Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 april 2023
Met deze brief deel ik de «Monitoringsrapportage online kansspelen voorjaar 2023»
die de Kansspelautoriteit vandaag heeft gepubliceerd met uw Kamer. In de monitoringsrapportage
wordt de stand van zaken van de online kansspelmarkt geschetst.1 De bevindingen in deze rapportage geven een beeld van de kanalisatie van spelers
naar legaal aanbod. Daarbij vind ik het van groot belang om de bescherming van kwetsbare
groepen zoals jongvolwassenen te borgen. In mei ga ik in de reeds toegezegde voortgangsbrief
kansspelen op afstand uitvoeriger in op de ontwikkelingen rondom kansspelen op afstand
en de maatregelen die ik neem om kwetsbare groepen te beschermen. Hieronder licht
ik enkele bevindingen uit de rapportage toe ten aanzien van kanalisatie, nieuwe spelers,
reclame en verslavingspreventie.
Kanalisatie
De monitoringsrapportage beschrijft de ontwikkelingen op het gebied van kanalisatie.
Voor de doelen van het kansspelbeleid is een hoge kanalisatiegraad naar legaal aanbod
van belang. De rapportage laat zien dat de kanalisatiegraad is toegenomen. Spelers
kunnen dus het legale aanbod steeds beter vinden. Het percentage spelers dat alleen
bij een legale aanbieder speelt schat de Kansspelautoriteit in haar rapportage op
92 procent.
Jongvolwassenen zijn, net als in juli 2022 gerapporteerd, oververtegenwoordigd in
het aantal spelersaccounts. Hoewel relatief veel accounts van jongvolwassen zijn,
is hun verlies per account veel lager dan het verlies van de gemiddelde speler. Dit
laat onverlet dat ik het zorgelijk vind dat jongvolwassenen bovengemiddelde interesse
in online kansspelen lijken te hebben.
Nieuwe spelers
Op basis van een nieuw onderzoek door onderzoeksbureau GfK heeft de Kansspelautoriteit
tevens de verdeling kunnen analyseren tussen spelers die in de maanden voor de marktopening
illegaal speelden en nieuwe spelers na de marktopening op 1 oktober 2021. In de rapportage
is te zien dat 61 procent van de spelers die nu bij legale aanbieders spelen, niet
speelde in de maanden voor de opening van de markt. Dit percentage is fors. Tegelijkertijd
laat de rapportage zien dat er vooral ook spelers bij lijken te zijn gekomen die minder
frequent spelen.
De Wet kansspelen op afstand (koa) heeft tot doel om consumenten te beschermen, kansspelverslaving
te voorkomen en kansspelgerelateerde fraude en criminaliteit tegen te gaan. De wet
heeft niet tot doelstelling om meer of minder gebruik van het online aanbod te realiseren.
Ik vind het desalniettemin van groot belang om onmatig spelgedrag te ontmoedigen,
risico- en probleemgedrag snel te signaleren en te interveniëren. Kwetsbare groepen
moeten daarin extra beschermd worden.
Reclame
Ten aanzien van reclame blijkt uit de rapportage dat reclames op internet voor online
kansspelen in 2022 zijn toegenomen. Buitenreclame is in de zomer van 2022 weliswaar
flink afgenomen, maar daarna weer gestegen. Hoewel het aantal televisiereclames daalt,
onderstreept het algemene beeld voor mij de noodzaak om ongerichte reclames in te
perken.
Verslavingspreventie
Over verslavingspreventie wordt in de monitoringsrapportage vermeld dat de cijfers
uit het Landelijk Alchohol en Drugs Informatie Systeem (LADIS) van 2016 tot en met
2021 een geleidelijke daling laten zien van het aantal mensen dat voor kansspelverslaving
in behandeling was. Het is echter te vroeg om aan de hand van deze cijfers conclusies
te trekken over het effect van de Wet koa op het aantal mensen met een kansspelverslaving.
Het aantal inschrijvingen in uitsluitingsregister Cruks neemt sinds de opening van
de onlinekansspelmarkt gestaag toe tot boven de 38.000 inschrijvingen in april 2023.
Over 2022 is het aantal hulpvragen aan Loket Kansspel iets toegenomen.
Tot slot
De ontwikkelingen met betrekking tot het aantal jongvolwassenen met spelersaccounts
en de grote hoeveelheid ongerichte reclame bevestigen het beeld dat de bescherming
van kwetsbare groepen onder druk staat. Daarom heb ik maatregelen getroffen en neem
ik maatregelen om te zorgen dat de beoogde bescherming gewaarborgd blijft. Zo zal
op 1 juli 2023 het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand in werking treden.2 Daarnaast tref ik maatregelen in het kader van verslavingspreventie. In de brief
die ik in mei aan uw Kamer stuur ga ik daar nader op in.
De Minister voor Rechtsbescherming,
F.M. Weerwind