nr. 4
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 29 september 1997
De vaste commissie voor Financiën1, belast
met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag
uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen. De vragen en de daarop
gegeven antwoorden zijn hieronder afgedrukt.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling
van het wetsvoorstel genoegzaam voorbereid.
De voorzitter van de commissie,
Ybema
De griffier van de commissie,
Janssen
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
Artikel 04.27 Diverse ontvangsten Belastingdienst
1
De overschrijding van 150 miljoen op de diverse ontvangsten belastingdienst
wordt verklaard uit een overboeking van een rekening buiten begrotingsverband
naar dit artikel. Kan dit worden verduidelijkt?
Er heeft een analyse plaatsgevonden van een saldo van 150,1 miljoen dat
stond op een tussenrekening van de Belastingdienst, die als rekening buiten
begrotingsverband kon worden beschouwd. Het saldo is ontstaan in oude jaren
(tot en met 1993). De analyse heeft aangetoond dat dit bedrag in ieder geval
niet met derden zal worden verrekend en daarom is besloten om het saldo af
te boeken ten gunste van het artikel Diverse ontvangsten Belastingdienst.
Er is derhalve sprake van een schuif van een saldibalanspost naar de rekening
IXB.
Artikel 04.05 Inkomstenbelasting
2
In de toelichting wordt aangegeven dat de tegenvaller in de belastingopbrengst
van 450 miljoen in de inkomstenbelasting wordt veroorzaakt door de geringere
belastbare grondslag. Waardoor wordt deze versmalling veroorzaakt?
De iets geringere belastbare grondslag houdt verband met lagere positieve
inkomsten enerzijds en een groter gebruik van aftrekposten anderzijds. Nadere
informatie over de positieve inkomsten en het gebruik van aftrekposten in
belastingjaar 1995 is thans nog niet beschikbaar doordat voor 1995 de aanslagoplegging
nog niet volledig is afgerond. De trend die in de Miljoenennota 1997 (bijlage
4) is gesignaleerd voor de periode 1990–1994, heeft zich naar verwachting
in 1995 verder doorgezet.
Artikel 04.07 Vennootschapsbelasting
3
Kan de overschrijding in de vennootschapsbelasting van 2 miljard
verder worden uitgesplitst?
Voor aftrek van de aandelen die toekomen aan het Gemeentefonds en Provinciefonds
en de afdracht aan het Fonds Economische Structuurversterking bedraagt de
overschrijding bij de vennootschapsbelasting 2,8 miljard. Deze overschrijding
heeft betrekking op het belastingjaar 1996 (1,1 miljard), belastingjaar 1995
(1,2 miljard), de belastingjaren 1994, 1993 en ouder (0,1 miljard) en de vennootschapsbelasting
uit de gassector (0,4 miljard).
4
Kan nader worden verklaard waarom er meer vennootschapsbelasting
is binnengekomen als gevolg van het ontbreken van overeenstemming tussen de
NAM-aandeelhouders en de Staat over de government take op de Common-Area baten?
De afdracht van heffingen met betrekking tot Common-Areabaten aan de Staat
is deels wettelijk vastgelegd en deels geregeld bij overeenkomst, waarbij
de aandeelhouders van de NAM mede hebben ondertekend. De als niet-belastingmiddelen
ontvangen bedragen zijn voor de NAM een aftrekpost voor de vennootschapsbelasting.
Lagere niet-belastingmiddelen leiden dus automatisch tot een hogere
vennootschapsbelasting.
Artikel 04.11 Motorrijtuigenbelasting, e.v.
5
De belastingopbrengst van de motorrijtuigenbelasting is hoger uitgevallen
dan geraamd, de accijnsopbrengsten daarentegen zijn tegengevallen. Zijn deze
ontwikkelingen met elkaar te rijmen? (blz. 13/14)
De overschrijding bij de motorrijtuigenbelasting wordt voor de helft verklaard
uit de meeropbrengsten als gevolg van de invoering van de houderschapsbelasting.
Voor de andere helft is er sprake geweest van een snellere behandeling van
bezwaarschriften.
Een overschrijding bij de motorrijtuigenbelasting als gevolg van de omvang
van het wagenpark hoeft niet noodzakelijkerwijs te leiden tot een overschrijding
bij de brandstofaccijnzen. Er bestaat geen eenduidige relatie tussen het aantal
geregistreerde voertuigen en de opbrengst van de brandstofaccijns. Ook andere
factoren zoals het gemiddelde jaarkilometrage en het gemiddelde brandstofverbruik
per kilometer spelen een rol.
Artikel 04.22 Belastingen van rechtsverkeer
6
Kan de overschrijding van 0,5 miljard inzake de belastingen van rechtsverkeer
worden uitgesplitst?
De overschrijding bij de belastingen van rechtsverkeer kan als volgt worden
uitgesplitst: overdrachtsbelasting (0,4 miljard) en kapitaalsbelasting (0,1
miljard).
XNoot
1Samenstelling: Leden: Schutte (GPV), Van Rey (VVD), Terpstra (CDA), Smits
(CDA), Reitsma (CDA), Vliegenthart (PvdA), Ybema (D66), voorzitter, Schimmel
(D66), Van Gijzel (PvdA), Witteveen-Hevinga (PvdA), Hillen (CDA), Hoogervorst
(VVD), ondervoorzitter, Van Wingerden (AOV), Rabbae (GroenLinks), Voûte-Droste
(VVD), Adelmund (PvdA), Giskes (D66), H. G. J. Kamp (VVD), Zonneveld (CD),
Van Dijke (RPF), Van der Ploeg (PvdA), B. M. de Vries (VVD), Van Zuijlen (PvdA),
Van Walsem (D66), Ten Hoopen (CDA).
Plv. leden: Van der Vlies (SGP), Van Hoof (VVD), Visser-van Doorn (CDA),
Heeringa (CDA), Wolters (CDA), Noorman-den Uyl (PvdA), Bakker (D66), Jeekel
(D66), Van Zijl (PvdA), Feenstra (PvdA), G. de Jong (CDA), Rijpstra (VVD),
Verkerk (AOV), Rosenmöller (GroenLinks), Hofstra (VVD), Crone (PvdA),
Assen (CDA), M. M. H. Kamp (VVD), Marijnissen (SP), Leerkes (U55+), Verspaget
(PvdA), Hessing (VVD), Van Nieuwenhoven (PvdA), Van Boxtel (D66), De Haan
(CDA).