nr. 101
BRIEF VAN DE MINISTERS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 juli 2009
Bijgaand bieden wij u mede namens de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer de kabinetsnota Economische visie
op de langetermijnontwikkeling van Mainport Rotterdam: op weg naar een Mainport
Netwerk Nederland aan.1
Aanleiding
Ondanks de huidige economische crisis en de tijdelijk sterk afgenomen
goederenstromen, ligt op lange termijn een forse toename van internationale
handelsstromen in het verschiet. Deze groei en de snel toenemende concurrentie
tussen zeehavens in Europa vragen, naast de energieschaarste en stijgende
milieudruk, om een economische visie op de toekomstige ontwikkeling van Mainport
Rotterdam.
Visie
Doel van de visie is dat Mainport Rotterdam duurzaam bijdraagt aan de
verbetering van het vestigingsklimaat in Nederland en de internationale concurrentiepositie
van in Nederland gevestigde bedrijven. De visie schetst hoe toekomstige kansen
verzilverd kunnen worden en bedreigingen af te wenden zijn. De kern van de
visie is een toekomst waarin «Rotterdam» nauwer samenwerkt met
andere zeehavens (Amsterdam, Zeeland, Groningen en Moerdijk), binnenhavens,
logistieke knooppunten en industriecentra op en langs de achterlandverbindingen.
Intensievere samenwerking in een Mainport Netwerk Nederland leidt tot meer
specialisatie van zeehavens en andere knooppunten en tot meer complementariteit
in de haven en logistieke sector. Daarnaast liggen verlaging van de milieudruk
en een efficiënter gebruik van ruimte en infrastructuur in het verschiet.
Agenda
De agenda zet in op kwaliteit als bron van internationaal onderscheidend
vermogen. Kwaliteit heeft drie dimensies met bijbehorende agenda’s:
een economische agenda, een duurzaamheidagenda en een netwerkagenda. De economische
agenda richt zich op het versterken van het vestigingsklimaat in de Mainport
Rotterdam met aandacht voor verbeteringen in het innovatief vermogen, de arbeidsmarkt,
bereikbaarheid en infrastructuur, en ruimte voor bedrijven. Daarbij ligt de
nadruk op de speerpunten transport & logistiek en energie & chemie.
Voor het energie- en chemiecluster liggen er uitdagingen om de ketenefficiency
te verhogen (procesintensivering, «co-siting», wederzijds gebruik
van restwarmte en -koude en afvalstoffen) en over te schakelen op nieuwe grondstoffen
en energiebronnen (biobrandstoffen). De transport- en logistieke sector zal
moeten blijven innoveren en veranderen en zo het organiserend vermogen versterken.
De duurzaamheidagenda richt zich op de verbetering van de milieuefficiency,
minder uitstoot van CO2 en meer voorzieningszekerheid van energie
in Nederland. Het toekomstige Mainport Netwerk Nederland moet in 2040 het
grootste «biobased» energie- en chemiecluster van Europa herbergen.
De netwerkagenda gaat in op de intensievere samenwerking tussen Mainport Rotterdam
en andere Nederlandse zeehavens en knooppunten, met als doel meer specialisatie,
innovatie en complementariteit, minder milieudruk en een efficiënter
gebruik van de ruimte en infrastructuur. De uitvoeringsalliantie Zeehavens,
die in het verlengde van de Structuurvisie Randstad 2040 in gang is gezet,
geeft hier een eerste invulling aan.
In deze moeilijke economische tijd zetten we in op het behoud en de toekomstige
uitbouw van het marktaandeel van de Rotterdamse haven. Mainport Rotterdam
kan door meer samenwerking zijn leidende positie in Europa handhaven en duurzaam
bijdragen aan het versterken van de logistieke slagkracht van het in Nederland
gevestigde bedrijfsleven. Met de ontwikkeling van het Mainport Netwerk Nederland
kunnen in Nederland gevestigde bedrijven ook in de toekomst verzekerd zijn
van internationale verbindingen van topkwaliteit.
De minister van Economische Zaken,
M. J. A. van der Hoeven
De minister van Verkeer en Waterstaat
C. M. P. S. Eurlings