24 515 Preventie en bestrijding van stille armoede en sociale uitsluiting

Nr. 767 BRIEF VAN DE MINISTERS VOOR RECHTSBESCHERMING EN VOOR ARMOEDEBELEID, PARTICIPATIE EN PENSIOENEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 28 juni 2024

Hierbij bieden wij u de uitkomsten aan van de verkenning naar mogelijke aanpassingen in de civiele invorderingsketen. Deze verkenning, die in de Kamerbrief van 26 oktober 2023 was aangekondigd, is inmiddels afgerond en heeft geleid tot de bijgevoegde contourenschets.1 Deze contourenschets is tevens een reactie op de motie van de leden Ceder (CU), Palmen (NSC), Van Dijk (CDA) en Flach (SGP), waarin de regering wordt opgeroepen om de voorbereidingen ter hand te nemen voor een nieuw incassostelsel gericht op collectief belang dat zowel de crediteur als de debiteur ten goede komt.2

Gezamenlijk met de betrokken partijen in de civiele invorderingsketen zijn de belangrijkste knelpunten ten aanzien van de civiele invordering in kaart gebracht. Hierbij is aangesloten bij de analyse van de eerder gehouden thematafels civiele invorderingsketen. De contourenschets bevat een uiteenzetting van verschillende denkrichtingen en potentiële maatregelen die een bijdrage kunnen leveren aan een beter functionerend stelsel van civiele invordering.3 In de contourenschets komen als hoofdlijnen naar voren:

  • 1. Zet het collectieve belang centraal;

  • 2. Meer ruimte voor de-escalerende maatregelen;

  • 3. Beperken van de kostenoploop;

  • 4. Nadere overwegingen om kleine schulden klein te houden.

De contourenschets is parallel opgesteld aan het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) problematische schulden en kent inhoudelijk hiermee een belangrijke overlap. Het IBO-rapport is echter het resultaat van een onafhankelijk ambtelijk onderzoek. Daarnaast ziet deze verkenning enkel op de civiele invorderingsketen, terwijl het IBO problematische schulden breder is qua reikwijdte. Bij verschillende maatregelen geldt dat er zowel voor- als nadelen te onderscheiden zijn en dat er bijvoorbeeld een afweging moet worden gemaakt tussen enerzijds het inperken van het vorderingsrecht van de crediteuren en anderzijds het voorkomen van uitzichtloze situaties van debiteuren. Er is nadrukkelijk nog geen keuze gemaakt en de verschillende opties behoeven nadere uitwerking. Daarnaast kunnen er gegeven de uitwerking op hoofdlijnen ook nog geen (definitieve) uitspraken gedaan worden over de uitvoerbaarheid of de omvang van de kosten die hiermee gemoeid zijn. Besluitvorming over deze opties is voorbehouden aan een nieuw kabinet.

De schuldenproblematiek is een belangrijk maatschappelijk thema met grote impact voor crediteuren en debiteuren. Juist daarom hebben wij – in lijn met het verzoek van uw Kamer – dit verzoek voortvarend opgepakt en reeds een aantal denkrichtingen en beleidsopties uitgewerkt. Op basis hiervan kan worden gewerkt aan een nieuw incassostelsel dat zowel de crediteur als de debiteur – en daarmee ook de maatschappij als geheel – goede komt.

De Minister voor Rechtsbescherming, F.M. Weerwind

De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, C.J. Schouten


X Noot
1

Kamerstukken II, 2023/2024, 24 515, nr. 729.

X Noot
2

Kamerstukken II, 2023/2024, 24 515, nr. 744.

X Noot
3

De contourenschets ziet primair op de civiele invorderingsketen en niet op de publieke invordering. De verschillende initiatieven die de afgelopen jaren zijn gerealiseerd en/of de komende jaren worden ontplooid ten aanzien van het invorderingsbeleid van overheidspartijen zijn uitgewerkt in de (geactualiseerde) Rijksincassovisie waarover de Kamer afgelopen najaar is geïnformeerd, zie: Kamerstukken II 2023/2024, 24 515, nr. 724.

Naar boven