nr. 5
NOTA NAAR AANLEIDING VAN HET VERSLAG
Het doet mij genoegen dat mijn conclusie over de voorgestelde samenvoeging
van Weert en Stramproy en over de daarvoor gevolgde procedure kennelijk gedeeld
wordt door de leden van de fracties van uw Kamer. Uit het feit dat alleen
de leden van de fractie van het CDA een vraag hebben gesteld in het verslag –
waarbij zij overigens eveneens waardering voor deze herindeling uitspreken,
mag ik de brede steun van uw Kamer aflezen voor dit voorstel. Hoewel de gemeente
Weert inderdaad op zichzelf groot genoeg en voldoende toegerust is voor de
toekomst, kunnen ook deze leden positief staan tegenover een herindeling,
omdat de kleine gemeente Stramproy na een zorgvuldig onderzoek zelf heeft
aangegeven dat een samenvoeging met een andere gemeente gewenst is. De samenvoeging
van de gemeenten Weert en Stramproy zal, zoals de leden van de fractie van
het CDA schreven, leiden tot een nieuwe gemeente die voor alle inwoners zorg
kan dragen voor een adequaat lokaal bestuur en voorzieningenniveau.
Stichtings- en opheffingsnormen basisonderwijs
De leden van de CDA-fractie zouden gaarne willen vernemen of de op dit
moment aanwezige basisscholen in de gemeente Stramproy naar verwachting blijven
bestaan, mede gelet op de aandacht die er bij de voorbereiding van een eventuele
samenvoeging is geschonken aan het instandhouden van de voorzieningen in de
huidige gemeente Stramproy. Alle drie basisscholen in Stramproy voldeden op
1 oktober 1996 aan de nieuwe opheffingsnorm (92 leerlingen).
Ook wilden deze leden vernemen waarom bij dit wetsvoorstel niet is besloten
tot de regeling zoals die bij nota van wijziging is geïntroduceerd bij
de gemeentelijke herindeling in de provincie Drenthe, waarbij de splitsingsmogelijkheid
is verruimd, waardoor splitsing ook mogelijk is indien niet alle bevoegde
gezagsorganen van scholen in de gemeente daarmee instemmen. Omdat bij eerdere
herindelingen is gebleken dat de in de herindelingswet opgenomen splitsingsmogelijkheid
niet altijd voldoende is, omdat schoolbesturen soms hun instemming weigeren,
wordt in de bijgaande nota van wijziging geregeld dat splitsing ook mogelijk
is als niet alle bevoegde gezagsorganen van scholen in de gemeente daarmee
instemmen. In dat geval kan aan de Minister van Onderwijs, Cultuur
en Wetenschappen worden gevraagd om een splitsingsbesluit te nemen.
Een en ander komt overeen met de regeling die is opgenomen in het voorstel
van wet tot wijziging van de Wet op het basisonderwijs, de Interimwet op het
speciaal onderwijs en het voorgezet onderwijs en de Wet medezeggenschap onderwijs
1992 inzake ouderbijdragen, sponsorgelden en stichtings- en opheffingsnormen
zoals dit op 28 december 1996 bij uw Kamer is ingediend (kamerstukken II 1996/97,
25 177). Zowel het wetsvoorstel tot gemeentelijke herindeling in de provincie
Drenthe als het onderhavige herindelingsvoorstel lagen op dat moment al bij
uw Kamer. Evenals bij de gemeentelijke herindeling in Drenthe wordt bij de
onderhavige herindeling de door de leden van de CDA-fractie genoemde verruiming
van de splitsingsmogelijkheid alsnog in het wetsvoorstel opgenomen door middel
van een nota van wijziging (bijgaand).
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken,
A. G. M. van de Vondervoort