Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 24557 nr. 191 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 24557 nr. 191 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 januari 2022
Op 16 december 2021 (Handelingen II 2021/22, nr. 36, stemmingen) heeft uw Kamer een motie aangenomen van het lid Van Nispen c.s., waarin wordt verzocht om een verbod in te stellen op ongerichte reclames voor risicovolle kansspelen.1 Het lid Van Nispen heeft mij verzocht om voor het einde van het kerstreces aan te geven hoe de motie wordt uitgevoerd. Met deze brief informeer ik u over reeds in het debat aangekondigde aanscherpingen op het gebied van kansspelreclame en aanvullende stappen naar aanleiding van de betreffende motie.
Kanalisatie en proportionaliteit
Vanaf de opening van de markt van kansspelen op afstand per 1 oktober 2021 is er veel reclame gemaakt op TV en in andere media. Gezien het feit dat reclame voor legale aanbieders de enige mogelijkheid is om spelers op het legale aanbod te attenderen en om zich te onderscheiden van illegale aanbieders, is reclame nodig om de kanalisatiedoelstelling te bereiken. Een zekere mate van reclame was dus te verwachten en is ook noodzakelijk.
Vergunninghouders mogen niet onbegrensd reclame maken; ze moeten zich aan strenge regels houden. Reclame mag niet zodanig zijn (in)gericht dat juist kwetsbare groepen zoals minderjarigen en jongvolwassenen op risicovolle kansspelen worden geattendeerd. Zo worden maatschappelijk kwetsbare doelgroepen beschermd.
Reeds aangekondigde aanscherpingen op het gebied van kansspelreclame
Als het gaat om de bescherming van kwetsbare groepen deel ik de zorgen van uw Kamer en ik heb daarom toegezegd om voor online kansspelreclames te onderzoeken of en zo ja op welke wijze een tijdvenster kan worden ingevoerd.2 Ik kijk daarbij naar de technische en juridische (on)mogelijkheden. Ook moet het voor de Kansspelautoriteit mogelijk zijn om adequaat toezicht te houden op een dergelijk tijdvenster en moet de norm handhaafbaar zijn. Over de stand van zaken, en zo mogelijk een concreet voorstel, wordt u in april 2022 geïnformeerd. Daarmee kom ik ook tegemoet aan de motie van het lid Bikker over dit onderwerp.3
Reclamecode Online Kansspelen
De kansspelsector heeft recent afspraken gemaakt in het kader van zelfregulering, waardoor naar verwachting minder reclames op TV zullen komen en ook online reclames worden beperkt.4 Alle op Nederland gerichte TV-zenders hebben mij laten weten dat zij in aanvulling hierop vanaf 1 februari 2022 reclame voor online kansspelen beperken tot maximaal één reclame van 30 seconden per reclameblok. Hiermee wordt naar verwachting zowel de totale hoeveelheid reclame beperkt als de kans verkleind dat jongeren reclames voor risicovolle kansspelen zien.
Aanvullende acties naar aanleiding van motie Van Nispen5
In aanloop naar de marktopening heeft uw Kamer enkele keren verzocht de mogelijkheden voor reclame voor online kansspelen (op onderdelen) verder te beperken. Tijdens het debat op 15 december 2021 heb ik aangegeven dat ik in de toekomst verdergaande beperkingen niet uitsluit op het moment dat de beoogde kanalisatie is bereikt en de markt is gestabiliseerd.
Voordat, zoals ook verzocht in de motie Van Nispen, verdergaande beperkende maatregelen in overweging worden genomen, is een gedegen analyse van de mogelijkheden en de effecten daarvan nodig. Het is aan het nieuwe kabinet om te besluiten over het al dan niet invoeren van dergelijke maatregelen. Vooruitlopend daarop vind ik het van belang om alvast een aantal relevante aspecten van mogelijke aanscherpingen van ongerichte kansspelreclame te schetsen.
Er moet een aantal beleidskeuzes worden gemaakt over onder andere de afbakening van «ongerichte reclame» en voor welke media de beperkingen zouden komen te gelden. Daarbij moet tevens duidelijk zijn wat de verwachte effecten zijn op de realisatie van de kanalisatiedoelstelling, op de doelen van het kansspelbeleid en de bijdragen aan goede doelen en sport. Ook is het van belang goed zicht te hebben op de effecten op sponsoring en op de landgebonden risicovolle kansspelen. Tot slot moet duidelijk zijn hoe eventuele aanscherpingen zich verhouden tot het Europees Recht, in het bijzonder het vrije verkeer van diensten en de vrijheid van meningsuiting.
Ik ga bovenstaande aspecten samen met in het bijzonder de Kansspelautoriteit en de sector onderzoeken. In de toegezegde brief van april 2022 zal ik u hierover nader informeren.
De Minister voor Rechtsbescherming, S. Dekker
In de Mediawet zijn momenteel twee tijdvensters opgenomen voor kansspelreclame. Voor risicovolle kansspelen geldt een verbod op reclame op radio en TV tussen 6.00–21.00 uur. Voor risicoarme kansspelen geldt een verbod op reclame op TV tussen 6.00–19.00 uur.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-24557-191.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.