24 804 Veiligheidsbeleid Burgerluchtvaart

25 295 Infectieziektenbestrijding

Nr. 165 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 februari 2021

Op 20 januari 20211 heb ik uw Kamer geïnformeerd over het, op verzoek van de Minister van VWS, instellen van vliegverboden vanaf zaterdag 23 januari 2021, 00:01 tot maandag 22 februari 2021, 23:59 uur Nederlandse tijd voor vliegverkeer uit het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika, Dominicaanse Republiek, Brazilië, Argentinië, Bolivia, Kaapverdië, Chili, Colombia, Ecuador, Frans-Guyana, Guyana, Panama, Paraguay, Peru, Suriname, Uruguay en Venezuela.

Hierbij meld ik u dat de bovengenoemde vliegverboden op verzoek van de Minister van VWS, worden verlengd tot en met donderdag 25 februari, 00:01 uur. Een besluit over de eventuele verdere (gedeeltelijke) verlenging van de vliegverboden kan dan voor de brede interdepartementale besluitvorming van 23 februari 2021 geagendeerd worden. Hierover wordt een OMT advies aangevraagd.

Verder bleek bij de uitvoering van de Regeling vierde tijdelijk verbod burgerluchtverkeer luchtruim Nederland en BES2 dat de regeling enkele technische aanpassingen behoeft voor het vervoer van passagiers dat wel is toegestaan onder het vliegverbod. Hiertoe heeft de Minister van VWS mij verzocht de regeling op een drietal punten aan te passen.

In de eerste plaats gaat het om een aanpassing van de uitzondering met betrekking tot de repatriëring van ingezetenen van het Koninkrijk der Nederlanden. In de praktijk blijkt het lastig voor luchtvaartmaatschappijen om na te gaan of iemand ingezetene is van Nederland. Luchtvaartmaatschappijen hebben geen toegang tot de gemeentelijke basisadministratie om na te gaan of iemand ingezetene is of niet. Om dit te verduidelijken en het proces voor met name luchtvaartmaatschappijen beter uitvoerbaar te maken, zijn personen met een Nederlands paspoort die geen ingezetene van Nederland zijn, toegevoegd aan deze categorie. In de praktijk betekent dit slechts een kleine uitbreiding, omdat het overgrote deel van de reizigers dat in het bezit is van een Nederlands paspoort ook ingezetene is van Nederland.

Vanwege de dubbele testverplichting die momenteel geldt voor reizigers uit hoog-risicogebieden, is het risico dat deze kleine groep reizigers met zich meebrengt voldoende gemitigeerd.

In de tweede plaats gaat het om een uitbreiding van de uitzondering voor het vervoer van medisch personeel of patiënten door ook personeel dat primair noodzakelijk is voor de bestrijding van Covid-19 toe te voegen. Door deze wijziging is het bijvoorbeeld mogelijk om personeel dat vanwege de vaccinproductie naar Nederland dient te reizen, maar niet medisch geschoold is, uit te zonderen op het vliegverbod. Deze reizigers kunnen aantonen dat zij uitgezonderd zijn door middel van een note verbale of ander document van de rijksoverheid.

Ten derde wordt het vervoer van personeel van en naar boorplatformen, gelegen op het grondgebied van Nederland en het Verenigd Koninkrijk met deze wijziging uitgezonderd. Deze passagiers werken in een geïsoleerde omgeving lange tijd op zee waardoor het risico dat van het vervoer met helikopters van deze kleine groep reizigers met zich meebrengt voldoende wordt gemitigeerd. Het gaat om directe vluchten naar NL, tussentijds landen op Engels grondgebied valt niet onder deze uitzondering.

Deze regeling treedt in werking op 18 februari 2021 op het tijdstip waarop daarvan mededeling wordt gedaan door de verlener van luchtverkeersdiensten door middel van luchtvaartpublicaties zijnde Notice to Airmen.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga


X Noot
1

Kamerstukken 24 804 en 25 295, nr. 162

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven