25 115
Samenvoeging van de gemeenten Weert en Stramproy

nr. 5
NOTA NAAR AANLEIDING VAN HET VERSLAG

Ontvangen 29 april 1997

Het doet mij genoegen dat mijn conclusie over de voorgestelde samenvoeging van Weert en Stramproy en over de daarvoor gevolgde procedure kennelijk gedeeld wordt door de leden van de fracties van uw Kamer. Uit het feit dat alleen de leden van de fractie van het CDA een vraag hebben gesteld in het verslag – waarbij zij overigens eveneens waardering voor deze herindeling uitspreken, mag ik de brede steun van uw Kamer aflezen voor dit voorstel. Hoewel de gemeente Weert inderdaad op zichzelf groot genoeg en voldoende toegerust is voor de toekomst, kunnen ook deze leden positief staan tegenover een herindeling, omdat de kleine gemeente Stramproy na een zorgvuldig onderzoek zelf heeft aangegeven dat een samenvoeging met een andere gemeente gewenst is. De samenvoeging van de gemeenten Weert en Stramproy zal, zoals de leden van de fractie van het CDA schreven, leiden tot een nieuwe gemeente die voor alle inwoners zorg kan dragen voor een adequaat lokaal bestuur en voorzieningenniveau.

Stichtings- en opheffingsnormen basisonderwijs

De leden van de CDA-fractie zouden gaarne willen vernemen of de op dit moment aanwezige basisscholen in de gemeente Stramproy naar verwachting blijven bestaan, mede gelet op de aandacht die er bij de voorbereiding van een eventuele samenvoeging is geschonken aan het instandhouden van de voorzieningen in de huidige gemeente Stramproy. Alle drie basisscholen in Stramproy voldeden op 1 oktober 1996 aan de nieuwe opheffingsnorm (92 leerlingen).

Ook wilden deze leden vernemen waarom bij dit wetsvoorstel niet is besloten tot de regeling zoals die bij nota van wijziging is geïntroduceerd bij de gemeentelijke herindeling in de provincie Drenthe, waarbij de splitsingsmogelijkheid is verruimd, waardoor splitsing ook mogelijk is indien niet alle bevoegde gezagsorganen van scholen in de gemeente daarmee instemmen. Omdat bij eerdere herindelingen is gebleken dat de in de herindelingswet opgenomen splitsingsmogelijkheid niet altijd voldoende is, omdat schoolbesturen soms hun instemming weigeren, wordt in de bijgaande nota van wijziging geregeld dat splitsing ook mogelijk is als niet alle bevoegde gezagsorganen van scholen in de gemeente daarmee instemmen. In dat geval kan aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen worden gevraagd om een splitsingsbesluit te nemen.

Een en ander komt overeen met de regeling die is opgenomen in het voorstel van wet tot wijziging van de Wet op het basisonderwijs, de Interimwet op het speciaal onderwijs en het voorgezet onderwijs en de Wet medezeggenschap onderwijs 1992 inzake ouderbijdragen, sponsorgelden en stichtings- en opheffingsnormen zoals dit op 28 december 1996 bij uw Kamer is ingediend (kamerstukken II 1996/97, 25 177). Zowel het wetsvoorstel tot gemeentelijke herindeling in de provincie Drenthe als het onderhavige herindelingsvoorstel lagen op dat moment al bij uw Kamer. Evenals bij de gemeentelijke herindeling in Drenthe wordt bij de onderhavige herindeling de door de leden van de CDA-fractie genoemde verruiming van de splitsingsmogelijkheid alsnog in het wetsvoorstel opgenomen door middel van een nota van wijziging (bijgaand).

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken,

A. G. M. van de Vondervoort

Naar boven