25 124 Nieuwe infrastructuur mobiele communicatie (C2000)

Nr. 69 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 oktober 2011

In deze brief wordt u geïnformeerd over de stand van zaken betreffende de verbetertrajecten C2000 die worden uitgevoerd naar aanleiding van de aanbevelingen die de Expertgroep C2000 (commissie Berghuijs) heeft gedaan (brief TK Voortgangsbericht C2000, reactie op eindrapportage expertgroep C2000, van 16 februari 2010, Kamerstuk 25 124, nr. 64). In deze brief ga ik ook nader in op de bevindingen uit het onderzoek naar de Direct Mode Operation (DMO).

Voortgang Verbeterproject C2000

Naar aanleiding van de bevindingen van de Expertgroep C2000 onder leiding van dhr. Berghuijs worden door het veld en mijn ministerie verschillende verbetermaatregelen uitgevoerd. De verbetermaatregelen hebben betrekking op het gebruik, de organisatie en de techniek van C2000.

De door Veiligheid en Justitie uit te voeren maatregelen hebben vooral betrekking op de techniek en de organisatie. Het veld – de kolommen samenwerkend onder regie van het Veiligheidsberaad – werkt voornamelijk aan het gebruik van C2000.

Stand van zaken verbetertrajecten veld

Vanaf januari 2011 is er door het veld gewerkt aan diverse gemeenschappelijke verbetervoorstellen. Op basis van deze verbetervoorstellen heeft elke kolom, onder centrale regie van het Veiligheidsberaad, zijn eigen projectvoorstel ontwikkeld. Eind juni hebben alle managementberaden hiermee ingestemd. Dat betekent dat nu snel kan worden gestart met de implementatie. Het benodigde budget is hiervoor inmiddels vrijgemaakt.

Opleiden en oefenen

Het traject opleiden en oefenen is met voorrang opgepakt omdat hiermee direct grote winst valt te behalen. In eerste instantie is een gemeenschappelijke e-Learning omgeving (hard- en software) aangeschaft. Momenteel wordt deze omgeving getest door bijzondere gebruikers van Politie en Defensie. In later stadium zal deze omgeving ook voor brandweer en ambulancevoorziening worden ingezet.

Tevens wordt er gewerkt aan een educatieve campagne voor alle eindgebruikers gericht op het belang van de portofoon, basisinformatie over het netwerk en praktische informatie zoals etherdiscipline en leren schakelen naar een andere gespreksgroep.

Vernieuwing Landelijk Kader Fleetmap

Vanuit de verschillende kolommen worden de operationele processen herijkt met name gericht op grootschalige inzet. Dit leidt per kolom tot nieuwe verbindingsschema’s. Door de verschillende verbindingsschema’s samen te bundelen tot één landelijk verbindingsschema ontstaat het Landelijk Kader Fleetmap. Door middel van deze fleetmap wordt efficiënt met het aantal gespreksgroepen omgegaan, zodat de belasting voor het C2000 netwerk afneemt bij grootschalige inzet.

Randapparatuur

Binnen het project Randapparatuur wordt gewerkt aan een eenduidige inrichting van het beheer en gebruik van de randapparatuur. Daarnaast worden de gemeenschappelijke functionele eisen opgesteld voor de nieuwe mantelovereenkomst voor randapparatuur: de Landelijke Aanbesteding Rand Apparatuur, kortweg LARA 3. Deze mantelovereenkomst zal november 2012 gereed zijn. Binnen de mantel zullen verschillende typen randapparatuur worden aangeboden.

Special Coverage Location beleid en tijdelijk gerichte binnenhuisdekking

Een openbaar gebouw dat op aanwijzing van het lokaal bestuur moet worden voorzien van binnenhuisdekking, is een Special Coverage Location (SCL). Er is een voorstel geschreven voor een eenduidig proces van aanwijzen van SCL’en door het lokaal bestuur. Om eventueel specifieke SCL-aanvragen te toetsen is een landelijke commissie voorgesteld. Binnenkort wordt dit voorstel met mijn ministerie besproken.

Om voor operationele hulpverleners in specifieke omstandigheden tijdelijk en gerichte binnenhuisdekking mogelijk te maken, worden momenteel verschillende technische maatregelen (zoals bijv. repeaters) beoordeeld.

Regierol meldkamer inclusief verbindingsexpert

In opgeschaalde situaties moet de meldkamer de sturing aan het netwerk kunnen geven (bijv. door gespreksgroepen te verplaatsen of te beëindigen). Hiervoor zijn echter specifieke tools noodzakelijk. Momenteel zijn de functionele eisen opgesteld voor de specifieke tool opgesteld en wordt een marktverkenning uitgevoerd. De resultaten van deze marktverkenning worden in november opgeleverd.

Stand van zaken verbetertrajecten Veiligheid en Justitie

Oplossen Dekkings Issues Nederland (project ODIN)

Eén van de adviezen van de Expertgroep C2000 betrof het versneld wegwerken van een aantal nog openstaande dekkingsproblemen. Bij de toezegging van de minister aan de regio’s en de Tweede Kamer om de dekkingsproblemen versneld weg te werken stonden nog 53 dekkingsproblemen open en waren er 22 dekkingsproblemen in behandeling. Deze aantallen vormen de scope van het project ODIN.

Het bijplaatsen van een groot aantal opstelpunten vraagt de inzet van extra radiofrequenties. Alle voor C2000 beschikbare radiofrequenties zijn echter in gebruik. In fase 1 van het project ODIN zijn daarom maatregelen voorbereid die leiden tot het vrijmaken van frequenties binnen het voor C2000 beschikbare frequentiespectrum. Ook is met het ministerie van Defensie overeenstemming bereikt over het tijdelijk medegebruik van Defensie frequenties. Hiervoor zal in november een convenant tussen de departementen van VenJ en Defensie worden afgesloten. Door deze maatregelen wordt het mogelijk om 44 van de 53 openstaande dekkingsproblemen op te lossen. De operationeel beheerder van C2000, de Unit Meldkamer Systemen van de vts Politie Nederland (UMS) zal in de komende maanden onderzoeken op welke wijze de opstelpunten voor de resterende negen dekkingsproblemen van frequenties kunnen worden voorzien.

De bouw van de 61 extra opstelpunten is in fase 1 voorbereid. De zoekcirkels voor de nieuwe opstelpunten zijn bepaald, de mogelijke locaties binnen de zoekcirkels zijn onderzocht en de grondeigenaren van de gewenste locaties zijn benaderd. Fase 1 is in september 2011 afgerond.

Fase 2 van het project ODIN is gestart. In deze fase worden bovengenoemde maatregelen doorgevoerd. De opstelpunten voor de 22 in behandeling zijnde dekkingsproblemen worden in gebruik genomen en er zullen binnen twee jaar 61 opstelpunten worden bijgebouwd voor het oplossen van de 53 nog openstaande dekkingsproblemen. Ten slotte onderzoekt UMS in fase 2 de maatregelen die leiden tot het structureel oplossen van de frequentiebehoeften van C2000.

Om de Defensiefrequenties in gebruik te kunnen nemen is herprogrammering van 87 000 portofoons en mobilofoons noodzakelijk. De aanschaf en het onderhoud van de randapparatuur van C2000 is een verantwoordelijkheid van de aangewezen gebruikers (politie, brandweer ambulancezorg en het ministerie van Defensie). Ik heb daarom per brief van 15 september 2011 het Veiligheidsberaad verzocht de randapparatuur te herprogrammeren voor 1 september 2013 of zoveel eerder als in redelijkheid mogelijk is. De herprogrammering ten behoeve van de Defensie frequenties zal worden gecombineerd met de herprogrammering die noodzakelijk is voor het in gebruik kunnen nemen van de verbeterde gespreksgroepindeling zoals vastgelegd in het nieuwe Landelijk Kader Fleetmap.

Governance

De Expertgroep C2000 heeft in haar advies aangegeven dat een heroriëntatie op het strategische beheer van C2000 noodzakelijk is. Met C2000 is een landelijke infrastructuur gerealiseerd die zich alleen centraal laat sturen en waarbij doorzettingsmacht en handhavingkracht vereist is. In de beleidsreactie aan de TK heeft de minister van BZK aangegeven, dat het strategische beheer C2000 geoptimaliseerd zal worden. Daarnaast heeft het ministerie het HEC/VKA gevraagd om een advies te geven voor een toekomstvaste en stabiele governancestructuur C2000.

De belangrijkste aanbevelingen van het HEC/VKA zijn:

  • 1. Het instellen van een CIO managementstructuur C2000. Deze structuur vormt het schakelpunt tussen beleid en verschillende actuele ontwikkelingen (zoals het dossier meldkamer).

  • 2. Het versterken van de kaderstellende rol bij het ministerie van VenJ door het opstellen en handhaven van de overkoepelende kaders.

  • 3. Het upgraden van het tactisch beheer C2000. Het gaat hierbij o.a. om de versterking van de vraagbundeling, architectuur inrichten en bewaken, contractmanagement en meerjaren planning.

Op 20 september heeft besluitvorming over deze rapportage plaatsgevonden en is ingestemd met deze aanbevelingen. Op 21 november komt de CIO managementstructuur voor de eerste keer bijeen.

Roadmap tot 2025

De Roadmap Mobiele Communicatie, een lange termijn visie op de mobiele communicatie bij de hulpverleningsdiensten, wordt in samenwerking met TNO opgesteld. Het roadmaptraject bestaat grofweg uit drie onderdelen:

  • verkenning toekomstig operationeel optreden en ontwikkeling werkprocessen hulpverleningsdiensten, en hieruit voortvloeiend;

  • toekomstige behoeften aan mobiele communicatie;

  • verkenning ontwikkeling technologie die in deze behoeften kan voorzien.

De roadmap is nadrukkelijk een product van, door en voor de hulpverleningsdiensten zelf; hun behoefte op het terrein van mobiele communicatie is leidend en vormt, samen met een verkenning op technologisch gebied, de basis van de roadmap. De roadmap is nagenoeg afgerond en zal op 21 november worden aangeboden aan de CIO managementstructuur.

Borging en handhaving

Om te voorkomen dat over een aantal jaren opnieuw verbeterprojecten C2000 uitgevoerd moeten worden, wordt borging en handhaving vanuit het strategisch beheer parallel aan de verschillende verbeterprojecten meegenomen. In overleg met de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid wordt gekeken hoe toezicht kan worden ingeregeld. Daarnaast wordt de wettelijke borging van de door de verbeterprojecten opgeleverde resultaten uitgewerkt.

Stand van zaken Direct Mode Operation

De brandweer maakt veel gebruik van de Direct Mode Operation (DMO). Daarom heb ik in 2010 samen met de NVBR het bureau M&I partners onderzoek laten doen naar de problemen die de brandweer ondervond met het gebruik van de portofoons in de DMO stand. In dat onderzoek zijn technische problemen geconstateerd in met name de portofoons van Motorola.

Motorola heeft in Friesland een pilot uitgevoerd om de problemen binnen de huidige apparatuur te verhelpen. Door een optimalisatieslag uit te voeren op de huidige apparatuur, kunnen de meeste problemen ook daadwerkelijk worden verholpen. De resultaten van deze pilot zijn in april 2011 positief ontvangen door de Raad van Regionale Commandanten.

De aanschaf en het beheer van portofoons valt onder de verantwoordelijkheid van de regio’s. Daarom heeft de Raad van Regionale Commandanten de regio’s geadviseerd om deze optimalisatieslag uit te voeren of nieuwe portofoons aan te schaffen.

De minister van Veiligheid en Justitie,

I. W. Opstelten

Naar boven