25 035
Wijziging van de Coördinatiewet Sociale Verzekering en de Invorderingswet 1990 in verband met de invoering van de opdrachtgeversaansprakelijkheid en de kopersaansprakelijkheid in de confectiesector en invoering van een vrijwaringsregeling in de ketenaansprakelijkheid

nr. 9
TWEEDE NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 27 maart 2002

Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:

1

In artikel I worden de volgende wijzigingen aangebracht:

a. Vóór onderdeel A wordt een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:

0A. In artikel 16a, vierde lid, wordt «schriftelijke overeenkomst» vervangen door: overeenkomst.

b. In het in onderdeel A opgenomen artikel 16b, vijfde lid, wordt «schriftelijke overeenkomst» vervangen door: overeenkomst.

c. Aan het in onderdeel B opgenomen artikel 16bb, eerste lid, wordt een volzin toegevoegd, luidende: Bij ministeriële regeling kunnen nadere regels worden gesteld met betrekking tot de toepassing van dit lid.

2

In artikel II worden de volgende wijzigingen aangebracht:

a. Onderdeel A wordt vervangen door:

A. In artikel 34, derde lid, wordt «schriftelijke overeenkomst» vervangen door: overeenkomst.

b. In het in onderdeel B opgenomen artikel 35, vijfde lid, wordt «schriftelijke overeenkomst» vervangen door: overeenkomst.

c. Het in onderdeel C opgenomen artikel 35a wordt als volgt gewijzigd:

1°. Aan het eerste lid wordt aan het begin van een nieuwe regel een volzin toegevoegd, luidende:

In afwijking in zoverre van artikel 32, tweede lid, is de opdrachtgever niet aansprakelijk voor de in verband met de heffing van loonbelasting opgelegde bestuurlijke boete.

2°. In het vierde lid wordt «Artikel 35, tweede lid, derde lid, onderdelen a, c en d, en vijfde lid» vervangen door: Artikel 35, tweede lid, derde lid, onderdelen a en c, en vijfde lid.

d. Aan het in onderdeel C opgenomen artikel 35b worden twee volzinnen toegevoegd, luidende: In afwijking in zoverre van artikel 32, tweede lid, is degene die op grond van de eerste volzin aansprakelijk is niet aansprakelijk voor de in verband met de heffing van loonbelasting opgelegde bestuurlijke boete. Bij ministeriële regeling kunnen nadere regels worden gesteld met betrekking tot de toepassing van dit artikel.

e. Onderdeel D wordt als volgt gewijzigd:

1°. In het in het eerste lid opgenomen artikel 37, eerste lid, onderdeel c, wordt de zinsnede beginnend met «de leider» en eindigend met «verrichte werkzaamheden» aan het begin van een nieuwe regel geplaatst.

2°. Het tweede lid wordt vervangen door:

2. In het derde lid wordt «aannemer» vervangen door: aannemer, opdrachtgever of koper.

f. Onderdeel F vervalt.

3

In artikel IV wordt «tweede kalendermaand» vervangen door: derde kalendermaand.

Toelichting

In mijn brief aan de Voorzitter van de vaste Commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid uit de Tweede Kamer der Staten-Generaal van 30 november 1998 (nr. SV/AVF/98/38 097, Kamerstukken II, 1998–1999, 25 035, nr. 7) heb ik meegedeeld dat ik naar aanleiding van overleg met de relevante belangenorganisaties een nota van wijziging op het wetsvoorstel tot Wijziging van de Coördinatiewet Sociale Verzekering en de Invorderingswet 1990 in verband met de invoering van de opdrachtgeversaansprakelijkheid en de kopersaansprakelijkheid in de confectiesector en invoering van een vrijwaringsregeling in de ketenaansprakelijkheid aan de Tweede Kamer zal doen toekomen. Met deze nota van wijziging die u mede namens de Minister van Justitie en de Staatssecretaris van Financiën ontvangt, doe ik deze toezegging gestand.

Onderdeel 1, onder a en b, en onderdeel 2, onder a en b

In deze onderdelen wordt geregeld dat het vereiste dat de zogenoemde overmakingsovereenkomst tussen inlener en uitlener onderscheidenlijk aannemer en onderaannemer op schrift gesteld moet worden, komt te vervallen (artikelen 16a, vierde lid, en 16b, vijfde lid, van de Coördinatiewet Sociale Verzekering (CSV) en artikelen 34, derde lid, en 35, vijfde lid, van de Invorderingswet 1990 (IW)). Vorm en inhoud van een dergelijke overeenkomst worden aan partijen overgelaten. Hiermee wordt aangesloten bij de huidige praktijk zoals die tot stand is gekomen als gevolg van de wijziging per 1 juli 1998 van de Uitvoeringsregeling ketenaansprakelijkheid premie werknemersverzekeringen en de Uitvoeringsregeling inlenersaansprakelijkheid.

Onderdeel 1, onder c en onderdeel 2, onder d

De wijziging van artikel 16bb van de CSV en de wijziging van artikel 35b van de IW bewerkstelligen dat bij ministeriële regeling nadere regels kunnen worden gesteld met betrekking tot de toepassing van de genoemde artikelen 16bb en 35b. Gedacht kan worden aan regels die ertoe strekken dat degene die op termijn te leveren kleding bestelt en niet weet of redelijkerwijs niet behoort te weten dat die kleding reeds is vervaardigd, de gehele order als koop van nog te vervaardigen kleding mag beschouwen. Alsdan staat voor deze koper de mogelijkheid open om zich in te dekken tegen het risico van aansprakelijkheid door gebruik te maken van het g-rekeningensysteem.

Onderdeel 2, onder a

De in het wetsvoorstel voorgestelde aanpassing van artikel 30, tweede lid, van de IW (artikel II, onderdeel A) is achterhaald ten gevolge van de wijziging van dit artikellid bij de herziening van het fiscale procesrecht (Wet van 29 oktober 1998, Stb. 621)

Onderdeel 2, onder c en d

Met de voorgestelde wijziging van de artikelen 35a, eerste lid, en 35b van de IW inzake de uitsluiting van aansprakelijkheid voor de bestuurlijke boete is de tekst van deze bepalingen in overeenstemming gebracht met die van de artikelen 34, eerste lid, en 35, eerste lid, onderdeel b, van de IW.

Onderdeel 2, onder c en e

De in de artikelen 35a, vierde lid, en 37, eerste en derde lid, van de IW aangebrachte wijzigingen zijn van technische aard.

Onderdeel 2, onder f

De voorgestelde aanpassing van artikel 50 van de IW (artikel II, onderdeel F) vervalt. Dit houdt verband met het voorstel van wet tot wijziging van de Invorderingswet 1990 (Herziening procesrecht inzake aansprakelijkstelling) (Kamerstukken II 2001/02, 28 183, nrs. 1–2) dat ertoe strekt de dubbele rechtsgang met betrekking tot aansprakelijkstelling voor belastingschulden te vervangen door een enkelvoudige rechtsgang ten overstaan van de belastingrechter, alsmede de reikwijdte van de rechtsgang uit te breiden. Indien dat wetsvoorstel tot wet wordt verheven en in werking treedt vervalt artikel 50 van de IW.

Onderdeel 3

De wijziging van artikel IV, dat de inwerkingtreding van het onderhavige wetsvoorstel regelt, houdt verband met de Tijdelijke referendumwet.

Administratieve lasten

Deze nota van wijziging heeft een effect op de administratieve lasten. Dit wordt veroorzaakt door het afschaffen van het vereiste van een schriftelijke overmakingsovereenkomst. De administratieve lastenverlichting bedraagt € 0,1 miljoen.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

J. F. Hoogervorst

Naar boven