Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1996-1997 | 25489 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1996-1997 | 25489 nr. 2 |
Door middel van dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de uitgaven en ontvangsten van het Ministerie van Financiën voor het jaar 1996 te wijzigen. Per begrotingsartikel wordt het verschil tussen het beschikbare begrotingsbedrag (na 2e suppletore begroting) en de realisatie opgeheven.
Als hoofdlijn is in deze slotwet een artikelsgewijze toelichting opgenomen voor zover de slotwetmutatie (dit is het verschil tussen realisatie en beschikbare bedrag na 2e suppletore begroting) groter is dan 5% van het beschikbare bedrag na 2e suppletore begroting en daarnaast groter is dan f 5 mln. Voor de resterende artikelen is individueel bezien of een toelichting zinvol is onder meer gelet op het beleidsmatige karakter van de mutatie.
Voor de belastingontvangstenartikelen wordt sinds enige jaren een toelichting gegeven voor de mutaties van meer dan f 50 mln.
In de artikelsgewijze toelichting bij deze wet worden alleen de slotwetmutaties toegelicht. Voor een toelichting op de mutaties bij 1e en 2e suppletore begroting wordt verwezen naar de respectieve Kamerstukken (Kamerstukken II 1995/96, 24 730, nr. 2, resp. 25 138, nrs. 2 en 4).
In de volgende paragraaf wordt ingegaan op de begrotingsmutaties ten opzichte van de 2e suppletore begroting.
2. Begrotingsmutaties ten opzichte van de tweede suppletore begroting
De slotwetmutaties, dit zijn de wijzigingen ten opzichte van de 2e suppletore begroting, samenhangende met de Najaarsnota (Stb. 58) zijn in onderstaande tabel samengevat.
Tabel 2.1. Slotwetmutaties (x f 1 mln.)
– uitgaven | – 143,7 |
– ontvangsten | + 4 406,9 |
De mutaties ten opzichte van de 2e suppletore begroting zijn reeds grotendeels aangekondigd in de Voorlopige Rekening 1996 (Kamerstukken II, 1996/97, 24 618, nr. 1).
Zoals gebruikelijk zijn de niet-relevante mutaties niet in de Voorlopige Rekening opgenomen.
Onderstaande tabel geeft een nadere specificatie van de reeds in de Voorlopige Rekening gemelde mutaties en de nadere wijzigingen ten opzichte van de Voorlopige Rekening.
Tabel 2.2. Specificatie slotwetmutaties (x f 1 mln.)
Uitgaven | |
Gemeld in de Voorlopige Rekening: | |
– relevante niet-OS-uitgaven | – 149,3 |
– relevante OS-uitgaven | + 8,2 |
Nadere wijzigingen t.o.v. de Voorlopige Rekening: | |
– relevante uitgaven | – 2,6 |
Totaal te verwerken mutaties | – 143,7 |
Verwerkt in dit wetsvoorstel | – 143,7 |
Ontvangsten | |
Gemeld in de Voorlopige Rekening: | |
– relevante niet-belastingontvangsten | – 35,7 |
– belastingontvangsten | + 4 272,0 |
Nadere wijzigingen t.o.v. de Voorlopige Rekening: | |
– relevante niet-belastingontvangsten | + 167,5 |
– niet-relevante ontvangsten (incl. afrondingsverschil) | + 2,9 |
– belastingontvangsten (afrondingsverschil) | + 0,2 |
Totaal te verwerken mutaties | + 4 406,9 |
Verwerkt in dit wetsvoorstel | + 4 406,9 |
De nadere wijzigingen ten opzichte van de Voorlopige Rekening betreffen correctieboekingen en een overboeking van een rekening buiten begrotingsverband naar een ontvangstenartikel.
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen)
02.07 Regeling Bijzondere Financiering
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand ontwerp-begroting | 175 000 | 87 000 |
Mutatie 2e suppletore begroting | + 100 000 | – 44 830 |
Beschikbaar | 275 000 | 42 170 |
Realisatie | 275 000 | 28 264 |
Slotwetmutatie | 0 | – 13 906 |
Ten opzichte van de tweede suppletore begroting is er een meevaller van f 14 mln. Reden hiervoor is met name dat bij een tweetal bedrijven de gang van zaken uiteindelijk meeviel. Een ander bedrijf daarentegen is onverwacht in de problemen geraakt, zodat besloten is het krediet voor 50% te declareren.
03.04 Deelnemingen in het kapitaal van multilaterale ontwikkelingsbanken
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand ontwerp-begroting | 188 000 | 526 824 |
Mutatie 1e suppletore begroting | + 778 614 | |
Mutatie 2e suppletore begroting | – 92 068 | + 12 966 |
Beschikbaar | 874 546 | 539 790 |
Realisatie | 962 331 | 546 982 |
Slotwetmutatie | + 87 785 | + 7 192 |
De mutatie heeft betrekking op positieve bijstellingen van oude verplichtingen, die op grond van de regelgeving als aangegane verplichtingen moeten worden beschouwd.
Als gevolg van de koersstijging van US-dollar, SDR en D-mark in 1996 worden de oude verplichtingen (ultimo 1995) ten behoeve van de vaststelling van de lopende verplichtingen in de saldibalans ultimo 1996 tegen een hogere koers gewaardeerd. Het koersverschil tussen beide standen dient te worden beschouwd als een nieuwe verplichting.
De mutatie heeft betrekking op wisselkoersverschillen tussen de in de ontwerp-begroting verwerkte begrotingskoers en de feitelijk gerealiseerde koers op het moment van betaling.
03.05 Garanties inzake deelneming in het kapitaal van multilaterale ontwikkelingsbanken en garantie aan de EIB
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand ontwerp-begroting | 363 884 | 0 |
Mutatie 2e suppletore begroting | – 120 000 | + 1 349 |
Beschikbaar | 243 884 | 1 349 |
Realisatie | 697 322 | 2 297 |
Slotwetmutatie | + 453 438 | + 948 |
De mutatie bestaat een aangegane verplichting (ca. f 15 mln.) en positieve bijstellingen van verplichtingen die in eerdere jaren zijn aangegaan (ca. f 438 mln.).
De aangegane verplichting betreft verleende garanties in het kader van de overeenkomsten van Lomé-IV. De informatie hierover wordt zoals gewoonlijk eerst na afloop van het jaar van de EIB ontvangen.
De mutatie van de positieve bijstellingen van oude verplichtingen zijn, zoals bij het vorige artikel, eveneens ontstaan door wisselkoersverschillen tussen de standen ultimo 1995 en ultimo 1996.
De mutatie heeft betrekking op het inroepen van garanties door de EIB in de laatste maanden van het jaar inzake verstrekte leningen in het kader van de overeenkomsten van Lomé.
03.07 Garanties aan De Nederlandsche Bank
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand ontwerp-begroting | 0 | 0 |
Realisatie | 601 345 | 0 |
Slotwetmutatie | + 601 345 | 0 |
De mutatie heeft betrekking op positieve bijstellingen van oude verplichtingen, die op grond van de regelgeving als aangegane verplichtingen moeten worden beschouwd.
Als gevolg van de koersstijging van SDR worden de oude verplichtingen (ultimo 1995) van de garantie aan DNB inzake de Nederlandse deelneming in het IMF ten behoeve van de vaststelling van de lopende verplichtingen in de saldibalans ultimo 1996 tegen een hogere koers gewaardeerd. Het koersverschil tussen beide standen dient te worden beschouwd als een nieuwe verplichting.
03.10 Exportkredietverzekering
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand ontwerp-begroting | 25 000 000 | 385 700 |
Mutatie 1e suppletore begroting | – 165 000 | |
Mutatie 2e suppletore begroting | + 300 | – 79 700 |
Beschikbaar | 25 000 300 | 141 000 |
Realisatie | 8 872 190 | 126 557 |
Slotwetmutatie | – 16 128 110 | – 14 443 |
De in 1996 afgegeven garanties onder de exportkredietverzekering zijn ruim onder de verplichtingenraming gebleven. Zoals bekend fluctueert het aantal afgegeven garanties jaarlijks sterk, afhankelijk van het al dan niet afgeven van majeure dekkingstoezeggingen. Dit is moeilijk van te voren in te schatten. Op basis van ervaringscijfers uit het verleden is enige indicatie te halen, waarbij het maximum ongeveer bij f 25 mld. ligt. Met een verplichtingenplafond van f 25 mld. kan flexibel op marktontwikkelingen worden ingesprongen onder meer bij het (onverwacht) afsluiten van genoemde omvangrijke transacties.
De slotwetmutatie heeft voor een belangrijk deel betrekking op lagere schade-uitgaven op omzetpolissen (kortlopende kredieten op méér dan één land).
03.11 Wet Herverzekering Investeringen
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand ontwerp-begroting | 250 000 | 0 |
Mutatie 2e suppletore begroting | + 250 000 | |
Beschikbaar | 500 000 | 0 |
Realisatie | 244 000 | 0 |
Slotwetmutatie | – 256 000 | 0 |
Het garantieplafond is bij 2e suppletore begroting opgehoogd met f 250 mln., vanwege het feit dat de resterende ruimte onder het garantieplafond onvoldoende bleek om de potentiële dekkingsaanvragen te honoreren. De ophoging is uiteindelijk niet nodig gebleken, aangezien een vrij omvangrijke transactie niet meer vóór het einde van het jaar kon worden afgehandeld. De behandeling van die aanvraag van ruim f 200 mln. is voortgezet in 1997.
03.14 Garantie inzake deelneming in het kapitaal van Europese banken
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand ontwerp-begroting | 0 | 0 |
Realisatie | 205 157 | 0 |
Slotwetmutatie | + 205 157 | 0 |
De mutatie heeft betrekking op positieve bijstellingen van oude verplichtingen, die op grond van de regelgeving als aangegane verplichtingen moeten worden beschouwd.
Als gevolg van de koersstijging van de ECU worden de oude verplichtingen (ultimo 1995) van de garanties inzake de deelnemingen in het kapitaal van EBRD (+193 282) en EIB (+11 875) ten behoeve van de vaststelling van de lopende verplichtingen in de saldibalans ultimo 1996 tegen een hogere koers gewaardeerd. Het koersverschil tussen beide standen dient te worden beschouwd als een nieuwe verplichting.
04.01 Personeel en materieel Belastingdienst
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand ontwerp-begroting | 3 152 509 | 3 152 509 |
Mutatie 1e suppletore begroting | + 187 616 | + 187 616 |
Mutatie 2e suppletore begroting | – 7 233 | – 7 233 |
Beschikbaar | 3 332 892 | 3 332 892 |
Realisatie | 3 374 986 | 3 350 256 |
Slotwetmutatie | + 42 094 | + 17 364 |
Voor de toelichting op de verplichtingen wordt verwezen naar de toelichting op de uitgaven. Het verschil tussen de realisaties van de verplichtingen en de uitgaven is met name ontstaan doordat verplichtingen zijn aangegaan voor de aanschaf van automatiseringsapparatuur en grote bestellingen van drukwerk (formulieren en dergelijke). Deze verplichtingen hebben nog niet tot betalingen geleid. Deze betalingen zullen plaatsvinden in 1997.
De mutatie heeft met name betrekking op de automatiseringsuitgaven. Deze zijn hoger uitgevallen dan geraamd door onder andere stijgende exploitatielasten en een grotere inhuur van externen dan waarmee vooraf rekening was gehouden.
04.05 Uitgaven heffings- en invorderingsrente
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand ontwerp-begroting | 878 300 | 878 300 |
Mutatie 2e suppletore begroting | – 98 300 | – 98 300 |
Beschikbaar | 780 000 | 780 000 |
Realisatie | 650 260 | 650 260 |
Slotwetmutatie | – 129 740 | – 129 740 |
De slotwetmutatie is onder meer het gevolg van de lage rentestand en verkorting van de doorlooptijden. Daarnaast heeft tevens de bij 2e suppletore begroting verwachte terugbetaling van wijnaccijns, en de heffings- en invorderingsrente daarover, niet plaatsgevonden.
02.10 Regeling Bijzondere Financiering en Garantieregeling Particuliere Participatiemaatschappijen
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 30 000 |
Mutatie 2e suppletore begroting | + 77 |
Beschikbaar | 30 077 |
Realisatie | 43 455 |
Slotwetmutatie | + 13 378 |
De slotwetmutatie wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door meevallende restituties. Deze zijn met name meegevallen doordat een onderneming, waarvan het krediet eerder was afgedekt, eind 1996 dankzij een succesvolle emissie in staat was gecumuleerde achterstanden ter grootte van ca. f 10 mln. terug te betalen. De garantieprovisie BF is met ca. f 0,8 mln. meegevallen ten gevolge van de ophoging van het garantieplafond naar f 275 mln. (zie uitgavenartikel 02.07).
03.06 Exportkredietverzekering
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 470 000 |
Mutatie 1e suppletore begroting | + 110 000 |
Mutatie 2e suppletore begroting | + 120 000 |
Beschikbaar | 700 000 |
Realisatie | 814 802 |
Slotwetmutatie | + 114 802 |
Op het einde van het jaar zijn er nog substantieel hogere betalingen binnengekomen uit enkele landen (Rusland: f 17 mln.; Bulgarije: f 11 mln. en Argentinië: f 10 mln.). Daarnaast is een aantal kleine meevallers opgetreden op betalingen uit een aantal andere landen en heeft Peru eind december een bedrag van f 38 mln. betaald dat voor ontvangst was ingeboekt voor begin januari 1997.
04.01 Ontvangsten heffings- en invorderingsrente
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 1 010 000 |
Mutatie 2e suppletore begroting | – 200 000 |
Beschikbaar | 810 000 |
Realisatie | 674 916 |
Slotwetmutatie | – 135 084 |
De slotwetmutatie is onder meer het gevolg van de lage rentestand en verkorting van de doorlooptijden. Daarnaast is de onderschrijding mede het effect van de aanscherping van het uitstelbeleid. Hierdoor dienen belastingplichtigen eerder hun aangiften in, waardoor minder rente ontvangen wordt.
04.27 Diverse ontvangsten Belastingdienst
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 10 411 |
Mutatie 1e suppletore begroting | + 21 200 |
Mutatie 2e suppletore begroting | + 3 800 |
Beschikbaar | 35 411 |
Realisatie | 188 468 |
Slotwetmutatie | + 153 057 |
De slotwetmutatie heeft grotendeels betrekking op een overboeking van een rekening buiten begrotingsverband naar dit artikel. Het betreft met name ontvangsten uit oude jaren van de periode vóór 1-1-1993.
Ten opzichte van de Vermoedelijke Uitkomsten is er bij de belastingontvangsten in 1996 sprake van een overschrijding van f 4,8 mld. De overschrijding is geconcentreerd bij de Vennootschapsbelasting (f 2,8 mld.) en de Omzetbelasting (f 1,1 mld). Het restant (f 0,9 mld.) is het saldo van onder- en overschrijdingen bij diverse andere belastingsoorten.
Tabel 1 geeft een samenvattend overzicht.
Tabel 1. Belastingopbrengst 1996 (op kasbasis)1 (x f 1 mld.)
Vermoedelijke Uitkomsten 1996 | Slotwet 1996 | Mutatie na Vermoedelijke Uitkomsten | |
---|---|---|---|
Kostprijsverhogende belastingen2 | 80,5 | 82,5 | + 1,9 |
– Invoerrechten | 3,5 | 3,3 | – 0,2 |
– Omzetbelasting | 45,4 | 46,5 | + 1,1 |
– BPM | 4,1 | 4,4 | + 0,3 |
– Accijnzen | 14,6 | 14,6 | + 0,0 |
– WBM | 2,9 | 2,9 | + 0,0 |
– Belastingen van rechtsverkeer | 4,7 | 5,3 | + 0,5 |
– Motorrijtuigenbelasting | 4,8 | 5,0 | + 0,2 |
– Overig | 0,6 | 0,5 | – 0,0 |
Belastingen op winst, inkomen en vermogen3 | 78,6 | 81,5 | + 2,9 |
– Inkomstenbelasting | 6,1 | 5,5 | – 0,5 |
– Loonbelasting | 42,1 | 42,5 | + 0,4 |
– Dividendbelasting | 2,3 | 2,3 | + 0,1 |
– Vennootschapsbelasting | 24,8 | 27,5 | + 2,8 |
– Vermogensbelasting | 1,5 | 1,4 | – 0,0 |
– Successierechten | 1,8 | 2,0 | + 0,2 |
– Overig3 | 0,3 | 0,3 | + 0,0 |
Totaal Generaal | 159,2 | 164,0 | + 4,8 |
1 De in deze tabel gepresenteerde cijfers hebben betrekking op de belasting-ontvangsten voor aftrek van de aandelen toekomende aan het Gemeentefonds en het Provinciefonds en de afdrachten aan de Europese Unie en het Fonds Economische Structuurversterking.
2 Inclusief de niet voor de Rijksbegroting relevante belastingsoorten (invoerrechten).
3 Inclusief de «Niet nader toe te rekenen» belastingontvangsten.
De overschrijding van f 1,9 mld. bij de kostprijsverhogende belastingen is geconcentreerd bij de omzetbelasting (f 1,1 mld.). Daarnaast zijn overschrijdingen opgetreden bij de belasting op personenauto's en motorrijwielen, de belastingen van rechtsverkeer en de motorrijtuigenbelasting. Bij de invoerrechten doet zich een onderschrijding voor.
De overschrijding van f 2,9 mld. bij de belastingen op inkomen, winst en vermogen is geconcentreerd bij de vennootschapsbelasting (f 2,8 mld.). Daarnaast zijn overschrijdingen opgetreden bij de loonbelasting, de dividendbelasting en de successierechten. De inkomstenbelasting vertoont een onderschrijding.
Onderstaand wordt per artikel een toelichting gegeven op de mutaties van meer dan f 50 mln. per belastingsoort die sedert de 2e suppletore begroting zijn opgetreden.
Voor een uitgebreide(re) toelichting over heel 1996 wordt verwezen naar de artikelsgewijze toelichting op de rekening.
De bedragen in de onderstaande tabellen zijn na aftrek van de aandelen toekomend aan het Gemeentefonds en het Provinciefonds en de afdrachten aan de Europese Unie en het Fonds Economische Structuurversterking.
De bedragen in de toelichtingen bij de tabellen hebben zoals gebruikelijk betrekking op de opbrengst voor aftrek van de bovengenoemde aandelen. Deze bedragen zijn daarmee vergelijkbaar met het overzicht in tabel 1.
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 6 847 176 |
Mutatie 1e suppletore begroting | – 751 258 |
Mutatie 2e suppletore begroting | – 901 509 |
Beschikbaar | 5 194 409 |
Realisatie | 4 738 440 |
Slotwetmutatie | – 455 969 |
De realisatie is f 0,5 mld. lager uitgekomen dan de raming bij de Vermoedelijke Uitkomsten. De voornaamste oorzaak betreft de lagere kasontvangsten in 1996 over het belastingjaar 1995.
Uit de aanslagoplegging blijkt dat over dit betreffende belastingjaar zowel bij de particulieren (f 0,2 mld.) als bij de ondernemingen (f 0,2 mld.) de aanslagen bij de ramingen zijn achtergebleven. Bij de particulieren blijkt er sprake te zijn van een gemiddeld hogere teruggave, samenhangend met een per saldo iets geringere belastbare grondslag (positieve inkomsten enerzijds en aftrekposten anderzijds). Bij de ondernemingen laat de aanslagoplegging, gebaseerd op de aangifte van de belastingplichtige, een daling zien. De achtergrond hiervan moet worden gezocht in een gemiddeld achterblijvend winstinkomen, mogelijk samenhangend met een verschuiving in winstinkomens van de IB-sfeer naar de VpB-sfeer.
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 1 292 163 |
Mutatie 1e suppletore begroting | + 60 101 |
Mutatie 2e suppletore begroting | – 94 444 |
Beschikbaar | 1 257 820 |
Realisatie | 1 223 124 |
Slotwetmutatie | – 34 696 |
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 18 867 296 |
Mutatie 1e suppletore begroting | + 107 322 |
Mutatie 2e suppletore begroting | + 1 475 237 |
Beschikbaar | 20 449 855 |
Realisatie | 22 539 616 |
Slotwetmutatie | + 2 089 761 |
De overschrijding bij de Vennootschapsbelasting heeft betrekking op oudere belastingjaren, belastingjaar 1995, belastingjaar 1996 en het VpB-gas.
De oudere belastingjaren (1994, 1993, en ouder) dragen slechts in geringe mate bij aan de verklaring van deze meevaller. Bij het definitief regelen van met name de grotere aanslagen is een dergelijke afwijking (van f 0,1 mld.) niet ongebruikelijk.
De gunstiger ontwikkeling in 1995 dan verwacht draagt bij aan de meevaller. Op grond van het fors hogere aanslagniveau tot en met juli was de Vennootschapsbelasting bij de Miljoenennota reeds aanzienlijk opwaarts bijgesteld. De laatste maanden van het jaar is gebleken dat met name de verminderingen op de voorlopige aanslagen (onder meer verliescompensaties) sterk zijn afgenomen. Voorts lijkt ook op basis van macro-economische gegevens het winstinkomen voor vennootschappen in 1995 hoger te zijn uitgekomen. Naast de macro-winstontwikkeling is binnen de totale winstontwikkeling de verdeling over vennootschappen en zelfstandigen van belang. Naar huidige inzichten lijkt de hogere aanslagoplegging over het belastingjaar 1995 hoofdzakelijk verklaarbaar uit een gunstiger grondslagontwikkeling.
De meevallende ontvangsten over het jaar 1996 zijn verklaarbaar vanuit de systematiek van de aanslagoplegging. Bij de aanslagoplegging over het lopende jaar (hier belastingjaar 1996) heeft de Belastingdienst uiteraard nog niet de beschikking over aangiftegegevens over het actuele winstjaar. Om deze reden is de aanslagoplegging over het lopende jaar voornamelijk gebaseerd op het winstniveau van het voorgaande jaar (belastingjaar 1995). Dit heeft er toe geleid dat de gunstiger aanslagoplegging over 1995 (grondslag en procesversnelling) zich rechtstreeks heeft doorvertaald naar een hogere aanslagoplegging voor belastingjaar 1996. Hierdoor worden de structureel hogere ontvangsten over 1995 en later in het kasjaar 1996 tweemaal in de aanslagoplegging gerealiseerd. Voor belastingjaar 1996 en volgende belastingjaren betekent dit dat de opbrengsten in de tijd naar voren worden gehaald.
Het resterende gedeelte van de overschrijding wordt verklaard door de ontwikkelingen in het VpB-gas. In 1996 is het eerste gedeelte van de Common-Area-baten (Niet-Belasting-Ontvangsten en Vennootschapsbelasting) in de kas ontvangen. Het gedeelte Vennootschapsbelasting is f 0,3 mld. hoger uitgekomen ten opzichte van de Vermoedelijke Uitkomsten. Als gevolg van het ontbreken van overeenstemming tussen de NAM-aandeelhouders en de Staat over de government take op de Common-Area baten, is er meer vennootschapsbelasting binnengekomen dan verwacht. Het resterende gedeelte van de meevaller VpB-gas heeft betrekking op reguliere (niet-Common-Area) gasbaten.
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 37 549 996 |
Mutatie 1e suppletore begroting | – 1 146 204 |
Mutatie 2e suppletore begroting | – 231 817 |
Beschikbaar | 36 171 975 |
Realisatie | 36 478 562 |
Slotwetmutatie | + 306 587 |
De overschrijding bij de Loonbelasting bedraagt f 0,4 miljard.
Ten eerste is het bedrag aan afdrachtskortingen achtergebleven bij de raming. Ten tweede is de Loonbelasting meegevallen als gevolg van een macro-economische ontwikkelingen: de werkgelegenheid en de contractloonstijging zijn sterker gestegen dan geraamd ten tijde van de Macro Economische Verkenning 1997 van het Centraal Planbureau.
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 1 979 027 |
Mutatie 1e suppletore begroting | – 77 272 |
Mutatie 2e suppletore begroting | + 30 050 |
Beschikbaar | 1 931 805 |
Realisatie | 2 003 746 |
Slotwetmutatie | + 71 941 |
De overschrijding bij de Dividendbelasting hangt samen met een hoger dan verwachte groei van dividenduitkeringen.
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 145 959 |
Mutatie 1e suppletore begroting | + 4 293 |
Beschikbaar | 150 252 |
Realisatie | 167 121 |
Slotwetmutatie | + 16 869 |
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 2 560 000 |
Mutatie 1e suppletore begroting | + 2 230 000 |
Mutatie 2e suppletore begroting | + 25 000 |
Beschikbaar | 4 815 000 |
Realisatie | 5 000 195 |
Slotwetmutatie | + 185 195 |
De overschrijding bij de Motorrijtuigenbelasting wordt voor de helft verklaard vanuit de meeropbrengsten als gevolg van de invoering van de Houderschapsbelasting. Voor de andere helft is er sprake geweest van een snellere behandeling van bezwaarschriften.
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 4 722 024 |
Mutatie 1e suppletore begroting | + 571 122 |
Mutatie 2e suppletore begroting | + 8 586 |
Beschikbaar | 5 301 732 |
Realisatie | 5 253 122 |
Slotwetmutatie | – 48 610 |
04.13 Accijns van minerale oliën, anders dan lichte olie
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 2 809 660 |
Mutatie 1e suppletore begroting | + 354 207 |
Mutatie 2e suppletore begroting | + 8 586 |
Beschikbaar | 3 172 453 |
Realisatie | 3 149 716 |
Slotwetmutatie | – 22 737 |
04.14 Wijnaccijns en accijns van mousserende dranken
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 274 746 |
Mutatie 1e suppletore begroting | + 12 878 |
Mutatie 2e suppletore begroting | – 4 293 |
Beschikbaar | 283 331 |
Realisatie | 276 483 |
Slotwetmutatie | – 6 848 |
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 764 136 |
Mutatie 1e suppletore begroting | – 21 464 |
Mutatie 2e suppletore begroting | + 4 293 |
Beschikbaar | 746 965 |
Realisatie | 776 583 |
Slotwetmutatie | + 29 618 |
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 523 734 |
Mutatie 1e suppletore begroting | – 17 172 |
Mutatie 2e suppletore begroting | + 4 293 |
Beschikbaar | 510 855 |
Realisatie | 524 989 |
Slotwetmutatie | + 14 134 |
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 0 |
Realisatie | – 5 |
Slotwetmutatie | – 5 |
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 2 627 255 |
Mutatie 1e suppletore begroting | – 145 959 |
Beschikbaar | 2 481 296 |
Realisatie | 2 529 806 |
Slotwetmutatie | + 48 510 |
04.19 Accijns van alcoholvrije dranken
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 0 |
Realisatie | – 159 |
Slotwetmutatie | – 159 |
04.20 Belasting van personenauto's en motorrijwielen
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 3 550 228 |
Mutatie 1e suppletore begroting | – 4 293 |
Mutatie 2e suppletore begroting | – 8 585 |
Beschikbaar | 3 537 350 |
Realisatie | 3 752 085 |
Slotwetmutatie | + 214 735 |
De overschrijding bij de Belasting van personenauto's en motorrijwielen wordt in belangrijke mate verklaard door de hogere volumina van de autoverkopen.
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 35 023 695 |
Mutatie 1e suppletore begroting | – 115 151 |
Mutatie 2e suppletore begroting | + 57 231 |
Beschikbaar | 34 965 775 |
Realisatie | 36 246 215 |
Slotwetmutatie | + 1 280 440 |
Voor de relatief omvangrijke overschrijding bij de Omzetbelasting zijn verschillende economische ontwikkelingen aan te wijzen en mutaties in het trans-kas-verloop.
De economische oorzaken hebben een verschillende achtergrond. Ten eerste heeft in de tweede helft van 1996 de volumegroei van de consumptieve bestedingen zich op een hoog niveau voortgezet. In de tweede plaats blijkt de samenstelling van de consumptie in 1996 af te wijken van de samenstelling in voorgaande jaren. De volumegroei van de hoogbelaste duurzame consumptiegoederen overtrof in 1996 de groei van de totale consumptie, waardoor de gemiddelde BTW-druk hoger is uitgekomen. In de derde plaats vertoonden de BTW-kasontvangsten gedurende de eerste helft van 1996 een voortdurend achterblijvende ontwikkeling. Op grond van deze realisatiecijfers is destijds, los van de macro prognoses, in de ramingen een neerwaartse bijstelling verwerkt. Deze blijkt thans niet nodig te zijn geweest. Tenslotte hebben in de grondslag op sectoraal niveau enkele meer specifieke ontwikkelingen plaatsgevonden. Zo laat de telecommunicatie-sector een relatief sterke ontwikkeling zien. Er is vanuit met name de onroerendgoedsector geen aanleiding om te veronderstellen dat de opbrengsten van de bestrijding van BTW-constructies afwijken van de Vermoedelijke Uitkomsten. Samengevat lijken de meevallende opbrengsten grotendeels terug te voeren tot de sterker dan verwachte conjuncturele ontwikkeling.
Voorts blijkt vanuit het productieproces dat de ontvangsten over het actuele belastingjaar sterk toegenomen te zijn, terwijl de ontvangsten over oude jaren afnemen. Dit betekent dat de ontvangsten eerder in de kas gerealiseerd worden.
04.22 Belastingen van rechtsverkeer
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 4 095 427 |
Mutatie 1e suppletore begroting | – 188 888 |
Mutatie 2e suppletore begroting | + 150 252 |
Beschikbaar | 4 056 791 |
Realisatie | 4 513 406 |
Slotwetmutatie | + 456 615 |
Bij de Belastingen van Rechtsverkeer is een overschrijding zichtbaar van f 0,5 mld. Deze slaat neer bij de Overdrachtsbelasting en bij de Kapitaalsbelasting.
De overschrijding bij de Overdrachtsbelasting kan voor een deel verklaard worden door de ontwikkelingen op de huizenmarkt. Met name de gemiddelde prijs van verkochte woningen heeft zich sterk ontwikkeld. Daarnaast is er evenzeer vanuit de ontwikkelingen in het bedrijfsonroerendgoed sprake geweest van een sterke omzetstijging, onder meer tot uiting komend in een verschuiving van de huursector naar de koopsector en toegenomen beleggingen in commercieel vastgoed. Vanuit de verschillende achterliggende factoren is er geen aanwijzing dat de ten tijde van de Miljoenennota geraamde meeropbrengsten economische eigendomsoverdracht een substantiële afwijking hebben laten zien.
De overschrijding van de Kapitaalsbelasting hangt samen met de toename in nieuw uitgebrachte aandelenvermogens.
04.23 Rechten van successie, van overgang en van schenking
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 1 635 595 |
Mutatie 1e suppletore begroting | – 115 908 |
Mutatie 2e suppletore begroting | – 8 586 |
Beschikbaar | 1 511 101 |
Realisatie | 1 674 367 |
Slotwetmutatie | + 163 266 |
Bij de Successierechten liggen de ontvangsten f 0,2 mld. hoger ten opzichte van de Vermoedelijke Uitkomsten. Gedeeltelijk was er binnen deze belastingsoort sprake van enkele specifieke meeropbrengsten en een snellere afhandeling van aangiften en gedeeltelijk was er over het geheel sprake van een gemiddeld omvangrijker endogene vermogenstoename.
04.24 Overige belastingontvangsten
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 77 272 |
Mutatie 1e suppletore begroting | + 4 293 |
Beschikbaar | 81 565 |
Realisatie | 48 476 |
Slotwetmutatie | – 33 089 |
04.25 Belasting op een milieugrondslag
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 2 434 074 |
Mutatie 1e suppletore begroting | + 94 444 |
Mutatie 2e suppletore begroting | – 68 686 |
Beschikbaar | 2 459 832 |
Realisatie | 2 494 233 |
Slotwetmutatie | + 34 401 |
04.26 Verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken en van enkele andere producten
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 347 725 |
Mutatie 1e suppletore begroting | + 12 879 |
Beschikbaar | 360 604 |
Realisatie | 343 614 |
Slotwetmutatie | – 16 990 |
04.29 Belasting op zware motorrijtuigen
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting 1996 (x f 1000)
Ontvangsten | |
---|---|
Stand ontwerp-begroting | 128 787 |
Realisatie | 108 043 |
Slotwetmutatie | – 20 744 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-25489-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.