nr. 16
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
's-Gravenhage, 9 december 1996
Gezien de recente besluitvorming over de oost-westbaan, informeer ik u
voor de goede orde over mijn voornemen om op korte termijn een voorfinanciering
te verstrekkken aan Maastricht Aachen Airport (MAA) ter grootte van f 8
mln. Deze bijdrage is niet voorzien in de Rijksbegroting, maar zal bij Voorjaarsnota
worden verwerkt. Deze financiële toezegging zal te zijner tijd worden
betrokken bij de onderhandelingen over de algehele financiële afwikkeling
van de oost-westbaan.
De Tweede Kamer krijgt uiteraard alsdan de gelegenheid om zich over de
begrotingsaspecten van een en ander uit te spreken.
De voorfinanciering betreft de door MAA reeds aangekochte en nog aan te
kopen gronden voor het oost-westbaan project in de zogenaamde 2e fase.
De gronden ten behoeve van de zgn. 2e fase dienen ter (verdere) ontwikkeling
van het areaal van de oost-westbaan voor taxibanen, platforms (airside), maar
ook terminals, bedrijventerreinen etc. (landside), nadat een 1e fase is afgerond.
De ontwikkeling van de oost-westbaan in de zgn. 1e fase betreft een primaire
basisvoorziening en wordt grotendeels (90%) door de overheden als investeringsbijdrage
ter beschikking gesteld (en volledig zijn verwerkt in de Rijksbegroting).
Tezamen met gronden voor de 1e fase (uit owema-budget), zijn de gronden
bestemd voor de 2e fase in de afgelopen jaren aangekocht door Bureau Beheer
Landbouwgronden (aankoop van gronden voor de 1e fase is in de praktijk niet
haalbaar zonder gronden voor de 2e fase).
In bestuurlijk overleg is hiermede ingestemd onder voorwaarde dat de financieringslasten
van de 2e fase gronden niet ten laste mochten komen van de exploitatieresultaten
van MAA. Omdat er dus ook geen investeringsbijdrage beschikbaar was, heeft
aktivering van de financieringslasten van de 2e fase gronden plaatsgevonden
(schulden nemen toe door cumulatie van rentelasten).
Bovengenoemde afspraken over de financiering van de gronden 2e fase, gevoegd
bij de langdurige(r) besluitvormingsprocedure aangaande de oost-westbaan (met
nachtvluchten) dan was voorzien, heeft ertoe geleid dat de bedrijfseconomische
situatie van MAA met het oog op continuïteit thans reeds een stuk financiële
zekerheid vraagt.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
A. Jorritsma-Lebbink.