24 326
Nadere wijziging van een aantal sociale zekerheidswetten (technische verbeteringen in verband met de wetten TAV, TBA en TZ, alsmede enige andere wijzigingen)

nr. 9
AMENDEMENTEN VAN HET LID ADELMUND

Ontvangen 23 november 1995

De ondergetekende stelt de volgende amendementen voor:

I

In artikel XLIV worden na punt 1 twee nieuwe punten ingevoegd, luidende:

1a. Indien het bij koninklijke boodschap van 15 juni 1995 ingediende voorstel van wet tot wijziging van een aantal sociale verzekeringswetten (Wet afschaffing malus en bevordering reïntegratie; 24 221) op een eerder tijdstip tot wet wordt verheven en in werking treedt dan deze wet, wordt artikel 32a, vierde lid, van de Algemene Arbeidsongeschiktheidswet vervangen door:

4. Dit artikel vindt geen toepassing, indien:

a. op grond van artikel 37 aanspraak bestaat op heropening van de arbeidsongeschiktheidsuitkering; of

b. artikel 29b van de Ziektewet toepassing kan vinden.

1b. Indien het bij koninklijke boodschap van 15 juni 1995 ingediende voorstel van wet tot wijziging van een aantal sociale verzekeringswetten (Wet afschaffing malus en bevordering reïntegratie; 24 221) op een later tijdstip tot wet wordt verheven en in werking treedt dan deze wet, wordt het in artikel I, onderdeel D, van die wet voorgestelde artikel 32a, vierde lid, van de Algemene Arbeidsongeschiktheidswet vervangen door:

4. Dit artikel vindt geen toepassing, indien:

a. op grond van artikel 37 aanspraak bestaat op heropening van de arbeidsongeschiktheidsuitkering; of

b. artikel 29b van de Ziektewet toepassing kan vinden.

II

Artikel XLIV, onder 2, wordt als volgt gewijzigd:

Vóór onderdeel A worden twee nieuwe onderdelen geplaatst, luidende:

A

Het vierde lid van artikel 43a wordt vervangen door:

4. Dit artikel vindt geen toepassing, indien:

a. op grond van artikel 47 aanspraak bestaat op heropening van de arbeidsongeschiktheidsuitkering; of

b. artikel 29b van de Ziektewet toepassing kan vinden.

B

Na artikel 43a wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 43b

In de gevallen waarin artikel 43a toepassing vindt, alsmede in de gevallen waarin dat artikel niet van toepassing is omdat artikel 29b van de Ziektewet toepassing kan vinden, wordt het aan de toe te kennen arbeidsongeschiktheidsuitkering ten grondslag te leggen dagloon niet lager gesteld dan het dagloon dat voor de berekening van de laatstelijk ontvangen loondervingsuitkering in aanmerking werd genomen, dan wel het dagloon dat in aanmerking zou zijn genomen indien na het einde van de in artikel 19, eerste lid, bedoelde wachttijd recht zou hebben bestaan op een loondervingsuitkering, zoals dat sinds de beëindiging van de uitkering onderscheidenlijk sinds het einde van die wachttijd op grond van artikel 15 zou zijn herzien.

III

Artikel XLIV, onder 3, wordt als volgt gewijzigd:

Vóór het voorgestelde onderdeel A worden twee nieuwe onderdelen geplaatst, luidende:

A

Het in artikel II, onderdeel D, van die wet voorgestelde artikel 43a, vierde lid, van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering wordt vervangen door:

4. Dit artikel vindt geen toepassing, indien:

a. op grond van artikel 47 aanspraak bestaat op heropening van de arbeidsongeschiktheidsuitkering; of

b. artikel 29b van de Ziektewet toepassing kan vinden.

B

Na artikel II, onderdeel D, wordt een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:

Onderdeel Da

Na artikel 43a wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 43b

In de gevallen waarin artikel 43a toepassing vindt, alsmede in de gevallen waarin dat artikel niet van toepassing is omdat artikel 29b van de Ziektewet toepassing kan vinden, wordt het aan de toe te kennen arbeidsongeschiktheidsuitkering ten grondslag te leggen dagloon niet lager gesteld dan het dagloon dat voor de berekening van de laatstelijk ontvangen loondervingsuitkering in aanmerking werd genomen, dan wel het dagloon dat in aanmerking zou zijn genomen indien na het einde van de in artikel 19, eerste lid, bedoelde wachttijd recht zou hebben bestaan op een loondervingsuitkering, zoals dat sinds de beëindiging van de uitkering onderscheidenlijk sinds het einde van die wachttijd op grond van artikel 15 zou zijn herzien.

Toelichting

Door de aanvaarding van het amendement Adelmund/Schimmel (artikel 29b ZW) op het wetsvoorstel afschaffing malus en bevordering reïntegratie (kamerstukken 24 221) hebben belanghebbenden die verzekerd zijn voor de ZW, in mindere mate behoefte aan het daarin voorgestelde artikel 43a WAO.

Dit artikel 43a WAO kan namelijk in een aantal situaties bij hernieuwde uitval na werkhervatting voor betrokkenen onbedoeld nadelige gevolgen hebben en voorts in een aantal gevallen tot onredelijke uitkomsten leiden.

Nadelige gevolgen treden op, omdat zij reeds na vier weken, in plaats van na 52 weken, in aanmerking komen voor WAO-uitkering. Daardoor kan de periode van de loongerelateerde uitkering korter uitvallen en de hoogte van de vervolguitkering WAO lager zijn.

Om aan dit bezwaar tegemoet te komen, wordt voorgesteld artikel 43a WAO te wijzigen, en wel in die zin dat dat artikel niet van toepassing is wanneer een beroep kan worden gedaan op artikel 29b ZW.

Hiermee wordt niet alleen gedoeld op de gevallen waarin feitelijk toepassing is gegeven aan artikel 29b ZW, maar ook op de gevallen, waarin geen toepassing aan dat artikel is gegeven, omdat de werkgever niet om toepassing van artikel 29b ZW heeft verzocht, terwijl dat wel mogelijk was. In deze laatste gevallen is het niet redelijk dat de werknemer als gevolg van het achterwege laten van een verzoek door de werkgever om toepassing van artikel 29b ZW in een nadeliger positie komt te verkeren dan wanneer de werkgever wel daarom had verzocht.

Omdat in deze gevallen ook recht bestaat op toekenning van een uitkering op grond van de AAW, dient in artikel 32a AAW een soortgelijke wijziging te worden opgenomen.

Voorts kan toepassing van artikel 43a WAO tot onredelijke uitkomsten leiden, omdat het dagloon van een ex WAO-er die arbeid heeft aanvaard tegen een lager loon, bij hernieuwde uitval op een lager niveau uitkomt dan het dagloon van degene die geen arbeid heeft aanvaard.

Het voorgestelde artikel 43b WAO is bedoeld om dit ongewenste gevolg te voorkomen. De in artikel 43b WAO opgenomen dagloongarantie heeft zowel betrekking op personen op wie artikel 43a WAO van toepassing is, als op personen op wie artikel 43a WAO niet van toepassing is omdat artikel 29b van de Ziektewet toepassing kan vinden.

Adelmund

Naar boven