Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 24557 nr. 220 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 24557 nr. 220 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 maart 2024
Op 13 februari 2024 heeft uw Kamer een motie aangenomen van het lid Bikker c.s., waarin de regering wordt verzocht om voor de zomer over te gaan tot een overkoepelende limiet voor storten en verliezen bij online casino’s zonder mogelijkheid tot verhoging.1 De vaste Kamercommissie voor Justitie en Veiligheid heeft mij verzocht u te informeren hoe ik uitvoering geef aan de motie. In reactie hierop stuur ik deze brief.
Zoals ik aan uw Kamer heb aangegeven, onderschrijf ik de zorgen over de bescherming van de speler.2Ik ben een voorstander van overkoepelende speellimieten, maar het is complex om dat te realiseren. Daarom werk ik met prioriteit uit hoe een systeem van overkoepelende speellimieten mogelijk kan worden gemaakt. Dit proces kost evenwel aanzienlijk meer tijd dan uw Kamer, gezien de motie, voor ogen heeft. Ik constateer dat uw Kamer nu in meerderheid anders denkt over het uitgangspunt waar destijds door de wetgever nadruk op werd gelegd, namelijk de eigen verantwoordelijkheid van spelers. Ook is er destijds niet gekozen voor een «nationale spelersadministratie» vanuit het oogpunt van privacy. Voor wijzigingen hiervan is het essentieel dat de werking en effectiviteit voldoende wordt onderbouwd. Dat betekent bijvoorbeeld dat moet worden onderzocht of een limiet zonder mogelijkheid tot verhoging het meest effectief is in het beschermen van consumenten en het voorkomen van kansspelverslaving, of dat een andere vorm van een overkoepelende limiet passender is. Ik bezie langs vier lijnen in welke vorm een overkoepelende speellimiet effectief en proportioneel mogelijk kan worden gemaakt.
De speler kan momenteel de hoogte van zijn limieten bepalen en hij kan deze te allen tijde wijzigen. Hier heeft de wetgever toentertijd voor gekozen, omdat uit verschillende onderzoeken bleek dat zelf opgelegde grenzen het meest effectief werkten. Verder staat in het huidige juridische kader niets over verlieslimieten. Alvorens dit uitgangspunt wordt gewijzigd, is nadere wetenschappelijke onderbouwing nodig waarom en in welke vorm overkoepelende speellimieten proportioneel en effectief zijn. Ik laat daarom onderzoeken hoe een zo groot mogelijk deel van de spelers zo goed mogelijk kan worden beschermd.
Gelijktijdig kijk ik hoe een nieuw technisch systeem kan worden ontwikkeld waar een speellimiet overkoepelend geregistreerd wordt. Dit zal een complex systeem zijn, omdat hier enerzijds per speler gegevens van alle kansspelaanbieders moeten worden gekoppeld en anderzijds gegevens aan kansspelaanbieders en de speler moeten worden teruggekoppeld. Een eerste verkenning over de technische mogelijkheden heb ik al laten uitvoeren, waaruit meerdere technische opties naar voren zijn gekomen. Deze worden nu nader onderzocht. Ook moet worden bezien hoe de technische oplossingen in wet- en/of regelgeving vertaald kunnen worden. En is het van belang te bezien hoe aan juridische vereisten ter zake bijvoorbeeld privacy en het vrij verkeer van diensten kan worden voldaan.
Tevens verken ik hoe het systeem het beste kan worden ingericht, ontwikkeld, beheerd en door welke partij dit kan worden uitgevoerd. Verder dient op de werking van het systeem toezicht te worden gehouden. Ook is de vraag hoe de toezichthouder middels dit systeem toezicht kan houden op de online kansspelaanbieders.
Voor het realiseren van overkoepelende speellimieten is een wijziging van de amvb en waarschijnlijk de wet nodig. Dit lukt niet voor de zomer. De bovengenoemde werkzaamheden en analyses vragen tijd. De resultaten daaruit moeten vervolgens vertaald worden naar wet- en regelgeving. Vervolgens moet het proces van consultatie, advisering (Adviescollege Toetsing Regeldruk, Autoriteit Persoonsgegevens, Afdeling advisering van de Raad van State) en notificatie (Europese Commissie) nog plaatsvinden. Een amvb- of wetswijzigingstraject zal daardoor tenminste één respectievelijk twee jaar duren.
Ik zie net als uw Kamer sinds de legalisering van de online kansspelmarkt zorgwekkende ontwikkelingen. Het zetten van bovenstaande stappen heeft daarom mijn prioriteit. Ik zie de motie als een oproep aan de regering om uiterst voortvarend aan de slag te gaan met het uitwerken van een overkoepelende limiet. Ik zal de Kamer voor de zomer informeren over de voortgang. Eind dit jaar wil ik de contouren gereed hebben voor overkoepelende limieten en zal die met uw Kamer delen. Vervolgens kunnen hiervoor juridische kaders – gedelegeerde regelgeving en waar nodig wetswijziging – worden uitgewerkt met inachtneming van de evaluatie Kansspelen op afstand, die in oktober 2024 wordt opgeleverd en van andere mogelijke onderzoeken.
Vooruitlopend op het bovenstaande heb ik op 20 februari jl. een regeling in consultatie gegeven met aanvullende maatregelen om spelers die deelnemen aan online kansspelen beter te beschermen. Hierover heb ik uw Kamer op 21 december 2023 geïnformeerd.3 De wijzigingsregeling stelt extra eisen aan vergunninghouders om spelers niet te beïnvloeden bij het instellen van hun limieten en hen gedurende deelname te wijzen op hun speelgedrag en risico’s van gokken. Onderdeel hiervan is een persoonlijk contactmoment wanneer de speler een hoge limiet instelt. Mijn inzet is erop gericht om die regeling in oktober 2024 in werking te laten treden.
De Minister voor Rechtsbescherming, F.M. Weerwind
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-24557-220.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.