nr. 65
BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 december 2005
Tijdens algemeen overleg over kansspelbeleid op 28 juni 2005 (24 557,
nr. 56) heb ik toegezegd om op korte termijn maatregelen te treffen tegen
het overmatige aanbod van promotionele kansspelen. Vanuit de Kamer is daar
sterk op aangedrongen. Om gehoor te geven aan uw wens is het mijn bedoeling
om de gedragscode promotionele kansspelen per 1 januari 2006, vooruitlopend
op de wetwijziging, in te voeren.
Volgens de Wet op de kansspelen is het verboden om kansspelen aan te bieden,
tenzij daarvoor een vergunning is verleend. Dit verbod geldt ook voor zogenaamde
promotionele kansspelen. Een promotioneel kansspel is het, bij wijze van promotie,
geven van gelegenheid om mee te dingen naar prijzen of premies, waarbij de
aanwijzing van de winnaars geschiedt door enige kansbepaling waarop de deelnemers
in het algemeen geen overwegende invloed kunnen uitoefenen.
Het kabinet wil de wildgroei van dit soort kansspelen, die sinds eind
jaren negentig is ontstaan, tegengaan. In de Tweede voortgangsrapportage kansspelen
van 31 maart 2003 (TK 24 557, nr. 280) heeft het kabinet aangegeven
het verbod op promotionele kansspelen niet te willen opheffen, maar om promotionele
kansspelen door middel van een vorm van co-regulering onder het regime van
de wet te willen brengen. Hierbij geldt als uitgangspunt dat promotionele
kansspelen onder het wettelijk verbod vallen, tenzij zij voldoen aan bepaalde
randvoorwaarden. Daaraan wordt invulling gegeven door bijgevoegde gedragscode1.
De gedragscode is in een intensief traject onder leiding van Justitie
tot stand gekomen, in overleg met vertegenwoordigers van onder andere VNO-NCW,
MKB Nederland, de media en mediaproductiebedrijven, uitgeverijen en de kansspelvergunninghouders.
Met de gedragscode worden de doelstellingen van het kansspelbeleid gediend:
door strikte voorwaarden te stellen, zullen financiële risico’s
en risico’s van kansspelverslaving voor consumenten worden geminimaliseerd. Tegelijkertijd wordt tegemoet gekomen aan de behoefte van bedrijfsleven
en consumenten aan dergelijke promotionele kansspelen.
Vóór de inwerkingtreding van de gedragscode vindt er een
nulmeting plaats. De meting dient inzicht te geven in de aard en omvang van
het huidige aanbod van promotionele kanspelen. Daarbij wordt tevens de huidige
situatie voor de kernelementen van de gedragscode in kaart gebracht. Na een
jaar zal de gedragscode op basis van de nulmeting geëvalueerd worden.
Mede op basis van de evaluatie zal de gedragscode zonodig worden bijgesteld.
De Minister van Justitie,
J. P. H. Donner