25 356
Wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 1997 (Wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

nr. 4
VERSLAG HOUDENDE LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 6 juni 1997

De vaste commissie voor Financiën1, belast met het voorbereidend onderzoek naar bovenstaand wetsvoorstel, heeft hierin aanleiding gezien tot het stellen van onderstaande vragen.

De desbetreffende antwoorden zijn eveneens in dit verslag opgenomen. De commissie acht hiermee de plenaire behandeling voldoende voorbereid.

De voorzitter van de commissie,

Ybema

De griffier van de commissie,

Van Overbeeke

1

De raming van de winstafdracht is opwaarts bijgesteld doordat DNB een hoger dan geraamde winst over 1996 heeft gehaald, hetgeen doorwerkt in de slotafdracht over 1996. Oorzaak hiervan waren met name de gerealiseerde koerswinsten op beleggingen als gevolg van de lager dan geraamde geldmarktrentes in 1996. Meerjarig wordt verhoging van de winstafdracht geraamd door de beleggingsopbrengst over het uit de goudverkopen vrijkomende vermogen. Hoe verhoudt zich dat tot de kritiek op het voornemen van de Duitse minister van Financiën Waigel de Duitse goudvoorraad te herwaarderen?

De Bank heeft in 1992 en 1996 goud verkocht met het oogmerk de samenstelling van de goud- en deviezenvoorraad aan te passen. Bedoelde goudverkopen hebben ertoe geleid dat een groter deel van de goud- en deviezenvoorraad rentedragend is geworden, als gevolg waarvan, ceteris paribus, het winstgenererend vermogen van de Bank is toegenomen. De verhoging van de raming van de winstafdracht van de Bank moet in deze context worden geplaatst. Voor de goede orde wijs ik erop dat ongerealiseerde waarderingswinsten/verliezen bij herwaardering van goud en gerealiseerde waarderingswinsten bij verkoop van goud niet in een winstafdracht aan de Staat tot uitdrukking komen.

2

Een deel van de aan de begroting toegevoegde eindejaarsmarge (17 mln van de 40 mln) wordt toegevoegd aan de artikelen personeel en materieel belastingdienst en kernministerie. Waarom gebeurt dit? Zijn er onvoorziene personeelslasten? Is het geld nodig voor herbezetting in het kader van de cao voor rijksambtenaren?

De eindejaarsmarge is gedeeltelijk aangewend voor een verhoging van de apparaatsartikelen 01.01 en 04.01.

Zoals uit de toelichting bij deze artikelen blijkt, vloeien de ramingsbijstellingen voort uit extra automatiseringsuitgaven in verband met de invoering van Windows bij het kernministerie en uit een verandering in de wijze van verantwoorden van het werkgeversaandeel in de sociale lasten (onderdeel van de personele uitgaven).

Met ingang van 1997 wordt de afdracht van het werkgeversaandeel in de sociale lasten verantwoord in de maand waarin de verplichting tot afdracht ontstaat. Deze verandering betekent dat in 1997 eenmalig 13 maanden afdracht worden verantwoord in plaats van 12 maanden.


XNoot
1

Samenstelling: Leden: Schutte (GPV), Van Rey (VVD), Terpstra (CDA), Smits (CDA), Reitsma (CDA), Vliegenthart (PvdA), Ybema (D66), voorzitter, Schimmel (D66), Van Gijzel (PvdA), Witteveen-Hevinga (PvdA), Hillen (CDA), Hoogervorst (VVD), ondervoorzitter, Van Wingerden (AOV), Rabbae (GroenLinks), Voûte-Droste (VVD), Adelmund (PvdA), Giskes (D66), H. G. J. Kamp (VVD), Zonneveld (CD), Van Dijke (RPF), Van der Ploeg (PvdA), B. M. de Vries (VVD), Van Zuijlen (PvdA), Van Walsem (D66), Ten Hoopen (CDA).

Plv. leden: Van der Vlies (SGP), Van Hoof (VVD), Visser-van Doorn (CDA), Van der Linden (CDA), Wolters (CDA), Noorman-den Uyl (PvdA), Bakker (D66), Jeekel (D66), Van Zijl (PvdA), Liemburg (PvdA), De Jong (CDA), Rijpstra (VVD), Verkerk (AOV), Rosenmöller (GroenLinks), Hofstra (VVD), Crone (PvdA), Assen (CDA), M. M. H. Kamp (VVD), Marijnissen (SP), Leerkes (U55+), Verspaget (PvdA), Hessing (VVD), Van Nieuwenhoven (PvdA), Van Boxtel (D66), De Haan (CDA).

Naar boven