24 557 Kansspelen

Nr. 197 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR RECHTSBESCHERMING

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 september 2022

Hierbij zend ik u twee onderzoeken op het gebied van kansspelen. Het eerste onderzoek naar speellimieten is toegezegd aan uw Kamer in mijn brief van 22 april 2022.1 Het tweede onderzoek naar spelersvoorkeuren is uitgevoerd in het kader van het voorstel voor wijziging van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie, waarmee een verbod op ongerichte reclame voor online kansspelen gerealiseerd wordt.

Het eerste onderzoek is uitgevoerd door Regulus Partners en betreft de mogelijkheden voor het instellen van speellimieten voor online kansspelen in vijf landen: Noorwegen, België, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat de onderzoekers speellimieten van grote waarde achten. Ook stellen zij vast dat limieten een belangrijk onderdeel vormen van de zorgplicht die aanbieders hebben ten aanzien van spelers. Daarbij onderschrijven zij het belang dat spelers zelf nadenken over hun limieten (zoals in Nederland). Tegelijkertijd zien zij ook voorbeelden in de andere landen van bovengrenzen voor deze limieten, maar merken ze op dat een bovengrens voor de ene spelers te hoog kan zijn en dezelfde bovengrens voor een andere speler juist weer te laag. Vervolgens blijkt dat er veel verschillen zijn tussen de landen, zowel in de wijze waarop limieten worden vastgesteld als de hoogte van de geldende limieten. De onderzoekers beschrijven voorts dat in de onderzochte landen overkoepelende limieten (nog) niet in de praktijk ingevoerd zijn, wegens technische en privacybeperkingen.

Het tweede onderzoek is uitgevoerd door Kantar en brengt de voorkeuren en perceptie van Nederlanders ten aanzien van (online) kansspelen en de reclameactiviteiten in kaart. Uit de steekproef blijkt dat 10% van de Nederlandse bevolking (18+) de afgelopen 6 maanden minstens eenmaal heeft deelgenomen aan online kansspelen. Het onderzoek laat onder meer zien dat veruit de meeste mensen reclames voor online kansspelen kennen via reclameblokken op de televisie. Een meerderheid van de deelnemers aan het onderzoek vindt dat online kansspelen de kans op kansspelverslaving bevorderen en dat door reclames de drempel om te gokken erg laag wordt gemaakt. Een groot deel van de deelnemers wil daarom meer voorlichting over gokken en vindt dat de overheid reclame voor risicovolle kansspelen zou moeten beperken.

Ik betrek deze onderzoeken bij toekomstige beleidsvorming. Ten aanzien van het onderzoek naar speellimieten informeer ik uw Kamer in november 2022 nader over de stappen die ik wil zetten om de regels voor speellimieten aan te scherpen.

De Minister voor Rechtsbescherming, F.M. Weerwind


X Noot
1

Kamerstuk 24 557, nr. 194.

Naar boven