25 332
Wet Transportongevallenraad

nr. 26
GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID VAN DEN BERG TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 17

Ontvangen 23 maart 1998

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

In artikel 1, eerste lid, wordt na onderdeel j een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:

ja. buisleidingongeval: elk voorval in een ondergronds transportsysteem, waarbij dodelijk of ernstig letsel of schade van betekenis is veroorzaakt;.

II

In artikel 1, eerste lid, wordt in onderdeel m na «railweg-,» ingevoegd: buisleiding-,.

III

In artikel 1, eerste lid, onderdeel n, wordt na onderdeel 3° een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:

3a°. dat zich heeft afgespeeld in een ondergronds transportsysteem en waarbij de veiligheid van personen in gevaar is gebracht, of.

Toelichting

Het transport via buizen en pijpleidingen zal toenemen. Behalve rails en vergelijkbare geleiders kunnen daarbij ook andere voortbewegingssystemen worden gebruikt. Om elke leemte of onduidelijkheid te voorkomen is het raadzaam de reikwijdte van de wet expliciet van toepassing te verklaren op buisleidingongevallen.

De in het oorspronkelijke amendement voorgestelde wijziging van de naam van de kamer voor railwegongevallen in kamer voor railweg- en buisleidingongevallen is geschrapt, omdat dit bij nader inzien overbodig wordt geacht. De vraag welke kamer verantwoordelijk is voor buisleidingongevallen kan aan de raad worden overgelaten (vergelijk artikel 41, eerste lid).

Van den Berg

Naar boven