Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 april 2016
Op 30 maart jl. heb ik tijdens het AO gevangeniswezen de toezegging gedaan een second
opinion uit te laten voeren naar de kwaliteit van het Prognosemodel Justitiële ketens
(oftewel het PMJ-model) waarmee de ontwikkeling van de capaciteitsbehoefte in onder
meer de strafrechtelijke keten wordt geraamd. Ik heb op uw verzoek aangegeven daartoe
de Algemene Rekenkamer te benaderen. Met deze brief informeer ik u over de uitvoering
van deze toezegging.
Kwaliteit van het PMJ-model
Tijdens het AO gevangeniswezen heeft uw Kamer aandacht gevraagd voor de kwaliteit
van het PMJ-model. Het is van belang dat de ramingen een betrouwbaar beeld schetsen
van de daadwerkelijke behoefte, gezien de (ingrijpende) maatregelen die uit de ramingen
voort kunnen vloeien.
Het PMJ-model vloeit voort uit een jaarlijkse raming van de sanctiecapaciteit die
sinds 1998 door het WODC wordt uitgevoerd. In 2003 is besloten tot de ontwikkeling
van een integraal model voor de justitiële keten. In 2004 is het eerste PMJ-model
gepresenteerd waarin de ramingen voor de hele veiligheidsketen zijn opgenomen.
In het verleden zijn diverse evaluaties uitgevoerd om de kwaliteit van het model te
toetsen. De evaluaties hebben plaatsgevonden in 1999 (door SEO), 1999 (door KPMG/BEA),
2002 (IVA), 2003 (Nyfer), 2004 (APE) en 2009 (Regioplan). Ook het WODC zelf heeft
in 2009 een evaluatie van het model uitgevoerd.
Uit deze evaluaties is naar voren gekomen dat het PMJ-model van voldoende kwaliteit
is. De aanbevelingen die zijn gedaan, zijn voor het merendeel meegenomen in de voortdurende
doorontwikkeling van het model. De aanbevelingen zagen met name op het uitbreiden
van het model.
Om extra kwaliteitswaarborgen in te bouwen, is er een adviesgroep ingericht die ongeveer
één keer per twee jaar bijeenkomt om te adviseren over de kwaliteit en de werking
van het PMJ-model. In deze adviesgroep hebben vertegenwoordigers van het Sociaal Cultureel
Planbureau (SCP), het Centraal Planbureau (CPB) en verschillende universiteiten zitting.
Ook de aanbevelingen die hier uit voortvloeien worden meegenomen in de doorontwikkeling.
Second opinion
Conform mijn toezegging heb ik de Algemene Rekenkamer benaderd voor de uitvoering
van de second opinion. De Algemene Rekenkamer heeft aangegeven dat zij gegeven het
lopend onderzoeksprogramma niet op korte termijn beschikt over de onderzoekscapaciteit
en -expertise om binnen de gewenste termijn een gedegen second opinion uit te voeren.
Vervolgens zijn conform de daarvoor geldende inkoopprocedures verschillende onderzoeksbureaus
uitgenodigd offertes in te dienen voor de uitvoering van de second opinion. Uitgangspunt
daarbij was dat sprake moest zijn van een onafhankelijk onderzoeksbureau dat over
specifieke kennis van econometrische modellen beschikt, dat op dit moment niet verbonden
is aan de doorontwikkeling van het PMJ-model en dat in de gelegenheid is om dit onderzoek
in een kort tijdsbestek uit te voeren. Inmiddels is op basis van de ingediende offertes
besloten de second opinion te laten uitvoeren door APE onderzoek & advies.
In mei 2016 zal ik uw Kamer informeren over de uitkomsten van de second opinion. In
deze brief zal ik tevens ingaan op de uitkomsten van de doorrekening van alternatieve
ramingen door het WODC.
De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie,
K.H.D.M. Dijkhoff