24 557
Kansspelen

nr. 65
BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 december 2005

Tijdens algemeen overleg over kansspelbeleid op 28 juni 2005 (24 557, nr. 56) heb ik toegezegd om op korte termijn maatregelen te treffen tegen het overmatige aanbod van promotionele kansspelen. Vanuit de Kamer is daar sterk op aangedrongen. Om gehoor te geven aan uw wens is het mijn bedoeling om de gedragscode promotionele kansspelen per 1 januari 2006, vooruitlopend op de wetwijziging, in te voeren.

Volgens de Wet op de kansspelen is het verboden om kansspelen aan te bieden, tenzij daarvoor een vergunning is verleend. Dit verbod geldt ook voor zogenaamde promotionele kansspelen. Een promotioneel kansspel is het, bij wijze van promotie, geven van gelegenheid om mee te dingen naar prijzen of premies, waarbij de aanwijzing van de winnaars geschiedt door enige kansbepaling waarop de deelnemers in het algemeen geen overwegende invloed kunnen uitoefenen.

Het kabinet wil de wildgroei van dit soort kansspelen, die sinds eind jaren negentig is ontstaan, tegengaan. In de Tweede voortgangsrapportage kansspelen van 31 maart 2003 (TK 24 557, nr. 280) heeft het kabinet aangegeven het verbod op promotionele kansspelen niet te willen opheffen, maar om promotionele kansspelen door middel van een vorm van co-regulering onder het regime van de wet te willen brengen. Hierbij geldt als uitgangspunt dat promotionele kansspelen onder het wettelijk verbod vallen, tenzij zij voldoen aan bepaalde randvoorwaarden. Daaraan wordt invulling gegeven door bijgevoegde gedragscode1.

De gedragscode is in een intensief traject onder leiding van Justitie tot stand gekomen, in overleg met vertegenwoordigers van onder andere VNO-NCW, MKB Nederland, de media en mediaproductiebedrijven, uitgeverijen en de kansspelvergunninghouders.

Met de gedragscode worden de doelstellingen van het kansspelbeleid gediend: door strikte voorwaarden te stellen, zullen financiële risico’s en risico’s van kansspelverslaving voor consumenten worden geminimaliseerd. Tegelijkertijd wordt tegemoet gekomen aan de behoefte van bedrijfsleven en consumenten aan dergelijke promotionele kansspelen.

Vóór de inwerkingtreding van de gedragscode vindt er een nulmeting plaats. De meting dient inzicht te geven in de aard en omvang van het huidige aanbod van promotionele kanspelen. Daarbij wordt tevens de huidige situatie voor de kernelementen van de gedragscode in kaart gebracht. Na een jaar zal de gedragscode op basis van de nulmeting geëvalueerd worden. Mede op basis van de evaluatie zal de gedragscode zonodig worden bijgesteld.

De Minister van Justitie,

J. P. H. Donner


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven