunste van minder ontwikkelde landen. Zie ook artikel 07.02 Bevordering van de buitenlandse economische betrekkingen.
– Er hebben zich voorts enkele meer technische wijzigingen voorgedaan zoals: een bijdrage in de uitvoeringskosten van f 0,9 mln (verplichtingen, uitgaven: f 0,037 mln) aan artikel 01.55 onderdeel Bijdrage DG BEB aan Senter; voor de Tijdelijke Regeling Herverzekering Investeringen in Oost-Europa (TRHIO) is op basis van de ontvangen premies de raming met f 1,6 mln (verplichtingen, uitgaven: f 0,306 mln) verhoogd en de raming voor de Investeringsfaciliteit Midden- en Oost-Europa is door de inzet van provisies met f 99 000,– (verplichtingen en uitgaven) verhoogd.
08.00 WET INVESTERINGSREKENING
Artikel 08.01 Investeringsbijdragen en investeringstoeslagen
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | – | 365 000 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | – | + 15 000 |
Totaal geraamd | – | 380 000 |
Realisatie 1996 | – | 324 795 |
Verschil (slotwetmutatie) | – | – 55 205 |
Met name als gevolg van een omvangrijke negatieve (saldo-)mutatie aan het eind van 1996 komen de uitgaven f 55,2 mln lager uit dan geraamd. Deze mutatie is het gevolg van de temporiseringsmaatregel ten aanzien van de uitbetaling van investeringsbijdragen door de Belastingdienst («WIR-knip»).
Artikel 09.01 Energiebesparingstechnologie
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 167 239 | 40 415 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | + 7 480 | – |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 22 351 | – 6 697 |
Totaal geraamd | 152 368 | 33 718 |
Realisatie 1996 | 156 778 | 63 988 |
Verschil (slotwetmutatie) | + 4 410 | + 30 270 |
In de slotwetmutatie is opgenomen een overheveling van artikel 02.02 Specifieke bedrijfsgerichte technologiestimulering (verplichtingen: f 3,05 mln, uitgaven: f 0,5 mln) ten behoeve van het onderdeel Stimulering E&M adviezen. Uit doelmatigheidsoverwegingen is ervoor gekozen deze bijdragen uit dit budget voor technologiebeleid te verantwoorden op artikel 09.01, op welk artikel ook de energiebijdrage verantwoord is. Daarnaast zijn er per saldo meer verplichtingen aangegaan. Redenen zijn dat Novem-programma's die aanvankelijk geraamd werden op artikel 09.02 Duurzame energie ten laste kwamen van artikel 09.01 (circa f 0,6 mln) en omdat op het onderdeel Stimulering E&M adviezen uiteindelijk meer is verplicht dan aanvankelijk geraamd (f 0,6 mln). Overigens deden zich op een aantal onderdelen grote wijzigingen voor ten opzichte van de ramingen. Het betreft met name de onderdelen Tenders energiebesparing (– f 13,68 mln) en Programma's woningbouw (+ f 16 mln).
De uitgavenraming is hoger uitgevallen dan aanvankelijk geraamd doordat een groter deel van de aangegane verplichtingen tot uitbetaling is gekomen op met name de onderdelen Programma's woningen en diensten (f 24,1 mln), Lange termijn onderzoek besparingstechnologie (f 5,6 mln) en programma's industrie (f 1,3 mln).
Artikel 09.03 Energievoorzieningsonderzoek
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 115 140 | 49 885 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | + 2 876 | – |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 29 883 | – 25 654 |
Totaal geraamd | 88 133 | 24 231 |
Realisatie 1996 | 80 523 | 23 635 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 7 610 | – 596 |
In de slotwet is de raming bijgesteld aan de realisatie. Op alle drie onderdelen zijn minder verplichtingen aangegaan dan aanvankelijk geraamd (Hoge Flux Reactor: – f 4,7 mln als gevolg van koersverschillen, Programma's kernenergie: – f 2,6 mln als gevolg van doorloop naar 1997 en 1998 en programma's kolen: – f 0,3 mln). Voor de uitgaven geldt dat er per saldo f 0,5 mln minder is gerealiseerd dan geraamd. Dit is met name het gevolg van het aangaan van minder verplichtingen op het onderdeel Programma's Kernenergie.
Artikel 09.04 Beleidsondersteuning en overige uitgaven
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 11 622 | 8 444 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 7 009 | – 5 396 |
Totaal geraamd | 4 613 | 3 048 |
Realisatie 1996 | 4 804 | 3 007 |
Verschil (slotwetmutatie) | + 191 | – 41 |
In de slotwet is een overheveling van f 0,198 mln verwerkt van artikel 01.55, onderdeel Bijdrage DGE aan Senter. Het betreft terugontvangsten op in het verleden te veel betaalde uitvoeringskosten. Deze terugontvangst is gebruikt voor het onderdeel Beleidsondersteuning.
Artikel 09.11 Bijdragen ten behoeve van de mijnindustrie
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 6 250 | 6 250 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | – 6 000 | – 6 000 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 50 | + 50 |
Totaal geraamd | 300 | 300 |
Realisatie 1996 | 710 | 710 |
Verschil (slotwetmutatie) | + 410 | + 410 |
De benodigde vermogens voor de mijnschadestichtingen Laura en Vereeniging en Oranje Nassau per 1 januari 1996 zijn lager vastgesteld dan geraamd. Het verschil tussen de bij EZ in beheer zijnde bedragen (het vermogen per 1 januari 1995 plus rente) en de vastgestelde bedragen per 1 januari 1996 is (inclusief rente) terugbetaald aan de mijnondernemingen. De lagere vaststelling van de genoemde vermogens leidt tot een hogere uitbetalingdoor EZ.
Artikel 09.12 Garanties energiebeleid
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | – | 7 849 |
Totaal geraamd | – | 7 849 |
Realisatie 1996 | 872 | 7 213 |
Verschil (slotwetmutatie) | 872 | – 636 |
In de slotwet is de verplichtingenraming opgenomen ten behoeve van de exploitatiekosten van de Nederlandse Pijpleiding Maatschappij (NPM). De uitgavenraming is niet geheel gerealiseerd als gevolg van minder declaraties op de exploitatiekosten van de NPM en de garanties stadsverwarming.
Artikel 09.21 Stichting Centraal Orgaan Voorraadvorming Aardolieprodukten
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 163 350 | 163 350 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 7 018 | – 7 018 |
Totaal geraamd | 156 332 | 156 332 |
Realisatie 1996 | 148 252 | 148 252 |
Verschil (slotwetmutatie) | – 8 080 | – 8 080 |
Doordat een deel van de door de Belastingdienst gerealiseerde ontvangsten niet in 1996, maar in 1997 aan EZ is afgedragen, is ook de realisatie van het uitgavenartikel met f 8 mln achtergebleven bij de raming. Zie ook ontvangstenartikel 09.05 Ontvangsten COVA.
Artikel 09.22 Uitkering aan houder certificaten Energiebeheer Nederland B.V.
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 138 000 | 138 000 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 5 000 | + 14 000 |
Totaal geraamd | 143 000 | 152 000 |
Realisatie 1996 | 153 877 | 153 877 |
Verschil (slotwetmutatie) | + 10 877 | + 1 877 |
Ten opzichte van de vastgestelde begroting is de realisatie f 15,877 mln hoger uitgekomen. Voor de uitgaven is de raming met f 14 mln bij tweede suppletore begroting verhoogd. Het resterende bedrag betreft een meevaller doordat er meer ontvangsten op de aardgasbaten zijn gerealiseerd dan aanvankelijk geraamd. Als gevolg hiervan neemt eveneens het uitgekeerde dividend toe. De verplichtingenraming is bij tweede suppletore met f 5 mln verhoogd en in de slotwet met f 10,877 mln.
Artikel 09.31 Adviesraden, normalisatiewerkzaamheden en overige uitgaven
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | – | 568 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – | – 10 |
Totaal geraamd | – | 558 |
Realisatie 1996 | – | 304 |
Verschil (slotwetmutatie) | – | – 254 |
Betreft een verlaging van de raming als gevolg van minder uitgaven voor de Adviesraden en voor Actieve voorlichting.
Artikel 09.32 Toepassing energiebesparingstechnologie en duurzame energie
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | – | 233 842 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – | – 20 795 |
Totaal geraamd | – | 213 047 |
Realisatie 1996 | – | 189 787 |
Verschil (slotwetmutatie) | – | – 23 260 |
In 1996 is f 23,3 mln minder betaald dan bij tweede suppletore begroting was geraamd. De slotwetmutatie is een saldo van hogere uitgaven bij Investeringen in windturbines (+ 7,5 mln) en Industrie (+ 5,5 mln) en lagere uitgaven bij Overige duurzame energie (– 16,4 mln) en de Tenderregeling Energiebesparende projecten (– 15,3 mln).
Artikel 09.33 Onderzoek en ontwikkelingswerk op energiegebied
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | – | 68 310 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – | – 14 907 |
Totaal geraamd | – | 53 403 |
Realisatie 1996 | – | 39 550 |
Verschil (slotwetmutatie) | – | – 13 853 |
De achterblijvende uitgavenrealisatie is een saldo van met name hogere uitgaven bij Ontwikkeling Kolenbeleid (+ f 1,3 mln) en lagere uitgaven bij Onderzoek energiebesparingstechnologie en duurzame energie (– f 9,2 mln), Aanvullend programma HFR Euratom (– f 3,8 mln) en Beleidsstudies (– f 1,5 mln).
Artikel 09.34 Energieonderzoek-Centrum Nederland
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | – | 2 460 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – | + 450 |
Totaal geraamd | – | 2 910 |
Realisatie 1996 | – | 1 510 |
Verschil (slotwetmutatie) | – | – 1 400 |
De verlaging van de uitgavenraming is het gevolg van de vertraging in de declaraties ten behoeve van het HABOG (faciliteit voor het opbergen van hoog radio-actief afval).
Artikel 09.35 Investeringssubsidies energiebesparing
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
verplichtingen | uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | – | 2 898 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – | + 2 063 |
Totaal geraamd | – | 4 961 |
Realisatie 1996 | – | 4 064 |
Verschil (slotwetmutatie) | – | – 897 |
Betreft bijstelling van de raming aan de realisatie. Het bedrag aan declaraties op in het verleden aangegane verplichtingen is achtergebleven bij de verwachting.
Artikel 01.01 Diverse ontvangsten
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
ontvangsten | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 8 989 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 2 950 |
Totaal geraamd | 6 039 |
Totaal ontvangen | 5 986 |
Meer (+)/minder (–) ontvangen | – 53 |
Betreft een bijstelling van de raming aan de realisatie.
Artikel 01.11 Ontvangsten Bureau voor de Industriële Eigendom
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
ontvangsten | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 45 888 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 57 |
Totaal geraamd | 45 945 |
Totaal ontvangen | 47 514 |
Meer (+)/minder (–) ontvangen | + 1 569 |
De raming wordt verhoogd in verband met hogere gerealiseerde ontvangsten uit octrooiprocedurele taxen en uit instandhoudingstaxen voor Europese octrooien die gelden voor Nederland.
Artikel 01.21 Ontvangsten Centraal Planbureau
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
ontvangsten | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 1 639 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 1 132 |
Totaal geraamd | 2 771 |
Totaal ontvangen | 2 886 |
Meer (+)/minder (–) ontvangen | + 115 |
Betreft een bijstelling van de raming aan de realisatie.
Artikel 01.31 Ontvangsten Centraal Bureau voor de Statistiek
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
ontvangsten | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 8 900 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 19 798 |
Totaal geraamd | 28 698 |
Totaal ontvangen | 22 891 |
Meer (+)/minder (–) ontvangen | – 5 807 |
De onderschrijding wordt veroorzaakt doordat eind 1996 bleek dat met name de ontvangsten uit inlichtingen aan derden te hoog waren ingeschat.
Artikel 01.41 Terugontvangen bijdragen van Senter
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
ontvangsten | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | – |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 413 |
Totaal geraamd | 413 |
Totaal ontvangen | 659 |
Meer (+)/minder (–) ontvangen | + 246 |
Betreft ontvangsten op grond van eindafrekeningen over 1995 met betrekking tot door Senter uitgevoerde regelingen.
Artikel 01.51 Ontvangsten Rijks Geologische Dienst
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
ontvangsten | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 1 740 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 1 300 |
Totaal geraamd | 3 040 |
Totaal ontvangen | 3 722 |
Meer (+)/minder (–) ontvangen | + 682 |
Betreft een bijstelling van de raming aan de realisatie in verband met een reeds ontvangen voorschot ten behoeve van de uitvoering van EU-projecten.
02.00 INDUSTRIEEL EN ALGEMEEN TECHNOLOGIEBELEID
Artikel 02.02 Ontvangsten technische ontwikkelingskredieten
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
ontvangsten | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 70 000 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 29 000 |
Totaal geraamd | 99 000 |
Totaal ontvangen | 103 589 |
Meer (+)/minder (–) ontvangen | + 4 589 |
Terugbetalingen op verstrekte TOK-kredieten zijn afhankelijk van het succes van het ontwikkelingsproject, de commercialisatie en de algemene economische ontwikkelingen. Door de gunstige economische ontwikkelingen in 1996 is nog ruim f 4,5 mln meer ontvangen dan geraamd bij de tweede suppletore begroting.
Artikel 02.05 Ontvangsten uit het Fonds economische structuurversterking
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
ontvangsten | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 16 796 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | + 9 384 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 12 500 |
Totaal geraamd | 13 680 |
Totaal ontvangen | 19 248 |
Meer (+)/minder (–) ontvangen | + 5 568 |
Zie toelichting bij uitgavenartikel 02.13 Projecten gefinancieerd uit het Fes.
03.00 INDUSTRIE- EN DIENSTENBELEID
Artikel 03.01 Ontvangsten staalindustrie
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
ontvangsten | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 64 330 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | + 28 024 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 41 378 |
Totaal geraamd | 50 976 |
Totaal ontvangen | 52 974 |
Meer (+)/minder (–) ontvangen | + 1 998 |
De rente over het vierde kwartaal 1996 van de aan Hoogovens verstrekte lening is in 1996 ontvangen. Daar het gebruikelijk is dat de rente pas in het volgende kwartaal ontvangen wordt, was deze ontvangst van bijna f 2 mln niet geraamd voor 1996.
Artikel 03.03 Ontvangsten uit bijdragen aan de industrie
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
ontvangsten | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 22 221 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | + 33 000 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 357 969 |
Totaal geraamd | 413 190 |
Totaal ontvangen | 416 992 |
Meer (+)/minder (–) ontvangen | + 3 802 |
De hogere ontvangst van f 3,8 mln wordt, naast enkele incidentele mee- en tegenvallers van kleinere omvang, hoofdzakelijk veroorzaakt doordat ruim f 3,4 mln meer dividend van DAF is ontvangen in 1996 dan geraamd bij de tweede suppletore begroting.
Artikel 04.03 Diverse ontvangsten regionaal beleid
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
ontvangsten | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 2 800 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 3 030 |
Totaal geraamd | 5 830 |
Totaal ontvangen | 4 791 |
Meer (+)/minder (–) ontvangen | – 1 039 |
De ontvangsten uit hoofde van terugvorderingen op in voorgaande jaren gedane voorschotbetalingen, zijn achtergebleven bij de raming.
05.00 DIENSTEN, MIDDEN- EN KLEINBEDRIJF EN ORDENING
Artikel 05.13 Opbrengst afgifte exploitatievergunningen speelautomaten
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
ontvangsten | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 4 500 |
Totaal geraamd | 4 500 |
Totaal ontvangen | 2 891 |
Meer (+)/minder (–) ontvangen | – 1 609 |
Doordat in 1996 minder merktekens voor kansspelautomaten zijn afgegeven dan geraamd, valt de realisatie lager uit.
Artikel 05.21 Diverse ontvangsten DMO
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
ontvangsten | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 2 000 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 1 560 |
Totaal geraamd | 3 560 |
Totaal ontvangen | 4 317 |
Meer (+)/minder (–) ontvangen | + 757 |
Uit hoofde van verschillende posten van kleine omvang is er ruim f 0,7 mln meer ontvangen dan geraamd. Het betreft hier hoofdzakelijk ontvangsten op grond van teveel betaalde voorschotten uit het verleden, verstrekte uitkeringen, ontvangen renten en overige bijdragen.
07.00 BUITENLANDSE ECONOMISCHE BETREKKINGEN EN EXPORTBEVORDERING
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
ontvangsten | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 1 000 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 1 877 |
Totaal geraamd | 2 877 |
Totaal ontvangen | 3 715 |
Meer (+)/minder (–) ontvangen | + 838 |
Verhoging van de raming is het gevolg van meerontvangsten op premies uit hoofde van de Tijdelijke Regeling Herverzekering investeringen in Oost-Europa (TRHIO) ad f 0,306 mln en meerontvangst van f 0,099 mln aan provisies op de Investeringsfaciliteit Midden- en Oost-Europa (IFMOE). Het resterende bedrag betreft met name meerontvangsten op het onderdeel Ontvangsten Gemengde Kredieten.
Artikel 07.02 Ontvangsten Exportbevorderings- en Voorlichtingsdienst
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
ontvangsten | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 1 777 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 578 |
Totaal geraamd | 2 355 |
Totaal ontvangen | 2 722 |
Meer (+)/minder (–) ontvangen | + 367 |
Betreft meerontvangsten op het onderdeel Diverse ontvangsten EVD.
08.00 WET INVESTERINGSREKENING
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
ontvangsten | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 50 000 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | + 40 000 |
Totaal geraamd | 90 000 |
Totaal ontvangen | 54 200 |
Meer (+)/minder (–) ontvangen | – 35 800 |
Door een substantiële terugboeking van desinvesteringsbetalingen aan het eind van het jaar is er bij de ontvangsten, in plaats van de verwachte meevaller, sprake van een tegenvaller van f 35,8 mln. Doordat de uitgavenraming eveneens lager uitkomt dan geraamd (f 55,2 mln), is het saldo van uitgaven en ontvangsten een meevaller van circa f 19,4 mln.
Artikel 09.01 Inkomsten uit aardgas
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
ontvangsten | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 4 500 000 |
Mutatie 1e suppletore begroting 1996 | + 500 000 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 318 267 |
Totaal geraamd | 5 318 267 |
Totaal ontvangen | 5 391 414 |
Meer (+)/minder (–) ontvangen | + 73 147 |
De totale inkomsten uit aardgas in 1996 (niet VpB) bedragen f 7158,7 mln. Hiervan wordt f 5391,4 mln verantwoord op de EZ-begroting en f 1767,3 mln op de Fes-begroting. Dit laatste bedrag is opgebouwd uit f 881,7 mln ontvangsten uit extra export en f 885,6 mln aan Common areabaten. De meevaller is ontstaan doordat de omzet hoger was (door de koude winter) en de prijs eveneens hoger was dan aanvankelijk geraamd (door de hogere dollarkoers en de hogere olieprijs).
Artikel 09.02 Uitkering van Energiebeheer Nederland B.V.
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
ontvangsten | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 138 000 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 14 000 |
Totaal geraamd | 152 000 |
Totaal ontvangen | 153 876 |
Meer (+)/minder (–) ontvangen | + 1 876 |
Als gevolg van hogere aardgasbaten is ook het uitgekeerde dividend van Energiebeheer Nederland B.V. hoger dan aanvankelijk geraamd.
Artikel 09.03 Ontvangsten voorraadheffing in verband met financiering Stichting Centraal Orgaan Voorraadvorming Aardolieprodukten
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
ontvangsten | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 163 350 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | – 7 018 |
Totaal geraamd | 156 332 |
Totaal ontvangen | 148 251 |
Meer (+)/minder (–) ontvangen | – 8 081 |
Een deel van de voor 1996 geraamde ontvangsten uit de voorraadheffing door de Stichting COVA wordt niet in 1996, maar in 1997 gerealiseerd.
Artikel 09.06 Diverse ontvangsten Energie
Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand vastgestelde begroting (x f 1000)
ontvangsten | |
---|---|
Stand vastgestelde begroting 1996 | 26 250 |
Mutatie 2e suppletore begroting 1996 | + 1 870 |
Totaal geraamd | 28 120 |
Totaal ontvangen | 29 828 |
Meer (+)/minder (–) ontvangen | + 1 708 |
De meevaller houdt verband met meerontvangsten uit verrekeningen met uitvoeringsorganisaties Novem en Senter.
WETSARTIKEL 3 (AGENTSCHAP SENTER)
Specificatie van de rekening van baten en lasten van agentschap Senter over 1996 (bedragen x f 1000)
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Slotwetmutatie (+ of –) (+ = tekortschietend t.o.v. geraamd bedrag) |
---|---|---|---|
Baten | |||
omzet moederdepartement | 40 000 | 40 766 | – 766 |
omzet overige departementen | 3 600 | 6 286 | – 2 686 |
omzet overig | 1 650 | 1 902 | – 252 |
rentebaten | 50 | 69 | – 19 |
overige baten | 0 | 60 | – 60 |
Totaal baten | 45 300 | 49 083 | – 3 783 |
Lasten | |||
apparaatskosten | |||
* personeel | 28 1501 | 32 192 | – 4 042 |
* materieel | 14 200 | 12 697 | 1 503 |
rentelasten | |||
afschrijvingskosten | |||
* materieel | 1 800 | 1 604 | – 274 |
* immaterieel | |||
dotaties voorzieningen | 600 | 1 606 | – 1 006 |
buitengewone lasten | |||
Totaal lasten | 44 750 | 48 099 | – 3 349 |
Saldo van baten en lasten | 5502 | 984 | – 434 |
1 De personeelskosten zijn met f 0,6 mln verlaagd ten opzichte van de ontwerpbegroting 1996 vanwege een verwachte dotatie aan de post voorzieningen van f 0,6 mln voor langdurig ziek en wachtgelden.
2 In de ontwerpbegroting 1996 staat een bedrag van f 0,5 mln genoemd als dotatie aan reserves. Dotatie aan reserves is echter een element van resultaatbestemming en niet van resultaatbepaling en dient om deze reden niet onder de lasten te worden opgenomen. Het verwachte resultaat stijgt hierdoor met f 0,5 mln.
Toelichting op omvangrijke of politiek belangrijke mutaties
Het agentschap Senter heeft geen suppletore begrotingen ingediend waardoor de slotwetmutatie per onderscheiden post bestaat uit het verschil tussen de oorspronkelijk vastgestelde begroting en de uiteindelijk realisatie. Voor een uitgebreidere toelichting op aangebrachte slotwetmutaties zij verwezen naar de financiële verantwoording van het agentschap Senter, die is opgenomen onder wetsartikel 3 in de Rekening 1996 van EZ.
De totale baten vallen f 3,8 mln hoger uit dan geraamd. Dit is voornamelijk het gevolg van een sterke stijging van buiten EZ verworven opdrachten. Deze groei werd vooral gerealiseerd bij de Ministeries van OC&W, BuiZa en V&W.
* personele kosten
De personele kosten zijn ruim f 4 mln hoger uitgevallen dan begroot. Deze stijging wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door twee factoren. In de eerste plaats is de personele bezetting toegenomen vanwege het gestegen opdrachtenvolume. Hiermee samenhangend zijn ook de wervings- en selectiekosten hoger uitgevallen dan begroot.
* materiële kosten
Op diverse kostenposten valt de realisatie lager uit dan oorspronkelijk begroot. Per saldo resulteert dit in een bijstelling van de raming met ruim f 1,5 mln.
* dotaties voorzieningen
De specificatie van deze post is als volgt:
Dotaties | |
voorziening personeel | 916 |
voorziening kennismanagement | 77 |
voorziening informatisering | 365 |
voorziening Senternet | 250 |
voorziening onderhandenwerk | 177 |
Vrijval | |
voorziening personeel | – 41 |
Overig | |
te ontvangen WAO conforme uitkeringen | – 138 |
Ten laste van de exploitatie | 1 606 |
Als gevolg van de mutaties bij de baten- en de lastenzijde van de begroting stijgt het geraamde positieve bedrijfsresultaat van Senter met ruim f 0,4 mln tot f 0,984 mln. Het voorstel tot resultaatsbestemming is opgenomen in de financiële verantwoording van het agentschap Senter, die is opgenomen onder wetsartikel 3 in de Rekening 1996 van EZ.
Specificatie van de rekening van kapitaaluitgaven en kapitaalontvangsten van agentschap Senter over 1996 (bedragen x f 1 000)
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Slotwetmutatie (+ of –) (+ = tekortschietend t.o.v. geraamd bedrag) |
---|---|---|---|
Kapitaaluitgaven | |||
uitgaven onroerende goederen | 0 | 0 | 0 |
uitgaven overige kapitaalgoederen | 1 500 | 979 | 521 |
Totaal kapitaaluitgaven | 1 500 | 979 | 521 |
Kapitaalontvangsten | |||
investeringsbijdrage van het departement | 0 | 0 | 0 |
onttrekkingen aan reserves | 0 | 0 | 0 |
toevoeging aan liquide middelen | 1 500 | 1 839 | – 339 |
Totaal kapitaalontvangsten | 1 500 | 1 839 | – 339 |
Toelichting op omvangrijke of politiek belangrijke mutaties
Onder de uitgaven overige kapitaalgoederen is het saldo opgenomen van investeringen (f 1,125 mln) en desinvesteringen (f 0,146 mln).
In de ontwerp-begroting 1996 waren de kapitaalontvangsten nog geraamd onder de post onttrekkingen aan reserves. Financiering van investeringen in enig jaar vindt echter plaats uit gecumuleerde afschrijvingen (die onder de post toevoeging aan liquide middelen worden opgenomen), alsmede vanuit aanwezige liquide middelen. De toevoeging aan liquide middelen bestaat volledig uit de afschrijvingen 1996 (inclusief de afschrijvingen op de out-of-pocketkosten van f 0,235 mln). In 1996 zijn geen investeringsbijdragen van het moederdepartement ontvangen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-25493-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.