Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 juni 2017
Tijdens het Algemeen Overleg Telecom van 21 december 2016 (Kamerstuk 24 095, nr. 410) heb ik toegezegd met de Consumentenbond te overleggen over ongewenste premium sms-diensten.
De achtergrond van mijn toezegging zijn de gesprekken met uw Kamer over de bescherming
van minderjarigen tegen ongewenste premium sms-diensten. Eerder heb ik aangegeven
dat de aanpak van deze problematiek alleen gerealiseerd kan worden door zowel preventie
als door handhaving achteraf. De telecomsector heeft de problemen serieus genomen
en maatregelen getroffen. Met deze brief informeer ik uw Kamer over de uitkomst van
het overleg met de Consumentenbond en of er extra maatregelen nodig zijn.
De Consumentenbond heeft mij in april dit jaar laten weten een klachtenpiek te zien
begin 2016. Hoewel er daarna geen piek meer zichtbaar was in de klachten, was de Consumentenbond
kritisch over het geheel aan genomen maatregelen door de sector. Ondanks de bestaande
maatregelen blijven er volgens de Consumentenbond mogelijkheden voor malafide aanbieders
om consumenten te duperen. De Consumentenbond is van mening dat het incasseren van
de kosten van een premium sms-dienst via de telefoonrekening ruimte biedt aan malafide
aanbieders om misbruik te maken.
In bestaande wetgeving is reeds een aantal voorzieningen getroffen die problemen met
ongewenste premium sms-diensten kunnen voorkomen of aanpakken. Zo is in het Burgerlijk
Wetboek opgenomen dat een handelaar de consument op een niet voor misverstand vatbare
wijze duidelijk moet maken dat zijn bestelling een betalingsverplichting inhoudt.
Daarnaast voorkomt de Regeling universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen
(Rude) dat consumenten bij problemen met premium sms-diensten mogen worden afgesloten
door de mobiele netwerkprovider. Ook biedt de Rude consumenten de mogelijkheid hun
telefoonnummer te laten blokkeren voor alle betaalde premium sms-diensten of een abonnement
af te sluiten waarbij geen sms-diensten kunnen worden afgenomen.
Gezien de kritische houding van de Consumentenbond heb ik tevens bij ConsuWijzer,
het informatieloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), en bij de telecomsector
zelf navraag gedaan naar het huidige klachtenbeeld. Daaruit blijkt ook dat er een
piek was in het aantal klachten in januari en februari van 2016 en dat het aantal
klachten in de maanden daarna aanzienlijk is afgenomen. Ik kan dus bevestigen, zoals
gevraagd door het lid Gesthuizen (SP) in het Algemeen Overleg Telecom van 21 december
2016, dat er daadwerkelijk minder klachten zijn. Daarnaast heeft de Stichting Gedragscodes
Mobiele Diensten, waar aanbieders, gateways en telecomproviders in vertegenwoordigd
zijn, aangegeven dat de telecomsector zelf verdere aanpassingen in de gedragscode
heeft doorgevoerd om het probleem met malafide aanbieders effectief aan te pakken.
De Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten is een gezamenlijk initiatief van alle
partijen die betrokken zijn bij het aanbieden van sms- en mobiele internetdiensten
in Nederland. Zo hebben zij gezorgd voor een registratieplicht waarbij alle aanbieders
van sms-diensten zich dienen te registreren bij de Stichting. Zonder registratie kan
een partij feitelijk niet opereren op de Nederlandse markt. Ook is de handhaving door
de Stichting geïntensiveerd. Zo worden ernstige gevallen van misleiding voorgelegd
aan een onafhankelijke handhavingscommissie. Deze commissie kan boetes opleggen en
zelfs partijen de toegang tot de Nederlandse markt ontzeggen. De Stichting geeft aan
dat in 2016 vijf partijen voor langere tijd op een zwarte lijst zijn geplaatst, wat
tevens inhoudt dat huidige diensten worden gestaakt. Deze maatregelen komen bovenop
de aanscherping in de gedragscode voor het aangaan van een abonnement: van «klikken
op oké» naar «klikken op betalen». Dit is duidelijker voor de consument en vormt een
extra drempel. De gedragscode heeft in het bijzonder toegevoegde waarde omdat cruciale
partijen in de infrastructuur (de gateways) deelnemen aan de code en meewerken aan
handhaving van de code. Zij kunnen sms-dienstaanbieders die de code overtreden onmiddellijk
van het netwerk afsluiten. Dit is een effectieve maatregel om de overlast te stoppen.
Ik ben van mening dat de getroffen maatregelen op dit moment voldoende zijn, maar
blijf een vinger aan de pols houden. De Consumentenbond heeft aangegeven de signalen
van consumenten nauwlettend te zullen volgen en met mij in contact te zullen treden
indien daar aanleiding voor is. Mocht uit signalen via de Consumentenbond of ConsuWijzer
blijken dat de getroffen maatregelen toch onvoldoende effectief zijn, dan zal ik opnieuw
bezien of andere acties nodig zijn.
De Minister van Economische Zaken,
H.G.J. Kamp