nr. 26
GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID VAN DEN BERG TER VERVANGING
VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 17
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
In artikel 1, eerste lid, wordt na onderdeel j een nieuw onderdeel ingevoegd,
luidende:
ja. buisleidingongeval: elk voorval in een ondergronds transportsysteem,
waarbij dodelijk of ernstig letsel of schade van betekenis is veroorzaakt;.
II
In artikel 1, eerste lid, wordt in onderdeel m na «railweg-,»
ingevoegd: buisleiding-,.
III
In artikel 1, eerste lid, onderdeel n, wordt na onderdeel 3° een nieuw
onderdeel ingevoegd, luidende:
3a°. dat zich heeft afgespeeld in een ondergronds transportsysteem
en waarbij de veiligheid van personen in gevaar is gebracht, of.
Toelichting
Het transport via buizen en pijpleidingen zal toenemen. Behalve rails
en vergelijkbare geleiders kunnen daarbij ook andere voortbewegingssystemen
worden gebruikt. Om elke leemte of onduidelijkheid te voorkomen is het raadzaam
de reikwijdte van de wet expliciet van toepassing te verklaren op buisleidingongevallen.
De in het oorspronkelijke amendement voorgestelde wijziging van de naam
van de kamer voor railwegongevallen in kamer voor railweg- en buisleidingongevallen
is geschrapt, omdat dit bij nader inzien overbodig wordt geacht. De vraag
welke kamer verantwoordelijk is voor buisleidingongevallen kan aan de raad
worden overgelaten (vergelijk artikel 41, eerste lid).
Van den Berg