24 804 Veiligheidsbeleid Burgerluchtvaart

Nr. 195 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 december 2022

Hierbij ontvangt u de tweede editie1 van de Systeemmonitor Luchtvaartveiligheid. Het bijgevoegde rapport beschrijft het functioneren van het luchtvaartveiligheidssysteem op peildatum 1 januari 2022. Zoals eerder aangegeven, wordt deze systeemmonitor jaarlijks met de Kamer gedeeld om meer inzicht te geven in trends op het gebied van het veiligheidssysteem.2 Hierbij is de ambitie uitgesproken om aantoonbare verbeteringen van het veiligheidssysteem te laten zien.

Aanpak IenW van belangrijkste verbeterpunten

De resultaten van deze systeemmonitor tonen aan dat er ruimte is voor verdere verbeteringen van het veiligheidssysteem. Hieronder wordt aangegeven hoe ik vanuit mijn regierol invulling geef aan de belangrijkste verbeterpunten, in willekeurige volgorde:

  • 1. het ontwikkelen van een methodiek voor het bepalen van de hoeveelheid benodigde fte voor vergunningverlening en toezicht;

  • 2. het implementeren van internationale kaders met betrekking tot het oplossen van veiligheidsproblemen;

  • 3. het monitoren en stimuleren van het volgens planning uitvoeren van de maatregelen uit de roadmap veiligheidsverbetering Schiphol door het Integral Safety Management System (ISMS).

Op 1 januari 2022 beschikte de ILT niet over een methodiek om de hoeveelheid benodigde fte’s voor vergunningverlening en toezicht te berekenen op basis van de omvang en complexiteit van de Nederlandse luchtvaartsector. De inzet bij de ILT voor luchtvaart is momenteel gebaseerd op een ILT brede risico analyse. Om tot een methodiek te komen die aan de internationale eisen voldoet, zal de luchtvaartautoriteit volgend jaar op basis van een verkennend onderzoek bezien welke aanpassingen hiertoe nodig zijn.

Het blijkt in bredere zin dat bij de ILT een verbetering van de implementatie van internationale kaders met betrekking tot het oplossen van veiligheidsproblemen uit voorvallenanalyses en inspecties mogelijk is. Daarbij is het belangrijk dat er aantoonbare procedures zijn waarmee de opvolging van bevindingen naar aanleiding van de inspecties worden bijgehouden. De ILT zorgt dat deze procedures scherper worden vastgelegd.

Voor het ISMS blijkt uit de systeemmonitor dat er door de samenwerking van de sectorpartijen op Schiphol voor de beheersing van gezamenlijke veiligheidsrisico’s met de roadmap veiligheidsverbetering Schiphol voortgang is in de uitvoering van de maatregelen. Echter, de uitvoering van enkele van deze maatregelen loopt achter ten opzichte van de planning in de roadmap ISMS. In dit kader houdt de ILT actief toezicht op de voortgang van de implementatie van deze maatregelen en de werking van het ISMS systeem. De ILT signaleert binnen de reikwijdte van het besturingstoezicht in dialoog met de sectorpartijen waar verbetering mogelijk is.

Vervolgstappen systeemmonitor en continue verbetering van de luchtvaartveiligheid

Met de inzichten over de werking van de systeemmonitor, worden volgend jaar enkele aanpassingen aan de indicatoren doorgevoerd. Dit is onder andere nodig omdat het systeem van ICAO dat voor bepaalde indicatoren in de systeemmonitor gebruikt wordt, in 2021 sterk gewijzigd is. Daarnaast moeten de aanpassingen waarborgen dat in de toekomst nog beter inzichtelijk wordt waar actief op continue verbetering van het luchtvaartveiligheidssysteem kan worden gestuurd. Deze aangepaste systeemmonitor wordt volgend jaar wederom met de Kamer gedeeld.

Daarnaast werkt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met de sector hard aan de continue verbetering van de luchtvaartveiligheid. In dit kader is eerder het Nederlands Actieplan voor Luchtvaartveiligheid (NALV) aangekondigd, waarmee veiligheidsinitiatieven geprioriteerd worden om risico’s te beheersen3. Daarbij is aangegeven dat dit plan naar verwachting eind dit jaar aan de Kamer kan worden aangeboden. Dit wordt de eerste helft van volgend jaar. Er worden extra stappen genomen om passende beheersmaatregelen te formuleren bij de geïdentificeerde risico’s in samenwerking met de sectorpartijen. Zo zal dit plan de komende jaren meteen de solide basis kunnen bieden voor de effectieve beheersmaatregelen om de luchtvaartveiligheid nog verder te verbeteren.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

De eerste editie met als peildatum 1 januari 2021 is uitgegeven als bijlage bij de vijfde voortgangsrapportage veiligheid Schiphol, Kamerstuk 29 665, nr. 412.

X Noot
2

Kamerstuk 24 804, nr. 193.

X Noot
3

Kamerstuk 24 804, nr. 193.

Naar boven