nr. 114
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN
MILIEUBEHEER
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
's-Gravenhage, 10 oktober 2000
Mede namens de Staatssecretaris van Economische Zaken en de Minister van
Verkeer en Waterstaat bericht ik U het volgende.
Op 29 juni jl. informeerden de Staatssecretaris van Economische Zaken
en ik U over de uitvoering van de motie-Duivesteijn.
Inmiddels heeft een recent onderzoek van het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat aanvullende informatie opgeleverd over de infrastructurele kosten.
Bijgaand stuur ik U deze informatie toe.
De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
J. P. Pronk
Korte samenvatting resultaten onderzoek Regionale Directie
Zuid-Holland
Oostlocatie:
In het meest positieve scenario zijn de investeringen voor wegontsluiting
van een oostelijke locatie tussen de 195 en de 255 mln. In het meest negatieve
scenario zijn de investeringen voor wegontsluiting van een oostelijke locatie
tussen de 290 en de 370 mln.
Voor de A16 geldt dat in de toekomst naar verwachting geen ongestoorde
afwikkeling zal plaats vinden op het gedeelte van de Drechttunnel tot en met
de Moerdijkbruggen. Een bedrijventerrein aan de oostzijde van de Hoeksche
Waard versterkt die autonome ontwikkeling. In het MIT zijn tot 2010 geen grootschalige
investeringen voor dit gedeelte opgenomen. De bereikbaarheid van het bedrijventerrein
via de A16 is voor delen van de dag slecht. Dit heeft invloed op de exploitatiemogelijkheden
van een bedrijventerrein op de locatie.
Tevens kan er sprake van zijn dat verkeer zich gaat herverdelen en alsnog
een weg gaat kiezen via de A29 en N217. In dat geval lopen de directe investeringskosten
voor de ontsluiting van een oostlocatie op.
De directe investeringskosten voor een terrein aan de oostzijde zijn:
| 100 ha.: | – toegangsweg bedrijventerrein: | 5–25
mln | |
| | – verbeteren
kruispunten en verbreden N217 oostzijde tot A16: | 70–80 mln | |
| | – reconstructie aansluiting N217/N3/A16: | 120–150 mln | + |
| | Totaal Oostlocatie: | 195–255 mln | |
Indien op de langere termijn een verschuiving optreedt en het verkeer
door de congestie op de A16 merendeels via de A29 gaat rijden of op termijn
een doorgroei plaats vindt naar veel meer dan 100 ha (bijvoorbeeld 200 of 250
ha), dan zijn de volgende investeringen extra:
| extra: | –
verbeteren kruispunten en verbreden N217 westzijde tot A29: | 25 mln | |
| | – reconstructie aansluiting N217/A29: | 70–90 mln | |
| | – tolpoortplein Kiltunnel vergroten: | PM | + |
| | Totaal Oostlocatie extra: | 95–115 mln | |
Noordlocatie:
Bij de noordlocatie zijn de investeringen voor wegontsluiting van tussen
de 120 en de 170 mln. Voor de A29 geldt dat in de toekomst naar verwachting
een ongestoorde afwikkeling zal plaats vinden, mede omdat de A15 in de toekomst
wordt verbreedt (planstudie HWN in het MIT). Waarschijnlijk treedt in de toekomst
incidenteel congestie op.
De directe investeringskosten voor een terrein aan de noordzijde zijn:
| 100 ha.: | – toegangsweg bedrijventerrein: | 5–25
mln | |
| | – verbeteren
kruispunten en verbreden N217 westzijde tot A29: | 45–55 mln | |
| | –
reconstructie aansluiting N217/A29: | 70–90 mln | + |
| | Totaal Noordlocatie: | 120–170
mln | |
Indien op de langere termijn een doorgroei plaats vindt naar veel meer
dan 100 ha (bijvoorbeeld 200 of 250 ha), dan zijn de extra investeringen
richting de oostzijde noodzakelijk.