Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 maart 2023
Met deze brief reageer ik op het verzoek van de vaste commissie voor Volksgezondheid,
Welzijn en Sport, om een nadere toelichting te geven op de overschrijding van de implementatiedatum
van Richtlijn (EU) 2019/882 van het Europees Parlement en de Raad van 17 april 2019
betreffende de toegankelijkheidsvoorschriften voor producten en diensten (hierna:
Toegankelijkheidsrichtlijn).
Ik vind het vervelend dat de implementatie van de Toegankelijkheidsrichtlijn vertraging
heeft opgelopen. De regelgeving ter implementatie hiervan zou eigenlijk uiterlijk
28 juni 2022 in het Staatsblad bekend moeten zijn gemaakt en dit is helaas niet gelukt.
Hieronder licht ik toe wat hiervan de oorzaken zijn. De oorzaken zijn inmiddels opgelost
waardoor ik op dit moment geen verdere vertraging verwacht. De ministerraad heeft
op 23 december jl. ingestemd met het ontwerpwetsvoorstel. Ik ben momenteel in afwachting
van het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State en verwacht dat het
wetsvoorstel in het tweede kwartaal van dit jaar gereed is voor indiening bij uw Kamer.
De Toegankelijkheidsrichtlijn
De Toegankelijkheidsrichtlijn is een belangrijke impuls in de implementatie van het
VN-verdrag handicap. Het verbetert de toegankelijkheid van een breed scala aan producten
en diensten en dat is een belangrijke stap vooruit in het toegankelijk maken van de
samenleving voor iedereen. Mensen die een visuele, auditieve of andere beperking hebben,
moeten straks makkelijker gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld computers, kaartjesautomaten
voor vervoer, e-readers, telefoon- en internetdiensten, bankdiensten en webwinkels.
Deze en andere producten en diensten zullen toegankelijker worden door bijvoorbeeld
ondertiteling, een voorleesfunctie, aanpasbare helderheid van een scherm en aanpasbaar
geluidsniveau van producten met geluid. Ook moet informatie op websites, apps en in
gebruiksaanwijzingen eenvoudiger worden zodat producten en diensten door iedereen
kunnen worden gebruikt.
Oorzaken van vertraging implementatie
De diversiteit aan producten en diensten is tegelijkertijd een vertragende factor
geweest. Hierdoor zijn maar liefst zes ministeries betrokken bij de implementatie
en was er tijd nodig om zorgvuldig met elkaar af te stemmen. Een voorbeeld hiervan
is dat de Toegankelijkheidsrichtlijn wordt geïmplementeerd in verschillende bestaande
wetten en daarop gebaseerde uitvoeringsregelgeving (zeven amvb’s en één ministeriële
regeling) en het geheel goed op elkaar moet aansluiten.
Een andere factor is dat het nieuw is voor toezichthouders om toezicht op toegankelijkheidsvoorschriften
te houden. Er is zo goed mogelijk aangesloten bij de producten en diensten waar toezichthouders
nu al toezicht op houden. Ook dat was een puzzel, want voor een aantal bestond nog
geen toezicht. Uiteindelijk is het gelukt om voor alle producten en diensten een toezichthouder
aan te wijzen.
Andere EU-lidstaten
De complexiteit van deze richtlijn speelt breder dan alleen in Nederland. Ook een
aantal andere EU-lidstaten is nog bezig met de implementatie. Zo zijn bijvoorbeeld
Oostenrijk, Tsjechië, Spanje, Kroatië, Ierland, Duitsland en Zweden nog bezig met
het wetgevingsproces en/of het inrichten van het toezichtsstelsel.
Planning
De eisen uit de Toegankelijkheidsrichtlijn gaan vanaf 28 juni 2025 in. Ik zet mij
samen met MKB-Nederland en VNO-NCW in om marktdeelnemers hier nu al op voor te bereiden.
Om verdere vertraging te voorkomen zal ik zo snel als mogelijk een nader rapport opstellen
zodat het (al dan niet gewijzigde) wetsvoorstel kort na ontvangst van het advies van
de Afdeling bij uw Kamer kan worden ingediend. Ik verzoek uw Kamer vriendelijk om
het op wetsvoorstel vervolgens op korte termijn in behandeling te nemen.
De Minister voor Langdurige Zorg en Sport, C. Helder