25 492
Wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 1996 (slotwet)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

Algemeen deel

In aansluiting op de tweede wijzigingswet (de suppletoire begroting samenhangende met de Najaarsnota, Wet van 30 januari 1997, Stb. 49; Kamerstukken II, 1996/1997, 25 141) strekt het onderhavige wetsvoorstel ertoe, op grond van artikel 10, tweede lid, onder C, van de Comptabiliteitswet 1976 per begrotingsartikel een positief danwel negatief verschil tussen het beschikbare begrotingsbedrag en de realisatie op te heffen.

Dit leidt per saldo voor de begroting van de uitgaven tot een verlaging van het begrotingstotaal met ca. f 19,2 mln. en voor de begroting van de ontvangsten tot een verhoging van het begrotingstotaal met f 3,8 mln.

De mutaties betreffen niet-beleidsmatige (i.c. boekhoudkundige, uitvoeringstechnische dan wel controle-technische) aanpassingen. Voor zover de mutaties van enige omvang zijn, is daarvan eerder melding gemaakt in de Februarinota (Voorlopige Rekening, Kamerstukken II, 1996/1997, .. ..., nr. .).

In aansluiting op de tweede suppletoire begroting ontstaat samenvattend het volgende beeld (bedragen in mln. guldens):

Uitgaven

1.– Vermeld in de Voorlopige Rekening 1996 (Kamerstukken II, 1996/1997, .. ..., nr. .; Bijlage ., XII, blz. ..) – 14,2
2.Nadere wijzigingen (t.o.v. de Voorlopige Rekening)   
 – Diversen–  5,0 
 Totaal van de verlaging van de uitgaven  – 19,2

Ontvangsten

1.Vermeld in de Voorlopige Rekening 1996 (Kamerstukken II, 1996/1997, .. ..., nr. ., Bijlage ., XII, blz. ..)   14,2
2.Nadere wijzigingen (t.o.v. de Voorlopige Rekening)   
 – Diversen– 10,4 
 Totaal van de verhoging van de ontvangsten    3,8

De verschillen tussen de in deze begrotingswijziging en de in februarinota opgenomen standen (uitgaven en ontvangsten) hebben voor f 16 mln. betrekking op de (tweede) nota van wijziging op de tweede suppletoire begroting 1996 (Kamerstukken II, 1996–1997, 25 141, nr. 4).

Waar deze nota van wijziging geheel (cijfermatig) wordt verwerkt in de tweede suppletoire wet van Verkeer en Waterstaat, kan het ministerie van Financiën hiermee eerst rekening houden bij het opstellen van de Februarinota (= Voorlopige Rekening).

In de artikelgewijze toelichting bij deze begrotingswijziging wordt in principe alleen aandacht besteed aan mutaties die niet voldoen aan het begrip «boekhoudkundig van aard». Zo wordt aan een omvangrijke of een politiek belangrijke slotwetmutatie in elk geval apart aandacht besteed, omdat een dergelijke mutatie nog niet in een eerdere suppletoire begroting is toegelicht (artikel 10, lid 2b, van de Comptabiliteitswet).

Als norm bij het bepalen van een omvangrijke slotwetmutatie is een grens van f 5 mln. op artikelniveau gehanteerd.

De niet in dit wetsvoorstel verklaarde verschillen zullen in de regel kunnen worden herleid tot:

– wijzigingen van het begrotingsbedrag om dat bedrag gelijk te maken aan de realisatie;

– mutaties uit hoofde van loon- en prijsbijstelling die zijn aangebracht conform de uitgangspunten die de Minister van Financiën hanteert bij de toedeling;

– desalderingen, die nodig zijn omdat ontvangsten niet in mindering van bezwaar mogen worden geboekt op de uitgaven;

– overboekingen tussen artikelen of begrotingen die het uitvloeisel zijn van tijdens de begrotingsuitvoering gebleken noodzaak om verplichtingen en/of uitgaven elders te verantwoorden dan waar ze oorspronkelijk begroot waren bij gelijkblijvende beleidsuitgangspunten;

– mineure kasverschuivingen die het gevolg zijn van een ander betalingstempo van lopende verplichtingen dan geraamd;

– mutaties die het gevolg zijn van de controlebevindingen van de departementale accountantsdienst of de Algemene Rekenkamer.

ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING

Wetsartikel 1 (Uitgaven/verplichtingen)

01 Algemene departementale aangelegenheden

Algemeen

Artikel 01.03 Algemene beleidsaangelegenheden

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
U 01.0360,057,6– 2,440,746,76,0

De hogere kasrealisatie heeft met name betrekking op de hogere kosten van f 4,4 mln. voor het USZO (Uitvoeringsorgaan Sociale Zekerheid voor Overheidspersoneel); de resterende overschrijding wordt ondermeer verklaard door reeds in 1996 verrichtte FAIS-betalingen die eerst in 1997 waren voorzien.

Artikel 01.10 Ruimtevaartactiviteiten

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
U 01.10119,115,9– 103,215,815,7-0,1

De verwachting was dat in 1996 beslist zou worden over deelneming aan een groot aantal programma's. Door vertraging in de besluitvorming heeft Verkeer en Waterstaat hier geen verplichtingen voor kunnen aangaan.

De wel in het verslagjaar vastgelegde verplichtingen hebben voornamelijk betrekking op bijstellingen van al lopende programmma's – door nieuwe begrotingen van ESA en EUMETSAT – en op het programma Nationale Ondersteuning (f 9,8 mln.).

Tevens is een deel van het toekomstige EPS-programma nu reeds verplicht (f 1,3 mln.).

Artikel 01.16 Bijdragen aan het buitenland i.v.m. Eurovignet

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
U 01.1627,80,0– 27,827,80,0– 27,8

De slotwetmutatie ontstaat doordat er tussen de deelnemende lidstaten nog geen verrekeningen hebben plaatsgevonden. De hiervoor gereserveerde gelden blijven daardoor in 1996 onbesteed.

02 Rijkswaterstaatsaangelegenheden

Algemeen

Artikel 02.01 Personeel en materieel rijkswaterstaat

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
U 02.01953,1983,029,9949,4964,915,5

De hogere uitgaven en verplichtingen worden met name veroorzaakt door:

1. de aktie Apparaat op Peil (AOP), waarbij het (dure) uitbesteden zoveel mogelijk ongedaan wordt gemaakt door gebruik te maken van eigen personeel (f 4,1 mln.);

2. een snellere instroom van nieuwe medewerkers (f 1,7 mln.);

3. hogere toelagen en onkosten, onder andere door extra overwerk en een stijging van de vergoeding in vervoersplannen (f 3,3 mln.);

4. extra inhuur (f 3 mln.), met name voor kwaliteitsborging en voor de implementatie van de nieuwe IBO-bedrijfsvoeringsfilosofie (Kamerstukken II, 24 558, 1995–1996, nr. 2).

5. de aankoop van een laboratorium in verband met de inhuizing van het RIZA (f 1,8 mln.).

Tegenover deze verhogingen staan lagere uitgaven voor de advertentie campagne in het kader van de SWAB die eind oktober 1996 was gepland. Doordat de Kamerbehandeling meer tijd vergde dan voorzien, zijn de advertenties echter eerst begin december in de kranten verschenen.

Artikel 02.03 Specifieke uitgaven rijkswaterstaat

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
U 02.03116,1156,540,478,394,316,0

Voornameljk de volgende oorzaken liggen ten grondslag aan de uitgaven- en verplichtingenoverschrijding:

1. de overschakeling van MS-dos naar Windows'95 (f 5 mln.). Hiervoor zijn aanpassingen in de lokale infrastructuur aangebracht en bijbehorende opleidingen gevolgd.

2. de aanschaf van noodzakelijke apparatuur ten behoeve van een facility-managementcontract dat volgens EU-regels Europees is aanbesteed; hiervoor zijn meerjarige contracten afgesloten.

3. een tegenvaller van ca. f 2 mln. bij de aanbesteding van een gecombineerd oliebestrijdings- en hydrografisch opnemingsvaartuig (vervanging Smal Agt).

Aan de andere kant geldt dat de voor 1996 geraamde declaraties van de Stichting Buisleidingenstraat en van de beleidscommissie Remote Sensing niet zijn ontvangen. Hierdoor is ca. f 2 mln. onbesteed gebleven.

Waterkeren

Artikel 02.12 Onderhoud waterkeringen

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
U 02.12201,5178,5– 23,0157,0154,2– 2,8

De lagere verplichtingenrealisatie kan als volgt worden verklaard:

1. Meevallende projektkosten van de verzwaring van de Buitenhaven van Vlissingen (ca. f 2 mln.).

2. De aanbesteding van het onderhoudsbestek Texel is niet meer in 1996 als betalingsverplichting vastgelegd (f 4 mln.). Dit zal nu in 1997 gebeuren.

2. Een gunstige aanbesteding voor bestortingen van de stormvloedkering (f 3,9 mln.).

3. De aanbestedingsprocedure in het kader van Kust 2000 zou in 1996 worden opgestart. Door procedureproblemen is dit nu eerst in 1997 voorzien. Tesamen met het voordeliger aanbesteden van de suppletie Walcheren gaat het om ca. f 13,1 mln.

Artikel 02.17 Cultuurtechnische werken IJsselmeerpolders

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
U 02.1728,034,26,232,535,22,7

De bijstellingen hebben geheel betrekking op de projekten Ecologische verbindingszone en Bosbeplantingen. Voor ca. f 5 mln. gaat het om verplichtingen die naar voren zijn gehaald.

Artikel 02.20 Specifieke uitgaven IJsselmeerpolders

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
U 02.2021,333,512,223,731,07,3

Door middel van het algemeen deel van de memorie van toelichting bij de tweede suppletoire begroting over 1996 heb ik de Kamer geïnformeerd over het voornemen om nog in dat jaar – in het kader van de uitvoering van het heroverwegingsbesluit Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders – enkele privatiseringen door te voeren, t.w.:

– het beheer en de exploitatie van de zogenaamde reservegronden in Flevoland naar de Stichting Beheer en Exploitatie Reservegronden Flevoland (ERF);

– het spuitvrij akkerbouwbedrijf NZ 27 naar de Stichting Beheer NZ 27;

– het beheer en de exploitatie van de Expositieruimte de Trekvogel naar de Stichting Flevolandschap.

Omdat de budgettaire gevolgen van deze privatiseringen op dat moment nog niet bekend waren, kon een en ander niet als zodanig in de Najaarsnota worden verwerkt. De hogere uitgaven (totaal ca. f 10 mln.) en verplichtingen zijn nu in dit wetsvoorstel opgenomen; zie ook het gestelde onder ontvangstenartikel 02.19.

Vanwege planologische procedures en technische complicaties bij de werkzaamheden voor de Oostvaardersplassen, waardoor vertraging is opgetreden in de voorbereiding en de uitvoering van het projekt, valt de slotwetmutatie uiteindelijk lager uit.

Artikel 02.22 Onderhoud IJsselmeerpolders

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
U 02.220,037,037,03,62,3– 1,3

In het verlengde van de bij de tweede begrotingswijziging 1996 aangekondigde privatiseringen wordt in dit wetsvoorstel een verplichtingenmutatie opgenomen voor de sanering van de vuilstort bij Almere; de uitgaven zijn vanaf 1997 voorzien.

Artikel 02.24 Deltaplan Grote Rivieren

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealistieSlotwet
U 02.24160,7295,2134,5177,9174,2– 3,7

De volgende oorzaken liggen ten grondslag aan de nu opgenomen verplichtingenoverschrijding:

1. het afsluiten van een bestuursovereenkomst met het waterschap IJsseldelta voor de aanleg van de waterkering Ramspol (ca. f 108 mln). De waterkering zal bestaan uit of gelijksoortig zijn aan een ca. 25 meter brede balgstuw in het Ramsdiep en een ongeveer 150 meter brede balgstuw in de Ramsgeul.

2. het toekennen van een subsidie voor de Noorderdijk, de Noordersluisdeur en de Groenendijk (f 17 mln.).

3. voor het project Amertak is een verplichting aangegaan voor de aanleg van de Westelijke Dongedijk tussen de Amertak en de geprojecteerde Dongedam (bijna f 4 mln.).

4. diversen (Europoortkering, baggerbestekken).

Waterbeheren

Artikel 02.33 Onderhoud waterhuishouding

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
U 02.3397,580,1– 17,483,782,8– 0,9

De mutaties op dit artikel zijn ontstaan doordat het conserveringsbestek van 17 schuiven in het Haringvliet is vertraagd, nadat bij controlewerkzaamheden corrosie bij enkele schuiven was ontdekt. Hierop is besloten om eerst nader te onderzoeken hoe de behandeling moet plaatsvinden.

Mobiliteit

Artikel 02.52 Onderzoek en ontwikkeling

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
U 02.5210,711,00,330,120,5– 9,6

De in dit wetsvoorstel opgenomen lagere uitgaven zijn voor het grootste deel een gevolg van een gewijzigd kasritme met betrekking tot het Fes-project Ondergronds bouwen.

Artikel 02.54 Westerscheldetunnel

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
U 02.541 621,01 300,1– 320,936,734,4– 2,3

De in de tweede begrotingswijziging over 1996 opgenomen verplichtingenmutatie van f 1 621 mln. ten behoeve van de Westerscheldetunnel had betrekking op de totale projektkosten. In 1996 is echter alleen het contract met de aannemer getekend en verplicht.

Voor het resterend bedrag zijn nagenoeg geen verplichtingen vastgelegd. Hierbij moet gedacht worden aan de raming voor aansluiting N61, detailuitwerking contract, loon- en prijsverrekening, grondaankopen, landschapaanpassingen, ANWB voorzieningen, niet voorziene kosten tijdens de bouw, tolinningssysteem, etc.

03 Openbaar vervoer en goederenvervoer

Algemeen

Artikel 03.01 Personeel en materieel directoraat-generaal voor het vervoer

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
U 03.0191,6110,118,593,696,22,6

De oorzaak van de hogere verplichtingenrealisatie is gelegen in het feit dat voor het projekt Rekening Rijden alsmede voor de projektdirecties Betuweroute en HSL-Zuid, in 1996 meerjarige verplichtingen zijn aangegaan voor de inhuur van deskundigen.

Artikel 03.02 Onderzoek en ontwikkeling

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
U 03.0228,836,98,132,630,7– 1,9

In 1996 is het project Rekening Rijden in een versnelling terecht gekomen, waardoor in 1996 reeds een aanzienlijk aantal verplichtingen is aangegaan met kaseffecten naar latere jaren.

Mobiliteit

Artikel 03.10 Bijdragen openbaar vervoer

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
U 03.102 553,22 685,0131,81 746,41 749,22,8

Het verplichtingentekort van ca. f 132 mln. is enerzijds ontstaan door de bijstellingen in 1996 uit hoofde van ondermeer loon- en prijsbijstelling, vervoergroei 1995 en een bijstelling inzake taakstellende opbrengsten.

Anderzijds is in de rijksbijdrage voor 1997 rekening gehouden met het (hogere) prijspeil 1997; de begroting 1996 was nog gebaseerd op het prijspeil 1996.

Artikel 03.11 Garanties voor de aflossingen en rentebetalingen op aangegane geldleningen ten behoeve van het openbaar vervoer

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
U 03.11210,00,0– 210,00,00,00,0

In het jaar 1996 is door de NS geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot het opnemen van leningen onder staatsgarantie.

Artikel 03.18 Bereikbaarheidsbevorderende en mobiliteitsgeleidende maatregelen

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
U 03.1857,961,13,246,754,88,1

De uitgavenoverschrijding kent de volgende oorzaken:

1. Met de verwerking van enkele verrekenstukken kon geen rekening worden gehouden, onder andere Bilgewater en Loran-C.

2. Extra uitgaven met betrekking tot VERM (onderzoek Ruimtegebrek Mainport Rotterdam) en enkele overige projectgroepen zoals Yangtze River Basin en LT-Verkenningen Personen Mobiliteit.

3. Meeruitgaven voor Vervoersmanagement en Vervoerscoördinatie.

Artikel 03.19 Bijdragen aan de Nederlandse Spoorwegen

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
U 03.19468,7167,7– 301,0524,7524,70,0

Doordat de voor 1996 geraamde verplichtingen in het kader van het overgangscontract met de NS reeds in 1995 als betalingsverplichting zijn vastgelegd, kan de raming door middel van dit wetsvoorstel neerwaarts worden bijgesteld.

04 Luchtvaartaangelegenheden

Mobiliteit

Artikel 04.10 Beheer en ontwikkeling luchthavens

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
U 04.1049,215,4– 33,811,712,10,4

De verwachting was dat de verplichtingen samenhangend met enkele infrastructurele werken, zoals opgenomen in de nota Regionale Luchthavenstrategie (RELUS), in 1996 zouden worden vastgelegd.

Door vertraging, die verband houdt met de discussie die is gevoerd over met name de toekomst van Maastricht-Aachen Airport, konden deze verplichtingen niet meer in het verslagjaar worden aangegaan.

Artikel 04.11 Zonering in het kader van de luchtvaartwet

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
U 04.1111,017,66,614,520,56,0

Verkeer en Waterstaat heeft zich voor het geluidsisolatie-project Schiphol fase 1 (GIS 1) contractueel verplicht tot het terugbetalen van de voorfinanciering door de Stichting Geluidsisolatie Schiphol (SGIS) indien de ontvangsten in enig jaar de uitgaven overtreffen. Over 1996 heeft deze situatie zich voorgedaan.

Dit heeft geresulteerd in hogere verplichtingen- en uitgavenrealisaties van respektievelijk f 14,6 en 10,5 mln.

Door vertraging bij de opstart van het projekt GIS 2 blijft de overschrijding van dit artikel beperkt tot de thans opgenomen slotwetmutaties.

Veiligheid in verkeer en vervoer

Artikel 04.21 Bijdrage aan ZBO luchtverkeersbeveiliging

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
U 04.2134,243,59,339,440,51,1

De verplichtingenmutatie kent twee oorzaken.

1. de in de tweede begrotingswijziging over 1996 opgenomen verplichtingenbijstelling met f 4,5 mln. blijkt achteraf ten onrechte te zijn aangebracht;

2. het al in 1996 vastleggen van de rijksbijdrage in de aanschaf van een nieuwe radar op de luchthaven Eelde voor 1997.

Voorwaarden scheppen

Artikel 04.31 Onderzoek en ontwikkeling

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
U 04.3162,668,86,268,067,7– 0,3

De hogere verplichtingenrealisatie hangt voornamelijk samen met het volledig in 1996 vastleggen van de (meerjarige) verplichting samenhangend met de co-financiering van een NLR-opdracht uit het vierde kaderprogramma van de EU.

05 Zeescheepvaart en maritieme aangelegenheden

Voorwaarden scheppen

Artikel 05.32 Zeehavenontwikkeling

Bedragen in mln.

ArtikelVerplichtingenUitgaven
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet 2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
53220,0102,882,820,026,06,0

De hogere verplichtingenrealistie van ca. f 82,8 mln. houdt verband met het feit dat de beschikbare gelden voor de Haven Interne Projecten (HIP) meerjarig zijn toegezegd aan de gegadigden. In de begroting was oorspronkelijk een 1:1 relatie verondersteld met de uitgavenraming.

Doordat zich elders binnen de begroting enkele kasvertragingen aftekenden is op dit artikel uiteindelijk f 6 mln. meer tot betaling gekomen. De HIP-regeling voorziet in de toepassing van deze mogelijkheid.

Wetsartikel 2(Ontvangsten)

01 Algemene departementale aangelegenheden

Algemeen

Artikel 01.15 Bijdragen ten laste van het Fes

Bedragen in mln.

ArtikelOntvangsten
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
M 01.1538,526,3– 12,2

De nu opgenomen neerwaartse aanpassing van de Fes-bijdrage met f 12,2 mln. is als volgt te specificeren:

– U 02.35: Land-water impuls f 3,4 mln.;

– U 02.52: Ondergronds bouwen f 7,7 mln.;

– U 03.40: Transporttechnologie f 1,1 mln.

02 Rijkswaterstaatsaangelegenheden

Waterkeren

Artikel 02.19 Sociaal-economische ontwikkeling IJsselmeerpolders

Bedragen in mln.

ArtikelOntvangsten
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
M 02.19159,7178,118,4

De hogere ontvangsten hangen voor f 10 mln. samen met de onder het uitgavenartikel 02.20 genoemde privatiseringen (zie de toelichting daarbij).

De resterende hogere ontvangsten betreffen hogere opbrengsten uit de verkoop van gronden en opstallen aan pachters en gemeenten in Zuidelijk Flevoland.

03 Openbaar vervoer en goederenvervoer

Voorwaarden scheppen

Artikel 03.41 Herstructurering binnenvaart

Bedragen in mln.

ArtikelOntvangsten
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
M 03.4142,817,8– 25,0

Bij het opstellen van de Najaarsnota werd er van uitgegaan dat er nog in 1996 een bijdrage van de EU in de sloopregeling 2839/95 van f 23 mln. zou worden ontvangen. De betaling van de EU zal, naar achteraf is gebleken, pas in 1997 worden verkregen.

Verder is door tegenvallende opbrengsten in het kader van de «Oud voor Nieuw-regeling» per saldo ca. f 2 mln. minder ontvangen.

06 Telecommunicatie en postzaken

Algemeen

Artikel 06.01 Personeel en materieel Hoofddirectie Telecommunicatie en Post

Bedragen in mln.

ArtikelOntvangsten
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
M 06.0110,45,4– 5,0

Het tekort betreft voornamelijk een ontvangst van de directie TND; dit bedrag was in 1996 geraamd, maar zal nu eerst in 1997 worden verkregen.

Voorwaarden scheppen

Artikel 06.13 KPN

Bedragen in mln.

ArtikelOntvangsten
2e suppl.begr.RealisatieSlotwet
M 06.131 131,31 152,120,8

De slotwetmutatie is op basis van de halfjaarwinst over 1996 en een uitkeringspercentage van 52% (interimdividend van f 1,-).

Wetsartikel 3

Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI)

Agentschap Rijksdienst voor Radiocommunicatie (RDR)

Voor een toelichting bij de slotwet van het agentschap KNMI en het agentschap RDR verwijs ik kortheidshalve, en om een herhaling van dezelfde toelichtingen te voorkomen, naar de separate financiële verantwoording over 1996 van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII).

Hierin is, als onderdeel van de totale Verkeer en Waterstaat-verantwoording, de financiële verantwoording van beide agentschappen opgenomen. Deze bestaan uit de rekening van baten en lasten en van kapitaaluitgaven en -ontvangsten en de balans per 31 december 1996, allen voorzien van een toelichting.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

A. Jorritsma-Lebbink

Naar boven