24 095 Frequentiebeleid

Nr. 378 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 december 2014

Tijdens de behandeling van de wijziging van de Telecommunicatiewet art. 11.7a op 2 oktober jl.1 heb ik toegezegd uw Kamer voor het kerstreces te informeren over in hoeverre er sprake kan zijn van standaardisatie/een protocol voor de cookiemelding en een goede voorlichting aan consumenten. Met deze brief geef ik invulling aan deze toezegging.

De praktische invulling van het informatie- en toestemmingsvereiste van artikel 11.7a Telecommunicatiewet heeft afgelopen jaar de nodige inspanning van het bedrijfsleven gevergd. Hierbij heeft een ieder zijn eigen oplossing gezocht. Mede hierdoor zijn er veel verschillende vormen van cookiemeldingen ontstaan, wat heeft geleid tot onduidelijkheid bij consumenten. Met het vaststellen van de wijziging van artikel 11.7a in de Tweede Kamer is er een nieuw uitgangspunt gecreëerd op basis waarvan door websitehouders gewerkt kan worden aan een bepaalde mate van standaardisatie. Een dergelijk proces wil ik graag ondersteunen. Ik ben dan ook in gesprek gegaan met een vertegenwoordiging van de markt. Partijen steunen het streven om consumenten transparante informatie en heldere keuzes te bieden. Ze delen de mening dat een breed gedragen standaard of protocol voor cookiemeldingen bevorderlijk is voor het vertrouwen van consumenten in de online wereld en in het gegevensgebruik door de partijen die online producten en diensten aanbieden.

Deze partijen hebben dan ook de intentie uitgesproken om gezamenlijk de mogelijkheden te onderzoeken om tot een vrijwillig instrument te komen. Het streven is om in de eerste helft van 2015 te komen tot een eerste resultaat in de vorm van een standaard.

Deze vrijwillige inspanning is er op gericht om transparante informatie en keuzes te bieden en tegelijkertijd websitehouders een laagdrempelige manier te bieden om aan wettelijke verplichtingen te voldoen. De Autoriteit Consument & Markt en het College Bescherming Persoonsgegevens hebben toegezegd bij te willen dragen. Dit juich ik van harte toe.

Naast een breed gedragen standaard of protocol voor cookiemeldingen is een goede voorlichting aan zowel de gebruikers als bedrijven (waaronder de ontwikkelaars van websites) van groot belang. Voor consumenten moet duidelijk zijn waar zij mee instemmen als ze goedkeurig geven voor gebruik van cookies. De bedrijven en organisaties zullen daarom voorgelicht moeten worden over hoe zij websites kunnen ontwikkelen zodat de privacy van gebruikers gewaarborgd blijft.

Ik ben verheugd te kunnen melden dat met de onlangs gelanceerde website www.veiliginternetten.nl de overheid en het bedrijfsleven hun expertise en voorlichtingsmateriaal bundelen om consumenten en mkb’ers te informeren over online veiligheid en privacy, waaronder cookies. Het spreekt voor zich dat deze informatie verder wordt aangevuld met het doel een neutrale bron te zijn voor iedereen die meer wil weten over cookies, zoals online «lessen' over wat cookies zijn en welke rechten de consument heeft. Voor mkb'ers is interessant wat ze kunnen doen om de privacy van hun klanten in lijn met de wettelijke kaders te waarborgen. Om mkb’ers hier meer bewust van te maken, ontwikkelt het publiek-private programma «Digiveilig» een tool zodat zij op laagdrempelige wijze een privacy statement kunnen genereren. Na succesvolle oplevering zal deze tool beschikbaar worden gesteld via www.veiliginternetten.nl en zal ik deze bij relevante brancheverenigingen onder de aandacht brengen.

Het is mijn overtuiging dat een protocol voor cookiemeldingen en een instrument dat transparante privacy voorwaarden genereert, bijdragen aan duidelijke en herkenbare cookiemeldingen en overige privacy statements voor de eindgebruiker.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp


X Noot
1

Handelingen II 2014/15, nr. 9, item 4

Naar boven