25 422 Opwerking van radioactief materiaal

Nr. 117 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 6 november 2014

Door het Ministerie van Economische Zaken is in samenwerking met de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport, de Ministeries van Veiligheid en Justitie, Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu en de veiligheidsregio’s het Nationaal Crisisplan Stralingsincidenten (NCS) opgesteld, ter vervanging van het Nationaal Plan Kernongevallen (NPK).

Hierbij bied ik u ter informatie de definitieve versie van het NCS aan1. Het NCS is op 18 september 2014 vastgesteld door de Stuurgroep Nationale Veiligheid. Dit betekent dat vanaf die datum het NPK beleidsplan uit 1989 is vervangen door het NCS. Ter toelichting op het NCS leg ik in deze brief uit wat de aanleiding voor de vaststelling ervan is geweest. Daarnaast worden de kernpunten van het NCS uiteengezet.

Aanleiding vaststelling NCS

Het NPK is in 1989 opgesteld naar aanleiding van het ongeval in Chernobyl. Het is in latere jaren wel aangevuld, maar een algehele actualisatie heeft tot nu toe niet plaatsgevonden. Daarom is ervoor gekozen om een nieuw compact, state of the art plan op te stellen dat aansluit op de Nederlandse wetgeving en voldoet aan internationale criteria.

Kernpunten NCS

Het NCS is een uitwerking van vigerende wet- en regelgeving, zowel nationaal (zoals de Kernenergiewet (in het bijzonder art. 40), de Wet Veiligheidsregio’s en Politiewet 2012) als internationaal (bijvoorbeeld richtlijnen van de Europese Unie en conventies van het IAEA). Het NCS bevat geen grote beleidswijzigingen. Het doel van het NCS is om op hoofdlijnen de uitgangspunten uiteen te zetten ten aanzien van de beheersing van stralingsincidenten. De bevoegdheden en verplichtingen die de diverse actoren in de crisisbeheersing hebben, zijn met de wijziging van het NPK in de NCS niet veranderd. De bevoegdheden zijn wel op een duidelijkere manier opgeschreven. Het NCS richt zich op de strategische kaders en bevat dus geen gedetailleerde uitwerking van scenario’s, interventieniveaus, evaluatiesystematiek enzovoorts. Deze onderwerpen worden beschreven in onder andere het NPK-Responsplan (2011) en separate deelplannen (met de daarbij horende draaiboeken en concrete uitwerkingen zoals checklists, contactgegevens enzovoorts). Deze plannen zijn ongewijzigd gebleven.

De implementatie van het NCS wordt gekoppeld aan een traject dat de Minister van Veiligheid en Justitie samen met het Veiligheidsberaad is gestart ter verbetering van de risico- en crisisbeheersing op onder meer het vlak van stralingsincidenten.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven